"Östgermaner" och " västgermaner" : en fråga om ord - och principer Moberg, Carl-Axel Fornvännen 1949(44), s. 237-245 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1949_237 Ingår i: samla.raa.se »ÖSTGERMANER» OCH »VÄSTGERMANER» EN FRÅGA OM ORD — OCH PRINCIPER Av Carl-Axel Moberg 1 kontinentala arkeologiska arbeten om järnålder används som bekant folk- och stamnamn ur antik och tidigt medeltida litteratur ideligen som beteckningar för fynd- och kulturgrupper etc. Dessa namn har i regel kommit till endast sparsam användning i den nordiska facklitteraturen. Det hör till undantagen, när något av dem förvärvat hemortsrätt även i skandinaviska arbeten i så stor utsträckning som t. ex. markomannernas namn, medan exempelvis burgunder, rugier och langobarder endast gjort mera sporadiska gästuppträdanden norr om Östersjön. Annorlunda förhåller det sig med begreppen »östgermaner» och »västgermaner». Dessa termer har efter hand hos en del författare kommit i så vidsträckt bruk, att det kan vara motiverat att stanna något vid deras historia och innebörd. Som bekant är de av relativt sent datum. De egentliga klassiska auktorerna känner inga »östgermaner» eller »västgermaner». 1 Begreppet har bildats med utgångspunkt från annat material än de berättande källorna från vår tideräknings första århundraden. 1 Härvid utgår jag från, att uttrycket »de östliga germanerna» hos Strabon, 7: 2:4, endast har innebörden »de germaner, som bor längst i öster» och icke har karaktär av något slags gruppbeteckning. Kossinna gjorde sig visserligen 1896 till talesman för den uppfattningen, att en av de fem grupper av germanska stammar, som omtalas av Plinius d. ä., nämligen »vandilierna», skulle vara identisk med »östgermanerna». Denna åsikt synes icke ha vunnit någon större spridning. G. Kossinna, Die ethnologische Stellung der Ostgermanen, Indogermanische Forschungen VII, 1896, sid. 308. Under långt senare tid än Plinius' etc., nämligen 500-talet, tillkom några uttalanden om att vissa folk skulle vara av gemensam »gotisk» 237 CARL-AXEL MOBERG Detta skedde inom den unga germanska språkvetenskapen. För ungefär ett sekel sedan möter ordet »östgermaner» sporadiskt hos Jacob Grimm.2 Såsom beteckningar för grupper av germanska språk syns »östgermaner» och »västgermaner» ha börjat användas under 1860-talet av forskare som Miillenhoff och Scherer. Sedan har de kommit till stadigvarande filologisk användning. 3 Vad de västgermanska språken beträffar, syns sammanförandet av dessa vara motiverat med rent språkliga skäl.4 Det bör emellertid i detta sammanhang måhända erinras om, att dessa språkliga kriterier icke torde avse förhållandena förr än tidigast under en framskriden del av romersk järnålder. Det har sagts, att själva differentieringen till en västgermansk språkgrupp kanske icke ägt rum förr än då.5 Tidigast från yngre romersk järnålder härrör de första blygsamma västgermanska (liksom också östgermanska) litterära resterna, och när olika västgermanska språk först kan urskiljas, är somliga av dem förknippade med namn på folk — alemanner och franker — som varken på filologisk eller histonation. Även dessa yttranden — av Prokopios och hans fortsättare Agathias — har man velat använda som argument för att det under romersk järnålder skulle ha funnits en »östgermansk» folkgrupp. Jfr exempelvis L. Schmidt, Allgemeine Geschichte der germanischen Völker bis zur Mitte des sechsten Jahrhunderts, Mänchen 1909, sid. 51. Handbuch der mittelalterlichen und neueren Geschichte, utg. av Below och Meinecke, Abt. II, Politische Geschichte. — Prokopios' föreställningar pä 500-talet om »gotiska» folk är f. ö. av en annan karaktär än det begrepp »östgermaner», som tillämpats i fråga om romersk järnålder och äldre tid. Exempelvis förklarar han, att de »gotiska» folken goter, vandaler, visigoter och gepider i gammal tid kallats för bl. a. sauromater och av somliga geter (Prokopios III: II: 1—3). På ett annat ställe identifieras somliga goter med skyter (VIII: V: 5—6), och enligt ytterligare andra skulle även ulanerna vara en »gotisk» nation (III: III: 1; V: I: 3). 