Köln och Gottland : ett konsthistoriskt bidrag Lindblom, Andreas Fornvännen 201-219 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1916_201 Ingår i: samla.raa.se Köln och Gottland. Ett konsthistoriskt bidrag av ANDREAS LINDBLOM. .tätens Historiska Museum förvärvade år 1914frän Vamlingbo kyrka på Gottland trenne bilder (jämte nägra ^fragment) från kyrkans altarskåp, vilka vid restaureringen av detsamma år 1901 blevo avlägsnade och ersatta med nya1. Ehuru det sätt, pä vilket altarskåpet vid detta tillfälle behandlades, måste beklagas, så kan det emellertid betraktas som en lycka, att de tre bilderna blevo borttagna. Därigenom blevo de, om också i stympat2 skick, räddade undan fullständig övermålning. Bilderna äro av björk. Den fullständiga är 49 cm. hög. Deras utseende torde framgå av fig. 3. 1 Jämför A. Lindblom, Statens Historiska Museum. Tillfällig utställning 21 mars — 25 april 1915. Viktigare förvärf af medeltida kyrklig konst under tiden mars 1914 — mars 1915, sid. 8 f. 2 Huvudena av tvenne bilder blevo t. ex. vid restaureringen överflyttade till de nya kropparna (jämför fig. 3). Överstycke: Fig. 1. Vamlingboinästaren: Altarskåpet i Vamlingbo (före restaureringen). 202 Andreas Lindblom. Fig. 2. Meister der Kölner Domchorapostel: S. Philippus. I Kölner-domen. Köln och Gottland. 203 Fig. 3. Vamlingbomästaren: Tre apostlar. I Statens Historiska Museum. Ur altarskåpet i Vamlingbo. Förgyllning och polykromi äro ovanligt väl bevarade. Bilden till vänster: Lackrött postament, gyllene underklädnad och casula, den sistnämnda blåfodrad. Dubbla, bruna ränder följa fållarna å casulan. 204 Andreas Lindblom. Fig. 4. Vamlingbomästaren: Vänstra delen av altarskåpet i Vamlingbo. (Före restaureringen). Bilden i mitten: Brungult postament, gyllene underklädnad och mantel, den sistnämnda blåfodrad. Ränder å manteln som å föregående. Bilden till höger: Grönt postament, gyllene underklädnad, granatröd 1 mantel, fodrad med blått och med dubbla, vita fållränder. Karnationen är mörk rosa; läppar lackröda; kindfläckar i samma färg; ögonbrynen och ögonlockens kanter äro bruna. Iris grå, pupillen svart. Alla naglar bländvita, begränsade inåt fingret av en brun linje. Hår och skägg å det bevarade huvudet gråblå. Fig. 1 visar altarskåpet i sin helhet före restaureringen, fig. 4 och 5 detaljer av skåpet före och efter densamma. Vi igen1 Lasur på guldgrund. Köln och Gottland. 205 Fig. 5. Vamlingbomästaren: Högra delen av altarskåpet i Vamlingbo. (Efter restaureringen). känna de tre ovan beskrivna apostlabilderna i resp. n:is 5 och 3 från höger (fig. 5) och n:o 3 från vänster (fig. 4). Före restaureringen hade de båda förstnämnda bilderna ännu sina vänstra händer i behåll. I den nyare konsthistoriska litteraturen har Vamlingbo kyrkas altarskåp varit omnämnt endast av Wrangel1, som daterat det till "1300-talets sista år" och i detsamma velat spåra ett stilistiskt samband med Meister Bertram von Minden2. Emellertid förefaller det som om likheterna med Bertrams konst vid närmare påseende inskränkte sig till för all höggotisk E. Wrangel, Det medeltida bildskåpet från Lunds domkyrkas högaltare (Lund, 1915), sid. 86 och 127, not 2. C. O. Brunius har beskrivit skåpet i Gotlands konsthistoria, III (Lund, 1866), sid. 194 f. 2 "Genom den dramatiska livligheten i ställningarna, kanske ock genom själva figurbildningen, stå dessa bilder från Vamlingbo icke fjärran frän mäster Bertrams verkstad". A. a., sid. 127, not 2. 