Notiser om sörmländska kyrkoinventarier Schnell, Ivar Fornvännen 92-98 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1975_092 Ingår i: samla.raa.se Notiser om sörmländska kyrkoinventarier Av Ivar Schnell Anders Lignarius Larsson från Stavhälla, en sörmländsk predikstolssnickare Valborgsmässoaftonen 1869 brann Björkviks kyrka i sydvästra delen av Sörmland. Bland det myckna som då förstördes, vill jag främst nämna epitafiet och gravstenen för en familj Anders Larsson från Stavhälla i socknen. Vi känner de bägge minnesmärkena genom ett flertal beskrivi ningar.' I tornrummet och på dess norra vägg hängde ett epitafium, som beskrivs sålunda i 1830 års handling: ». . . en Trätafla, på hvilken äro målade 8 Poträtter inom hvar sin Médaillon, uti 2 Medailloner äro språk skrifna. M:r Anders Larsson Lignarius H. Margareta Petersdotter Anno 1687 A. L. S. L. -4it. 65 M. P. D. /Et. 33 (inuti Taflan) A.A. aet. 12. G. A. aet. 7. Märta And-dotter aet. 10 Anna And. aet. 5 Maria And-dotter act. 3 C And-dotter aet. i Låt ditt ögon gifva akt uppå vishet och höj ditt hjerta dertill med flit. Min son förgät icke min lag och ditt hjerta behålla min budh. Lova Herren min själ, jag vill lofva Herren så länge jag lefver och lofsjunga minom Gud så länge jag här är Ps 146.1. Till detta epitafium hörde en gravsten liggande i kyrkans mittgång med påskriften: Homo tamquam flos adcrescit Et qvasi bulla evanescit (Människan skjuter upp såsom ett blomster och försvinner som en bubbla.) ndreas Laur. Ans Sönr André André Gustaf André Margareta PD Döttrar Märta A.D. Anna A.D. odie Mihi Cras tibi (Idag mig, i morgon dig-) Björkvik, Tre sockenbeskrivningar utg. av Per Hansson, Sörmländska handlingar 21, Nyköping 1963, samt arkivaliska beskrivningar av kyrkan 1826 och 1830. Med ledning av dessa handlingar har Per Hansson gjort en skildring av Björkviks brunna medeltidskyrka, Sörmlandsbygden 1970, sid. 105122. Jfr även Sörmländska kyrkor nr 87, upplaga 1965 samt 1. Schnell, Kyrkorna i Södermanland, Nyköping 1965, sid. 126 m.fl. Fornvännen. Arg. 70, 92-98, 1975 1 Här lär vi således känna en familj, där fadern, Mäster Anders Larsson kallar sig Lignarius (snickare), tydligen född 1622. Hustrun Margareta var 32 år yngre. När stenhällen ristades fanns två söner i livet och två döttrar. När epitafiet gjordes Notiser om sörmländska kyrkoinventarier fanns ytterligare två döttrar om 3 resp. i år. Epitafiet bör således ha gjorts 3—5 år efter gravstenen. En intressant skillnad mellan de två monumenten är, att mäster Anders på det yngre kallar sig Lignarius inte som yrkestitel utan som släktnamn, för termen ingår i hans fyra initialbokstäver. Låt oss följa familjen ett stycke: Mäster Anders dog 22 juni 1690 (Landsarkivet E: 1) och hans då 36-åriga hustru gifte sig två år senare med ryttaren Israel Christerson Uggla från grannsocknen Stigtomta. Sönerna kallade sig efter familjens hemman för Stavhell. Anders blev präst och bl.a. rektor vid Nyköpings trivialskola. Gustaf blev elev hos Nyköpings store silversmed Henning Petri och etablerade sig senare som silversmed i Stockholm. Mäster Anders var således snickare, och vi vet en hel del om hans arbeten, tyvärr är dock de flesta försvunna. Johan Gustaf Bergius (se ovan T r e sockenbeskrivningar sid. 35) uppger att »samme person, som förfärdigat predikstolen och altartavlan» också