Erik den helige såsom historisk person : några synpunkter Janse, Otto Fornvännen 91-115 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1954_091 Ingår i: samla.raa.se ERIK DEN HELIGE SÅSOM HISTORISK PERSON NÅGRA S Y N P U N K T E R Av Otto Janse 1 häfte 67 av Svenskt biografiskt lexikon har Sture Bolin 1 efter cn objektiv granskning av hela källmaterialet för Erik den heliges historia funnit, att intet är historiskt säkert mer än att Erik \ a r i t konung i Västergötland omkring år 1158. Att döma av Bolins undersökning skulle alltså knappast huvuddragen av den historiskt kände konung Erik vara skönjbara. Även om intet torde vara att invända mot det slutomdöme, som Bolin kommit till, synes mig dock alltjämt den särskilt av Einar Carlsson betonade uppfattningen, att »erikslegenden har rötter i 1100-talet; den stammar från ett av kultutvecklingens allra äldsta skeden» 2 , förtjäna särskild uppmärksamhet. Förefintligheten av »erici regis» vid den 18 maj i Vallentunakalendariet med årtalet 1198 synes vara ett tillförlitligt vittnesbörd om att Erik även inom kyrkan betraktades som helgon vid tiden för kalendariets tillblivelse. Det blir ju därigenom både möjligt och sannolikt, att den äldsta existerande erikslegenden, vilken anses förskriva sig från 1270—80-talen s , haft en betydligt äldre förlaga med ett historiskt inslag. Då man härigenom kan förutsätta, att en del varandra till synes motsägande uppgifter i legenden kunna härleda från skilda S. Bolin med bidrag (om E. i kulten och liturgien) av B. Hildebrand, Erik den helige. Svenskt Biografiskt lexikon, b . 67, s. 248—257. Stockholm 1951. • E. Carlsson, Translacio archiepiscoporum, Uppsala Universitets årsskrift 1944:2, s. 129. Uppsala och Leipzig 1944. * K. B. Westman, Den svenska k y r k a n s utveckling från S:t Bernhards tidevarv till Innocentius III :s, s. 81 ff. Stockholm 1915; E. Carlsson, a. a., s. 63—70. 1 91 O T T O JANSE tider med ändrade förhållanden, synes en förnyad granskning av crikslegcnden kunna ha sitt berättigande. En del av legendens uppgifter synes mig sålunda kunna ha en långt mera historisk än rent legendarisk karaktär. Såsom sådana må här n ä m n a s : att Erik under kungavakans av landets stormän och allt folket enhälligt valdes till konung i Uppsala fHic, regno vacante . . . a principibus terrae et omni populo in Regem unanimitcr eligitur, ac in regni solio apud Upsaliam honorifice sublimatur), att Erik, när han hade tryggat landets såväl kyrkliga som politiska förhållanden, förberedde ett korståg till Finland (Postremo vero, ut supra diximus, aedificata ecclesia, ordinato regno . . . versus Finnones expeditionem dirigit), att han, då det tionde året av hans regering var inne, överfölls och dödades av den danske konungasonen Magnus Henriksson med hjälp av princeps regni m. fl. (Currente igitur anno decimo regni Illustris Regis nostri, . . . antiquus hostis quendam Magnum nomine. Danorum Regis filium, eidem adversarium suscitavit, qui ex hereditate materna jus regnandi contra consuetudinem terrae, quae alienigenas regnare prohibet, sibi perperam vendicabat. Unde et quendam Principem regni aliosque iniquitatis Satellites sibi associans, qui muneribus corrupti et promissionibus allecti in necem Regis Illustrissimi unanimiter c o n s p i r a r u n t . . . ) . Huruvida och i vad mån ovan anförda utdrag ur erikslegenden kunna tillerkännas historiskt värde, beror ju dock på om de kunna styrkas av några av dem till synes oberoende källor eller kunna få belysning av de allmänna förhållanden med vilka de sammanhänga. Vi övergå då först till frågan om konung Kriks regeringstid. Legenden har, såsom ovan sagts, tvenne uppgifter, nämligen dels att Erik valdes till konung i Uppsala 4 under regeringsvakans och dels att Erik dödades då det tionde året var inne av hans regeringstid. Att ej uppgiften »regno vacante» blivit mer uppmärksammad Då Sverker enligt Saxo (Sakses Danesaga, overs. av / . Olrik, III, s. 146, Köpenhamn 1908) valdes till konung av svearna oeh då, enligt västgötalagcn, svearna ågde r ä t t att konung taga så ock vräka, så synes legendens uppgift att Erik valdes till konung i Uppsala vara ett fullgott uttryck för att valet av Erik skett på lagligt sätt. 4 92 K II I K DEN H E L I G E SÅSOM H I S T O R I S K P E R S O N och tillmätts någon större betydelse torde väl bero på att den finnes i den av Lauritz Weibull med så omfattande bevismaterial och skarpsinne såsom historisk källa så gott som utdömda erikslegenden. Weibull säger visserligen i sin bekanta avhandling Erik den helige5, att Erik efter Sverkers död inte kommit i tryggad besittning av riket, men anför också Innocentius IILs brev av den 13 november 1208°, där det bland annat omtalas, att efter Sverkers mord sonen Karl blev av folket enhälligt utsedd till konung ( . . . illustris recordationis S. Sueciae Regis morte per quendam ipsius Camerarium procurata, filium ejus postmodum de unanimis populi voluntate promotum non modicum de ipsis . . . ) . Beviskraften av sagda brev synes dock i ifrågavarande avseende vara synnerligen tvivelaktig. R. Edgren 7 har visat, att brevet tillkommit efter meddelande från någon, som både varit väl förtrogen med de politiska förhållandena under striden mellan den sverkerska och den erikska ätten och avgjort sökt verka för den sverkerska ättens sak. Till detta kan fogas, att i slaget vid Lena stupade den danska häravdelningens anförare Ebbe Sunesson, som var Sverkers svärfader och broder till den danske ärkebiskopen Andreas Sunesson, och att såväl Sverker som hans handgångne man, den svenske ärkebiskopen Valerius, efter nederlaget flydde till Danmark samt vidare att den danske ärkebiskopen, som med starka personliga band var knuten till påven Innocentius III8, redan tidigare gjort sitt stora inflytande gällande vid Valerius' val till svensk ärkebiskop. I Danmark och Lund har alltså mellan nederlaget vid Lena den 31 januari 1208 och Innocentius' brev av den 13 november 1208 funnits ett samlat, starkt intresse för Sverkers sak med stora möjligheter att göra sig gällande hos kurian (genom Valerius?). Weibull anför också, att även Saxo" säger att Karl Sverkersson L. Weibull, Erik den helige, Aarb0ger for nordisk Oldkyndighed og Historie, 3 : 7, s. 126. Köpenhamn 1917. 0 S D 135. 7 R. Edgren, Innocentius III och Sveriges inbördes strider. Bidrag till Sverges medeltidshistoria, tillegn. C G . Malmström, 6, s. 5, Upsala 1902. 8 L.Weibull, Skånes kyrka från älsta tid till Jacob Erlandsens död 1274, s. 156. Köpenhamn 1946. 0 Sakses Danesaga, III, s. 147. Se även not 5. 