Rex Upsalie och vicarius : Erik den helige och hans ställföreträdare : något om Erikskulten och de äkta Folkungarnas uppror på 1200-talet Sjöberg, Rolf Fornvännen 1-13 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1986_001 Ingår i: samla.raa.se Rex Upsalie och vicarius Erik den helige och hans ställföreträdare Något om Erikskulten och de äkta folkungamas uppror på 1200-talet Av Rolf Sjöberg Sjöberg, R. 1986. Rex Upsalie och vicarius — Erik den helige och hans ställföreträdare. Något om Erikskulten och de äkta folkungarnas uppror på 1200-talet. (Rex Upsalie and vicarius— St. Erik and his viceroy. On the St. Erik cult and the revolts by the aristocratic Folkungarna in the 1 Sth century.) Fornvännen 81. Stockholm. The revolts by an aristocratic political party called Folkungarna are discussed on the basis of some Swedish medieval coins struck in the 1 Sth century. It seems probable that this party issued coins during three different rebellions: 1229, 1247-51 and 1278-80. On each occasion the rebels, who included many descendants of St. Erik, alluded on the coins to the patron saint of Sweden. He was obviously the political symbol which united them: His legend describes him with attributes closely corresponding to their political programme. The inscriptions of the coins from the late 1220's imply that St. Erik was regarded even then as the eternal King of Sweden — a rex perpetuus. This further supports the belief inherent in an early legend. Rolf Sjöberg, Villavägen 42, S-178 00 Ekerö, Sweden. Få svenska mynt har tilldragit sig sådan uppmärksamhet som de med inskriften R E X V P S A L I E (fig. 1 a—c). Sammanlagt har man påträffat endast 4 exemplar i tre varierande typer av denna märkliga myntgrupp. Det första exemplaret, vilket väckte stor sensation, påträffades 1951 vid arkeologiska utgrävningar i Västerhus kapell på Frösön i Jämtland. På detta kunde den nu berömda inskriften utläsas retrograd runt ett kors. Sedan dess har ytterligare tre exemplar anträffats med samma inskrift, varav två exemplar med en krona i m i t t r u n d d n . Det ena, med inskriften retrograd, tillhör Västerås läroverk och det andra — endast ett fragment — är funnet vid utgrävning av kyrkoruinen Flasta mur i Skoklosters omedelbara närhet. Ett a n n a t exemplar med inskriften rättvänd h a r s a m m a ursprung och är av en tredje typ med ett A i m i t t r u n d d n . Myntens vikt och storlek visar att de hör till den i Svealand, troligen huvudsakligen i ö s t r a Aros (Uppsala) präglade myntgruppen. Rasmusson har genom epigrafiska jämförelser placerat dem till tiden 1240-1250 (Rasmusson 1952). Det som gör mynten så uppseendeväckande är naturligtvis den ålderdomligt klingande inskriften: R E X V P S A L I E , Uppsalakonungen eller Konungen i (av) Uppsala. Intet k u n g a n a m n finns utsatt. Det är här ej fråga om en präglingsort som namnes utan det är en kungatitel. Som Rasmusson framhåller, h a r titeln Rex Upsalie på 1200-talet en klart tillbakablickande karaktär; Uppsalakonungen är här ej en bestämd person utan sveakonungen som sådan, av ålder knuten till U p p sala. Som förklaring till att denna titel inforts på mynten i stället för ett kunganamn, framFnrm annen 81 (193tt) 2 E. Sjöberg Fig. la. Brakteat med ett kors i mitten och den retrograda inskriften REX VPSALIE, sannolikt präglad av de upproriska folkungarna 1247 eller 1251. LL VIII:1. Skala 2:1. Liksom (oljande mynt ur Kungl. Myntkabinettets samlingar. Foto N. Lagergren ATA. — Bracteate with a centred cross and the retrograde inscription REX VPSALIE, probably struck for the rebellious aristocratic party "Folkungarna" in 1247 or 1251. L L V I I M . Scale 2:1. b. Ett annat exemplar, men i mitten en krona. LL VI11:2. Skala 2:1. — Another specimen, but with a crown in the centre. LL VII 1:2. Scale 2:1. c. Ett tredje exemplar, men i mitten ett A och inskriften rättvänd. LL VI11:3. Skala 2:1. — A third specimen, but the leller