Risingemästaren identifierad? Lindgren, Mereth Fornvännen 1974(69), s. 41-43 : ill. http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1974_041 Ingår i: samla.raa.se Risingemästaren identifierad? Av Mereth Lindgren Tvärs över nattvardsbordet i en valvkappa i Gerlev kyrka på Själland står med stora och självsäkra bokstäver: »Martinus Malera bene fecit.» Med samma aningslösa självbelåtenhet har mäster Mörten signerat två andra själländska kyrkor: i Gimlinge utropar han sin stolthet mitt ibland de sörjande vid Kristi grav, i Mogenstrup blandas hans röst med domsbasunernas dån. Denna naiva skaparglädje kan kanske tyckas oss stötande, men istället borde vi känna oss tacksamma för sådana i medeltidskonsten alltför sällan förekommande upplysningar. Vi får ju oftast nöja oss med att använda anonymnamn på medeltidsmästarna. Vissa sådana, som Byzantios, ger goda beskrivningar på mästarens verk, medan andra, som t. ex. den gotländske Fig. I. Risinge kyrka. Korvalvets västra kappa med mäster Christians signatur i den nedersta medaljongen. Foto ATA. - Risinge Church, The western moulding of the chancel vault with Master Christiane signature in the bottom medaliion. 4-745H08 Fornvännen. Ärg. 69, 41^43, 1974 42 Mereth Lindgren Fig. 2. Mäster Christians signatur i Risinge kyrka. — Master Christian'! signature in Risinge Church. glasmålaren »Den Intellektuelle», av förklarliga skäl aldrig slagit igenom. Idag försöker man väl snarare knyta en anonymbeteckning till ett huvudverk i mästarens eller verkstadens produktion. Det fåtal signeringar som återstår har också visat sig vara av skiftande värde. Sten mästarna Tove, Mårten och Sighraf har alla signerat entydigt i sitt motståndskraftiga material, och flera senmedeltida konstnärer, som Amund, Albert och Haaken Gulleson, har vid upprepade tillfällen belagt sin identitet. Men formuleringen på Etelhemsfunten: »Hegvald lät göra denna sten», tyder snarast på att mannen ägde mer pengar än konstnärlighet, även om namnet Hegvald gott kan bibehållas som en beteckning på en viss funttyp. Målaren »Eghil» avled likaledes stilla härom året, då Einar Bager visade att hans »signaFornvännen 69 tur» i valvet i Ytterlännäs kyrka i själva verket utgjordes av ett alfabet. Trots att man alltså måste iaktta största försiktighet, då man tolkar en förmodad signatur, vill jag ändå hävda att en av våra mer centrala anonymmästare nu kan benämnas med sitt riktiga namn. Det gäller Risingemästaren, vars prydliga om än diskreta signering i Risinge kyrka i Östergötland man hittills har förbisett. I korvalvets västra kappa i anslutning till det stora Mariamotivet står i en av medaljongringarna ordet »cristianus». Skälen till att jag anser att det här rör sig om en konstnärssignatur är följande: 1. Trots att praktiskt taget varje medaljong i de fem valven är försedd med förklarande text i språkband, har målaren ingen annanstans placerat någon text i själva medaljongringen. 2. Visserligen är det vanskligt att tala om platser som är lämpliga för en signatur, inte minst med hänsyn till mäster Risingemästaren identifierad? 43 5. Den latinska formen av namnet är Mörtens ovan beskrivna vanor. Men om någon praxis kan urskiljas i det knapp- givetvis det naturliga, eftersom samtliga händiga materialet, vore det att signaturen texter i Risinge är skrivna på latin. står i eller i anslutning till koret, så t. ex. Risingemålningarnas mästare har av Sigmund i Dädesjö, Amund i S. Råda, stilistiska skäl knutits till Vadstenaskolan. Peter i Ösmo och åtminstone två av Al- Han har antagits vara elev till den forberts signaturer. Mäster Christian har mellt elegantare s.k. Kapitelsalsmästaren, gjort på samma sätt, men varit diskret nog som omkring 1400 utförde målningarna i att skriva sitt namn i västkappan så att Vadstena nunnekloster samt förmodligen det syntes endast från altaret. också på Mariaskåpet från N. Fågelås (nu 3. Ordet utgör en separat inskrift, efter- i SHM). Därför är det ju naturligt att söka som det tydligt avgränsas på båda sidor mäster Christian i Vadstenadiariet, men av ett typiskt inlednings- och avslutnings- där återfinns han dessvärre inte. För Risingemålningarnas datering eller ornament. Detta utesluter också att »cristianus», tolkat som adjektiv, skulle kunna för en stilkritisk bedömning av dem har den nyfunna konstnärssignaturen naturingå i ett större textsammanhang. 4. Namnet Christian är i Sverige belagt ligtvis ingen betydelse, men med vår sedan 1291 (Otterbjörk, Svenska förnamn, begränsade kunskap om de medeltida s. 108). Det kan också erinras om den konstnärerna får vi ändå vara nöjda, när danske, vid mitten av 1400-talet också någon av dem träder fram ur anonymitetens skugga. svenske, kungen med detta namn. T h e Risinge Master Idcntified? Few artists' signatures remain from the Middle Ages, and, besides, some of the supposed signatures have proved to be incorrect. But there is one important anonymous master who may now be called by his right name, Master Christian, since the present author has found his signature in the chancel vault of Risinge Church. Fornvännen 69