En ny uppländsk hällristning Ekholm, Gunnar Fornvännen 13, 48-52 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1918_048 Ingår i: samla.raa.se En ny uppländsk hällristning. Av GUNNAR EKHOLM 1 . )llt ifrån Suhms publicering av Peder Alfs0ns teckningar efter en bland hällristningarna vid Brastads kyrka2 med utgivarens tillfogade beklagande, att "dets Indhold desvasrre, nu ikke kan forklares", ha de nordiska forskarnes uttalanden om möjligheten att förstå dessa bilders innebörd i allmänhet varit präglade av en djup pessimism. "Oleum ac operam perdidi" föreslär Holmberg3 misströstande till devis för dem, som ägna sina krafter åt lösandet av dessa frågor. Även Montelius har — i sitt företal till Baltzers arbete Några av de viktigaste hällristningarna i Bohuslän (Göteborg 1911)— uttalat såsom sin mening, att vi aldrig skola tyda denna bildskrift "så, som vi skulle önska". Det ligger även i öppen dag, att vi i våra försök att finna meningen med alla detaljer på dessa bilder, vare sig de äro att finna på klippytor eller grafhällar, ofta måste komma att mer eller mindre röra oss på spekulationernas osäkra mark. Men genom att, såsom Almgren framhåller som den lämpligaste arbetsmetoden4, lyssna till vad den jämförande religionsforskningen 1 Denna uppsats ingår i den otryckta festskriften \ingiaf, pä femtonårsdagen af föreningen Urds tillvaro den 14 oktober 1917 egnad Oscar Almgren, dess stiftare och upprätthdllare. 2 Samlinger til den danske Historie, Bd 2, H. 3 (Kjebenh. 1784), s. 216. ' Skandinaviens hällristningar (Stockh. 1848), s. 153. 4 Tanums härads fasta fornlämningar. I, Hällristningar (Bidrag t. känned. om Gbgs och Bohusl. fornm. o. hist.. 8:5, 1912), s. 570. En ny uppländsk hällristning. fasta fornminnen i Uppland 49 UPPLAND Vid Vlittr-rtrmhc-tid • Vid Rimjd-tid Vid ihppe-ttd Stenålders bopljts A t rån per. t - • i O • • • i (fCT:!::H(;;3%.7 Hällristning muty-tid Al åUrtlyf J n iiiiii^ j Fig. 1. Karta, utvisande läget av hittills funna uppländska boplatser från stenåldern och hällristningar från bronsåldern. I. Lilla Ramsjö. II. Nyskotten. III. Dalkarlsbo. IV. Äsbo-Kallmossen (2 st.). V. ÅloppeMjölkbo(gsl.J? VI. Längbacka. VII. Holmbro. VIII. Tibble. IX. Sotmyra. X. Torslunda. XI. Säby. 1. Rickeby (2 st.), 2. Hummelsta-Ullstämma (3 st.), 3. Stora Viggeby (4 st.), 4. Haga. 5. Stora Berg (3 st.), 6. Gänäsberg. 7. Masta. 8. Kivbrunna. g. Örsta. har att lära oss om de primitiva folkens föreställningar och samtidigt utnyttja fornsaksmaterialets fingervisningar böra vi mången gång kunna komma till tämligen säkra resultat. På så sätt är det vi vunnit klarhet i fråga om skeppsbildernas Fornvännen 1918. 4 50 Gunnar Ekholm. och älvkvarnarnas betydelse. Det är också på samma vägar vi måste gå fram, då det gäller att tolka den stora nyupptäckta uppländska hällristningen vid Stora Berg i Biskopskulla. Denna ristning — den tredje på nämnda gård funna och den märkligaste inom den uppländska gruppen — kom i dagen under början av juni 1917 och utgör ett nytt resultat av Albin Rylanders flitiga utforskande av hembygdens bergbackar1. Den är anbragt på en åt väster sluttande häll i utkanten av den morän-ö, som på Geologiska Undersökningens karta är markerad omkr. 300 m. i rak västlig riktning från gården. Baspartiet ligger, enligt hvad som framgått vid en av fil. kand. Sven Kjersén gjord avvägning, något mer än 25 m. ö. h. Hällen, som förut var täckt av mossa och delvis bevuxen med enbuskar, är nu avröjd till en längd av omkr. 10 m., och på den blottade ytan utbreda sig bilderna. Relativt lätt uppspårar man här ett fyrtiotal älvkvarnar, men det övriga figurmaterialet är till följd av den i allmänhet grunda inhuggningen och hällens mycket starkt anfrätta tillstånd synnerligen svårt att uppfatta. Tack vare upptäckarens energi och genom lång vana förvärfvade skicklighet lyckades det honom emellertid att där finna ett tjugutal människofigurer2, växlande mellan omkr. 0,3 och 0,5 m. i storlek