1 206 Andreas Lindblom. Fig. 6. Meister der Kölner Domchorapostel: S. Simon, S. Bartholomeus och S. Petrus. I Kölner-dömen. skulptur typiska communia. Däremot framträda bestämda olikheter. De luftigt eleganta Vamlingbo-figurerna äro motsatser till Grabow-altarets1 satta och tunga gestalter; de förras idealiserande, måleriska reliefstil kontrasterar mot de senares realistiska, fasta tredimensionalitet; de förras långa, beniga ansikten med sin brutala, monotont upprepade fysionomi, Utmärkta avbildningar i A. Lichtwark, Meister Bertram tätigin Hamburg 1367—1415 (Hamburg, 1905); F. Schlie, Die Kunst- und GeschichtsDenkmäler des Grossherzogthums Mecklenburg-Schwerin, III (Schwerin, 1899); A. Goldschmidt, Lubecker Malerei und Plastik bis zum Jahre 1530 (Liibeck, 1889). 1 Köln och Gottland. 207 MreavJ WrW • . i «»%\m\*'i i Fig. 7. Kölner-mästare omkring 1325: S. Simon och S. Judas. I Kölner-dömens Stephanuskapell. begränsade av starkt utmodellerade korkskruvslockar i hår och skägg, äga föga gemensamt med de senares breda, fylliga, starkt individuella ansikten, omgivna av hår och skägg, vilka oftast behandlas som enhetliga, blott relativt svagt utmodellerade massor. Vad åter dateringen angår, så förefaller det knappast vara möjligt att med Wrangel sätta bilderna till århundradets sista år och samtidigt sätta dem i samband med Meister Bertrams namn. Ty när Grabow-skåpet av 1379, Bertrams huvudverk, tydligt uppvisar en i skilda hänseenden vida mer avancerad realism än Vamlingbo-skåpet, så synes det sistnämnda svår- 208 Andreas Lindblom. ligen kunna vara c:a tjugu år yngre än det förra. En dylik stilistisk inadvertens inom en och samma mästares verkstad eller skola strider mot vad vi veta om utvecklingen inom den nordtyska 13- och 1400-talsplastiken. För att finna ursprunget till Vamlingbo-bildernas stil och vinna klarhet rörande deras ålder måste vi enligt min mening vända oss åt annat håll. Den som en längre tid sysslat med nordtysk skulptur, måste erfara en bestämd känsla av att källan icke är att söka inom den baltiska konstens rayon. Hamburger-miljön är mera passande, ehuru även den knappast möjlig att fasthålla som Vamlingbo-stilens ursprung. Dennas mogna och förenklade höggotiska formgivning pekar längre västerut, mot gränsområdet till gotikens hemland l . * * * Angående ursprunget till och den första utvecklingen av Kölns gotiska skulptur råder ännu dunkel, trots den utförliga behandling, som Liibbecke2 nyligen ägnat dessa frågor. "Der Meister der Kölner Domchorapostel", den rhenländska trecentoskulpturens antagligen största geni, står sålunda fortfarande isolerad, åtminstone med hänsyn till sina stilistiska förutsättningar. Hans verk är de fjorton c:a 200 cm. höga, i tuffsten skulpterade statyer (apostlarna, Kristus och Maria), som stå å insidorna till högkorets pelare i domen. Mästarens stil, som präglas av en hänsynslös originalitet, utmärker sig genom en rik och lugn veckbehandling av starkt målerisk karaktär i förening med en strängt stiliserad, till sina grunddrag krasst realistisk, brutal ansiktstyp av utpräglat germansk karaktär. Jag citerar för den närmare beskrivningen av huvuden och Även om Vamlingbo-bilderna måste fränkännas allt samband med Meister Bertram, sä äga vi likväl — vilket förut ej påpekats — ett verk av honom själv eller av hans verkstad bevarat i Sverige, nämligen den stora S. Kristoffer-bilden i Falsterbo kyrka. Jag kommer att pä annat ställe framlägga mina skäl för denna attribution. 2 F. Liibbecke, Die gotische Kölner Plastik (Strassburg, 1910), n.o 133 i serien Studien zur deutschen Kunstgeschichte. Jämför Wittes recension och skarpa kritik i Zeitschrift fiir chrislliche Kunst, XXIV, sp. 30 f. 1 Köln och Gottland. 