har gjort epitafiet. Detta uppsattes 1687, som vi redan sett, och då hade just en stor reparation och ombyggnad av kyrkan ägt rum. Det helt ovanliga, att en man t. o.m. en hantverkare redan under sin livstid fått sitt epitafium i en sörmländsk herrgårdsbygds kyrka gör, att man måste tro, att han tagit en mycket aktiv del i restaureringsarbetet. En sak är emellertid säker. Det var han, som gjorde en ny altartavla, som skänktes år 1687 av fru Märta Berendes (g Posse). Även predikstolen var mäster Anders verk. Så här står i kyrkans bok (K 1:1): »Anno 1691 förärade Högvälborne Herr Öfverstelöjtnanten på Danbyholm Hr Johan Kruse een nyy predikstole, som Sal(ig) M:r Anders Larsson i Stafhällan till större delen för betalning förfärdigat.» Alla mäster Anders tre verk i Björkvik gick åt i branden 1869. Predikstolen och altartavlan fotograferades dessförinnan, men bilderna har förkommit och kvar finns endast några klichéer, ursprungligen brukade i Robert Mörner, Björkvik, en 7-755806 93 Fig. 1. Detalj av predikstolen i Runtuna kyrka, Södermanland. Foto I. Schnell 1960. - Detail of the pulpit in Runtuna Church, Södermanland. Fig. 2. Predikstolen i Vagnhärads kyrka, Södermanland. - T h e pulpit in Vagnhärad Church, Södermanland. Fornvännen 70 94 Ivar Schnell brödet; denne afbildad i rod klädnad med rödt hår, äger en wild och förrädisk uppsyn; de öfrige Apostlarne hafwa mycket uttrycksfulla anleten; Frälsaren Sjelf, sittande midt ibland dem, synes sänkt i djupa betraktelser, med etl lugn och en anblick, som genomtränga åskådarens innersta. Den midlersta och största Afdelningen, som innefattar en tafla i ljusblått fält med mörka skyar, äger på sidorna kollonner, förgyllda i spiralform, jämte Bilder runtomkring. Här synes Frälsaren på korset i det ögonblick han uppgifwit andan, omgifwen af en strålande gloria. Bilden är det förträffligaste uttryck af dödens blekhet och oskuldens lugn, som ännu synes återsträla från den andelösa kroppen. I luften swäfwa änglar, af skyar omgifna; deromkring synas å ena sidan hus af en stad, å den andra 2:ne sörjande personer förmodligen Maria och Johannes; dessutom wisa sig krigsknektar och andra åskådare, som tyckas aflägsna sig; under Frälsarens fötter ligger en dödskalle. Taflans sidoförgyllning slutar i en owal båge, liknande regnbågen: Deröfver ses i wenstra hörnet Grafwen och den sofwande Wakten, i det högra också Grafwen i det ögonblick, då Uppståndelsen föregår; der sitter en ängel i hwita kläder, och ofwan står Frälsaren i förklarad gestalt, med en Segerfana i handen: Ofwer dessa hörn swäfwa Cherubim och Seraphim. Den of ra Af satsen föreställer Koppar-ormens upphöjelse i öknen. På marken kräla flere ormar; på ett kors är Kopparormen upphöjde; deromkring synes ä ena sidan Moses, pekande med sin staf der uppåt, å andra sidan hans folk, som, knäböjande på jorden, upplyfta sina ögon åt korset och utsträcka sina händer mot himmelen. Aldraöfwerst hwilar en Pelikan med sina ungar, och det hela, omgifwet af flera bilder, förskönas genom målningen och af en afpassad förgyllning.» Predikstolen målades enligt kontrakt av den 5 juli 1705 av Olof Pijhlou, varför han fick 270 daler kmt för arbetet. En annan notis säger, att predikstol och altartavla målades samtidigt. Denna Olof Pijhlou var fader till Carl Gustaf Pilo, porträttmåla- Fig. 3. Det enda som återstår av 