5 93 O T T O JANSE efterträdde sin fader såsom konung i hela landet. Saxos omdöme kan dock ha rönt inflytande från den store Innocentius brev, då Saxo ansetts ha avslutat sin stora danska krönika ungefär vid denna tid. Helt naturligt och förklarligt blir då, att påven under sådana förhållanden ställt sig på det sverkerska partiets sida. Brevets uppgift att Karl Svcrkersson efter sin faders död av folket enhälligt valts till konung behöver ju då ej betyda mera än att Karl Sverkersson efter Sverkers död julen 1156'° valts till konung av det sverkerska partiet (se även s. 107). n Mot påvebrevets partiska utsago om valet ha vi dessutom att sätta uppgiften från den i allmänhet ganska pålitliga västgötalagens konungalängd'% där Sverker anges som den elfte, Erik som den tolfte och Karl Sverkersson som den trettonde konungen. Sannolikt blir då, att Karl av sitt parti valts till konung men ej kunnat göra sig gällande hos svearna 1 " och att Erik före Karl Sverkersson valts till Sverkers efterträdare eller med andra ord att emellan Sverkers död julen 1156 och Eriks val c:a 1158 (se s. 97) ej funnits någon allmänt erkänd konung utan blott en omkring ettårig regeringsvakans, i legenden uttryckt med »regno vacante». Efter Sverkers död funnos alltså tre tronpretendenter nämligen: den nyssnämnde Karl Sverkersson, Magnus Henriksson, som enligt Saxo" hade stått bakom Sverkers död och lönligen åtrådde riket, och Erik Jedvardsson, som ju måste ha haft en betydande ställning bland svearna vid tiden för Sverkers död och som genom en ändrad ställning till gregorianerna kunde lämna ett viktigt utbyte för sitt godkännande såsom konung i Östergötland (se här nedan s. 97). Att Magnus Henriksson svårligen utan vapenmakt kunde erkännas såsom konung i Svealand Då Knut Magnusson enligt Saxo mot slutet av år 1156 reste för att trösta sin mor efter Sverkers nyss inträffade död, tyckes Sverker ba dödats j u l e n 1156. N. Ahnlund, Till frägan om den äldsta erikskulten i Sverige, Historisk tidskrift 1948, s. 309, not 1. 11 Samlade skrifter av Olavus Petri, utg. u n d e r redaktion av B. Hesselman, bd 4, s. 54. Uppsala 1917. Jfr s. 107. 12 Efter .V. Beckman, Ur vår äldsta bok, s. 35, 38, 40, Stockholm 1912. 13 K. B. Westman, a. a., s. 96. J ä m f ö r västgötalagens konungalängd, d ä r det beter, att Karl »nöt sins godae fadurs til nams». (Beckman, a. a., s. 40.) 14 Sakses Danesaga, III, s. 233. 10 94 ERIK DEN H E L I G E SÅSOM H I S T O R I S K P E R S O N framgår av att, enligt Saxo1', svearna i början av 1130-talet ej ville antaga Magnus Nilsson till konung, då han ej var infödd i Sverige. Magnus Henrikssons släktförhållanden voro, såsom ovan framhållits och som också framgår av erikslegenden, analoga. Finnes då någon annan källa, som kan ge oss en anvisning på tidpunkten för Eriks kungaval? En sådan möjlighet synes kunna ges genom den danska klosterkrönikan, den s. k. »Narratiuncula de fundatione monasterii Vitae scholae in Cimbria».10 Krönikan i fråga anses härröra från tiden omkr. 1200 och har förutsättning att vara i stort sett vederhäftig rörande Värnhems kloster, då Vidtsköl ju delvis grundades av m u n k a r från Värnhem. Av Vidtskölsberättelsen framgår, att c:a 1151 fördrevos munkarna från Värnhem av ägarinnan »på tillskyndan av en mäktig man» (consilio cujusdam potentis viri; Erik Jedvardsson?) men fingo någon tid därefter återkomma. Efter ägarinnans död blevo de åter av Eriks gemål utsatta för så betydande trakasserier, att klostrets abbot Henrik såg sig nödsakad att klaga hos ordens generalkonvent. Vidare säger berättelsen att, då Henrik kom till Danmark, styrdes landet av tre regenter på samma gång, nämligen Knut Lavards son Valdemar, Knut Lavards brorson Sven Grade samt konung Nils och Margaretas sonson Knut Magnusson. Denna uppdelning av landet efter fruktlösa strider mellan de tre tronpretendenterna hade ägt rum under förra hälften av år 1157 och ändade efter det av Sven anordnade blodsgillet i Boskilde den 9 augusti och Valdemars seger över Sven Grade den 23 oktober samma år. I tacksamhet över sin räddning upprättade Valdemar ett kloster i Vidtsköl, delvis med bistånd av abbot Henrik och m u n k a r från Värnhem. Som grundläggningsdag av Vidtskölsklostret gäller den 1 april 1158. Eriks och hans makas inställning till Varnhemsklostret hade emellertid vid denna tid, d. v. s. 1157 eller 1158, enligt den danska klosterkrönikan undergått en högst märklig förändring ( . . . Ericus Bex supradictus & Christina Begina Sweciae, pro discessione Monachorum de Värnhem, circa locum mitiores essent, Dominus Gerardus sanctse memorise Abbas Alvastri ad eos, qui de Dacia Sakses Danesaga, III, s. 116. Script. Ber. Dan., IV, s. 457—462. Börande Vidtskölskrönikan se Westm a n s utförliga framställning, a. a., s. 54 ff., 67 ff. 10 13 95- OTTO JANSE redierant, alios, qvanti ad Abbotire numerum sufficerent, de Alvastro adduxit, eisqve Dominum Laurcntium, divinis & humanis rebus). Klostret så att säga återupprättades: de m u n k a r som ville kunde opåtalt återvända, och andra m u n k a r från Värnhems moderkloster Alvastra kommo även. Då munkarna fördrevos från Värnhem ungefär vid mitten av 1157, kan Erik ännu ej gärna blivit korad till konung i Uppsala, under det att munkarnas återkomst till Värnhem c:a 1158 måste innebära att Erik då allmänt erkänts såsom konung. Men huru förklara den så genomgripande förändringen i konung Eriks och hans gemåls inställning till Varnhemsklostret? Framhållas bör dock, att Eriks förut visade intolerans mot cistercienserna i Värnhem ju ingalunda bör vara liktydig med en fientlighet mot religionen över huvud taget. Hans inställning såsom de konservativa uppsvcarnas representant kan ju vara en av anledningarna till Eriks motstånd mot cistercienserna. Knut B. Westman har i sin grundliga avhandling »Den svenska kyrkans utveckling från S:t Bernhards tidevarv till Innocentius IILs»" framhållit alvastraabboten Gerhards synnerligen framstående egenskaper och personlighet och påvisat cistercienserordens segertåg genom Europa. Han har också helt naturligt dragit den slutsatsen, alt Gerhard varit den som omstämt Erik från att vara en mot m u n k a r n a avogt sinnad till en varmt religiös konung. För vår del synes oss även en annan möjlighet tänkbar. Då Erik Jedvardssons ändrade inställning till munkarna och klostret i Värnhem och hans kungaval synes vara händelser, som haft ett visst samband, ligger ju nära tillhands att antaga att kyrkopolitiska intressen därvid spelat in. Några erinringar om en del kända förhållanden synes därför kunna vara av värde för frågans belysning och besvarande utöver vad redan skett framför allt av Knut B. Westman. 17 Är 1156 hade ärkebiskop Eskil besökt kurian och därvid fått förnyad bekräftelse på uppdraget att vara den nordiska kyrkans " A'. B. Westman, a. a., s. 73—78. I Westmans ovan i korthet omnämnda framställning av motiven för Eriks inställning till Varnhemsklostret och den gregorianska rörelsen liar Westman även återgivit den av -V. Beckman, Tre konungaätter och deras jordegendomar i Sverige i Personbistorisk tidskrift 1912, s. 15, 18 f., framkastade tanken på ett politiskt inflytande. 