"Mustaschmästarens" runsignatur i Torps kyrka Svärdström, Elisabeth Fornvännen 13-19 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1973_013 Ingår i: samla.raa.se »Mustaschmästarens» runsignatur i Torpa kyrka Av Elisabeth Svärdström I det brokiga sällskap av medeltida konstutövare som J o h n n y Roosval har givit så uttrycksfulla a n o n y m n a m n möter vi »Mustaschmästaren». Alster av dennes skulpturala verksamhet finns bevarade i de fyra sörmländska kyrkorna Torpa, T u m b o , H a m m a r b y och J ä d e r samt i K u m l a kyrka i Närke. 1 I T o r p a gäller det omfattningen till det äldsta långhusets (nuvarande koret) igenmurade sydportal, fig. 1-3. Den här aktuella detaljen ä r den övre vänstra portalstenen, fig. 7. Förutom framställningen i högrelief av Simson och lejonet finns en ristad runinskrift i den försänkta bakgrunden, ovanför och till höger o m lejonet; på den sida av stenen som vetter 1 I samband med Kumla kyrkas restaurering har man vid arkc*ologisk undersökning 1971 funnit ett mustaschprytt huvud av sandsten strax söder om det gamla långhusets sydmur (Vitt.akad. dnr 980/72). 2 R. Dybeck i Antikvarisk tidskrift för Sverige 1 (1864), s. 182, Runa (fol.) 1 (1865), s. 89 [1873], 2 (1874), s. 7. ' G. Stephens' senaste bidrag till diskussionen är tryckt i Runa, minnesblad från Nordiska Museet (1883), s. 15 f. mot dörröppningen dessutom ett ansikte av det slag som inspirerat Roosval till anonymnamnet. Inskriften har upptagits i »Södermanlands runinskrifter» (1924-36) under nr 337 och behandlats av Elias Wessén med hänsyn tagen till där refererad, äldre litteratur i ä m n e t : Richard Dybeck, som meddelar sig vara den som upptäckt och först undersökt inskriften år 1860; 2 George Stephens, som utifrån teckningar av Olof Hermelin och en skiss av Dybeck läst iojju siki o n bois k i r k u »gjorde Siki på denna kyrka» eller »Sigge var denna kyrkas byggmästare»; 3 Erik Bråte, som granskat inskriften 1901 (fig. 5) med följande läsning som resultat: + o p r i t i : iouk e k i u k r Fig. 1. Torpa kyrka i Södermanland me-el resterna av den Igenmurade tydportalen under dei lilla fönstret i nuvarande koret. Kolo Ii. Berthelson 1938 (ATA). — Torpa Church in Södermanland wiili the remains of the walled-up south porch below the small window in the present chancel. Fornvännen. Ärg. 68, 13-19, 1973 14 Elisabeth Svärdström Fig. 2. »Miistaschniästarciis» portal i Torpa kyrka. Foto H. Faith-Ell (ATA). - The porch of the "Master of the Moustache" at Torpa Church, Vid besök i T o r p a 1968 bekräftades min förmodan att inskriften är en signatur. Den lyder: + opulfcer : kcerpe k i r i k i u ':> * 10 iV »Ödulv gjorde kyrkan». För läsningens verifiering kräves en god objektiv närbild. Eftersom en fotografering i sådant syfte av inskriften på plats utan imålning skulle vara mycket besvärlig och resultatet genom belysningsförhållandena ä n d å bli slumpartat, gjordes 1969 genom konservator R. Wibeck en avgjutning, som i foto finns återgiven fig. 8. Teckningen till samma 1 »Öd reste, högg Häggjung» (anteckningar i ATA) och i brev till O t t o Janse 13.2.1910 (ATA) bekräftat: »jag finner, att mina anteckningar icke innehålla några synnerliga tvivelsmål och även tydningen är ganska klar»; H e r m a n Hofberg slutligen, som helt förnekar ristningens egenskap av runinskrift. 4 Själv läser Elias Wessén Sö 337: + o b r i t i • i o u b o - : k i k i r (fig. 6) men avstår från tolkning. Anledningen till de skiftande läsningarna är stenytans starka vittring som gjort de numera mycket grunda och delvis utplånade runtecknen svåra att reda, fig. 7. Fornvännen 68 H. Hofberg i Västmanlands fornminnesförenings Årsskrift 7 (i9'2)> »• 58 f. t Mustaschmästarens» runsignatur i Torpa kyrka 15 dJ**, *J 'c^jt^ i^.iH~.tj,*.*./~ liiku~t*J>. nU t A t i ^ t #e*c». Fig. 3. Olof Hermelins teckning av portalstenarna 1866 (ATA). - Olof Hermelins drawing of the porch stones, 186G. fig. visar min uppfattning av ristningen i dess nuvarande skick (heldragna linjer) och min rekonstruktion av förlorade partier (punktlinjer). Tiden har gått särskilt hårt åt och delvis utplånat topparna i den lodräta radens runor. Det sämst bevarade partiet är eljest slutet av inskriften. Någon tvekan om läsningen i stort råder inte, men enskilda detaljer kan diskuteras (runorna 15, 16, 18, 19), som framgår av kommentaren nedan. Spåren av I-runans (4) nedre del samt f- runans (5) bistavar är svaga men säkra, likaså bistaven i 8 k, åt vilken fotot inte ger rättvisa. Det kan på grund av vittringen inte avgöras, om 8 