A in the centre and the inscription in due order. LLVIII:3.Scale 2:1. kastar Rasmusson den möjligheten, att mynten präglats av en upprorsregim, sannolikt något av upprorsåren 1247 eller 1251, då rebellerna ej erkänt den rådande regimen utan betraktat tronen som vakant (Rasmusson 1952). T h o r d e m a n har framkastat tanken att m a n då betraktat Erik den helige som konung, men mer om detta senare. Rasmussons hypotes att Rex Upsalie-mynten kunde s a m m a n h ä n g a med en upprorsregim i U p p l a n d vid mitten av 1200-talet upptogs och utfördes ytterligare av Erik Lönnroth å r 1959 i en studie rörande Erikslegenden. Lönnroth menar här att den kortare versionen av Erikslegenden, som bevarats till våra dagar, också är den äldre, och att den tillkommit vid 1200-talets mitt. Erik den helige far i d e n n a legend gestalten av ett kungaideal, som nära ansluter sig till det konservativa politiska program, vilket de vid denna tid upproriska folkungarna företrädde. Lönnroth lyckas göra det sannolikt, att Erik den helige vid 1200-talets mitt lanserades som en samlande politisk symbol av de oppositionella uppländska stormännen. Rex Upsalie-mynten kan, fortsätter han, vara ett vittnesbörd om en kyrklig och provinspolitisk regentsymbol: en abstrakt perpetuus rex, här som i flera andra s a m m a n h a n g efterliknande Olav den helige, Fnwrännen Hl 11981,) mönster för uppländskt valkungadöme och bärare av dess myndighet när tronen ansågs stå vakant. Att Rex Upsalie-mynten uttryckligen åsyftar Erik den helige säger han inte, men detta tycks ändå framgå av sammanhanget, kommenterar T h o r d e m a n (1965). Rasmusson ställer sig dock skeptisk till att Rex Upsalie åsyftar Erik den helige i den personifierade formen av ett helgon eftersom helgonets namn ej namnes. Enligt honom var Erik den helige vid mitten av 1200-talet ännu inte mycket mer än ett av de många lokalhelgon som då växte fram. Så mycket större anledning fanns det då att utsätta hans namn på mynten om man nu åsyftade honom (Rasmusson 1952). I n n a n vi nu går vidare, vill jag först i korthet beskriva vilka dessa folkungar var, allt enligt Lönnroth (1944). Genast skall sägas att de inte är identiska med Birger J a r l s ätt, vilket är en gammal felaktighet. De var i stället hans fiender och en av de politiska huvudmakterna i 1200talets Sverige. Källan till vår kunskap^ om dem är bl.a. Erikskrönikan. Folkungarna tycks inte ha utgjorts av en ätt, även om många av medlemmarna var förenade med släktband, utan av en grupp stormän, som genom släkt eller gårdar var Rex Upsalie och vicarius k n u t n a till Mälarlandskapen, främst U p p land. Första gången folkungarna nämns i källorna är vid Gestilren 1210, då Folke J a r l , deras första ledare, stupar vid Erik Knutssons sida i slaget mot Sverker d.y. Yttc-ligare medlemm a r av folkungapartiet är kända, många ättlingar i rakt nedstigande led till Erik den helige, såsom Knut långe, konung 1229— 1234, hans söner Holmger och Filip, vidare jarlen Ulf fasi, på 1240-talet folkungarnas främste man. N a m n på fler skulle kunna räknas u p p . Folkungapartiets program var klart konservativt: for ett valkungarike, mot ett arvrike,Tor nationalkyrkan, mot påvekyrkan. Folkungarna var en stormannagrupp, men de var mer än så. De var också, åtminstone vid några tillfällen, identiska med Upplands menighet. Vid flera tillfällen ingriper de aktivt i politiken när den inte passar dem: 1210 vid Gestilren, 1229 vid Olustra, 1247 vid Sparrsätra, 1251 vid Herrevadsbro och 1280 i Västergötland, då folkungarna dukar under och deras ledare halshuggs. Folkungarnas historia är i stort sett, att de har dominerat i Sverige under 1200-talets förra hälft och kuvats under dess senare. De h a d e bekämpat en koalition, som i längden blev d e m övermäktig: kungamakten och kyrkan. Så åter till Rex Upsalie-mynten. I uppsatsen Rex Upsalie 1965 framför Bengt Thordem a n ytterligare skäl för uppfattningen