36 ERIK DEN H E L I G E SÅSOM H I S T O R I S K P E R S O N primat. På återvägen blev han tillfångatagen i Burgund på kejsar Fredrik Barbarossas område och var åter i Danmark före den 18 april 1158. Ungefär samtidigt utfärdade kejsaren ett privilegium för ärkebiskopen av Hamburg-Bremen att återfå sin gamla rätt såsom Nordens primas, framhållet av L. Weibull." Eskils kyrka kom därigenom i fara att förlora sina hårt tillkämpade rättigheter. Motåtgärder syntes vara nödvändiga. I Danmark sammanträffade såväl Eskil som konung Valdemar med abbot Henrik från Värnhem och kunde av honom få upplysningar om förhållandena i Sverige. Mot bakgrunden av ovan skildrade händelser och förhållanden synes det för Eskil varit trängande att söka ingripa i händelseutvecklingen i Sverige, där ju uppsvearna senast 1153 (se s. 111) visat sig vara motståndare till den gregorianska påvekyrkan och kunde bliva värdefulla för Hamburg-Bremen i kampen om primatet över Norden. I Sverige voro de bägge förkämparna för den gregorianska trosriktningens utbredande i Svealand, kung Sverker och biskop Gislo'", ur spelet; i Östergötland var den framstående abboten Gerhard i Värnhems moderkloster Alvastra denna rörelses främste representant. Det gällde för Eskil att omintetgöra möjligheten för Hamburg-Bremen att få svearna på sin sida. Den ovan påvisade regeringsvakansen (regno vacante) i Sverige erbjöd ju en gynnsam situation för Eskil att handla. Uppsvearnas representant Erik kunde ju erbjudas kungavärdigheten även i Östergötland på villkor att han intog en försonlig och tillmötesgående inställning till den gregorianska kyrkoriktningen och cistercienserna. Så skedde. Erik ändrade sin inställning till cistercienserna och lät m u n k a r n a återkomma till Värnhem och utropades i Uppsala till landets konung. Att försöka ange den roll, som konung Erik själv och abbot Gerhard haft i kungavalet, är mera vanskligt. Och sedd från de ovan framförda synpunkterna synes Eriks ändrade ställning till cistercienserna snarare betecknas såsom en religionspolitisk akt än en rent religiös sinnesändring. Under förutsättning att det ovan framställda samförståndet emellan Erik och det gregorianska partiet är riktigt skulle man Skånes kyrka, s. 92. Andreas Ol. Rhyzclius, Episcoposcopia Sviogothica, s. 102. Linköping 1752. Bhyzelius uppger, dock u t a n angiven källa, att biskop Gislo dog vid en mycket hög ålder 1158. 18 18 97 OTTO JANSE också ha anledning att framställa frågan: Har månne ej sagda kompromiss mildrat den kyrkliga motsatsen emellan svear och götar, som fem år tidigare, år 1153, omintetgjorde försöket att i Sverige upprätta ett ärkesäte, liksom att samförståndet 1158 underlättat och möjliggjort ärkebiskopsfrågans förverkligande sex är därefter, 1164? Jag återgår ånyo till erikslegenden. I legenden säges att »ut supra diximus, aedificata ecclesia, ordinato regno», Erik förefog ett korståg till Finland. Rörande legendens ord »aedificata ecclesia» såväl som rörande tiden för själva korståget ha åsikterna varit betydligt delade. I överensstämmelse med orden »ut supra diximus» 20 , som tydligen häntyda på Eriks i legenden förut omtalade verksamhet för Uppsala domkyrka såväl som andra kyrkor samt utvidgande av gudstjänsten, har en del författare givit aedificata en rent teknisk betydelse av uppbygga. I »Legender från Sveriges medeltid» översättes uttrycket med orden »då . . . den heliga kyrkan var befäst».21 »Aedificata ecclesia» i samband med »ordinato regno» synes också tyda på en allmännare och vidare innebörd så att ecclesia kan och bör översättas med de kyrkliga förhållandena. Detta så mycket mera, som Erik genom överenskommelsen med abbot Gerhard ordnat den gamla tvistepunkten rörande cistercienserna i Värnhem och därmed också de politiska förhållandena (ordinato regno). Tiden för korståget har varit föremål för olika bedömanden, och man har t. o. m. ifrågasatt huruvida detta ens ägt rum. 22 K. Grotenfelt 23 anser att vissa allmänna omständigheter peka hän på att Erik företagit finlandståget 1154 eller möjligen 1155 och den grundlige kännaren av Erik den helige, Jalmari Jaakkola*. att Erik företagit tåget 1155, under det att Adolf Schuck 25 20 Legendens uppgift om (ut supra diximus) att Erik byggde heliga kyrkor och förbättrade gudstjänsten kan, såsom L. Weibull påpekat, vara av h u v u d sakligen hagiografisk n a t u r ; Erik den helige, s. 115. 21 Utg. av Emilia Fogelklou, A. Lindblom och E. Wessén, s. 267, Stockholm 1917. 23 L. Weibull, Erik den helige, a. a., s. 127 f. 23 K. Grotenfelt, Erik den helige och h a n s korståg till F i n l a n d . Historisk tidskrift för F i n l a n d , 5, 1920, s. 125. 24 J . J a a k k o l a , Finska folkets historia,s.65,Stockholm 1941 (svensk u p p l a g a ) . 25 A. Schuck, Till den »erikska ättens» historia. Historisk tidskrift 1953, h. L, s. 34 f. 98 ERIK DEN H E L I G E SÅSOM H I S T O R I S K P E R S O N närmast synes vara benägen att sätta finlandståget, »korståget», till tiden omkr. 1150. Något fullt bindande bevis för den ena eller den andra av dessa dateringar har ej framlagts. På grund av vad ovan anförts att Erik skulle valts till konung (i hela Sverige) omkr. 1158 bör dock korståget ägt rum kort tid därefter. Liksom man ifrågasatt själva korståget, så har man också uttalat sig skeptiskt om legendens berättelse om Magnus Henrikssons anfall på Erik med hjälp av bland annat »princeps regni».2* Att legendens uppgift i detta avseende i huvudsak är riktig, synes oss framgå av flera förhållanden. Sålunda heter det i legenden, att Magnus Henriksson ryckte till sig makten förebärande arvsrätt på mödernet. Detta är ju historiskt riktigt och känt, då han var sondotterson till Inge d. ä. I berättelsen om anfallet säges vidare, att det skedde i Östra Aros, vilket ju innebär att det ägde rum på en tid, då ö s t r a Aros ännu ej fått namnet Uppsala, eller före 1280-talet. Slutligen ha vi Snorres uppgift att Orm efter slaget vid Oslo i januari 1161 styrde sin kosa till sin halvbror Magnus Henriksson, som då var konung i Sverige.27 Möjligheten av ett Eriks korståg till Finland så sent som omkr. 1158 måste ju dock vara beroende av Eriks dödsår och dödsdag. Legenden har två uppgifter, en inuti densamma och en såsom avslutning. I den förra heter det: förestod denna dag Kristi Himmelsfärdsdag, uppå vilken densamme skulle efter Herran genom martyriets segertecken få lyckan att uppstiga (till himmelen) — (Instabat die illo festum Ascensionis Dominicae, in quo idem post Dominum per palmam martirii erat feliciter ascensurus). I den senare uppges, att Erik dog den 18 maj 1160 (Passus est autem beatus Ericus Anno incarnationis Dominicae M.C.L.X. XV. Kalendas J u n i i ) . Hittills synes man nöjt sig med att påvisa, att Kristi Himmelsfärdsdag 1160 inföll den 5 maj och ej den 18, och anfört denna motsats som ett av de talande bevisen på legendens otill26 Dä uttrycket principes i påvebreven vanligen betecknar de förnämsta eller stormännen, synes j u ordet »princeps regni» få betydelsen av den främste stormannen i landet vid denna tid, den av östgötarna till konung valde Karl Sverkersson. 27 Snorre Sturlason, Kongesagaer, overs. av G. Storm, Christiania 1900, s. 778. 99 OTTO JANSE förlitlighet såsom historisk källa men i stort sett godtagit året 1160 såsom Eriks dödsår. I det följande skall jag göra ett försök att närmare belysa de båda uppgifternas såväl ursprung som inbördes sammanhang — dock först några erinringar om tidens sätt att tänka och om några tidshändelser. Så t. ex. uppfattades missväxt och större olyckor och i allmänhet händelser, som kraftigt ingrep i folkens liv, såsom uttryck för gudomliga straff. Magnus Henrikssons nederlag och död relativt kort efter det han överfallit och dödat den i Uppsala till konung valde Erik Jedvardsson uppfattades därför säkerligen av folket såsom en gudsdom och Erik såsom en Gudi behaglig man — i allmogens ögon såsom ett helgon. Men ett spirande Eriks helgonrykte måste ha mottagits med ogillande av Eriks bägge medtävlare Magnus Henriksson och Karl Sverkersson liksom av den svenske ärkebiskopen Stefan28, som åtminstone under ett tidigare skede var en ivrigt verksam anhängare av den sverkerska ätten. Annorlunda synes förhållandena varit i Västergötland och särskilt i Värnhem. Ehuru vi ej ha några säkra uppgifter om Eriks närmaste förfäder, ha vi dock en del antydningar, som ge vid handen att den erikska ätten haft goda förbindelser med Västergötland 28 och att Erik och framför allt hans son Knut Eriksson haft starka intressen knutna till Värnhem, som blev den erikska ättens gravkyrka liksom Alvastra var den sverkerska ättens. Så skall Knut Eriksson sannolikt ha ombyggt klosterbyggnaderna Av ett odaterat påvebrev (//. Brulin, Några feldateradc bref i Svenskt diplomatarium. Bidrag till Sverges medeltidshistoria tillegnade C G . Malmström, 10, s. 4 ff., Upsala 1902), som härrör från något av åren 1174, 1176 eller 1178, framgår också att ärkebiskop Stefan var i en ägotvist med konungen och jarlen och för att få rättelse häri vänt sig till påven. — Anmärkningsvärt är också, att under del att vi ej ha något bevis på att Stefan vidtagit åtgärder för erikskultcns höjande, företog ban tillsammans med biskop Vilhelm i Strängnäs, enligt Botvidslegenden, cn translation av Södermanlands apostel Botvid till den nuvarande Botvids kyrka. Botkyrka. Ifrågavarande translation företogs, enligt Toni Schmid, Liber ecdcsiae Vallentunenses, s. 36, Stockholm 1945: »ganska säkert . . . 