Malin Stures bönbok Leijonhufvud, Sigrid Fornvännen S. 145-159 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1907_145 Ingår i: samla.raa.se MALIN STURES BÖNBOK. UNDERSÖKNING A F SIGRID LEIJONHUFVUD. en af fönstermontrerna i Historiska museets afdelning för nyare tid har sedan gammalt exponerats en bönbok, med Karl IX:des, Cecilia och Anna Wasas namnteckningar på de uppslagna bladen. Den saknar inventarienummer. Med all sannolikhet är det emellertid den som, vid en "inventering af Witterhets Akademiens samlingar"1 efter branden i "kungshuset" den 15:de november 1802, afses med "En liten böne bok", upptagen bland handskrifter under n:r 155; och i så fall är den att räkna till Akademiens äldsta skatter. Riksantikvarien H. Hildebrand nämner den med redogörelse för tryckår, band m. m. i sin 1873 utgifna handbok "Statens historiska museum" och den finnes upptagen i den af riksantikvarien O. Montelius utarbetade katalogen från och med första upplagan af 1872. Den lilla bönboken förtjänar emellertid i alla afseenden en närmare undersökning än som hittills kommit den till del. Såväl själfva trycket som anteckningarna och äfven den yttre utstyrseln berättiga den till en rangplats bland museets femtonhundratalsminnen. Bönbokens första blad (fig. 1) bär i rödt tryck titeln: Någhra / gudeligha bö/ner vtdragna aff / then helga scrifft. Och därunder i svart tryck: Stocholm / MDL1X. Den omfattar 16 ark i liten sedes (med 8 blad i arket) signerade i , •£, A—O. På 1 Verkställd d. 13-16. juni 1804 af kansliråden E. Bergstedt och S. Rosenhane enl. dem af Akad. på sammanträde J2/,. 1804 gifvet uppdrag Ö f v o r s t y c k e t : f r å n V ä t l l ö s a - d o p f u n t o n . St. H. M. Inv. 4780. Fornvännen 1907. 7 146 Sigrid Leijonhufvud. sista bladet, det sjunde i arket, står längst ned: Tryckt j Stocholm aff / Amund Laurentzson. / AnnoDni. 1559. De båda första arken upptagas af ett kalendarium och hvad därtill hör, med ett träner vtbrasnc) aff snitt som afslutning. Med ark A börjar den egentliga bönboken, som omfattar en afdelning ansluM D L IX, tande sig till Fader vår och en till Kristi pinas historia; därpå följer en afdelning nattvardsböner, "een vppenbara bekennelse eller scrifftemål", "een tacksäyelse", "några gudeliga böner öffuer ig. l. någhra Dauidz Psalmer", en grupp böner för särskilda förhållanden, "Symbolum S. Athanasij" och slutligen "Een bön när man wil ferdas". Bönboken har fyra träsnitt, framställande Kristi förklaring(P) treenigheten, Kristus på korset och den Heliga andas utgjutelse. De återfinnas alla i den af Amund Laurentsson tryckta bönboken af 15521, det andra och fjärde dessutom i psalmboken af 15672. I Kungliga Bibliotekets samlingar finnes bönboken endast i en upplaga af 1613, med tillägg efter symbolum Athanasianum. Upplagan af 1559 är ej häller, så vidt jag kunnat finna, upptagen hvarken i äldre eller nyare utgifna förteckningar öfver 1500-talstryck. Amund Laurentssons "bönebook" från 1552, som 1 2 m | '*o**o*c+o+o* Blad 127 verso, 17 och 157 verso, 124 recto, 26 och 125 recto. Blad 75 recto och 71 verso. Malin Stures bönbok. 