1 209 draperier Liibbeckes egna ord : "en hög panna . . . , som i en mjuk buktning öfvergår i den raka, spetsiga, något kraftigt framspringande näsan; starkt svängda ögonbryn på det mycket högt uppdragna pannbenet, med vidt uppspärrade, stirrande ögon, hvilkas håla genom det alltför starkt utskjutande, synnerligen högt sittande okbenet förefaller för stor; mycket magra kinder, som komma den breda, något veka2 munnen att ganska kraftigt framträda; öfverläppen täckt af mustascher, som mjukt öfvergå till helskägg; under skägget — som lämnar den kantiga, hårda hakan fri och halflångt står ut från densamma i välordnade, schematiskt behandlade lockar — en mager, föga utarbetad hals. Håret lägger sig i mjuka, schematiska vågor omkring det kraftigt utbildade bakhufvudet... I mjuk böjning stiga vanligen kraftiga, nästan paralella veck från den ena foten snedt upp till den motsatta armen . . . , under det att från den andra armen frigöres en motström af tunga, kraftiga tvärveck, som öfverspänna kroppen i bredt flytande bågar". Såsom för veckfallet särskilt utmärkande framhåller Liibbecke vidare det motiv, som uppkommer då dräkten hålles upp, så att en mantelflik faller över handen eller armen "i ondulerande rörveck, som upplösa sig trappstegsartat, lodrätt ned mot knät". Därjämte påpekar L., att "i motsats till den dramatiska rörligheten hos veckbildningen å de båda nedre två tredjedelarna av gestalten, manteln och den under densamma oftast synliga underklädnaden i allmänhet svepa sig tätare omkring bröst och skuldror . . . " Jag har citerat Liibbeckes beskrivning temligen utförligt på grund därav, att den i alla punkter så gott som fullständigt stämmer in på Vamlingbo-bilderna. Jag hänvisar till en jämförelse mellan fig. 2 och 6 å ena, samt 3—5 å andra sidan. Utom dessa allmänna stilistiska likheter finnas även andra 1 2 A. a., sid. 50 f. Vekheten förefaller dock tvivelaktig. 210 Andreas Lindblom. av mera speciell art. Det i Köln vanliga motivet med manteln, som täcker ena handen (jämför fig. 2), igenfinnes i Vamlingbo hos n:o 6 från vänster. Den över huvudet dragna manteln (jämför fig. 6) möter oss hos n:o 2 från höger. Den spända, starkt modellerade överläppen uppträder å båda håll (jämför fig. 2 och 3). Det för Vamlingbo-bilderna egendomliga sättet att fatta boken, så att handen nästan får utseendet av en sälfot, finnes även, ehuru i mindre outrerad form, i Köln (jämför fig. 2, 3 och 6). Böckernas form och utseendet hos deras beslag äro också synnerligen överensstämmande å båda håll (jämför t. ex. fig. 2 och 3)1. De åttkantiga postamenten möta oss å båda häll. Slutligen för också grupperingen av apostlarna i Vamlingbo (grupper om två och två, utom i ett fall) tanken på Kölner-dömens statyer. Det sagda torde vara nog, för att vi, trots olikheter, särskilt i kvalitativt hänseende, skola våga draga denna slutsats: Vamlingbomästarens konstnärspersonlighet har formats under stark påverkan från den Kölner-stil, som funnit sitt mest signifikanta uttryck hos mästaren till apostlarna i domens kor. * * * Det är emellertid icke blott figurerna i Vamlingbo-skåpet, som tyda på kölnska förebilder, utan även i viss mån altarskåpets arkitektoniska former. Ett utmärkt jämförelsematerial lämnar Marienstadt-altarskåpet2, ett arbete ur samma konstnärliga krets, ur vilken korapostlarna framgått. Särskilt anmärkningsvärd är den rena, höggotiska formgivning, som präglar delta verk. Observera särskilt arkadernas masverk med deras treI Vamlingbo finnes å böckerna blott ett beslag mot tvä i Köln. Afb. i Liibbecke, a. a., pl. IV ochV; Wrangel, a. a., sid. 38; m. fl. ställen. Bock har t. o. m. i Marienstadt-skåpets gestalter velat se de direkta förebilderna till apostlarna i domen. Jämför F. Bock i Annalen des Vereins fur nassauische Altertumskunde und Geschichtsforschung, IX, sid. 330 f. Liibbecke, som icke går fullt sä långt, anser att Marienstadt-skulpturerna ha sin direkta stilistiska fortsättning i dömkor-apostlarna. Witte har emellertid (ovan anf. recension) med rätta betvivlat de förras prioritet i förhållande till de senare. 2 1 Köln och Gottland. 