1176» och synes mig kunna uppfattas som ett motdrag till en spirande erikskult. • N. Beckman, a. a., s. 38 f. 28 100 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N i Värnhem samt gjort stora donationer till klostret. 30 Liksom Valdemar den store i Danmark (1157—1182) hade varit angelägen att stärka sin ställning genom att få sin fader förklarad som helgon och liksom Olof den helige i Norge spelat en betydande roll i landets tronstrider, så bör det likaledes för Knut Eriksson under och efter dennes långvariga strider med den svcrkerska ätten ha varit av stor betydelse att utveckla sin faders helgonansccnde. Av det nu i korthet anförda synes tydligt att man i Uppsala under ett tidigt skede kunnat vara motståndare mot Eriks helgonanseende samtidigt som man i Västergötland och framför allt i Värnhem varit angelägen att vårda Eriks helgonminne. Jag återgår så till den första uppgiften rörande Eriks död i legenden. Anmärkningsvärt är, att legenden ej nämner flera under i samband med Eriks död, än att en rinnande källa bröt fram, där hans blod rann ned, och att en blind kvinna, till vars hem Eriks döda kropp överfördes av några få överlevande av konungens män, återfick sin syn genom att bestryka sina ögon med Eriks blod. Bägge dessa under återfinnas emellertid i andra helgonlegender och hava därför rent hagiografisk karaktär. Möjligt är att Magnus Henriksson sökt undanskaffa Eriks döda kropp just för att förhindra ett hans helgonminne. Under sådana förutsättningar blir också legendens ord om att Erik upptagits till himlen förståeliga.' 1 Av det ovan anförda synes mig sannolikt att legendens första uppgift rörande Eriks död kommit till i Värnhem under inflytande från Knut Eriksson och under ett tidsskede, då man i det från ö s t r a Aros avlägsna Värnhem ännu ej hade sig något bekant om eller var Eriks döda kropp jordats. Att än närmare ange tiden för denna uppgifts tillkomst torde knappast kunna låta sig göra. En antydan härom torde dock kunna ligga däri, att, såsom Sven Tunberg påvisat Kristi Himmelsfärdsdag 1178 30 F . Hall, Bidrag till kännedomen om cistereienserorden i Sverige, I, Munkklostren, s. 69, Gävle 1899. (Efter Manrique, A., Annales Cistcrciensium. Lyon 1642 f., BI, DII, p. 237.) •" Fråga är dock om legendens ord innebära, att Eriks kropp liksom Kristi uppstigit till himlen, eller b ä r endast avsett Eriks ande. Man erinre sig n ä m ligen att u n d e r ifrågavarande tider avbildas m ä n n i s k a n s ande som ett litet människoväsen, som vid döden u r m u n n e n l ä m n a r kroppen. 101 OTTO 32 JANSE inföll den 18 maj. Men dödsåret? Därom säges som ovan framhållits intet direkt. Ad. Neovius33 har emellertid påvisat, att Kristi Himmelsfärdsdag 1159 inföll den 21 och 1161 den 25 maj och att således dödsåret 1159 varit det år, då man haft den största möjligheten att sammanbinda dödsåret med Kristi Himmelsfärdsdag, något som skett genom ordet »instabat», som närmast torde kunna översättas med förestod. Man tyckes alltså i Värnhem ha sökt förläna Eriks minne en utomordentlig religiös prägel genom att under ett tidigt skede sammanbinda Eriks död med Kristi Himmelsfärdsdag utan att direkt ange vare sig dödsår eller dödsdag. I första häftet av Historisk tidskrift för år 1953 har Adolf Schiick25 påvisat, att i Svenska annalerna 34 finnes uppgiften att Erik led döden under Hadrianus (III) IV:s femte regeringsår, vilket Schuck erinrar om just var 1159. Den av Schuck påvisade uppgiften synes alltså utgöra en bekräftelse på den av Neovius framförda åsikten. Anmärkas bör dock, att den annalitiska uppgiften står i följande s a m m a n h a n g : »MCLX Passus est beatus ericus rex swecie in Vpsalia XV kal. Junii Qui regnavit annis X hadriani pape tertii anno quinto», vilket gör det osäkert både från vilket ställe och från vilken tid den först stammar. Då annalernas innehåll från 1160 synes vara taget från uppgiften i legenden dock med undantag av notisen om Hadrianus (III) IV:s femte regeringsår, synes detta senare vara hämtat från annat håll. Men varifrån och från vilken tid? En antydan härom torde kunna ges just genom sambandet med Hadrianus IV, vilken ju var samme man, som i Linköping 1153 sökte upprätta ett ärkesäte i Sverige och som efter åtskilligt att döma bör ha varit väl anskriven i kyrkliga kretsar, framför allt i Värnhems moderkloster Alvastra. Och sammanställningen av Eriks dödsår med Hadrianus IV :s femte regeringsår är sannolikt tillkommen relativt tidigt. S, Tunberg, Erik den helige, Sveriges b d g o n k o n u n g , F o r n v ä n n e n 1950, s. 133 f. 33 A. Neovius, Något om r ä t t a årtalet för Erik den heliges och biskop Henriks död. Finska kyrkohistoriska samfundets protokoll och meddelanden. V, 1904—1905, s. 180, 181. M Script. Ber. Suec. I : 1, s. 23. 32 102 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N På grund av de av Neovius och Schuck ovan anförda skälen synes alltså högst antagligt, att Eriks dödsår är 1159. Även om detta är riktigt, så behöver det ej med nödvändighet omintetgöra den av mig dragna slutsatsen, att Erik valts till konung omkr. 1158 och därefter företagit ett korståg till Finland. En seglats i god vind mellan Upplands östkust och södra Finland kan ju göras på tre till fyra dagar. Och ungefär lika lätt kan ju Erik ha blivit underrättad om Magnus förehavande och därför skyndat hem. Västgötalagcns konungalängds något dunkla uttryck, att Erik olyckligtvis blev så hastigt bragt om livet38 (vsine swa brat af daghum takin), skulle ju genom den korta tiden mellan Eriks korståg och död bli fullt förståeligt liksom att det ger ett naturligt händelsesamband mellan korståget och Magnus Henrikssons överfall. Jag övergår så till legendens senare uppgift, att Erik dog den 18 maj 1160 och skall först framhålla denna uppgifts plats i legenden. Legendens sista meningar äro först de förut angivna hagiografiska undren, varefter följer, tillsynes som tvenne praktiska upplysningar: »Annat om hans helga leverne och huru hans heliga reliker fördes från Gamla Uppsala till Nya Uppsala, där han nu vilar, och de underbara järtecken Gud gjorde och än i dag gör för hans heliga förskyllan och förbön, varom här icke berättas, finnes annorstädes beskrivet.» Först härefter såsom legendens slutord följande: »Denne helige konung Sankt Erik led döden året 1160 efter Guds börd på maj månads adertonde dag, då Alexander den tredje var påve i Bom och vår Herre Jesus Christus styrde i himmelriket, vilken vare lov, heder och ära alltid förutan ända! Amen.»" Den sista meningen om tiden för Sankt Eriks död har genom sin placering otvivelaktigt fått karaktären av ett tillägg till den egentliga legenden. I denna slutuppgift märkes bland annat, att det ej alls talas om något samband mellan Kristi Himmelsfärdsdag och Eriks död utan här fastställes till synes en gång för alla och ofrånkomligt, att Erik N. Beckmans översättning (a. a., s. 38) l y d e r : »Han blev så alltför tidigt tagen av daga». • Legender från Sveriges medeltid, utg. av Emilia Fogelklou, A. Lindblom, E.Wessen, s. 269, Stockholm 1917. 