Medeltidsmålningar i Björkebergs kyrka Cnattingius, Bengt Fornvännen 168-174 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1946_168 Ingår i: samla.raa.se SMÄRRE MEDDELANDEN MEDELTIDSMÄLIVINGAR I BJÖRKEBERGS KYRKA Björkebcrgs lilla medeltidskyrka i Linköpings stift har under år 1945 genomgått en ganska omfattande restaurering under ledning av arkitekten E r i k F a n t . Därvid har den förut ganska Intetsägande interiören undergått flera betydelsefulla förändringar, som nu göra kyrkan till cn intressant sevärdhet. Till detta bidrar särskilt framtagandet av modellida kalkmålningar, vilket arbete utförts av konservatorn vid Östergötlands och Linköpings stads museum B e r t i l B e n g t s s o n . Kyrkan är byggd av kalksten och beslår av långhus och kur med absid. Material och planutformning hänför byggnaden till den stora kyrkobyggnadsperioden i västra Östergötland under 1100-talets senare hälft. Mur- verkot kring triumfbågen bär spar av omfattande lagningar, varför det är tydligt, att den ursprungliga triumfbågen blivit förstorad under en något senare tid. Kyrkans ursprungliga täckning torde ha varit platt brädtak. Under medeltidens slut slogos valv i långhus och kor. men endast det. sistnämnda har bevarats. Långhusvalven nedbrötos vid 1798 års reparation. Samtidigt utvidgades Fönstren och läktaren byggdes. Sannolikt förlängdes också långhuset åt väster. Ar 1762 hade den vackra tornspiran uppförts av byggmästare Peter Frimodig i Linköping. Undersökningen av äldre putslager i långhus och kor ger vid handen, att interiören kalkals endast tre gånger under medeltiden. Den äldsta putsfärgon påträffas i långhuset. Den är brungul till färgen ocli starkt lerblandad. Ungefär 2 m från kormttron slutar denna puts, och en vit, Fig. 1. Björkebergs kyrka. Norra långhusmurens senromanska målning Foto H. Lindell 1945. lijörkohcrtf church. Late Romancsquc painting on tho iinrthcrn wall ot the navc. l"olo II. l.indcll 1945, S M i R R E M E DDE L A N D E N 169 Fig. 2. Björkcbcrgs kyrkas inre mot öster. Interiör of lljörkeberg church facing east. starkare kalkhallig puls vidtager. I själva verket är det samma puts som den föregående, men genom en vit överkalkning har putsen blivit hårdare. Den synes därför vara samtida. Don återfinnes på triumfbåge murens västra vägg oeh på själva bågen. Det är tydligt, att denna vita puts tillkommit sedan triumfbågen förstorats. Om förstorandet av triumfbågen måste sättas åtminstone ett århundrade efler kyrkans uppförande, torde slutsatsen bli, att kyrkan från början slätt oputsad. På båda des-a kalkytor ha dekorationer utförts. Långhusets dekoration har till största delon gått förlorad först vid kryssvalvens byggande och sodan vid deras nedbrytande samt vid senare omfärgningar. Endasl på norra väggen har dekorationen bevarats relativt orörd, bild. 1. Den består här av en häst i trav, elegant tecknad i schvungfull linjeföring och säkert karakteriserad rörelse. Konturen iir uppdragen 1 svart, och djurets apelkastade hår är återgivet med små rundlar i gult. Tolkningen av denna hästframställning är mycket svår, isynnerhet som kroppens överdel är så skadad, att man inte längre kan gissa, vad djuret burit pä sin rygg. På sadelns framsida skymtar något otydligt. Om hästen burit en ryttare är det egendomligt att benen icke bevarats, fastän hästens bukparti och t. o. in. sadelgjordon är synlig. Framför hästen ses en liten figur, 1 profil, vederstyggligt ful. Kanske är det en djävulsfigur, som leder hästen. I långhusets nordöstra hörn är den på den ljusa putsytan målade dekorationen mycket fragmentarisk. Don har efter Biksantikvarieämbetets an- 170 S M Ä R R E M E D D E L A N D E N visningar rekonstruerats och består av tvä bårder draperimålning, mellan vilka befinner sig en bard med en ranka, bild 2. Ett fragment av nedre delen av en människofigur ses på norra långhusväggen omedelbart under den nuvarande taklisten. Figurens fortsättning är synlig från långhusvinden. Denna figur befinner sig mitt i skarven mellan den gula och den vita putsen. Obetydliga spår av en figurseon (bl. a. en ängel) kan också iakttagas på