att myntens Rex Upsalie verkligen skulle kunna vara helgonkonungen Erik den helige. Enligt T h o r d e m a n lar man nämligen inte överdriva Erikskultens lokala begränsning vid mitten av 1200-talet. Vallentunakalendariet från 1198 vittnar om att den redan då hade erhållit avkyrkan stadfäst form i ärkestiftet, och att hans ben var skrinlagda omkring 1200 omtalas aven norsk samtida källa, Sverresagan. Det finns också tecken som tyder på att kulten under 1200-talets förra hälft hade hunnit sprida sig till både Västergötland och Småland. År 1256 har sig påven i Anagni bekant, att stora människoskaror strömmar samman till helgonets grav i Gamla Uppsala domkyrka på hans festdag. 3 Fig. 2. Brakteat slagen (br kung Knul Eriksson pä 1180talet, sannolikt föreställande Erik den helige, med en krönt framvälld kungabild med kyrktorn och liljespira sami legendcitatet VIA (retrograd). Myntet är motivera) av — och förutsätter— Erikslegenden. LI. IA:la. Skala 1:1. — Bracteate struck for King Knut Eriksson in lhe 1180's, problably depicting St. Erik, with a crowned king"s image holding a church, lily-sceptre and lhe legend VIA (relrogradc). The legend is the motif of— and the condition precedent for— the coin. LL l.\:la. Scale 1:1. Till detta kan nu läggas, att ett annat mynt, nämligen Knut Erikssons brakteat LL I A: la (fig. 2) från 1180-talet med en krönt kungabild, hållande en kyrka i ena handen, en liljespira i den andra samt inskriften VIA (retrograd) nyligen visats sannolikt föreställa Erik den helige. Myntet är motiverat av — och förutsätter — Erikslegenden och binder därför denna till 1180-talet eller tidigare (Sjöberg 1983). Redan under 1200-talets förra hälft förelåg således sedan åtskilliga år en legend, i vilken helgonkonungen beskrivs med egenskaper, som väl överensstämde med folku n g a r n a s kungaideal. Rex Upsalie skulle således kunna åsyfta Erik den helige, men Thordeman finner att det blir lättare att acceptera detta om man utgår ifrån att han i så fall inte framträder i första rummet som helgonet utan som ätteg r u n d a r e n (Thordeman 1965 sid. 88). Denna distinktion (inner han betydelsefull. Sverige var ju under medeltiden ett valrike, men valfriheten var villkorlig: till konung skulle tagas någon "av inrikes födda män och helst av kungasöner". Detta prerogativ till kungadömet var ärftligt på fädernet, men ej på mödernet. Men en kungaättling på mödernet, såsom Erik den helige, kunde bli en legitim konung om kyrkan gav honom sin vigning genom smörjningen. I legenden beskrivs också Erik som cn christus Domini, en Herrens FornvämtenSI f 1936) 4 E. Sjöberg Fig. 3. Exemplar av Knut långes och Ulf fasis mynt från Eskilstunafyndet. LL IV A:l-9 och VI: 1. Skala 1:1. Specimens of Knut the Talls and UlfFasi's coinage from the Eskilstuna hoard. LL IV A: 1-9 and VI: 1. Scale 1:1. smorde. Hans helgonvärdighet gav sedan hans ättlingar en beata stirps, en helig härstamning, som blev en fullgod ersättning för deras brist på blodsrätt och gjorde dem till legitima kungsämnen av yppersta slag. Vid slutet av 1240-talet stod det klart att den troligen klene Erik Eriksson skulle gå bort utan arvingar och att den kraftfulle Birgerjarl då skulle komma att kräva kronan för någon av sina söner, som var kungaättlingar endast på mödernet. Här var det som de konservativa folkungarna fann sin chans och sökte sätta in sitt motstånd, skriver Thordeman. Om vi uppfattar Rex Upsalie-mynten såsom utgångna från denna krets av upprorsmän, är det ej svårt att bakom den anonyme konungen, som mynten åberopar, skönja dragen av den erikska ättens helige stamfader, källan till dess beata stirps, avslutar Thordeman. I en annan uppsats år 1960 skriver Thordeman att Erik den helige i Sverige, liksom Olav i Norge, var rikets evige konung, dess rex perpeluus. Och i de mellantider, då landet styrdes av riksföreståndare, var det helge kung Erik som lör tanken inträdde i konungens ställe. På våra