35 103 OTTO JANSE dött den 18 maj 1160. Anledningen härtill synes bl. a. vara, att då Eriks dödsdag omsider börjat högtidlighållas även i Uppsala, kunde den tidsvariabla Kristi Himmelsfärdsdag ej längre användas såsom en kyrkans och folkets högtidsdag till firande av Eriks minne. Uppgiften om Eriks upptagande till himlen saknade också innebörd, då Eriks grav fanns i domkyrkan (G. Uppsala) och där kunde tillbedjas. Frågan blir då till slut, om någon tid kan anges för den sålunda företagna ändringen av året för Eriks död. Att exakt ange när detta skett torde väl knappast kunna göras. Om några data rörande erikskultens utveckling i Svealand under 1100- och 1200-talen och domkyrkans flyttning må emellertid nedan erinras. Första gången vi i litteraturen möter Erik den helige med säkerhet betecknad såsom helgon är i Vallentiina-kalendariet med årtalet 1198. I kalendariet står nämligen som bekant vid den 18 maj (H)erici regis åtföljt av ett kraftigt kors samt därefter ordet festu(m) med minuskler. Huruvida korset tillfogats för att fastslå Eriks dödsdag till den 18 maj gentemot legendens uppgift om Kristi Himmelsfärdsdag såsom Eriks dödsdag, lämnar jag därhän. I likhet med Toni Schmid (a. a., s. 36, 38) anser jag, att kalendariet är nedskrivet i Mälardalen samt att erici regis betecknar Erik såsom ett lokalhelgon. Denna Toni Schmids uppfattning synes mig dock med skäl kunna något närmare begränsas så att kalendariet är skrivet söder om Mälaren under inflytande å ena sidan av biskopsstiftet i Strängnäs, som särskilt verkat för Botvids helgonanseende (i kalendern betecknad med sanctus) och å andra sidan Julita kloster, som Knut Eriksson hade ägnat ett alldeles särskilt intresse, både såsom fundator, donator, defensor och klosterbroder. 28 Den vanligen förekommande uppfattningen, att erici regis i Vallentunakalendariet är ett bevis för att Erik blivit ett av kyrkan allmänt erkänt helgon, torde därför vara något förhastad. Är 1215 får biskoparna i Linköping, Västerås och Strängnäs påvlig fullmakt att flytta ärkesätet till Sigtuna 37 — något som 37 Gerda Boéthius och A. R o m d a h l , Uppsala domkyrka 1258—1435, s. 14, Uppsala 1935; F . Nordström, Studier i Uppsala d o m k y r k a s äldsta byggnadshistoria, s. 11, Uppsala 1952. 104 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N aldrig blev av. Under förra hälften av 1200-talet utsattes Svealand och Uppsala domkyrka för synnerligen svåra påfrestningar med bland annat Knut Långes fleråriga uppror 1229—34 och (Gamla) Uppsala domkyrkas ödeläggande eldsvåda kort före 1245. Under samma tid gick Östergötland och Linköping under folkungarnas ledning 38 starkt framåt i såväl kyrkligt som politiskt avseende och Linköpings domkyrka, där konung Valdemar kröntes 1251, utvidgades. Linköping höll på att för andra gången (jfr s. 111) bli landets kyrkliga centrum. Bäddningen för ärkesätet synes ha kommit genom den efter Skänninge möte 1248 genomförda utvidgningen av Uppsalakapitlct med den energiske förkämpen för Uppsala domkyrkas ställning såsom landets huvudkyrka och i samband därmed den spirande erikskulten, ärkediakonen, sedermera ärkebiskopen Folke, dock först nämnd som ärkediakon i brev från 1253 (SD 414). Från denna tidpunkt kan man i påvebrev m. m. spåra ett energiskt arbete till fromma för en erikskult. De många avlatsbreven före de bekanta mötena i Söderköping 127038 och i ö s t r a Aros 1271, då ju flyttningen av den gamla domkyrkan till ö s t r a Aros beslutas, kunna väl endast betyda, att man velat insamla medel till den nya domkyrkans byggande och den gamla domkyrkans reparation.' 0 Tiderna voro tydligen svåra. Och kyrkobygget har ej kommit i gång före 1271, då för ett så ansenligt kyrkobygge ju först måste insamlas ett betydande grundkapital. I ett brev av den 15 juli 1266 (S D 516) utlovas ej mindre än 100 dagars avlat för dem som bidraga till Uppsalakyrkans reparation. Och två år därefter utlovar påven Clemens IV ( S D 533) avlat för dem, som på S:t Lars och S:t Eriks dagar besöka Uppsala domkyrka, som säges vara till dessa A. R o m d a h l , Linköpings domkyrka 1232—1498. Göteborg 1932. Att mötet h å l l i t s i Söderköping torde väl n ä r m a s t bero på att man velat hålla frågan om platsen för det blivande ärkesätet öppen (Uppsala—Link ö p i n g ) . Sannolikt h a r det varit för att stärka erikskultens betydelse för den nya d o m k y r k a n s plats, som en franciskanermunk från Uppsala vid mötet i Söderköping f r a m t r ä d e r och v i t t n a r om Eriks u n d e r b a r a helgonkraft. 40 Se i övrigt Gerda Boéthius och A. R o m d a h l , a. a.,; E. Carlsson, a. a.; S. Söderlind, Erik den heliges skrinläggning och Uppsala ärkesätes flyttning. Historisk Tidskrift 1950, s. 127—135; dens., Uppsalakyrkans byggnadsprogram på 1200-talet, Historisk Tidskrift 1952, s. 251—270; S.Tunberg, a. a., samt F . Nordström, a. a. 80 38 105 OTTO JANSE helgons ära »constructa» (que in honore beatorum laurentii & henrici martirum dicitur esse constructa). Då kyrkan förut endast varit invigd till S:t Lars men nu även till S:t Erik bör detta innefatta, att man vid den invigning, som måste ha skett efter iståndsättandct av domkyrkan, inom vars m u r a r Eriks grav fanns, sökt giva Erik ett ökat helgonanseende. Är 1276 den 24 maj krönes Magnus Ladulås i den återinvigda (Gamla) Uppsala domkyrka, såsom författaren redan 1902 framhållit." För den nya kyrkan, dess utveckling och blivande oavhängighet från beroendet av ärkesätet i Lund blir erikskulten en synnerligen viktig såväl kyrkopolitisk som politisk faktor. En ny erikslegend nedskrivet och underverk, som skett i samband med erikskulten, samlas, sannolikt för att möjliggöra Eriks kanonisation.42 Om, som jag i det föregående sökt visa, de sena uppgifterna om Eriks död är ett tillägg till standardlegcnden och denna, såsom man gjort gällande, förskriver sig från 1270—80-talet, så bör alltså tillägget åtminstone vara yngre än sagda tid. Härtill kommer att tillägget står, såsom förut framhållits, efter uppgiften om miraklerna och att i dessa enligt Westman (a. a., s. 84) kan skönjas tre perioder, varav den andra perioden anses räcka till ungefär 1292 (och den tredje till 1310-talet), vilket skulle medföra att tillägget möjligen kan ha ncdskrivits omkring sagda tid eller på 1290-talet. Huruvida det förut nämnda ordet festum i Vallentunakalendariet tillskrivits av prästen Matthias, som tillträdde sitt ämbete 1290 och som gjort en del anteckningar om kyrkans egendomar, kan väl knappast med bestämdhet fastslås men torde ej vara osannolikt. Möjligt synes då också bli att ordet festum står i förbindelse med den av Jalmari Jaakkola" lämnade uppgiften, 11 SD 612; O. J a n s e , Upsala ärkesätes flyttning, Bidrag till Sverges m e deltidshistoria tillcgnade C. G. Malmström, 11, s. 6, not 3, s. 7, Upsala 1902; E. Carlsson, a. a., s. 24, 47, not 6; S. Söderlind, Uppsalakyrkans byggnadsprogram på 1200-talet, Historisk Tidskrift 1952, s. 267; F . Nordström, a. a., s.28. " Aren n ä r m a s t före konung Knuts i D a n m a r k kanonisation avfattades h a n s belgonbiografi, jfr L. Weibull, Skånes kyrka, s. 30. 