211 passbågar, bestående av en äggformig mittbåge över två kvartcirkelsegment, den förra innehållande tre, de senare två småbågar. Typen återfinnes i nästan identisk form i Vamlingbo. Härmed vill jag emellertid icke ha sagt, att något direkt samband skulle finnas mellan Marienstadt- och Vamlingboskåpens arkitektur1. Jag har blott velat påpeka, att arten av den senare icke utgör något hinder för antagandet av en påverkan från Kölner-stilen, utan snarare tvärtom. Det faktum, att vi äga ett altarskåp i träskulptur, utgånget ur samma skola som kor-apostlarna, är ägnat att undanröja den tvekan rörande riktigheten av det konstaterade sambandet mellan Köln och Vamlingbo, vilken eventuellt kan tänkas uppstå med hänsyn till såväl döm-apostlarnas monumentala karaktär, jämförd med Vamlingbo-bildernas litenhet, som till olikheten i material. I själva verket är skillnaden i storlek endast relativ. Ett närmare skärskådande (särskilt med användande av ljusbilder) visar nämligen, hur förbluffande monumentalt Vamlingbo-skåpets figurer äro tänkta. Här möter oss i själva verket en stor konst av en i vårt land enastående egenart. * Det faller egentligen utanför ramen av denna uppsats att klargöra den här berörda Kölner-skulpturskolans ställning till den samtida europeiska konsten. Blott några antydningar! Liibbecke har för skolans stilistiska genesis i allmänna ordalag hänvisat till fransk monumentalskulptur, men f. ö. starkt hävdat stilens självständighet. Som jag ovan påpekat, präglas stilen av en stark måleriskhet. Det är sålunda knappast förvånande, att vi finna direkta motsvarigheter till densamma inom glasmåleriet. Särskilt belysande härför äro de fönster, Säkert skall det genom närmare forskningar, vilka jag f. n. icke har tillfälle att utföra, kunna uppvisas, från vilken bestämd arkitekturkrets (domen?) denna karakteristiska formgivning härstammar. Anmärkningsvärt är, att flamboyanta former uppträda i både Marienstadt och Vamlingbo. En tidig, men med hänsyn till de senaste årens forskningsresultat på detta område ingalunda förvånande företeelse. 1 212 Andreas Lindblom. som numera sitta i Stephanus- och Mikaels-kapellen uti domen1. Fig. 7, jämförd med fig. 2 och 6, torde vara tillräckligt talande. Men denna målningsstil är egentligen ingen annan än den, som möter oss i de äldsta kölnska vägg- och stafflimålningarna. Och för dessas stil har Vitzthum2 med styrka hävdat den engelska härstamningen. Ett av hans grundläggande arbetes huvudresultat — vilket icke blivit vederlagt — är konstaterandet, att ursprunget till höggotikens blomstrande måleri i Flandern och Rhenländerna är att söka i den stora engelska målarkonsten omkring år 1300. På så sätt bli Vamlingbo-bilderna ytterst även ett — visserligen i vårt land icke alldeles enastående — vittnesbörd om den engelska höggotikens originalitet och intensiva livskraft. * * * Innan vi närmare söka precisera arten av den konstnärliga förbindelsen mellan Köln och Gottland, är det av vikt att klargöra Vamlingbo-skåpets ställning inom den gottländska skulpturen. Nägra antydningar få därvid vara tillräckliga, särskilt med hänsyn till att denna fråga torde vara under utredning av andra forskare. Från Gottland känner jag intet annat arbete av Vamlingbomästaren än det här berörda altarskåpet. Däremot visa de varandra synnerligen närstående skåpen från Ala:i (Visby fornsal) och i Endre 4 hans stil, ehuru i förgrovad form. Draperisystemet tillämpas dock ännu i sina grunddrag, och skägget är stiliserat i Vamlingbomästarens maner. De åttkantiga postamenten återfinnas också. Däremot uppträder i Endre en typ Jämför H. Oidtmann, Die Rheinischen Glasmalerien vom 12. bis zum 16. Jahrhundert (Dusseldorf, 1912), sid. 202 f. och pl. XII. Stephanuskapellets fönster lära härstamma frän dominikanerkyrkan i staden. 