2 T. ex. J. Grimm, Geschichte der deutschen Sprache, 1848, s. 471. Här cit. efter 2. uppl., Leipzig 1853. 3 W. Scherer, Zur Geschichte der deutschen Sprache, Berlin 1868, s. 97. W. Streitberg och V. Michels, Das Germanische, särskilt s. 12. Grundriss der indogermanischen Sprach- und Altertumskunde I, Geschichte der indogermanischen Sprachwissenschaft II: II, Altenburg (Thur.) 1936. 1 F. Kluge, Urgermanisch, Vorgeschichte der altgermanischen Dialekte, kap. VI. Grundriss der germanischen Philologie 2, 3. uppl., 1913. 5 Kluge, Urgermanisch, s. 139. 238 »OSTGERMANER» OCH »V Ä S T G E R M A N E R» risk väg kan sättas i tydlig relation till dem, som tidigare figurerat i den klassiska litteraturen. När arkeologer använder termen »västgermaner» ifråga om äldre romersk eller rent av om förromersk järnålder, innebär detta synbarligen, att man för dessa tider föregriper, vad språkliga källor från ej obetydligt senare tider kan säga språkforskningen om förhållandena under de sistnämnda. I fråga om »östgermanema» syns själva utgångsläget vara ett annat, därigenom att endast ett enda ostgermanskt språk verkligen är känt, gotiskan. Av vandalemas språk torde det nämligen endast finnas spår i form av vissa namn. Man får närmast det intrycket, att några verkliga bevis för en närmare samhörighet mellan gotiska och vandaliska icke kunnat utvinnas ur detta magra material. Och med burgundiskan är det ännu sämre ställt så till vida, som vissa språkforskare kunnat anse det tveksamt, om detta språk över huvud taget varit östgermanskt. 6 — I fråga om »östgermanerna» har arkeologen alltså synbarligen ännu mindre stöd av språkvetenskapen än i fråga om »västgermanerna». Nu är det väl rimligt, om en nordisk filolog, som i ett arkeologiskt arbete läser, att ett visst slags nordisk järnålderskeramik har »västgermanskt» ursprung, begär, att författaren verkligen menar, att den har sina rötter i ett område, där man vid ifrågavarande tid kan antagas ha talat ett västgermanskt språk. Men sådan är icke innebörden av den terminologi, som tillämpas. Det synes vara så, att utvecklingen av »östgermaner» och »västgermaner» som arkeologiska begrepp har påverkat ordens användning hos filologer väl så mycket som omvänt. Denna utveckling tog sin början vid slutet av 1890-talet. Tidigare iakttagelser om typiska skillnader mellan den romerska järnålderns fyndkomplex från Mellaneuropas östliga och västliga områden sattes i system av Oscar Almgren. Denne sökte visserligen principiellt förklaringen i skillnader mellan dessa M. H. Jellinek, Geschichte der gotischen Sprache, s. 14. Grundriss der germanischen Philologie 1/1, Leipzig 1926. T. H. Karsten, Die Germanen, Eine Einfuhrung in die Geschichte ihrer Sprache und Kultur, s. 221 och 223, med litteraturhänvisningar. Grundriss der germanischen Philologie 9, Berlin 1928. 6 239 CARL-AXEL MOBERG områdens befolkning, men yttrade sig likväl mycket förbehållsamt om den närmare innebörden härav. 7 Det blev i stället Gustaf Kossinna, som tyckte sig kunna urskilja en »västgermansk» och en »östgermansk» fyndgrupp i materialet. Kossinnas energiskt framförda åsikter fick sin fullständigaste utformning 1905 i »Verzierte Eisenlanzenspitzen als Kennzeichen der Ostgermanen» — eller »Zur Arcbäologie der Ostgermanen», som arbetets titel med rätta kom att lyda på omslagen till särtrycken. 8 Här uppräknas långa rader av arkeologiska kännetecken för »öst- och västgermaner» och läget under olika tider av gränsen mellan dessas områden görs till föremål för ingående fyndtopografiska studier. Den fullständiga argumentserien från 1905 fann vägen till historiska arbeten och föll där i den goda jorden. Ännu i 1934 års upplaga av ett band av Ludwig Schmidts »Geschichte der germanischen Stamme», möter hela raden av dessa indicier, uppräknade i en förbryllande ordningsföljd.9 För Kossinna själv tycks däremot åtskilliga av 1905 års arkeologiska kriterier ha blivit mindre aktuella med tiden, synbarligen