senmedeltida mynt från interregnumperioder står det också Sanctus Ericus Rex (Thordeman 1960 sid. 18). Fornvännen 81 (1936) Rex Upsalie-mynten tyder enligt Thordeman — och Lönnroth — på att de mot Birger Jarl upproriska folkungarna redan vid 1200talets mitt betraktade Erik den helige som landets evige konung, då de ej erkände Valdemar, Birger Jarls son (Thordeman 1960 sid. 18). Bland upprorets ledare fanns Holmger och Filip Knutsson, Knut långes söner och ättlingar i rakt nedstigande led till Erik den helige. Säkert är att de betraktade sig själva som fullt legitima tronkrävare. Sannolikt betraktade sig också dessa kungsämnen — väl då i första hand Holmger men efter hans död brodern Filip — som helgonkonungens ställföreträdare. En sådan förutsattes ju i denne abstrakte konungs kroppsliga frånvaro. Rex Upsalie-mynten med en krona i mittrunddn talar för detta enligt Thordeman: myntherren var en konung eller betraktade sig själv som ställföreträdare för konungen (1965 sid. 85). Skriftliga belägg för en sådan tanke återfinnes också i det privilegiebrev för den norske ärkebiskopen i Nidaros, som kung Magnus Erlingsson utfärdat år 1164 och där han kallar sig själv för Olav den heliges vicarius och vasall i det att Norge är helgonkonungens egendom (Vandvik 1959 sid. 60). Rex Upsalie och vicarius 5 1f»y Fig. 4. Brakteat sannolikt slagen för de upproriska folkungarna 1229 eller tiden strax dcsslörinnan. Myntet har en degenererad, otydbar omskrift. I mittrunddn en fana omgiven av bokstäverna VICA (= VICARIUS). LL IV:8a. Skala 2:1. — Bracteate probably struck for the said rebcllious aristocrats in or shortly before 1229. The coin has a worn, illegible legend. In its centre a banner, surrounded by four letters: VICA (= VICARIUS). LL IV:8a. Scale 2:1. Fig. 5a. Brakteat tillskriven kung Erik Knutsson (1208— 1216) med ett svärd omgivet av bokstäverna ER = ERICUS (eller Ericus Rex?). LLX 111:1a. Skala 1:1. — Bracteate attributed to King Erik Knutsson (1208—1216) with a sword llanked by the letters ER = ERICUS (or Ericus Rex?). LL X I I I : la. Scale 1:1. b. Braktcal tillskriven kung Erik Eriksson (1222-1229, 1234-1250). Krönt kungahuvud omgivet av ER = ERICUS (eller Ericus Rex?). LL VII. Skala 1:1— Bracteate attributed to King Erik Eriksson (1222-1229, 12341250). Crowned king's image llanked by the letters ER = ERICUS (or Ericus Rex?). LL VII. Scale 1:1. Finns det några liknande skriftliga belägg TAS) = Civilas Arosiensis, det vill säga mynför en sådan tanke även i Sverige? Svaret är tets präglingsort, väl den idag mest accepte" J a " och återfinnes på ett annat svenskt rade uttolkningen. Denna förefaller emellertid osannolik. Präglingsorten brukar aldrig mynt. 1879 gjordes ett sensationellt myntfynd i utskrivas i myntets mittrundel: denna ort (elEskilstuna, nämligen 38 stycken dittills helt ler myntherrens namn) bör i stället från börokända brakteater, de flesta typer med om- jan ha framgått ur omskriften på myntets föreskriften KANVTVS (= Knut långe), en med gångare. Så brukar ju alltid vara fallet beträfARVSAR (= östra Aros, Uppsala), en med fande våra tidiga medeltidsmynt med omnamnet VLF IARL, två med figurer (fana skrift. resp. torn) och förvirrade, otydbara omskrifSkulle vi trots detta acceptera, att man önster (fig. 3). kat utskriva präglingsorten (AROS) i mittEtt av dessa mynt tilldrager sig här ett runddn på myntet, är det ändå svårt att tänspeciellt intresse, nämligen LL IV:8a (fig. 4). ka sig, att man begagnat sig av en för medelIngenstädes på myntet kan man utläsa mynt- tidsmänniskan — och även för oss — så svårherrens eller myntortens namn. Inom en yttre tolkad bokstavskombination som ACIV. pärlring och en inre slät ring finns en förvirSäkert är det dock att bokstäverna VICA rad, delvis med streck och punkter ersatt om- inte står där av en tillfällighet: de var säkerskrift. Inom mittrunddn finns en tretungad ligen avsedda att ge iakttagaren någon form fana riktad