2 Georg Graf Vitzthum, Die Pariser Miniatttrmalerei von der Zeit des hl. Ludwig bis zu Philipp von Valois und ihr Verhältnis zur Malerei in Nordwesfeuropa (Leipzig, 1907), kap. 4. 3 Wrangel (a. a., sid. 86, not 1) citerar ett muntligt uttalande av af Ugglas, att Ala-skäpet skulle äga 'vissa beröringspunkter med Marienstadt-altaret". 4 Avb. i Wrangel, a. a., sid. 88. 1 Köln och Gottland. 213 för krucifix-gruppen (Maria med knäppta händer, Johannes med ena handen mot kinden), som intet har med Vamlingbomästaren att skaffa. Stilens ytterligare urartning exemplifieras av Ardre-, Träkumla-1 och Vallstena-skäpen (de båda förstnämnda i Visby fornsal). En särställning intager Gammelgarn-skåpet2. Dess krucifixgrupp visar sig vara en trogen kopia av Vamlingbo-skåpets, vars hela uppbyggnad (observera särskilt det uppskjutande mittpartiet) också efterbildats. Även stilen synes vara inspirerad av Vamlingbomästarens, ehuru på ett egendomligt sätt transformerad i nordtysk anda. I Gammeigarnmästaren torde vi böra se en rikt begåvad mästare från omkring år 1400, som låtit sig påverkas av Vamlingbo-skåpet. Även utanför Gottland kan Kölner-stilen spåras. En svårt skadad krucifix-bild och delar av ett altarskåp, vilka från By kyrka i Dalarne kommit till Göteborgs museum, bära denna stils hallstämpel (jämför fig. 83). Bildernas höga kvalitet gör det möjligt, att vi ha att göra med till Dalarne importerade arbeten ur Vamlingbomästarens verkstad. Stilens egenart förbjuder likväl att attribuera dessa arbeten till mästaren själv. Av det ovan sagda framgår sålunda, att Vamlingbo-skåpet med största sannolikhet bildar utgångspunkten för en betydande gottländsk bildhuggarskola under 1300-talet. Med hänsyn till denna omständighet är det knappast troligt, att Vamlingbo-skåpet är importerat. Ett importstycke kan nämligen väl ge impulser åt ett lands konst, men näppeligen framkalla en hel skola. Därtill kommer, att de tre orestaurerade Vamlingbobilderna, trots deras i konstnärligt hänseende förträffliga kvalitet, likväl genom sin något rustika teknik, särskilt i polykromin, skvallra om en verkstad, belägen i periferin av den interna1 2 3 Avb. i Wrangel, a. a., sid. 47. Avb. i Wrangel, a. a., sid. 87. Bilden är, särskilt nedtill, betydligt stympad. 214 Andreas Lindblom. Fig. 8. Vamlingbo-mästaren (hans stil): Krucifix från By, nu i Göteborgs musum. tionella konstsfären. Ett viktigt skäl för antagandet av Vamlingbo-bildernas inhemska ursprung är även deras material, björk1. Det naturligaste är, att en skulptör — han må nu vara infödd tysk eller en vandrande gottlänning — som arbetat i bildhuggarhyttan under ledning av Meister der Kölner Domchorapostel, vid tiden för denna hyttas upplösande (vilket antagligen har skett efter apostlagestalternas fullbordande) styrt kosan till Visby, den vida frejdade hansestaden vid Östersjön, och 1 Jag kan i detta sammanhang icke underlåta att påpeka ett misstag, som af Ugglas begått i sitt arbete Gottlands medeltida träskulptur till och med höggotikens inbrott (Stockholm, 1915), sid. 44, notl. Af Ugglas citerar där ett uttalande av Witte, att ek icke skulle vara använt som material i Köln. Wittes uttalande å det citerade stället gäller emellertid ask (Eschenholz), ej ek. Köln och Gottland. 215 där slagit ned sina bopålar. Kanske den omständigheten, att Vamlingbo-skåpet genom sin höga kvalitet står så isolerat bland de övriga skolarbetena, utgör en fingervisning, att mästaren blott för en kort tid verkade på Gottland. Detta bör åter rimligtvis innebära, att han var en främling, som snart vände åter till sitt land. Ett sådant antagande kan, med hänsyn till nödvändigheten att räkna med förlorade verk, åtminstone tillsvidare blott bliva hypotetiskt1. * • Förbindelserna mellan Köln och Gottland synas i allmänhet icke ha varit särskilt livliga under medeltiden2. Dock veta