1680-talets predikstol i Västra Vingåkers kyrka är ett tiotal dekorationsdetaljer från predikstolskorg och -tak. De räddades genom att de helt omotiverat fästes vid den stora altarprydnaden, varifrån de avlägsnades vid dess restaurering är 1970. Foto I. Schnell 1969. - T h e only remains of the pulpit from the 1680's in V. Vingåker Church are some ten details of decoration from the framework and canopy. They were saved by being, quite without reason, allached to the large altar-piece, from where they were removed at the restoration in 1970. sörmlandssocken, Uppsala 1933. Klichéerna återger gnetigt och ofullständigt de bägge inventarierna. Den beskrivning, som Gustaf Bernhard år 1823 (se Tre sockenbeskrivningar sid. 43 f.) ägnat de bägge kyrkoprydnaderna återges därför här: »Predikstolen utmed stora gången är af antik structur. Omkring sidorna äro placerade bilder af Apostlarna och Evangelisterna, en hwar med sina attributer. Wid Timglaset utsträcker Tidens ängel sina wingar; midt inuti Predikstolshimmeln swäfwar Noachs Dufwa med Oliweqwist i munnen; ofwanpå denna himmel synes Frälsaren omgifwen af en majestätisk mantel och omstrålad af en gloria; hållande i wenstra handen en Segerfana, med den högra pekande uppåt rymden.» »Altartaflan, ett Bildhuggeriwerk, föreställande stycken ur Bibliska Historien, är full af betydelse och består af 3:ne Afsatser. Den Nedre föreställer Nattwardens Stiftelse: Der ses bland annat huru Frälsaren räcker Judas det indoppade Fomvännen 70 Notiser om sörmländska kyrkoinventarier ren, och han bodde vid Göksäter 2 mil norr om Nyköping. Om det var han, som målat de så lyriskt skildrade tavlorna i altaruppsättningen är naturligtvis omöjligt att säga och intresselöst, då de är förstörda. Mäster Anders verksamhet kan emellertid följas även utanför hemsocknen. Är 1682 gjorde han en predikstol i Runtuna kyrka. Den är fortfarande i behåll, men dess Ijudtak är borta. Är 1687 meddelar Vagnhärads räkenskaper, att bildhuggaren mäster Anders Lignario och målaren Mäster Erik Pädersson Hwass fått sista betalningen för sina arbeten. Är 1688 skänkte fältmarskalklöjlnanten greve Axel Julius De la Gardie och hans maka Sophia Juliana Forbus en predikstol till Fittja kyrka i Uppland, enligt vad en målad inskrift på ljudtaket meddelar. Likheterna mellan stolarna i Vagnhärad och Fittja är så vittgående, att mäster Anders måste ha tillverkat även denna. Sambandet mellan stolarna är, att det nämnda donationsparet De la Gardie och Forbus ägde Tullgam, vars ägor gränsade till Vagnhärad. Paret De la Gardie och Forbus kan möjligen leda oss till ännu ett verk av mäster Anders. I Tullgarns sockenkyrka Hölö finns rester av en altartavla, som paret skänkte 1686. Den omtalas i kyrkans äldre inventarium som »en skön ny altartafla efter samma tids nya modell af bildsnidareverk, warandes allt öfwer förgylld (och försedd) med trenne skillerier». Med ledning av denna kortfattade beskrivning och bevarade rester har ett försök här gjorts till rekonstruktion av tavlan. På dess baksida står den målade signaturen Eric Wass 95 1686. Målarnamnet knytersamman Vagnhäradsstolen med denna tavla. Ordningsföljden mellan arbetena anknutna till Hölö-Vagnhärad och paret De la Gardie och Forbus skulle på så sätt bli: Altartavlan i Hölö 1686 ger mäster Anders kontakten med Vagnhärad 1687 och 1688 får Fittja