147 Kungliga Biblioteket äger, är till sin uppställning och sitt hufvudsakliga innehåll ett helt annat arbete, ehuru något mer än ett tiotal böner äro gemensamma för båda. Titelns uppställning leder tanken till Olaus Petri äldsta psalmbok; möjligen är äVen den föreliggande bönboken redigerad [af den store reformatorn, en fråga som jag icke har' Fig. 2. Vi- förutsättningar att upptaga till besvarande. Det ofvanstående afser endast att fästa uppmärksamheten vid ett femtonhundratalstryck, af hvilket Statens Historiska Museum äger det sannolikt enda återstående exemplaret. Bandets träpärmar äro öfverdragna med nu mycket nött svart sammet och försedda med ursprungligen förgyllda silfver- 148 Sigrid Leijonhufvud. beslag kring kanterna (se fig. 2). Dessa beslag äro, för att låna riksantikvarien Hildebrands ord, "ornerade i medeltidsstil", med från gotiken hämtade motiv, och fastade vid pärmen medels små nitar. Midt å hvardera pärmen är anbragt Sturevapnets tvådelade sköld, äfven den i förgyldt silfver, under en krona, som visserligen närmast påminner om den nu brukliga formen för friherrekronor, men med sina elfva kulor alldeles öfverensstämmer med den, som å Nils Stures porträtt på Gripsholm finnes anbragt öfver det grefliga Sturevapnet. Bandets ryggstycke och knäppen felas. Snittet är mörkblått med inprässade ornament. Före trycket äro infästade 9 för anteckningar afsedda blad och efter detsamma 62. Sju som numera ligga lösa, hafva med all sannolihet varit inbundna omedelbart före trycket, där aftryck af det första af fukt skadade bladets handskrifna täxt ännu kunna skönjas. Af de tillsatta bladen äro de sex första och de sex sista blanka, och de öfriga till större delen fullskrifna med tillagda böner och psalmer. De ha kanske ursprungligen varit afsedda att tjänstgöra som stamboksblad och ha äfven delvis fått en sådan användning, dock strängt begränsad inom en högförnäm krets af syskonbarn. Stamboksbladen bära nämligen namnteckningar af fem medlemmar af Gustaf Vasas och fem af Svante Stures familj, de flesta under ett tänkespråk. På sjunde bladet från början, verso, (se fig. 3) står först: "gudz fruktenn är / uiishetenes begtinelse / Ceiclia(!) gustafus / regis fiilia". Därunder med blekare bläck: "Huem gud dage-/ liga åkala uil / honom komber / lycko och salighet / til / Carolus". På motstående blad står: "then gvdh frueter / han känner(l) alriigh / på skan(l) tiil eviigh / tiidh / Anna gvstavos / reges fiiliia" — och det därpå följande bladet, nu det sista före trycket, bär (recto) inskriften: "here rete min gång / efter tiin ord och let / iingen oretuise rade / öfue meg / Elisabet guds ringe / tiienerine / mano] propria". På det omedelbart efter trycket följande bladet står under ett M + H + L + S: "guus fruettan är / uuishettenänäs(l) begynnellse / Såfiiiia Malin Stures bönbok. 149 00 iZ 150 Sigrid Leijonhufvud. Gösttes datter" och därunder följande förkortningar: K-t-G-lW+ M+ S / B+ A+ H+ A+ M+ . Att alla de fem autografer, för hvilka ofvan redogjorts, härröra från medlemmar af Gustaf Vasas familj, torde vara otvivelaktigt. Cecilia och Anna angifva sig uttryckligen som konungens döttrar och "Carolus" är en namnteckning från Karl IX:des tidigare år med redan utpräglad karaktär, men utan det stora L inuti namnet, som på hans äldre dagar är utmärkande för den. Är hans namnteckning samtidig med systrarnas, så bör den tillhöra tiden innan de gifte sig och lämnade landet, d. v. s. rent af tolf ä fjorton årsåldern. Elisabet, som endast tecknar sig guds ringa tjänarinna, har en namnteckning, som, särskildt hvad den karaktäristiska initialen beträffar, väl öfverensstämmer med en autograf af prinsessans hand i Riksarkivet, och detsamma kan sägas om den allmänna karaktären af Sofia Göstasdotters raka och präntade stil, ehuru hennes ungdomliga "Såfiiiia" af härtiginnan på äldre