k har varit stungen. Intet skiljetecken kan urskiljas efter 12 e. R u n a n 15 bör ha varit r; endast nedre hälften av en stav, h u v u d s t a v e n ^ ) , är säkert urskiljbar, möjligen Fornvännen 68 i6 Elisabeth Svärdström varit mödosam. Dybeck har varit på platsen flera gånger, 1860, 1861, 1873 och 1874. Från besöket 1873 noterar han (a. a. 1873, s. 89): » U n d e r en hel dag — den sista i September—genomgicks ristningen för tredjegången, då flere aftryck togos, hvilka reda den icke alldeles fullständiga inskriften». Och Stephens medger (a. a. s. 16): »Jag har behöft lång tid för att tyda dessa bokstäfver, som hafva lidit af tidens åverkan. Det mycket hårda och svårhandterliga materialet har från början stält hinder i vägen för deras inhuggande i stenen på ett nöjaktigt sätt. Dess utom blifver m a n alltid lätt förvillad, då, såsom här, skiljetecknen saknas emellan hvart och ett ord. J a g tror likväl, att min läsning är fullkomligt att lita på.» Denna skedde dock som nämnts utifrån teckningar av Hermelin och Dybeck. Dybecks läsning finns inte publicerad och inte heller upptecknad. »En afritning efter aftryck och förnyade iakttagelser, utförd i stenens halfva storlek och upptagande en hel runplansch, var ä m n a d att j ä m n t e förklaring allmängöras i år, men måste sparas till annan tid», beklagar Dybeck i sin verksamhetsberättelse för 1874 (a. a. 1874, s. 7). Orsaken var de knappa ekonomiska anslagen. För utgivaren av »Södermanlands runinskrifter» har intet av hans »aftryck» varit tillgängligt, vilket torde bero på att de tre teckningarna som finns i behåll av Dybecks hand har sammanförts med hans material från Västmanland (i A T A ) . T v å av teckningarna är arbetsritningar, den tredje som snarast är en renritning — f. ö. med Dybecks egenhändiga påskrift»Westmanland » — avbildas här, fig. 4. Nu löser j u inte heller denna teckning problemet, men i fråga om ett väsentligt parti är Dybecks uppfattning av ristningen de andras överlägsen. Det är alldeles tydligt, att i runföljden 8-12 verbformen kcerbe har föresvävat honom, och det är snarast överraskande, att Stephens som har förbundit inskriftens avslutning med ett k i r k u — med Dybecks skiss i sin hand — inte gjort den rätta konklusionen. M e n namnet i inskriftens början har granskarna litet till mans haft svårt att bemästra. Därigenom har redan utgångspunkten blivit osäker. En av orsakerna till misslyckandena är sannolikt också, att m a n har Fig. 4. Den runristade portalstenen efter teckning av Richard Dybeck (ATA). — The runc-carved porch stone after a drawing by Richarel Dybeck. skymtas, ansluten till denna, nedre delen av öglan i en r-bistav. Därefter följer större delen, den nedre, av en huvudstav, förmodligen i (16). Formellt skulle dessa skåror (15-16) också kunna vara rester av en enda runa, en v ä n d r u n a r, en möjlighet som dock bör avvisas med hänsyn till att inskriftens övriga r-runor är rättvända. En inskottsvokal (16) i en r-förbindelse är inte ovanlig. Efter 17 k som är säker följer nederdclen av en huvudstav, rimligen i. Av inskriftens sista runa, som på foto något missvisande avtecknar sig som en slappt formad r-runa, återstår huvudstaven j ä m t e mycket diffusa spår av nederdelen till bistaven i en supponerad uruna. En jämförelse av de olika läsningarna, såd a n a de framträder på fig. 4, 5, 6 och 8, visar hur små differenserna i själva verket är mellan uppfattningarna om vad som kan anses ristat. Det är i kombinationen av skårorna som huvudstavar och bistavar i olika runtecken som skillnaderna visar sig. Granskningen har Fornvännen 68 »Mustaschmästarens» runsignatur i Torpa kyrka 17 Fig. 5. Erik Brates imälning av run inskriften. Foto 1901 (ATA). — Erik Brate's painting-in ot the runic inscription. Fig. 6. Elias Wesséns imälning av runinskriften. Foto H. Faith-Ell (ATA). — Elias Wcssén's painting-in of the runic inscription. bedömt denna medeltida inskrift utifrån erfarenheten av vikingatidens runstenar och förbisett, att den vikingatida o-runan under medeltiden regelbundet användes för 0 liksom den vikingatida a - r u n a n för ce. M a n s n a m n e t Ödulv, vars första led är fsv. adj. audr 'rik' och dess a n d r a appellativet UI/R 'ulv', är belagt från hela Norden i gammal tid, främst i norskt material, betydligt sparsammare i danskt. I Sverige finns tre runbelägg på resta uppländska stenar från vikingatiden (U 546, 560, 871) och ett p å en gotländsk gravsten från senmedeltiden (G 28). Minst ett dussin bärare av namnet har dessutom registrerats i Personnamnsarkivets