triumfbågsväggens övre del. Till samma tid hör triumfbågens målning, som iir målad på samma putayta. bild 3. Den består av rundlar med svart kontur och en grå inre linje. I rundlarnas skärningspunkt ses en mindre rundel med grå botten prydd med en svart (urspr. brun) stjärna och i svicklerna mellan do stora rundlarna ett bladornament. Rundlarna, vilkas botten är den vita kalkputsen med tecknat rutmönster i ljusgrönt och gulbrunt, prydas med knästyeken av människofigurer. De äro tecknade i svart, grönt och gulbrunt. Egendomligt nog saknas i färgen caput mortuum. Figurerna föreställa Jonas, Jeremias, Moses, Hesekiel oeh Kristus. Nederst på triumfbågen har ursprungligen funnits ytterligare två rundlar, sora nu äro utplånade. Namnen ha ursprungligen tecknats på språkbandon. Figurteckningen är primitiv och saknar den schvungfulla säkerheten hos hästframställningen. 1 stilistiskt hänseende är teckningen av bäret det mest påfallande. De tjocka gula lockarna hänga nästan vulstformigt ned på axlarna. Denna hårbohandling har sin likhet på nära håll i skulpturen i Linköpings domkyrkas stora sydportal, som torde ha tillkommit årtiondena närmast före 1300. En ännu mera påtaglig likhet erbjuder glasmålningar från samma tid. Det räcker atl erinra om några bevarade fragment av domkyrkans fönster (i Östergötlands museum), nämligen ett Kristushuvud, som kan hänföras till Lyemästaren och dateras till tiden omkring 1300 eller strax därefter. Fig. 3. Triumfbågens senromanska målning. Lata Romaneiqne painting on the triumphal arch. S M A li It E M E I) I) B I. A N II E N 171 Fig. 4. Norra korväggens senromanska målning. Lalc Homanesnue painting on the northern wall of the choir. I triumfbågens norra sida, nedanför målningen påträffades en runristning med följande text: II i k l o k u s i l l o r u m k u i k i t a n t (cantant) n o n a 1 i o r 11 m. Maria (»Denna plats är deras, som sjunga, ej andras. Maria»). Enligt professor Elias Wessén, som granskat inskriften i avklappning, härstammar den från medeltidens tidigare del. Sannolikt har den utförts i putsen i samband med målningen omkring oller kort före 1300. I förbigående bör antecknas, att till simma tid kan hänföras en \ acker men tyvärr huvudlös S:t Olovsbild. I stilhänseende kan den kanske förtjäna att nämnas i sammanhang med nyssnämnda domkyrkoskulpturer. På tre andra ställen har en dekoration av samma art framtagits, nämligen på norra korväggen, fragmentariskt på altarväggen samt i smygen lill ell nu upptaget korfönster. Den norra korväggen gömde pä två mälningslager, ett övre av samma slag som korvalven och under delta (på den nyss beskrivna vita kalkputsen) en målning, vars stil ansluter sig till triumfbågens. Då det ansågs värdefullt, att i detta fall taga fram den äldsta målningen, av vilka östgötakyrkorna icke ha många prov, återstod intet annat än att försiktigt nedtaga don senmedeltida putsen med sin målning och därefter fästa don på ny yta. Den kommer strax att beskrivas. Den underliggande kalkmålningen föreställer konungarnas tillbedjan, bild 1. Framställningen, som tyvärr iir starkt, skadad, inramas av tre rund- 172 SMÄRRE MEDDELANDEN %r, vilande på kolonner. I mitten ses Maria, som sitter med Jesusbarnet på sitt knä, och i bakgrunden ses oxe och åsna. T. b. knäböjer en av konungarna. Bakom honom i bågen t. h. stå de två andra konungarna. Längst t. v. står en annan figur, förmodligen Josef. Det på 1400-talet slagna valvet har skadat målningens övre del. Dessutom ha alla figurernas ansikten blivit förstörda med undantag för konturerna. För stilbedömningen återstår endast teckningen av dräktens vcckfall. De båda yttersta figurerna ge i detta hänseende on något fördelaktigare bild av konstnärens färdighet än rundlamas gestalter å triumfbågen. På dessa figurerna finns både det samlande greppet på dräktfallet och det rytmiska genomförandet av veckens flikar. Det är en upprepning i enklare form av den fina veckrytmiken i nyssnämnda Olofsbild. A korets östvägg återfanns också spår av dekorativ målning på don vita kalkputson. Mon dessa spår ha icke kunnat tolkas. Däremot har en relativt välbovarad