åt vänster. Till höger om fanan av ytterligare information utöver den från läses bokstäverna VI, till vänster CA jämte början läsliga omskriften. ett tecken (kors, stjärna eller degenererad Men står då inte inskriptionen på myntet bokstav?). Myntet synes utgöra ett led i en där helt tydligt — VICA? degenerationskedja och har sannolikt föreTolkningen av bokstäver på medeltida gångare, där den nu förvirrade omskriften mynt är visserligen ofta mycket vansklig, men varit fullt läslig. Vad dessa bokstäver VICA i detta fall kan det knappast råda någon tvebetyder har föga diskuterats bland numisma- kan. Av utrymmesskäl tvingades man ibland tiker, icke alls bland historiker. Rasmusson att på mynten förkorta längre namn och be(1952) har utläst bokstavskombinationen som grepp. Detta tillgick så, att man utskrev blott ACIV, uttytt som A(ROSIENSIS) CIV(I- de första bokstäverna. Således återfinnes på Förmännen 81 (1981,1 6 E. Sjöberg frrr Fig. 6. Brakteat slagen for kung Johan Svcrkersson ( 1216-1222). Svärd omgivet av IO = IOHANNES. LL [11:6a. Skala 1:1. — Bracteate struck for King Johan Sverkersson (1216-1222) Sword llanked by lhe letters IO = IOHANNES. LLIII:6a. Scale 1:1. Fig. 7. Brakteat slagen for kung Valdemar (1250-1275). Krona varunder VAL = VALDEMARUS. LL XVI:3b. Skala 1:1. — Bracteate struck for King Valdemar (12501275). Crown, beneath which are the letters VAL = VALDEMARUS. LL XVI:3b. Scale 1:1. den tidigare beskrivna Knut Eriksson-brakteaten (fig. 2) bokstäverna VIA (spegelvänt) för Erikslegend-citatet VIA REGIA (där kungabilden utgör ett substitut för REGIA; det finns dock andra tolkningar, se Jonsson & Lagerqvist 1978 och Sjöberg 1983), på ett par brakteater ER för ER(ICVS) (fig. 5 a-b), vidare på en av Johan Sverkerssons brakteater bokstäverna IO för lO(HANNES) (fig. 6) och några decennier senare VAL för VAL(DEMÅRVS) (fig. 7). Samtida danska mynt mångfaldigar exemplen. Bokstäverna VICA kan därför knappast stå för något annat än VICARIVS — i så fall ingen annan än Erik den heliges ställföreträdare. En ställföreträdare förutsätter ju att tronen är vakant, och i sådana situationer efterliknas mönstret från den norske S:t Olav här som i andra sammanhang: Erik den helige betraktas som den evige konungen, i vars kroppsliga frånvaro ställföreträdaren regerar. Den förvirrade omskriften — liksom även de slarvigt och oordnat graverade bokstäverna VICA — kan passa väl in i en tid, när mynten måste präglas under primitiva förhållanden och under stor brådska — som i en tid av uppror. Av det sagda framgår, att åtskilligt sammanbinder Rex Upsalie-mynten och Vicariusmyntet. De leder tankarna, fast från olika utgångspunkter, till Erik den helige. Inte nog med detta: i båda fallen gäller det helgonkonungen i egenskap av rex perpetuus. Alla föreFornvännen 81 {1986) faller de dessutom vara präglade av en upprorsrörelse: rex perpetuus-tanken hör samman med ett kungalöst tillstånd eller det faktum att den regerande konungen ej erkännes. Men åtskilligt skiljer också mynten åt. Förutom mittrunddsmotiven är det som synes först och främst inskrifterna, som skiljer sig, även om man naturligtvis inte helt kan utesluta att Vicarius-myntets eventuella föregångare burit inskriptionen REX VPSALIE i omskriften. Redan detta förhållande antyder att mynten bör ha präglats under olika tidsperioder. Men mynten skiljer sig också stilmässigt åt. Vicarius-myntet har en yttre pärlring till skillnad från Rex Upsalie-mynten, vars yttre ring är slät, och det liknar därför de mynt, som präglades under Knut långe (1229-1234). Vicarius-myntet bör därför sannolikt vara ett eller annat decennium äldre än Rex Upsaliemynten (Jonsson 1983). Detta antagande får också stöd av den omständigheten, att Vicarius-myntet påträffades i just det fynd, där enbart Knut långe-mynt (och ett Ulf jarlmynt) låg. Det kan därför inte vara präglat avsevärd tid före 1229 eller efter 1234. (Vicarius-myntet skiljer sig i sin tur