sin predikstol (vilken sedan 1895 finns i Hjälsta). År 1686 gjorde ett hantverkarpar Anders snickare och Erik målare en, nu försvunnen, altartavla i Bergshammar utanför Nyköping. Var det paret från Vagnhärad? Slutligen hade en mäster Anders, säkerligen identisk med Anders Larsson Lignarius vidtalats år 1683 att göra en predikstol för Västra Vingåkers kyrka. Sagda år fick han förskott på lönen men först 1688 var stolen på plats. I det föregående har vi således kunnat arkivaliskt belägga mäster Anders arbeten i Runtuna (stol, bevarad 1682), Vingåker? (stol, försvunnen 1683-88), Hölö? (altartavla, delvis bevarad 1686), Bergshammar? (altartavla, försvunnen 1686), Vagnhärad (stol, bevarad 1687), Björkvik (stol och epitafium, försvunna 1687), Fittja (stol, bevarad i Hjälsta 1688) samt slutligen Björkvik (altartavla, försvunnen 1690). Mäster Anders produktion kan knappast kallas enhetlig trots den korta tidsperiod den omfattar. Vagnhäradsstolen har således på korgen en fältindelning, som närmast gör intryck av renässansarbete från 1600-talets mitt och Fittjastolen följer samma schema. I kyrkornas beskrivning i serierna Sörmländska resp. Uppländska kyrkor har de därför daterats så. Arbetena i Runtuna och Björkvik ger däremot mera av den lantliga barock, som var gångbar mot 1600-talets sista årtionden. Bildhuggaren Nicolaus Enander och snickarskrået i Nyköping Allhelgonakyrkan i Nyköping äger en mycket ståtlig altartavla, skänkt är 1674 av dåtidens största sörmländska kyrkodonator Maria Elisabeth Kurtzel, änka efter amiralen Erik Ryning. Fru Maria bodde på Sjösa, som ligger strax norr om Nyköping, och hon gjorde sin donation för att ersätta den altarprydnad, som förstördes i storbranden 1665. H u r den forna prydnaden såg ut vet man inte. Fornvännen 70 96 Ivar Schnell Fig. 4. Altartavlan i Allhelgonakyrkan i Nyköping. - T h e altar-piece in Allhelgona Church, Nyköping. Rabén har bestämt tavlan som ett verk av Nicolaus Enander (Träskulptur och snickarkonst, Stockholm 1934, s. 171-172) men hans enda bevis var att Enander år 1673 erhållit 28 daler för ett ospecificerat arbete i kyrkan. Lyckligtvis kan man få bättre besked genom ett mål i Nyköpings kämnersrätt (Örebro läns domböcker vol. 32 p. 6 r-v. 1674). Domboksutdraget lyder sålunda. »Dito insinuerade Snickere Embetet sin replicam emot Bilthuggaren Niclas Enander, påståendes dheruti, dhet be:te Bilthuggare dhem uthi dheras Embete kladdar, wiljandes sådant bewijsa aff dhee Altartaffler arbete han i båda kyrkiorne giordt, så wijda dhet Fornvännen 70 höffwelen angår, huilket dhe förmena sitt Embete enkannerligen angår, att han och dheres folch upstudsat, synes och finnes sigh nogsampt dheraff, att han Snickaren Anders Ersons gesäll Samuel större wecholön lofwat och tillsagt, om han hoos honom arbeta wille, än han hoos Snickaren hade, huilket medh mehra aff sielfwe titellen synes, och som Retten dhenne saak till betänkiande ährnade taga, excuserade Borgmäst:n Bergius sigh uthi dhenne saak angående Bilthuggarne, kunna något lägga, emedan hans h(ustr)o för någon tijd sedan medh otijdige ordh honom öfwerfallit; huilket han dherför lembnar, Committerar altså öfrige Retten dhenne dheres saak att debatera. Retten anbefalte Parterne försökia sins emellan att förlijkas etc.» Lokalhistoriskt har vår notis mycket stort Notiser om sörmländska