därför, att han kom att fästa större avseende vid att deras betydelse var alltför lokalt begränsad för att göra dem tjänliga i de ursprungligen tänkta stora sammanhangen. Men några av huvudargumenten framfördes i verk efter verk, upplaga efter upplaga, och genomgående på samma sätt som 1905.10 Det verkar dock, som om med tiden mindre vikt kom att läggas vid urskiljandet av »östgermaner» och »västgermaner» under yngre romersk järnålder. Kännetecknen för de stora grupperna under denna tid hade aldrig varit särskilt tydliga. Visserligen hade ett av de viktigaste, fibulan med omslagen fot, en vidsträckt östlig utbredning; denna täckte däremot icke hela det område, där »östgermanska» stammar ansågs ha haft fot7 O. Almgren, Studien uber nordeuropäische Fibelformen, Stockholm 1897, s. 121. 8 Zeitschrift lur Ethnologie 1905, s. 369 ff. • L. Schmidt, Geschichte der deutschen Stamme, Die Ostgermanen. 2. uppl., Munchen 1934, s. 86 f. 10 G. Kossinna, Die deutsche Vorgeschichte, 7. uppl., bearb. av Hulle, 1936, särskilt s. 155 f., 165 ff. Mannus-Bucherei 9. — G. Kossinna, Germanische Kultur, 2. uppl., 1939, s. 12 ff. Mannus-Bucherei 50. 240 » Ö S T G E R M A N E R» OCH » V Ä S T G E R M A N E 71» fäste mot slutet av yngre romersk järnålder; den saknades i stort sett inom de områden vid Rhen, där bl. a. burgunder skulle ha vistats då. Någon västlig ledform med tillnärmelsevis motsvarande egenskaper fanns icke. De ornerade spjutspetsar av järn, vilka ursprungligen framfördes med särskilt stor emfas som igenkänningstecken för »östgermanerna», utgör en relativt fåtalig föremålsform, vars förekomst eller frånvaro i det viktiga nedre Weichsel-området, där ju goterna skulle ha bott, dessutom är okänd på grund av att gravar med vapen saknas där. Dessa spjutspetsar kan i vår tid inte gärna tillmätas någon avgörande betydelse för bedömande av vare sig frågor om befolkningsförhållanden eller allmänt kulturtopografiska spörsmål. En stor del av denna föremålsgrupp för oss in i den äldre romerska järnåldern. Det var detta skedes »öst- och västgermanska» områden, som Kossinna kunde beskriva mest ingående. De huvudargument, som han använde härvid, ter sig i våra dagar inte övertygande. Som motstycke till det »östgermanska» områdets variant av fibulorna med dubbelt spiraltäcke, sådana med hylsa kring tvärtråden, satte Kossinna den liksom den föregående av Almgren urskilda gruppen av dylika fibulor, där tvärtråden hölls fast medelst en krok. Men det torde redan från början ha varit uppenbart och uttrycktes i varje fall med tiden klart även av Kossinna, att dessa s. k. »västgermanska» fibulor endast hörde hemma i de östligaste delarna av det »västgermanska» området. 11 De kunde alltså inte gärna anses vara karakteristiska för hela detta. Likartat var förhållandet med den meanderornerade keramik, där ornering i tandhjulsteknik skulle vara kännetecken för »västgermansk» befolkning, i streckteknik däremot för »östgermaner». Den saknades nämligen så gott som helt i det »västgermanska» områdets stora västliga delar,12 och i vår tid har det på ett övertygande sätt visats, att den spelar en mycket obetydlig roll i en så viktig del av den »östgermanska» världen som områdena kring nedre Weichsel. I de ej särskilt talrika fall, som T. ex. G. Kossinna, Ursprung und Verbreitung der Germanen in vorund fruhgeschichtlicher Zeit I, Berlin 1926, s. 12. 12 T. ex. Kossinna, Ursprung, s. 12. 16—900131 241 11 CARL-AXEL MOBERG den förekommer där, är den till yttermera visso bunden till en kärlform, som på goda grunder ansetts avspegla västliga förbindelser.13 På liknande sätt saknas de av Jahn behandlade sporrama i sin »västgermanska» form väster om Elbe—Saaleområdet och är alltså dåliga kännetecken för »västgermaner» — något som också föranledde Jahn att i varje fall redan 1921 tala om »mellangermaner».14 Däremot har den »östgermanska» knappsporren på sitt sätt en vidsträcktare utbredning. Av alla dessa tre par av karakteristika — fibulorna, keramiken och sporrama — är de »västgermanska» leden