detalj påträffats vid återupptagandet av ett romanskt fönster i södra kormuren, bild 5. Här ses två figurer försedda med glorior. Tockningsstil och färg överensstämma helt mod do nu beskrivna dekorationerna. Fig. 5. Senromansk målning i smygen till det nyupptagna korlönstret. Late Romanesque painting In the cmbrasure of the recently reopencd choir window. ,S U A Ii li E M E D I ) E L A N II B \ 173 Den kalkmålning, som framlagits i korvalvet, visade sig vara anbragt över den första putsen i valven. Färgskalan är nägot rikare: svart, grönt och rödbrunt (caput mortuum) mod dragning åt violett. Dekorationen består av i svart och grönt målade rektanglar å valvribborna, som omväxla med vila rektanglar. Innanför ribborna åter finnes en bård av korsblommor. Slutligen har bågen under valvet prytts med en enkel akantusranka. I valven ha dessutom återgivits människogestalter: över altaret i östra valvkappan ses Kristi anlete på svetteduken hållen av två änglar, bild 6, och i de andra valvkapporna Johannes med kalken, Petrus med nyckeln samt Maria. Figurerna äro långsträckta och bära onaturligt sma huvuden. Ansiktena äro schematiskt (ecknade utan spår av individiialisering. Fig. 6. Sengotisk målning i korvalvets östra kappa. Late Gothic painting In castcrn part of the choir arch. 174 SMÄRRE MEDDELANDEN De nedtagna inålningsytorna bestå nu av två freskotavlor upphängda i långhuset. Målningen har uppdelats i tvenne, emedan en stor lagning skadat väggfältets mitt. Figurscenens sammanhang hade alltså redan tidigare förstörts. Den ena tavlan framställer en samling apostlar. Den andra är så fragmentarisk, att bara en enda figur bevarats tämligen fullständigt. Under figurframställningen löper en bård, bestående av i romber inskrivna fyrväpplingar. Denna dokoration förråder lätt sitt sammanhang med den skola, som har R i s i n g e m ä s t a r e n till upphovsman, och vars sista fas betecknas av mästaren A m u n d . Det starkt konservativa draget är här tydligt mon uttunnat till förmån för en stark dekorativ stilisering. De typiska rundlarna, som bruka inrama figurscenerna i Risingemästarens och hans efterföljares dekorationer, saknas här. Figurerna äro istället inkoraponerade i valven på samma sätt sora i Furingstad, vars kalkmålningar upptäcktes för några år sedan. Bengt Cnattingius SANKT BRYNOLFS IKONOGBAFI 1. Bilder i grafik, målning och skulptur De förnämsta skyddspatronerna för Skara stift, d. v. s. Västergötland, Dalsland och Värmland, voro vid medeltidens slut Sankta Helena (Elin) av Skövde och Sankt Brynolf Algotsson, biskop av Skara. I Breviarium Scarense av år 1498 ha såväl Brynolfs festdag den 6 februari som Helenas den 30 juli högsta liturgiska rang, solemne; av svenska helgon är det endast dessa två, som där åtnjuta denna heder. Helena firades dock, ehuru med lägro festgrad, i alla de andra svenska stiften (här var festdagen den 31 juli), och Brynolfskulten är liturgiskt belagd från Linköping (hans mässa förekommer i tre östgötska missalhandskrifter, Cod. Ups. C 420, 427 och 455) och från Uppsala, där han, enligt det år 1496 tryckta Uppsalabreviariets vittnesbörd, ihågkoms med on komraemoration den 17 augusti samt anropades i allhelgonalitanian. Den heliga Helenas liv är till största delen höljt i legendens dunkel. Troligen har hon levat på 1100-talet. Trovärdig verkar legendens uppgift, att hon lämnat hjälp till Skövde kyrkas byggande, att hon blivit dräpt på grund av en familjetvist och att dråpet ägt rum vid Götene kyrka samt att hon jordats i Skövde kyrka. 1 Det vackra officiet för hennes festdag har författats av biskop Brynolf Algotsson. I den kyrkliga konsten avbildades Helena iklädd de gifta kvinnornas och änkornas huvuddok och bärande ett svärd samt en bok, varuppå ett avhugget finger vilar. 8 Attributen syfta på hennes martyrdöd; legenden berättar, att efter dråpet hennes 1 Om Helena av Skövde se T o n i S c h m i d , Den helige Sigfrid, exkurs 2, samt T r y g g v o L u n d e n , Sankta Helena av Skövde, i: Credo 1944, sid. 166 ff. 2 C a r l R. af U g g l a s , Helgonet som kom när man kallade det, i; Svenska Dagbladet 9 juli 1927.