13 J. J a a k k o l a , »Bikesens patrona» deras tillkomst och nationella betydelse. Svensk tidskrift, årg. 34, 1947, s. 553. 106 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N att rikets provincialsynod år 1297 beslöt, att Sankt Eriks dag skulle firas som fest, då allt arbete var förbjudet. Så till frågan om legendens uppgift om Eriks tioåriga regering. (Currente igitur anno decimo regni Illustris Kegis nostri.) Några tillförlitliga bevis för denna tioåriga regering äga vi mig veterligen ej. I Olaus Petri krönika 11 heter det utan att någon källa anges: »Thå nw konung Swerker dödh war, seyes Ostgötharne haffua vthwaldt hans son Karl til konung, Men samma vthwelielse bleeff om intit, ty at then menige man i Vpland, togho en til konung som heet Eric Jedhwardason, then man kallar [nw] Sanete Eric, . . Och thet skiedde, elloffua hundrade och femtiyo åår epter Christi byrdh.» Uppgiften att upplänningarna efter Sverkers död 1150 valde Erik Jedvardsson till konung torde väl vara en sammanblandning av vad som skedde efter Sverkers död 1156 och uppgiften i legenden att Erik dödades då det tionde året var inne och därför opålitlig. Föga mera synes den förut återgivna uppgiften i Svenska annalerna att Erik regerade i tio år vara värd såsom historisk källa. Mera anmärkningsvärt synes däremot vara såväl att, såsom Westman antagit, varnhemsmunkarna omkr. år 1151 fördrivits på inrådan av en mäktig man och att denne av åtskilligt att döma varit Erik Jedvardsson." Härtill kommer att den relativt sena Flatöboken* 5 vid 1152 uppger att »Eire/cr enn helgi rikti. X. ar i Suidiod» (Erik den helige härskade tio år i Svealand.) Uppgiften 1152 i Flatöboken tyckes ju härröra från annan källa än legenden och tyckes åtminstone passa väl in på att Erik 1152 valdes lill konung av svearna. I Trondhjem 46 hade Nicolaus i samband K. B. Westman, a. a., s. 68. Flatöbogens Annaler i Isländske Annaler, utg. av G. Storm, s. 381, Christ i a n i a 1888. 40 F r ä n Uppland liksom från Västergötland gingo av allt a t t d ö m a redan u n d e r tidig medeltid talrika pilgrimsfärder till Trondhjem. (Jfr N. Ahnlund, F r å n medeltid och vasatid, Upsala 1933, St Olofs m i n n e i Norrland, se särskilt s. 101.) (Ett märkligt m i n n e om en tidig St Olofskult i Västergötland utgör den bekanta Olofsbilden och dopfunten med bland a n n a t inskriptionen SCS OLAVVS, bägge frän tidig medeltid, i Hangelösa k y r k a n ä r a Husaby.) Därigenom ägde svearna stora möjligheter a t t få k ä n n e d o m om de gregorianska bestämmelser, som Nicolaus lyckades genomdriva i Trondhjem 1152. 45 44 107 OTTO JANSE med upprättande av ärkesätet även infört en del bestämmelser rörande celibatet och bruket av vapen. För förbud av denna art voro svearna långt ifrån mogna och det kan väl tänkas att detta föranlett dem att 1152 välja en företrädare för motståndet vid det blivande mötet i Linköping — den mäktige mannen Erik Jedvardsson? Såsom ett bevis på att Erik ej kunnat vara konung i Sverige i tio år har man anfört Anastasius IV:s brev av år 1154.47 Brevet har tillkommit på grund av uppgifter lämnade av Nicolaus av Albano efter återkomsten till Kom från Sverige. I brevet heter det »Carissimis in christi filiis S. Begi». Helt naturligt har kurian vid denna tid ansett Sverker vara Sveriges konung; men under sådana omständigheter kan påven ej ha ansett en eventuell ledare av svearnas opposition såsom laglig konung. Att döma av Vitskölskrönikan hade Erik redan i början av 1150-talet genom sin kungliga gemål arvsanspråk på den stora gården Värnhem i Västergötland och kan därför redan då tänkas ha stått i opposition mot de högkyrkliga cistercienserna i Värnhem. Erik synes således haft stora förutsättningar att framträda såsom ledare för de gammalkonservativa svearna i deras opposition mot Sverker, Gislo och deras lundensisk-gregorianska strävanden. I och för sig synes alltså intet skäl föreligga för att Erik ej kunde ha nått en ledares ställning bland svearna redan under de första åren av 1150-talet. Därpå tyder också en del allmänna förhållanden. Är 1104 erhåller Danmark i opposition mot kyrkan i Bremen, som av ålder ägt primat över de nordiska kyrkorna, ett eget ärkestift i Lund. Under det att Stenkil haft sina huvudsakliga rötter och intressen i Västergötland och Bremen, så tyckes Inge d. ä., sedan hans dotter Margareta Fredkulla blivit förmäld med den danske konungen Nils och tillsammans med det nya ärkeDe r o m a n s k a kyrkornas vapenhus äro, så vitt jag vet, tillbyggnader t i d i gast från senare delen av 1200-talet. I Olaus Magnus Historia om de nordiska folken, utg. av Michadisgillet, d d III, s. 188, Sthlm 1916, omtalas rörande bruket av vapen, att n ä r nordborna från långt avlägsna b y a r skola bege sig till kyrkan bära de ej andra vapen än a r m b o r s t , svärd och yxa. . . . svärd . . . hava de för att k u n n a möta våld mot våld, om de skulle r ä k a i bakhåll. 47 SD 3 8 ; ST, I, 38. 108 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N sätets innehavare Asser blivit landets såväl politiska som religiösa ledare, alltmera ha överflyttat sitt intresse från Västergötland till Östergötland med dess framväxande nya biskopsdöme. Intresset för Östergötland gent emot Västergötland blir allt starkare under Inge d. y. och hans efterföljare. Mellan de båda huvudkyrkorna, den i Bremen och den i Lund, utvecklar sig en maktkamp, som vid flera tillfällen i samband med den stora europeiska striden mellan påve och kejsare söker vinna avgörande. Så under förra hälften av 1130-talet, då ärkebiskop Hartvig av Bremen med stöd av tyske kejsaren, såsom Lauritz Weibull ingående redogjort för i sitt arbete Skånes kyrka 48 , sökte återtaga sin förlorade ställning som Nordens primas. Försöket fick återverkningar i Sverige, där landets två första biskopssäten, det i Skara och något senare det i Sigtuna, hade upprättats under medverkan från kyrkan i Bremen. Något tidigare hade en öppen schism utbrutit mellan österoch Västergötland, särskilt i fråga om kungamakten. I detta sammanhang kan också erinras om att västgötarna voro de första i Sverige, som i stort sett antogo en kristen organisation, och att den stenkilska ättens stamfader närmare sammanhörde med Västergötland än med någon annan del av landet. I västgötalagens konungalängd säges nämligen att »han (Stenkil) aelskaedi westgötae uinfram allae de maen i hans riki waru . . . Ok e gladdus westgötaer af h a n u m ; maedaem hans lifdaghaer waru.» Men allteftersom de kungliga stenkilsättlingarna flyttade över sina intressen såväl rörande kungadömet som religionen från Västergötland till Östergötland framväxte också en misstämning bland västgötarna, som i hög grad skärptes genom att östgötarna så småningom slöto upp på den lundensiska kyrkans sida gent emot Hamburg-Bremen med dess förbindelse med Skarastiftet. En misstämning, som synes ha slagit ut i full blom med västgötarnas mord på konung Kagvald. Efter dråpet på denne gjorde sig Västergötland