dagar förbättras till ett prydligt "Sophia". Samma hand har mycket längre fram i boken, på 54:de bladet efter trycket, inskrifvit början af en bön. Sture-namnteckningarna äro alla inskrifna efter trycket. På tredje bladet, recto, har "Ciiridh Stwre" inskrifvit sina båda namn å ömse sidor om en ritad vignett till en prydligt präntad bön, som upptager tre sidor (se fig. 4). Hennes egentliga stamboksblad är dock det 57:de, som är af en ganska egendomlig beskaffenhet. Det är tydligen i nära fyrkantigt format, kortare och bredare än bönbokens, urklippt ur ett något större blad, som innehållit en med äldre stil och flera förkortningar skrifven bön, och inhäftadt, så att det skjuter ett stycke in på blad 581, vid hvilket det är sammanklistradt med den kvarsittande fjärdedelen af ett för öfrigt bortklippt blad, som hört samman med det 58:de. På det infästade stamboksbladet, som egendomligt nog måste ha varit med redan då boken bands, eftersom det fått del af snittets färg, stär följande inskription, som 1 Det lösa dubbelblad, som längre fram omtalas, är här ej medräknadt. Malin Stures bönbok. 151 ? 5 ' é?^Iiå ^1 > & • * £• 00 V^ ^ JO 00 i: 152 Sigrid Leijonhufvud. däremot måste ha varit skrifven före inbindningen: "Gwss frwchten er Saliighetens / Och wiissdomenes begynelsse" och vidare, under den mellan två ornament placerade förkortningen M. G. W. G. F. namnteckningen "Siiriit Stwre". Sigrid Sture, som 1562 blef gift med Ture Pedersson Bielke, är den enda af systrarna, som skrifvit sitt namn i bönboken. Af bröderna äro däremot alla, som hunno mogen ålder med undantag af Sten, representerade, och alla dessa Sturenamnteckningar bilda en stamboksafdelning för sig i slutet af bönboken. Ett dubbelblad, som nu ligger löst, men som varit inbundet omedelbart efter Sigrid Stures stamboksblad, så att det afskurit hennes öfverskjutande anteckning (det har sedermera varit infäst med en knappnål före detsamma) och som är något kortare och smalare än de öfriga bladen, så att det blott på öfverkanten har snittets färg, bär tre namnteckningar, som äro de enda daterade i boken. Det senare af de två bladen bär under en teckning, som sannolikt skall föreställa en lambel1 — den heraldiska beteckningen för yngre gren af en släkt — två ritade svärd med uppåtriktade spetsar och initialerna M S å ömse sidor. Mellan svärden står förkortningen J B H och längst ned "M Sturae" (initialen sammanskrifven med namnet). På nedre hälften af bladet står årtalet 1575, afdeladt af ett klöfverblad, och därunder, till vänster om två korslagda svärd (ena vapenbilden i Sture-ättens grefliga sköld) under förkortningarna G G G V L namnteckningen "C Sture e h". Det är de yngsta bröderna Mauritz och Carl Stures blad (se fig. 7). Det föregående bladets inskrift är tio år äldre. Det bär öfverst årtalet 1565 och under förkortningen "G. W. D. E." har "Erich Sture" skrifvit sitt namn och ritat ett svärd, åtföljdt af minnesvärsen "waser loscket feur / wut glot. eiinen be- / drypeten su trösten / das selbige tut" (se fig. 6). Det var ungefär två år innan han mördades, som Erik Sture skref detta, och kanske är hans äldre broders och olycks1 Enligt benägen uppgift af riksheraldikern grefve Lewenhaupt. Malin Stures bönbok. 