alltså närmast representativa för mera begränsade östliga områden vid Elbe och Saale. Om det alltså torde saknas bärande arkeologiska skäl för att urskilja ett »ostgermanskt» och ett »västgermanskt» huvudområde under äldre romersk järnålder, är det som följd därav icke heller möjligt att konstruera fram sådana områden under förromersk järnålder. De skulle komma att hänga i luften. Det finns därför inte anledning att här gå in på de arkeologiska förhållandena under detta skede, allra helst som Kossinnas åsikter beträffande detta är helt betingade av hans förvissning att de av honom under tiden e. Kr. iakttagna »östgermanerna» skulle härstamma från förromersk jämåldersbefolkning norr om Östersjön. Ehuru begreppen »östgermaner» och »västgermaner» ännu möter mycket ofta även i det senaste årtiondets kontinentala arkeologiska litteratur, ä r . det likväl påtagligt, att de stora grupperingarna av östligt fyndmaterial contra västligt inte längre spelar någon stor roll i praktiken. Det väsentliga har nu blivit de stundom på ett helt annat sätt tydliga mindre kulturområden, som särskilt i tyska och polska verk så gott som genomgående etiketterats med namn på germanska eller slaviska stammar. I fråga om större enheter kan som exempel på utvecklingstendensen erinras om, att det nyss nämnda rent ar13 R. Schindler, Die Besiedlungsgeschichte der Goten und Gepiden im unteren Weichselraum auf Grund der Tongefässe, sid. 42 f. Quellenschriften zur ostdeutschen Vor- und Fruhgeschichte 6, Naumburg (Saale) 1940. 14 M. Jahn, Der Reitersporn, seine Entstehung und fruheste Entwicklung, s. 32. Mannus-Bibliothek 21, Wurzburg 1921. 242 »Ö 8 T G E H M A N E R » O C H »V Ä S T G E R .17 A N E R » keologiska begreppet »mellangermaner» kommit att få en ej ringa betydelse, samt att det framförts förslag att ge ordet »västgermaner» en helt annan innebörd än det hade för Kossinna.15 Det är karakteristiskt för läget, att vad som avsågs bliva den politiskt färgade tyska arkeologiens standardverk, »Vorgeschichte der deutschen Stamme», utgivet av Hans Reinerth, visserligen i bandens titlar (»Urgermaner och västgermaner», »Nordgermaner och östgermaner»), återspeglar Kossinnas indelning, men att likväl intet särskilt avsnitt där ägnats åt att klargöra, vad »östgermaner» eller »västgermaner» skulle vara för någonting. Indelningen i »stammar» har fullständigt tagit överhanden. 16 Det är alltså tydligt, att termerna »östgermaner» och »västgermaner» har överlevt sitt arkeologiska innehåll. Arkeologien är icke i stånd att med tillräcklig tydlighet påvisa några fyndgrupperingar eller kulturområden, som rättfärdigar användningen av dessa ord. Men när »östgermaner» och »västgermaner» inte betyder människor, som talade ostgermanskt, respektive västgermanskt språk, inte folk, som benämnde sig själva eller av andra kallades något sådant och inte heller arkeologiskt urskiljbara kulturgrupper — vad har dessa ord då för mening? Måhända vill någon av dem, som fortfarande sätter värde på dessa beteckningar, genmäla, att meningen vid användandet av dem visst inte är att inge föreställningen om något slags kulturell samhörighet inom en »östgermansk» eller »västgermansk» »storkrets», utan att deras innebörd är geografisk. Det är i så fall samma tankegång, som möter hos Karsten, när han menar att »die alten Germanen der Ostseegegend waren 'Ostgermanen', auch wenn ihre Sprache uns unbekannt ist. Die fragliche Bezeichnung ist wesentlich geographischer Art».17 Härtill är att säga, att »öst» och »väst» visserligen är tydliga geografiska begrepp, men att »germaner» inte är något sådant. R. v. Uslar, Westgermanische Bodenfunde des ersten bis dritten Jahrhunderts nach Christus aus Mittel- und Westdeutschland, Darmstadt 1938, s. 1. 16 Vorgeschichte der deutschen Stamme I—III, Leipzig 1940. 