oberoende av såväl svear som östgötar i fråga om den gamla samhörigheten vid kungavalen och styrdes sedan, enligt västgötalagens konungalängd, »av en god lagman och landskapets stormän». Huruvida Erik tillhört dessa Västergötlands stormän veta vi ej med någon säkerhet. Skånes kyrka, s. 83 f. 109 OTTO JANSE Enligt Saxo tog dock Västergötland eller hade tagit till konung Nils och Margareta Fredkullas son, Magnus Nilsson (vilken stupade vid Fotevik 1134), under det att svearna korade östgöten Sverker till kung, oaktat de, enligt Saxo'8, ej tyckte om honom. I sin svaga ställning sluta sig Sverker och hans energiske biskop Gislo i Linköping till den lundensisk-gregorianska kyrkan och söka motarbeta den bremensiska kyrkans inflytande i Sverige. I överensstämmelse härmed finna vi att i stället för Sigtunastiftet, som utgått från Bremen och varit invigt till samma helgon, S:t Per, som domkyrkan i Bremen, upprättas ett nytt stift i Gamla Uppsala, som så småningom inviges till lundadomens skyddspatron, S:t Laurentius. Den siste kände sigtunabiskopen Henrik kämpar och stupar för den bremensiska kyrkans sak i slaget vid Fotevik i Skåne 1134.50 Men svearna voro ännu långt ifrån mogna för den gregorianska kyrkoriktningen och fördrevo sin biskop 51 , såsom Ahnlund erinrat om. Av ett påvebrev från 1169 framgår, att ärkebiskop Stefan ännu så sent som vid sagda tidpunkt varit utsatt för vissa trakasserier från upplänningar. 52 Ett nytt försök från Bremen att återfå primatet över Norden gjordes i början av 1150-talet med bistånd av den tyske kejsaren. För att rädda sin kyrkas ställning vände sig den energiske lundabiskopen Eskil genom medverkan av sin vän Bernhard av Clairvaux till påven. 53 " Sakses Danesaga, III, s. 146. Den danske historikern Svend Aagesen uttrycker saken sä (i partilidelse) att biskop Henrik av Sigtuna jämte andra nämnda biskopar »befordrades till helvetet» (ad Tatra transmitterunt). J . G . F . Raeder, Danmark under Svend Estridsen og hans Sönner, s. 477, Köpenhamn 1871. 31 Enligt en uppgift i Bastede klosters minnesbok, där det beter: »»quidam cpiscopus Upsaliensis, Siwardus nomine, per insolentiam paganorum expulsus». N. Ahnlund, Vreta klosters äldsta donatorer. Hist. tidskr., 1945, s. 318. 52 ST, I, 45. Jfr Westman, a. a., s. 145 f. Sedan Knut Eriksson hade dödat Karl Sverkersson blev den sverkcrvänlige ärkebiskop Stefans position vansklig. Är 1168 eller 1169 är han i Bom, varifrån påven utfärdar ett brev, ställt till den uppsallensiska kyrkans underlydande, vari påven bl. a. uppmanar adressaterna att visa skyldig lydnad och vördnad mot ärkebiskopen och icke fördrista sig att inför lekman anklaga eller inför världslig dom draga honom eller någon annan kyrkans prelat. " L. Weibull, Skånes kyrka, s. 84 f. 50 110 ERIK DEN H E L I G E SA S O M H I S T O R I S K P E R S O N För att bättre organisera och stärka kyrkorna i Norge och Sverige och knyta dem närmare påvestolen sände påven Eugenius III år 1152 den förutnämnde legaten Nicolaus av Albano för att där upprätta ärkesäten. Det är ju känt, huru legaten hade framgång i Norge och i överensstämmelse härmed där fick en del av den gregorianska kyrkans stränga bestämmelser antagna, såsom rörande celibatet och bruket av vapen. Vid kyrkomötet i det gregorianska Linköping 1153, där domkyrkan just färdigbyggts 54 , genomdrev visserligen Nicolaus en del bestämmelser i överensstämmelse med de i Trondhjem beslutade men misslyckades som bekant däremot i sitt försök att upprätta ett ärkesäte (i Linköping?) för Sverige. Enligt Saxo53 skedde ju detta på grund av att svearna och götarna icke kunde komma överens om vare sig platsen eller den blivande ärkebiskopen. Av åtskilligt att döma är det sannolikt, att Erik Jedvardsson vid mötet i Linköping såsom svearnas ledare spelat en betydande roll i deras opposition mot götarna. Till ovanstående synpunkter m å här också fogas Westmans 50 tungt vägande uppfattning om Eriks inställning gent emot den framträngande påvekyrkan. Westman skriver bl. a.: »I den svenska kyrkans utveckling betyder hans (Eriks) insats inaugurerandet av ett medvetet motstånd från det gamla kyrkopolitiska systemets sida mot den inbrytande gregorianismen». Slutligen några erinringar med anledning av svearnas sega religiösa konservatism; först må dock framhållas, att med svearna vid den här ifrågavarande övergångstiden av åtskilligt att döma huvudsakligen kan avses folket norr om Mälaren; 57 att de kyrkor, som uppfördes i Sigtuna under årtiondena före och omkr. år 1100 med starkt utpräglad försvarskaraktär, tydligen byggdes med tanke på eventuella hednareaktioner; 54 A. R o m d a h l , a. a. Med en inledning om biskop Glslos kyrkobyggc, den äldsta d o m k y r k a n av sten, av S. Curman, s. 22. 53 Sakses Danesaga, a. a., III, s. 209. 50 K. B. Westman, a. a., s. 98 f. 37 Enligt det av S. Tunberg publicerade s. k. Florensdokumentet, En r o mersk källa om Norden vid 1100-talets början (Språkvetenskapliga sällskapets i Uppsala förhandlingar, 1910—12, med efterskrift, s. 14 f.) fanns däremot söder om Mälaren år 1120 de två på kort avstånd från v a r a n d r a belägna stiften T u n a och Strängnäs. 111 O T T O JANSE att såsom förut framhållits, en uppsalabiskop på 1130-talet enligt en tysk klostcrkrönika flytt från sitt stift på grund av hedningarnas trakasserier; att Snorre omtalar i Sverresagan, att då Sverre 1177 tågade genom Järnbäraland (österdalarna) så var det ännu hedniskt; att kyrkan i Gamla Uppsala i ett påvebrev av den 5 september 1258'8 säges ligga på en föraktlig plats (vili & despecto loco); att det ännu i den 1296 stadfästade Upplandslagen heter: Ingen skall blota åt avgudar, och ingen skall tro på lund eller på stenar. 50 Den utveckling, som vi i det föregående sökt göra gällande i Sverige, blir så mycket mindre anmärkningsvärd, som en liknande utveckling med motkonungar ungefär samtidigt ägt r u m såväl i Danmark som Norge: i Danmark efter de c:a trettioåriga tronstriderna efter mordet på Knut Lavard 1131 till Valdemar den stores seger över Sven Grade 1157, och i Norge framför allt under de långvariga och växlande striderna mellan Magnus Erlingsson och birkebeinarna, först under öjsten Möjla och senare under Sverre — tronstrider i alla Nordens länder förbundna med motsättningar mellan inbrytande gregorianska åsikter och gammalkonservativa känslor och uppfattningar. Mot bakgrunden av de ovan i korthet anförda förhållandena blir då sannolikt, att svearna i opposition mot götarna begagnat sig av sin gamla rättighet att konung taga och vräka, avsatt Sverker och valt i hans ställe Erik såsom sin konung. Med hänsyn till vad ovan anförts synes legendens ord om att Erik varit konung i nära tio år ej sakna berättigande. Ehuru förf. är fullt medveten om det vanskliga i att såsom i föreliggande uppsats delvis skett stödja sig på allmänna förhållanden och icke på historiskt fullt godtagbara uppgifter, har han dock funnit slutsatserna ligga så nära en stark sannolikhet, att de med skäl kunnat framföras såsom underlag för en kommande diskussion. Såsom en resumé av vad vi ovan sökt visa må följande framhållas. Erikslegenden innehåller en del historiskt värdefulla uppgifter, som kunna vinna stöd från andra källor, nämligen: SD 451. Svenska landskapslagar tolkade och förklarade för nutidens svenskar av A. Holmbäck och E. Wessén, Upplandslagen, s. 13, Uppsala 1933. 