vi, att gottlänningar vid olika tillfällen befunno sig som studerande vid dominikanernas frejdade studium i Köln3. Mest bekant bland dessa är Petrus de Dacia, som vistades därstädes åren 1266—1269. Likväl torde det vara obestridligt, att Rhentrakten direkt och indirekt påverkat gottländsk konst. Så har också av Roosval4 antagits för den kyrkliga Visby-arkitekturen under 1200talet. Af Ugglas 5 och efter honom Wrangel0 ha framhållit möjligheten av att de gottländska, målade altartavlorna (Ganthem, nu i Statens Historiska Museum, etc.) återgå till rhen1 I Vamlingbomästarens uppträdande och verksamhet pä Gottland ha vi sålunda en fullständig analogi till förhållandena inom den av mig sammanställda, tysk-byzantinskt påverkade glasmålarskolan, som verkade pä Gottland under 1200-talets sista tredjedel. Avcn där möter oss en stor mästare, som frän något konstcentrum, antagligen i Sachsen eller Thiiringen (Marburg?), kommer till Gottland, skapar ett par förstklassiga verk (i Dalhem och Barlingbo) samt bildar en skola, som hastigt utvecklas i dekadensens tecken. Jämför A. Lindblom, Gamla och nya svenska glasmålningar (Teknisk tidskrift. Arkitektur, 1914). Jämför af Ugglas, a. a., sid. 35, not 2. Se G. Lindström, Anteckningar om Gotlands medeltid, II (Stockholm, 1895), sid. 283 f. 4 J. Roosval, Die Kirchen Gotlands (Stockholm, 1911), sid. 134 et passim. 5 A. a., sid. 560. • 6 A. a., sid. 85. Fornvännen 1916. 15 3 2 216 1 Andreas Lindblom. ländska förebilder . Af Ugglas räknar med den nordtyska konsten såsom förmedlande i detta hänseende. Emellertid behöver icke en dylik överföring antagas, åtminstone icke för alla fall. Vamlingbo-bilderna tala med bestämdhet för ett direkt samband med Rhentrakten. Ett sådant kan också spåras inom det gottländska glasmäleriet. Den höggotiska stil, som präglar en suite fönster, som från okänt håll kommit till Statens Historiska Museum och Visby läroverk (bebådelsen, tre konungars tillbedjan, frambärandet, korsfästelsen) bär mitt i all sin provinsiella grovhet en starkt rhenländsk karaktär2. Observera t. ex. de spiralartade och ögleliknande veckfigurerna, de markerade anletsdragen med den djupt neddragna ögonbrynslinjen samt kronorna med sina vinbladsflikar. Ytterst återgår denna rhenländska stil till engelska förebilder3. Återstår Vamlingbo-bildernas datering, som naturligtvis är beroende av de stilistiska förebildernas. Kölner-dömens kor viges 1322. Voro vid denna tid apostlarna utförda? Liibbecke antager, att så icke var fallet. Han daterar dem i stället till omkring 1330. Att nå fullständig klarhet i denna fråga torde f. n. icke vara möjligt. Allt tyder dock på att utförandet av apostlarna i koret bör stå i samband med dettas fullbordande. Tiden för den store mästarens verksamhet har sålunda med största sannolikhet infallit någon gång omkring eller kort efter 1322. Senast vid 1300-talets mitt bör den av hans stil inspirerade mästaren ha varit verksam på Gottland. Jag ser intet verkligt skäl, varför icke Vamlingbo-skåpet skulle kunna dateras så tidigt4. Det är att hoppas, att kommande forskningar 1 Däremot har H. Hildebrand i Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid (Stockholm, 1907), sid. 121, starkt hävdat mästarnas nordtyska ursprung. 2 Jämför t. ex. tre konungar-fönstret i Xanten, avb. i H. Oidtmann, a.a., sid. 114. Även andra gottländska glasmålningar uppvisa denna stil. 3 Starkast skönjbart i det berömda "Dreikönigenfenster" i Kölner-dömen, avb. i Oidtman, a. a., pl. XI. Jämför Vitzthum, a. a., sid. 212 f. 4 Af Ugglas (a. a., sid. 560) har ocksä daterat Ala-skåpet till 'tiden omkr. 1300-talets mitt', vilket stämmer väl överens med vad som ovan framhållits rörande dess samband med Vamlingbomästaren. Däremot kan jag icke dela af Ugglas mening, att Ala-skåpets höga kvalitet i och för sig berättigar till att anse det såsom importerat. S. Ambrosiani (Gottländska kyrkoinventarier, Stockholm, 1912, sid. 21), daterar skåpet till "omkring är 1400". Köln och Gottland. 