17 Karsten, Die Germanen, s. 223. u 243 CARL-AXEL MOBERG Det är alltså flera skäl, som talar emot att använda orden »östgermaner» och »västgermaner» i sammanhang med kontinentens fornfynd. Det bör reserveras för användning i de rent filologiska sammanhang, där de först nyttjats. För arkeologiskt bruk lämpar sig bättre beteckningar av typerna »Elbe-kretsen», »Kraghede-gruppen» etc. Sådan terminologi kunde med fördel ersätta inte bara de båda här behandlade orden utan också många av de i åtskillig järnålderslitteratur förekommande stamnamnen. ZUSAMMEN FASSUNG Carl-Axel Moberg: »Ostgermanen» und »Westgermanen». — Terminologisches und Grundsätzliches. Die Völker- und Stammesnamen des klassischen und mittelalterlichen Schrifttums, die von der kontinentalen Forschung weitgehend als Bezeichnungen fur Fund- und Kulturgruppen benutzt werden, haben in der skandinavischen wissenschaftlichen Literatur nur in ziemlich begrenztem Masse Eingang gefunden. Zu den Namen, die aber auch z. B. in Schweden allmählich in etwas häufigeren Gebrauch gekommen sind, gehören »Ostgermanen» und »Westgermanen». Geschichte und Sinn dieser beiden Ausdrucke werden hier kurz behandelt. Die beiden Benennungen sind bekanntlich spät. Sie fehlen in der eigentlichen klassischen Literatur. Die heutige Verwendung beginnt mit der aufwachsenden germanischen Sprachwissenschaft des 19. Jahrhunderts. Man begrundete die Zusammenfuhrung einer westgermanischen Sprachgruppe mit sprachwissenschaftlichen Tatsachen. Diese Gruppe hatte sich vielleicht erst während eines fortgeschrittenen Teiles der Kaiserzeit ausgebildet. Von einer ostgermanischen »Sprachgruppe» gab es eigentlich nur Denkmäler des Gotischen. Bei der Herausbildung der Begriffe »ostgermanisch» und »westgermanisch» in dem später geläufigen Sinne haben rein archäologische Verhällnisse und Vorstellungen eine wichtige Rolle gespielt. Nach der systematischen Aussonderung einer westlichen und einer östlichen mitteleuropäischen kaiserzeitlichen Fundgruppe durch Almgren, arbeitete Kossinna diese Gruppen weiter heraus und gab ihnen die Namen »ostgermanisch» und »westgermanisch». Es hat sich allmählich herausgestellt, dass die von Kossinna vorgefuhrten Hauptmerkmale von »Ost- und Westgermanen» der Kaiserzeit fiir Gebiete und Gruppen kennzeichnend sind, die zu örtlich begrenzt sind, dass ihnen eine so weitreichende Bedeutung beigemessen werden konnte. Infolgedessen ist auch der Gebrauch dieser Bezeichnungen ftir Fundgruppen der vor- 244 » Ö S T G E R M A N E R» OCH »VÄSTGERMANER» römischen Zeit nicht gerechtfertigt, denn das konnte nur der Fall sein, wenn die vorrömischen Gruppen an kaiserzeitliche sicher »ostgermanische» und »westgermanische» Fundgruppen angeschlossen werden könnten. Dazu kommt ausserdem, dass die Ansichten Kossinnas iiber die »Ostgermanen» der älteren Zeit vollständig abhängig sind von den Auffassungen, dass diese die Nachkommen von Bevölkerungen nördlich der Ostsee seien — Hypothesen, deren Richtigkeit nicht bewiesen ist. Zwar begegnen die Ausdrucke »Ostgermanen» und »Westgermanen» ja häufig auch im neueren Schrifttum. Es ist jedoch offensichtlich, dass die Forschung sich mehr und mehr dem Gebrauch von bedeutend engeren Begritfen zugewandt hat. Die Einteilung des Fundstoffes nach »Stämmen» hat uberhandgenommen. Die beiden hier behandelten Ausdrucke haben ihren archäologischen Inhalt iiberlebt. Die Bezeichnungen »Ostgermanen» und »Westgermanen» als archäologische Fachausdrucke bezeichnen nicht Menschen, von denen man weiss, dass sie eine gemeinsame »ostgermanische» oder »westgermanische» Sprache gesprochen haben, nicht Leute, die sich selbst »Ostgermanen» oder »Westgermanen» nannten oder von anderen als solche bezeichnet wurden, und auch nicht geschlossene, unterschiedliche Kulturgruppen. Mehrere Grunde sprechen deshalb dagegen, die Begriffe »Ostgermanen» und »Westgermanen» im Zusammenhang mit dem Fundstoff Mitteleuropas zu gebrauchen. Es wäre richtiger, sie ausschliesslich fur die urspriinglichen philologischen Zwecke zu benutzen. Fur die Vorgeschichtsforschung empfehlen sich besser Ausdrucke der Art »Elbe-Saale-Kreis», »Kraghede-Gruppe» usw. Derartige Ausdrucke könnten auch mit Vorteil viele von den Stammesnamen der Vorgeschichtler ersetzen. 245