58 68 112 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N att efter Sverkers död julen 1156 inträtt en cirka ettårig regeringsvakans; att Nordens primas ärkebiskop Eskil under hotet från ärkebiskopen av Hamburg-Bremen att återtaga sitt gamla primat över Norden begagnar sig av den svenska regeringsvakansen för att stärka sin ställning: — Erik ändrar sin inställning till cistercienserna och blir erkänd såsom konung i hela landet; att Erik därefter omkr. 1158 företar ett korståg till Finland; att Magnus Henriksson under Eriks frånvaro samlar en del stridskrafter, varmed han med hjälp av bland andra »princeps regni» (Karl Sverkersson?) överfaller och dödar (1159 eller 1160) Erik vid ö s t r a Aros; att de bägge varandra motsatta uppgifterna rörande tiden för Eriks död tillkommit på olika tider och olika orter och under olika förhållanden; att rörande legendens uppgift om Eriks tioåriga regering (currente igitur anno decimo) synes av åtskilligt framgå, om också ej med full säkerhet, att Erik redan 1152 blivit svearnas representant i motståndet mot Nicolaus' av Albano försök att upprätta ett ärkesäte i Sverige. ZUSAMMEN FASSUNG Otto J a n s e : Erik der Heilige als historische Persönlichkeit. Einige Gesichtspunkte. Im Heft 67 des »Svenskt Biografiskt Lexikon» h a t Sture Bolin nach einer objektiven Untersuchung des gesamten Quellenmateriales fiir die Geschichte Eriks des Heiligen gefunden, dass nichts anderes historisch sicher ist, als dass Erik um das J a h r 1158 König in Västergötland gewesen ist. Da die älteste existierende Erikslegende, die in die 1270—80er J a h r e datiert wird, vermutlich eine bedeutend ältere Vorlage gehabt hat, meint der Verf. indessen, dass gewisse Angaben in der Légende, wie z. B. Eriks Begierungszeit, die F i n n l a n d s f a h r t , Todesjahr und Todestag, einen stärker historischen als legendären Charakter aufweisen könnten. Was die Begierungszeit König Eriks betrifft, so e n t h ä l t die Légende zwei Angaben: einerseits, dass Erik in Uppsala w ä h r e n d einer Regierungsvakans — regno vacante — zum König gewählt worden ist, andererseits, dass er im zehnten J a h r e seiner Regierungszeit ermordet w u r d e . Ein Brief des Papstes Innocentius III. vom 13. November 1208 s p r i d i t davon, dass nach dem Morde 113 OTTO JANSE Sverkers der Sohn Karl vom Volke cinmiitig zum König auserseben w u r d e . Diese Nachricht findet sich auch bei Saxo wieder. Es gibt jedoch Grunde, die dafur sprechen, dass der Papst durch den dänischen Erzbischof Andreas Suncsson beeinflusst wurde, stark die Partei der Sverker'schen Linie zu ergreifen. In der im allgemeinen zuverlässigen Königsreihe des Västgöta-Bechtes wird Sverker zudem als der elfte, Erik als der zwölfte und Karl als der drelzehnte König aufgefiihrt. Das Wahrschcinliche durfte daher sein, dass Karl Sverkersson von seiner Partei nach dem Tode Sverkers W d h n a c h t e n 1156 zum König gewählt worden ist, sich aber bei den Svearn nicht geltend maehen konnte und dass nach dem Tode Sverkers bis zur Wahl Eriks (cirka 1158) eine ungefähr einjäbrige Regierungsvakans entstand. Eine weitere Quelle, die möglicherweise einen Hinweis auf den Zeitpunkt der Königswahl Eriks geben känn, ist die dänische sogen. Vidtsköls-Chronik. Hier wird gescbildcrt wie die Varnhems-Mönche bei mehreren Gelegenheiten aus ihrem Kloster vertrieben wurden und es scheint so, als ob Erik J e d v a r d s son h i n t e r diesen Verfolgungen gestanden habe. Ende 1157 oder 1158 geht jedoch eine Veränderung vor sich: die Mönche werden von Erik und seiner Gemahlin zuriickgerufen. Hiermit durfte zusammengehören, dass der tatkräftige Lundenser Erzbischof Eskil zur Rettung des P r i m a t e s seiner Kirche iiber den Norden eingrlff. Um diese Zeit hatte nämlich Eskil die Vollmacht des Papstes als P r i m a s der nordischen Kirche erhalten, ungefähr zum selben Zeitpunkt, zu dem der Erzbischof von Hamburg-Bremen ein ähnliches Recht von Kaiser Friedrich Barbarossa erhielt. In der Furcbt vor einem Pbergang Eriks m i t den Svearn auf die Seite Hamburg-Bremens machte Eskil von der bestehenden Vakans Gebrauch und gewinnt Erik auf seine Seite. Erik ändert seine Einstellung zu den Cisterciensern und wird zum König iiber das ganze Land gewählt. Die Zeit des Kreuzzuges nach F i n n l a n d ist Gegenstand fiir die verschiedensten Beurteilungen gewesen und m a n h a t sogar in Frage g e s t d l t , ob er iiberhaupl stattgefunden habe. Auf Grund des oben Angefiihrten durfte der Kreuzzug um 1158 oder kurz danach vor sich gegangen sein. W ä h r e n d der Abwesenheit Eriks in F i n n l a n d sammelt der Rival Magnus Henriksson seine Anhänger, uberfällt und tötet den eilig aus F i n n l a n d zuruckkehrenden Erik in Östra Aros. Die Frage des Todesjahres und Todestages Eriks ist lebhaft diskutiert worden. Am Schlusse der Légende wird gesagt, dass Erik am 18. Mai 1160 starb und an friiherer Stelle wird im Text angegeben, dass der Tod eintraf, als Christi H i m m d f a h r t s t a g bevorstand. Das J a h r 1160 wird im allgemeinen a n e r k a n n t , trotzdem A. Neovius schon 1908 nachzuweisen versucht hat, dass das Todesjahr Eriks das J a h r 1159 gewesen ist. Was das Todesdatum betrifft, ist angefiihrt worden, dass Christi Himmelfahrt im J a h r e 1160 bereits auf den 5. Mai fiel und dass d a m i t die Unzuverlässigkeit der Légende erwiesen sei. Die erste Angabe der Légende sagt nichts iiber das Todesjahr aus, es wird aber deutlich, dass m a n Eriks Tod mit Christi H i m m d f a h r t s t a g verkniipfen 114 ERIK DEN H E L I G E SÄSOM H I S T O R I S K P E R S O N wollte, um d a m i t dem Gedächtnis Eriks eine religiöse Prägung zu verleihen. Eine Nachricht in den Schwedischen Annalen, auf die A. Schiick in der Historisk tidskrift 1953 hingewiesen bat, gibt an, dass Erik w ä h r e n d Hadrian (III.) IV. fiinftem Regierungsjahr gestorben sei, was auf das J a h r 1159 hinfiihren wiirde. In diesem J a h r fiel Christi Himmelfahrt auf den 21. Mai. Der letzte Satz der Lcgende, m i t seiner exakten Angabe des Todcstags und Todesjahres Eriks, hat durch seine Placierung unzweifelhaft den Charakter eines Zusatzes zur eigentlicben Légende erhalten. Man känn a n n e h m e n , dass dieser Zusatz zu einem Zeitpunkt gemacht worden ist, als m a n anfing den Todestag Eriks allgcmeiner feicrlich zu begehen. Die Verkniipfung mit dem iibrigens zeitlich w e c h s d n d e n Christi H i m m d f a h r t s t a g w a r nicht langer angebracht. Die beiden sich scheinbar widersprechenden Angaben iiber den Tod Eriks, die im Verlauf der Légende im Z u s a m m e n h a n g mit Christi H i m m d f a h r t s t a g und die an ihrem Ende mit dem 18. Mai 1160 als Tag und J a h r von Eriks Tod, scheinen ihre Erklärung durch den Umstand finden zu können, dass sie an verschiedenen Orten und zu unglcichcn Z d t p u n k t e n niedcrgeschrieben w u r d e n , die erste in Värnhem relativ kurze Zeit nach dem Tode F>iks und die zweite in Uppsala erst gegen Ende des 13. J a h r h u n d e r t s . Vor dem bevorstcbenden Kirchenkongress von 1153 in Linköping scheint es so, als ob die Svear in Opposition zu den Götar von ihrem alten Recht Könige ein- und abzusetzen Gebrauch gemacht, Sverker abgesetzt und Erik an seiner Stelle zum König gewählt h a t t e n . Mit Riicksicht hierauf scheint das Wort der Lcgende, dass Erik fast zehn J a h r e König gewesen sei, nicht ohne Bereditigung zu sein. 115