153 154 Sigrid Leijonhufvud. kamrats Nils Stures anteckning (pä det blad hvilket ofvan betecknats som det 58:de, verso; se fig. 5) samtidig härmed. Den är mycket prydligare präntad än brödernas och gör samma intryck af långt drifven förfining som Nils Stures porträtt på Gripsholm. Öfverst står mellan grefvesköldens uppåtriktade svärd, som här leda tanken till hvassa dolkklingor, ett fyra gånger upprepadt H (möjligen endast förkortning af riddaretiteln "herre") och mellan svärdfästena namnteckningen "Nils Sture". Därpå följer den fatalistiska och på detta blad som en mörk profetia verkande sentensen: "was seinn schall das / schickett sich selbest woll" och därunder ett af N. S. sammanflätad! monogram med en förkortning för "manu propria". Nedanför har han präntat: "Beeheiide dich Godht der Herre / Ehr kan dich vreeide meren". I öfre hörnen stå å ömse sidor om de båda svärdsklingorna till vänster några svårtydda bokstäfver, till höger "D. aimant". Om redan Nils Stures stamboksblad genom hans senare tragiska öde fått karaktären af ett gripande historiskt dokument, så är detta i ännu högre grad fallet med ett annat blad i bönboken, den sida i kalendariet, som omfattar början af juli månad (se fig. 8). För den 10:de juli, enligt kalendariet de sju bröders dag, står där nämligen en anteckning, hvars talrika förkortningar med all säkerhet låta upplösa sig till följande dystert högtidliga memorandum: "dän dagen såg iag m[in] h[järtans] a[llra] k[äraste] b[roder] h[err] n[ils] s[ture] sist i däne wär[d] mäg till en oendelfig]1 sårig". Denna uppgift, som måste härröra från någon af Nils Stures syskon, låter mycket väl förena sig med hvad man vet om hans sista år. Som bekant blef han några dagar efter sitt skymfliga intåg i Stockholm den 15. juni 1566 af Erik XIV anmodad att resa ut till Lothringen för att å hans vägnar fria till prinsessan Renata. Hans pass för denna resa är da1 Det ser ut att först hafva stått "älendes", ehuru o och 1 senare öfverskrifvits. "Sårig" har först skrifvits under "mäg" men utplånats och omskrifvits längre in. Malin Stures bönbok. 1 155 teradt 2:dra juli , men man vet att han fick ligga kvar för motvind vid Vammelsön (Djurgården) och drack "faderlag" med sina vänner både där och längre ut i skärgärden.'2 Man vet vidare af ett bref från honom till hans moder, "kung Martha", af den 2:dra augusti 1566, att han den 16. juli under Öland sammandrabbade med fienden3. Det är då ganska antagligt, att han den 10:de juli på sin seglats söderut passerat Hörningsholm och där sammanträffat med de sina. Från sin ambassad till Lothringen återkom han som bekant först i maj 1567, ett par dagar innan han mördades. Samma kväll, den 20. eller 21. maj, som han red in i Uppsala, där hans far och bror redan sutto fängslade, blef äfven han inspärrad, utan att hans mor och syskon fått tillfälle att se honom4. Nu framställer sig den frågan: hvilken af Nils Stures syskon har gjort anteckningen i kalendariet? Kan den frågan besvaras, så bör därmed äfven frågan om bönbokens ägare vara löst. Man kan nämligen ej förutsätta att någon annan än ägaren i kalendariet satt märke för en minnesdag af så utprägladt personlig art. Det bör då till en början anmärkas, att stilen i kalendarieanteckningen ej öfverensstämmer med någon af de i ofvan beskrifna autografer representerade. Det var ju också att vänta, att intet af de blad, som ha karaktär af stamboksblad, skulle bära ägarens eller ägarinnans namn. Sigrid Sture, som redan 1562 blef gift och lämnade fädernehemmet, kan äfven af denna anledning knappast hafva gjort anteckningen, ej heller Mauritz eller Karl, som vid broderns afresa voro endast fjorton och elfva år gamla. Af de till mogen ålder hunna medlemmarna af syskonkretsen, som ej inskrifvit sina namn i bönboken, stupade Sten i danska kriget redan 1565 och den yngsta, Kristina, var vid den tid, som anteckningen afser, Se Handl. rör Skand. hist., d. 4. s. 111. Se Ahlqvist Om Sturemorden (i Hist. Bibi. 1877, s. 157) 3 Se Handl. rör. Skand. hist. d. 4, s. 114. 