samlingar av medeltida material, så gott som alla i mellersta och östra Sverige. I den m å n namnet kan 5 Johnny Roosval, Mustasch-mästaren i Rekarne, Stu- tillmätas någon betydelse, stöder det sålunda den konstvetenskapliga uppfattningen att stenmästaren i T o r p a med sin folkligt karakteristiska stil har varit en bygdens son. Viktigare än uppgiften om namnet är dock att Ödulv genom runinskriften signerat inte bara stenskulpturen utan också själva kyrkan. T o r p a är inte vår enda runsignerade kyrka. Andra exempel är Angå och Hellvi på Gotland samt R å d e n e och Ö n u m i Västergötland, de två sistnämnda rivna redan på 1800talet. M e n det intressanta med inskriften i T o r p a är, att den givit oss namnet på en stenmästare-kyrkobyggare som kan förbindas med inte mindre än fem kyrkor, däribland fyra av Sörmlands märkligaste. Roosvals misstanke har bekräftats: »Troligen var denne Rekarnes skulptör också Rekarnes stenkyrkobyggare i sin tid, slutet av 11 oo-talet.» 5 Bland konsthistorikerna har Mustaschmästaren livligt diskuterats, både vad beträffar förutsättningarna för hans konstnärskap och tiden för hans verksamhet. 6 Tidsbestämninga r n a varierar från slutet av iooo-talet till början av 1200-talet. Runinskriften ger inget exakt d a t u m . Den passar i och för sig ganska Fornvännen 68 dier tillägn. Henrik Cornell (1950), s. 210. • Wilhelm Holmqvist, Sigtunamästaren och hans krets, Situne Dei 1948, s. 7 f.; ds., Konsten i Södermanland på den Helige Botvids tid, Sörmländska kyrkor 9 (1953), s. 25 f.; Johnny Roosval a . a . s. 189 f.; Armin Tuulse, Romansk konst i Norden (1968), kap. Mellansveriges stenskulptur, s. 94 f.; Aron Andersson, Gravstenen från Botkyrka och korset från Granhammar, Fornvännen 1973, s. 9. 2 — 725803 Fe n.vännen 1973 :1 i8 Elisabeth Svärdström iM w i sr* . Fig. 7. Portalstenen utan imälning av runinskriften. Foto I. Anderson 1948 (ATA). — The poich stone without painting-in of the runic inscription. väl till den uppfattning om slutet av 11 ootalet, som först uttalades av J o h n n y Roosval, men språkligt finns inga absoluta hinder för att gränsen bakåt vidgas något. Nu gäller emellertid frågan en rimlig datering inte bara av skulpturen som sådan utan också av själva kyrkan. De äldsta romanska målningarna, som upptäcktes 1948 i det äldsta koret (nuvarande sakristian) har rent bysantinsk karak- tär och dateras till slutet av n oo-talet.' Kyrkobygget med sydportalen ligger självfallet före målningarna, men avståndet i tiden behöver inte vara särskilt stort. U n d e r alla förhållanden förefaller senare hälften av 11 ootalet kunna hävdas som den sannolika tillkomsttiden för T o r p a kyrka. H ä r samverkar på ett naturligt sätt flera faktorer till ett värdefullt akribi för den vidare vetenskapliga bedömningen av de fem berörda kyrkorna. 7 Aron Andersson, Bysans och Torpa kyrka, Sörmlandsbygden 1961, s. 143 f.; ds., Romanska målningar i Torpa kyrka i Rekarne, Proxima Thule (1962), s. 199 f. Fornvännen 68 »Mustaschmästarens» runsignatur i T o r p a kyrka ig lig, 8. Runinskriften i avgjutning 19(19 s.imt förf.:s läsning och supplering. — The runic inscription in a east of i()6e| together with lhe author's reading and additions. A Runic Signature by the "Master of the Moustache", in Torpa Church, Södermanland T h e "Master of the Moustache" is the name given by J o h n n y Roosval to the artist responsible for certain early medieval sculptural details at Torpa, T u m b o , H a m m a r b y and J ä d e r Churches in north-western Södermanland and at K u m l a Church in Närke. O n e such detail is the walled-up south porch of the earliest näve (the present chancel) at T o r p a Church. Figs. 1-3 and 7. T h e upper left-hand porch stone with its representation of Samson and the Lion carries a carved runic inscription which has been read in different ways by researchers owing to the severe crumbling of the stone surface and has hitherto defied attempts at interpretation. Figs. 4-6. T h e author considers the inscription to be a signature: " Ö d u l v made the c h u r c h " (the runic text is shown transliterated on p. 14). Fig. 8. Thus, the inscription has revealed the real name of the "Master of the Moustache". It has also contributed to a solution of the dating problem. T h e dating of the church, the sculpture and the runic inscription to the latter half of the I2th century would agree well with the Byzantine paintings from the end of that century in the earliest chancel (the present sacristy) of T o r p a Church. Fornvännen 68