217 rörande den gottländska 1300-talsskulpturen skall göra det möjligt att ännu närmare precisera Vamlingbomästarens verksamhetstid. Tills vidare torde vi få nöja oss med den allmänna dateringen: omkring 1350. Under 1300-talets senare del bör sålunda den från Vamlingbomästaren utgående skolans verksamhet, som jag ovan sökt skissera, ha infallit. Att den stilistiska utvecklingen icke stämmer överens med gången av altarskåpets typologiska utveckling faller genast i ögonen. Lämpligheten av att använda den sistnämnda såsom grundval för dateringen av dessa arbeten torde kunna ifrågasättas. Man kan därvid lätt komma till sådana slutsatser, som att Vamlingbo-skåpet skulle vara yngre än exempelvis Ardre-skåpet. Ehuru denna studie egentligen blott avser att lämna ett bidrag till kännedomen om Kölns betydelse för den gottländska konsten, så torde det vara mig tillåtet att med några ord beröra den för vår konsthistoria ganska betydelsefulla frågan om proveniensen för den berömda, målade triptyk-dörr, som från Toresunds kyrka i Södermanland kommit till Strängnäs domkyrka. Den har beskrivits och avbildats av af Ugglas1, som antagit den vara ett "tyskt (kölnskt?) arbete från 1300-talet (1300—1350?)", och framhållit att den "tycks tala för förbindelser under 1300-talet med Rhenländerna". Emellertid är det enligt min mening icke i Köln eller ens i västra Tyskland som vi ha att söka dess ursprung — även om stilen synes peka åt detta häll — utan i Mecklenburg. Dess mästare torde nämligen vara samma man, som utfört den berömda "Frohnleichnam"-triptyken 1 Doberan 2 . Jag låter här tvenne detaljavbildC. R. af Ugglas, Katalog öfver Södermanlands fornminnesförenings kyrkomuseum (Strängnäs, 1911), sid. 44 och 45 samt pl. 6. 2 Jämför F. Schlie, Die Kunst- und Geschichts-Denkmäler des Grossherzogthums Mecklenburg-Schwerin, III (Schwerin, 1899), sid. 607 med beskrivning och avbildning. Triptyken är utförligare behandlad i Max Paul, Sundische und liibische Kunst (Berlin, 1914), sid. 13 f., med avbildning av dörrarnas yttersidor. Dessas målningar synas dock svårligen kunna vara av samma hand som corpus' och dörrarnas insidors. 1 218 Andreas Lindblom. Fig. 9. Doberan-mästare omkring 1340: Corpus till "Frolmlcichnam-AItar" i Doberans klosterkyrka. ningar tala. Båda visa stilens underliga blandning av grave byzantinism (i ansiktena) och luftig gotik (i draperierna). Observera å båda arbetena särskilt den egendomliga ansiktsanatomin hos Kristus med det tillplattade, av trenne veck markerade näsrotspartiet, samt ländklädets nästan identiska veckfall. Samma ramdekoration återfinnes också å båda håll. Ingen anledning föreligger, varför icke Doberan-tavlan skulle vara utförd inom klostret. Detta har icke heller betvivlats. Cistercienserkonverserna voro ju kända för sin konstskicklighet. Även stilen med dess kuriösa blandning av gammalt och nytt är just sådan, som man kan vänta i ett kloster med på en gång Köln och Gottland. 219 Fig. 10. Doberan-mästare omkring 1340: Detalj av triptyk frän Toresund, nu i Strängnäs domkyrka. gamla traditioner och livliga förbindelser med främmande konstcentra. 1341 stiftades i Doberans klosterkyrka tre altaren. Schlie1 lämnar frågan öppen, huruvida "FrohnleichnamMriptyken utfördes vid detta tillfälle. Paul 1 har däremot med vägande skäl framhållit åren 1338—41 såsom ursprungstiden. Måste sälunda tanken på ett Kölner-ursprung för den sköna Toresund-tavlan övergivas, så få vi i stället i densamma ett med stor sannolikhet till c:a 1340 daterbart verk av en munk i Doberans berömda kloster. 1 1 A. a., sid. 608. A. a., sid. 16.