4 Se Ahlqvist a. a., s. 167. Malin Sture uppger i sin släktbok att han kom till Uppsala den 20. maj "och bleff strax fången satt vthi en kammar" 1 2 156 Sigrid Leijonhufvud. endast ett sju års barn. Återstå således de tre systrarna Malin, Anna och Margareta. Stilen i anteckningen visar ingen överensstämmelse med Margareta Stures stil i en i Riksarkivet förvarad autograf af henne. Ett i Kungl. Bibliotekets autografsamling förvaradt bref af Anna Sture, skrifvet från Åkerö 22. januari 1574, företer 07* • .... ..__.— ,, r*i jafl 3* b t Iuhus, worfruDöflb Vlft* C^tJcnrs TOUW^ridgnHrttfirei: ^rciatfn.-.MKfi b ( , fl c e fXi$ ; f i »fl uif jr) 5^ o; < f I ©of in Äcww, 4 0. *• i Fig. 8. äfven en stil af helt annan karaktär än kalendarieanteckningen. Däremot öfverensstämmer med denna, till sin allmänna karaktär, ehuru icke i alla enskildheter, stilen i en till samma samling hörande på ett blad ur Erik Sparres minnesbok år 1576 skrifven vars, som börjar: Malin Stures bönbok. 157 "mång haffuer iagh fast liidit för mine hiertans kiärr" — och är undertecknad "Malin Schuantesdatter, en bedröffuadt quinne", således egenhändigt skrifven af Malin Sture. För att söka med visshet utröna, huruvida kalendarieanteckningen är skrifven af Malin Sture, har emellertid företagits ännu en jämförelse, som möjliggjorts genom tillmötesgående från Kungl. Biblioteket och Uppsala Universitetsbibliotek. Till Celsiska samlingen i sistnämnda bibliotek hören handskriven "slägtebok" med i kronologisk ordning uppställda anteckningar, som omfatta tiden från 1514 till och med 1592. Troligen är den egentliga täxten skrifven i ett sammanhang på 1590-talet; hufvudstilen i boken är nämligen alltigenom enhetlig och färgen på bläcket densamma. Anteckningarna äro skrifna i Malin Stures namn, men handstilen visar ingen överensstämmelse med Kungl. Bibliotekets undertecknade stamboksblads. De måste betraktas som skrifna på uppdrag af bokens ägarinna, möjligen delvis efter hennes utkast eller diktamen, men ej af henne själf. Vid ett flertal af släktbokens anteckningar äro emellertid tillägg och rättelser gjorda af en annan hand, delvis med annat bläck. Att de åtminstone till en del äro samtidiga med hufvudtäxten visar sig af 1573 års anteckning, hvars första del är skrifven med tilläggens stil, under det fortsättningen: "samma år affsåmnade min herres Bror" etc. är skrifven med hufvudtäxtens stil. Äfven den som skrifvit tilläggen talar i Malin Stures namn; och då stilen i dessa tillägg otvivelaktigt kan härröra från samma hand, som skrifvit Kungliga Bibliotekets ofvannämnda autograf, något som ej är förhållandet med hufvudtäxtens stil, torde det ej vara för djärft att betrakta den förra som Malin Stures egen. Nu visar det sig emellertid, att stilen i släktbokens tillägg i flera enskildheter på ett slående sätt öfverensstämmer med stilen i bönbokens kalendarieanteckning. Detta gäller särskildt den för anteckningen karaktäristiska formen af i skrifvet som 158 Sigrid Leijonhufvud. ett j med helt kort släng. Till denna form har Kungliga Bibliotekets autograf ingen direkt motsvarighet, men väl här och där en ansats; den får kanske betraktas som karaktäristisk för