och av ett egendomligt utseeende — runda skivor, under vilka ett par ben med vanligen starkt markerade knän och vådor skymta fram. Figurerna stå i rad från öster till väster med fötterna vända åt det senare hållet. Dylika människobilder, här för första gången funna pä uppländsk mark, äro icke okända på de bohuslänska ristningarna. Figurer av samma utseende, endast skiljande sig från de uppländska därigenom att även huvud och armar»äro markerade, finnas exempelvis vid Rixö i Brastads socken3. VanOm de förut upptäckta hällristningarna inom Biskopskulla socken se förf:s uppsats De skandinaviska hällristningarna och deras betydelse (Ymer 1916), s. 279 ff. 2 Några av dessa äro dock tämligen osäkra. 3 Baltzer, Hällristningar frän Bohuslän (Göteborg 1881 — 1908), Pl. 11-12:2. 1 En ny uppländsk hällristning. 51 ligen äro dock kors uppdragna på de runda figurerna och bilderna för övrigt mera utförda, vilket underlättar förståendet. Säkert är det med full rätt, som Josef Helander1 här finner framställningar av män, bärande solbilder i samma magiska syfte som Lehman påvisat i fråga om Trundholmsfyndet. Det är utan tvivel för att nödga solen att i ymnighet sända sina strålknippen ned över åkerfälten, som man även i bild åter- Fig. 2. Övre partiet av den senast upptäckta hällristningen vid Stora Berg, sedd frän väster. givit denna besvärjelsehandling. Sammanställningen med älvkvarnarna — matofferskålar åt de döda — visar å andra sidan, att det är årsväxten på fälten i de dödas värld, som man vill främja. Just därför, att den primitiva uppfattningen icke drar någon skarp gräns mellan jordelivet och tillvaron på andra sidan graven, är det, som vi å hällristningarnas dödskultbilder finna "vad det var, som framför allt fyllde bronsåldersfolkets liv i dessa trakter"2. Liksom tolkningen av denna nyupptäckta hällristning så1 2 Den svenske solguden och den svenske Tyr (Ord och bild 1906), s. 180. Almgren, anf. arb., s. 563. 52 Gunnar Ekholm. lunda låter sig väl förena med den uppfattning av dessa fornminnens innebörd, som nu synes på väg att allmänt bryta igenom1, säger den oss även viktiga antydningar beträffande det därmed nära sammanhängande spörsmålet om sättet för deras tillkomst.2 Att dessa solbildbärande män inhuggits samtidigt och att de sålunda föreställa en procession, är visserligen möjligt, men synes av flera skäl mindre sannolikt. Dels äro processionsbilder av denna art ej kända från andra håll, dels äro figurerna av olika storlek och teknik. Att vidare, såsom bilden visar, en av männen fått en älvkvarn anbragt på sitt ben och att dylika även äro att finna på ett par av solbilderna måste också anses tala för att figurerna tillkommit i olika omgångar. Denna ytterst viktiga iakttagelse, som kan göras även på en del av Bohusläns hällristningar, står i den bästa samklang med uppfattningen av dessa bergtavlor såsom dödskultbilder. Allt eftersom män och kvinnor i den kringliggande bygden anträtt färden till det land, varifrån ingen återvänder, har detta på kultplatserna, ägnade åt de döda, avspeglat sig i anbringandet av nya matofferskålar1', nya dödsskepp och andra tecken, tillhörande dödsmagien. Se Arne, Ölands första kända bronsäldersristning {Fornvännen 1917) med där givna litteraturhänvisningar. — Arnes uttalande, att jag velat göra gällande, att alla hällristningar äro dödskultbilder, innebär dock överdrift. I min av honom berörda uppsats framhåller jag uttryckligen (s. 294) möjligheten av 'att den kraftigt utvecklade dödskulten kunnat absorbera andra element, som ej direkt tillhöra dess idékrets". 2 Angående denna fråga se närmare min replik till Arthur Norden i Ymer, 1917, S..339 f. (Hällristningarnas kronologi och tillkomstsätt). 3 Denna av mig förut använda term har Arne (anf. arb., s. 201) missförstått. Såsom framgår av mina uttalanden (Ymer 1916, s. 289 f.) avser jag att därmed klargöra innebörden av de smörjningar, som även enligt Arne äro förbundna med älvkvarnarna. 1