kyrkoinventarier intresse, genom att den nämner två altartavlor. Bägge kyrkorna i Nyköping hade brunnit 1665, och Enander hade tydligen gjort en tavla även till Nikolaikyrkan i staden (»Storkyrkan»). Denna kyrka brändes vid rysshärjningarna 1719 och någon uppgift har hittills inte varit bekant om den kyrkans altar prydnad mellan 1665 och 1719. Hittills har man endast vetat om två arbeten, som kommit ur Enanders verkstad, nämligen två epitafier i Skänninge kyrka. Nu blir Allhelgonatavlan givetvis hans förnämsta verk. Rabén har visserligen attribuerat två altartavlor till Enander, nämligen i Hälla resp. Lunda kyrkor i Södermanland. Någon likhet mellan dem och Allhelgonatavlan kan i varje fall jag inte se, 97 och Hallatavlan likviderades enl. räkenskaperna direkt till dess (onämnde) skapare år 1705, och då hade Enander redan varit död i tre år. (Se Sörml. kyrkor, Hälla, uppl. 3, Nyköping 1973.) Nicolaus Enander kom även i fortsättningen att figurera i bönhaserimål. Han begärde av Stockholms magistrat år 1676 att få utöva både bildhuggeri och måleri, vilket tillstaddes honom. Såväl målare- som bildhuggareämbetet anklagade honom emellertid för bönhaseri, men sedan han år 1680 anslutit sig till målareämbetet och erlagt burskapspenning tystnade klagomålen (Göran AxelNilsson, Dekorativ stenhuggarkonst, s. 395). Schering Rosenhanes vapensköld År 1812 den 6/11 avled som den siste av sin tioner av ätten fått sina gravar, de senare ätt riddarhusdirektören friherre Schering släktleden i kryptan till ett särskilt gravkor Rosenhane, historisk författare och samla- på kyrkans södra sida. re. Den 14 januari året därpå begravdes Fig. 5. Schering Rosenhanes vapen i Husby han i sin sockenkyrka Husby O p p u n d a i" O p p u n d a kyrka, Södermanland. - Schering Rosenmellersta Sörmland, där redan sex genera- hane^ coat-of-arms in Husby Oppunda Church. Fornvännen 70 98 Ivar Schnell Vapenbilden (40 cm hög) är på enklast möjliga sätt kontursågad och målad på framsidan i de heraldiska färgerna. På baksidan finns två träbyglar avsedda som fäste för en bärstång. I vapensköldens kant har funnits ett dussin djupt insågade spår, som skulle göra det möjligt för officianten att med ringa möda åstadkomma det avsedda krossandet av vapnet. Endast två av de bortslagna bitarna kunde återfinnas nere i graven. Vid jordfästningen höll G. G. Adlerbeth en parentation (tryckt 1812), varvid ätten Rosenhanes vapen krossades. När jag för några år sedan besiktigade gravvalvet fann jag på det stampade jordgolvet det vapen, som tydligen begagnats vid denna ceremoni, och då jag icke funnit någon litteratur om bevarade sådana ceremoniella vapen, finner jag angeläget att avbilda fyndet här. (Vapnet förvaras bland övriga äldre kyrkliga föremål i en kista i Rosenhaneska gravkoret.) Notes on some Church Furniture and Fittings in Södermanland By means of archival sources, the author has succeeded in attributing some church furniture and fittings in Södermanland to the joiners Anders Lignarius Larsson from Stavhälla, and Nicolaus Enander, active during the 1680's and the 1670's -80's, respectively. T h e author finally informs us that the coat-of-arms which, according to the traditional ceremony, was crushed at the burial of the last member of the Schering Rosenhane family in 1812, was found in the tomb in Husby Oppunda Church. Fornvännen 70