Malin Stures stil på ett senare stadium än 1576. I andra enskildheter åter, exempelvis formen af b, öfverensstämmer kalendarieanteckningens stil närmare med stamboksbladets än med släktbokens. Denna dubbla överensstämmelse, sammanställd med anteckningens innehåll, torde göra det otvivelaktigt att den härrör från Malin Sture. På ofvan anförda skäl måste sålunda bönboken betraktas som Malin Stures. ] Det romantiska skimmer, som omger Malin Stures namn till följd af hennes flykt från Hörningsholm med sin "hjärtans kär," kusinen Erik Stenbock, och hennes slutliga försoning med sin vredgade moder, förminskar ej dess värde som historisk relik. Återstår att undersöka om Malin Stures stil är representerad i bönboken endast genom kalendarieanteckningen. De båda prydliga och drifna stilar, hvarmed de flesta tilläggen på de tillsatta bladen äro skrifna, visa ingen överensstämmelse med hennes. En tredje, som förekommer i tillägg under och i marginalen till själfva trycket, står afgjordt närmare Malin Stures stil, särskildt sådan den ter sig på Erik Sparres stamboksblad, och skulle möjligen kunna härröra från samma hand. Alldeles samma bokstafsformer som i kalendarieanteckningen återfinnas emellertid blott i några ord, som kunna läsas längst ned på den kvarsittande remsan af det förut omtalade blad, som omedelbart föregått Nils Stures stamboksblad, men blifvit afklippt och sammanklistradt med Sigrid Stures. Om det ursprungliga innehållet i denna förstörda anteckning gifva sådana ord som "sårig" och "hämden" en aning. På de tillagda bladen äro såsom ofvan nämdt en mängd böner tillskrifna, bland dem litanian och "ena böön om beslut på tron" som ingå i den tryckta bönboken af 1552, med hvars 1 Förkortningen ofvan prinsessan Sophias namnteckning i boken skulle kunna uttydas: "M[in] H[iärtans] L[ena] S[ture]. Malin Stures bönbok. 159 uppställning tilläggen delvis öfverenstämma. Det tillagda synes vara af rent protestantisk karaktär. Äfven ett par psalmverser äro inskrifna, nämligen sista strofen af "nu bidie vi then helgha And" och tredje strofen af "Kom helghe Ande," den senare dock med tillägg af en inskjuten strof, som ej förekommer i psalmboken af 1567. Då det på ett ställe i en bön af allmän hållning talas om "tinn tienorinno", får väl häri ses en hänsyftning på den, för hvars räkning tilläggen gjorts. Om möjligen några böner direkt skrifvits i hennes namn eller om alla äro afskrifter, är en fråga, som jag ej vågar inlåta mig på. De tillägg, som enligt hvad som ofvan sagts möjligen kunna vara skrifna af Malin Sture själf, omfatta nicenska trosbekännelsen och psalmerna "O fader wår" och "Jesus Kristus är wår hälsa," hvilka båda (den förstnämda helt och hållet, den andra med undantag af några oväsentliga ordformer) överensstämma med den redaktion, som förekommer i 1567 års psalmbok, men visa några afvikelser från upplagan af 1536. Detta är allt som tillskrivits i trycket. Samma hand har emellertid på afvigsidan af prinsessan Sophias stamboksblad skrifvit en välsignelse och längre fram i boken fortsatt och afslutat en af annan hand påbörjad bön. Näst före stamboksafdelningen i slutet af boken och de med prinsessan Sophias stil präntade orden, har slutligen samma hand inskrifvit en bön "Om en saligh ändelyget", som i sitt anropande om beskydd för "en ondh brådödh," utan "skrefftermål" och Kristi lekamens och blods anammelse, liksom bevarar ett återsken af det blodiga minne, som är förknippadt med kalendarieanteckningen.