något från Knut långes utmyntningar, främst vad bokstavsstilen beträffar, varför jag i en tidigare uppsats 1979 hänfört myntet till Ulf jarl. Denna attribuering är felaktig.) Vem var då myntherren, och fanns överhuvudtaget förutsättningar fiir denna myntning runt 1230, även det en tid av uppror? Rex Upsalie och vicarius Genast h a m n a r vi då i de maktstrider, som fördrev den minderårige konung Erik Eriksson och slutligen uppsatte Knut långe, Erik den heliges sonsonson, på tronen år 1229. Även här låg folkungarna bakom upproret. K a n Vicarius-myntet möjligen ha präglats för deras ledare Knut långe under upproret mot Erik Eriksson vid 1220-talets slut? Som vi skall se kan det knappast ha varit lör någon a n n a n . Men först något mer om tiden dessförinnan. Vi erinrar oss att folkungarna var det makth a v a n d e stormannapartiet efter slaget vid Gestilren år 1210. Deras program var som vi hört konservativt: för valrikets bibehållande, mot arvsriket, för nationalkyrkan, mot universalkyrkan. Ogillade man den förda politiken ingrep man. Enligt Lönnroth (1944) finns ingen anledning att betvivla att en folkungaregim rått under J o h a n Sverkersson (12161222). Den minderårige Erik Erikssons tronbestigning torde inte ha inneburit någon radikal brytning med den föregående tiden. Lönnroth skriver, att Erik blev konung först genom svearnas val och landstingets dom och att han åter kunde vräkas av svearna (1944 sid. 52). Som hans förmyndare satt bl.a. folkungen K n u t långe och kanslern biskop Bengt av Skara, påvekyrkans man. År 1224 tycks biskop Bengt och hans meningsfränder ha lått övertaget bland konungens rådgivare efter att ha föranstaltat påvligt ingripande mot världsliga intrång på kyrkogods och kungliga prestationskrav på kyrkan (Lönnroth 1944 sid. 56). De därnäst följande åren blir därför K n u t långe och biskop Bengt dödsfiender, och detta resulterar småningom i folkungarnas ö p p n a uppror år 1229. Det är här man bör finna Vicarius-myntets rätta historiska sammanhang. Erikskulten var av åtskilligt att döma väl utbredd redan under 1220-talet, under alla förhållanden i folkungarnas Uppland. En skriven legend fanns sedan flera decennier. Helgonets dag firades i kyrkorna, vilket framgår av Vallentunakalendariet från 1198. H a n s ben var skrinlagda omkring 1200 enligt den samtida Sverresagan. 1 Erik den heliges legend beskriver honom med egenskaper, som väl överensstämmer med folkungarnas program. Han var en kunglig idealgestalt och ett folkets föredöme; han var vald av folket och gynnade den gamla nationella kyrkan. H a n var rättfärdig, stiftade rättvisa lagar och avstod från skatter. Se, här h a d e m a n just vad man sökte: en samlande symbol och tillika en helgonkonung, vars sonsonson var upprorsmännens ledare. Med helgonkonungen—ättegrundarens legitimitet kunde Knut långe göra anspråk på tronen, som han ansåg som vakant. Uppenbarligen betraktades Erik den helige som en abstrakt rex perpetuus och han själv som ställlöreträdare, därom äger vi idag Vicariusmyntets vittnesbörd. På det omdiskuterade myntet finns en fana. I Uppsala domkyrka förvarades även under slutet av medeltiden det riksens huvudbaner, som bar S:t Eriks namn och brukades i fält, d å landet var i fara. U t a n att på minsta sätt insistera på tankens riktighet kan man fråga sig, om m a n i myntets fana anar föregångaren till detta baner: S:t Eriks fana. Frågan kan synas djärv med tanke på det långa tidsintervallet mellan myntet och de skriftliga källorna, som belägger detta baner. I Sturlungasagan finns emellertid en till synes bagatellartad uppgift. Är 1219 kom Snorre Sturlasson till Sverige, n ä r m a r e bestämt Västergötland, och besökte d ä r den store lagmannen Eskil Magnusson, medlem av folkungapartiet trots att han var broder med Birger J a r l , med vilken folkunga r n a senare skulle bli dödsfiender (Lönnroth 1944 sid. 43). H a n blev väl mottagen och fick m å n g a gåvor av Eskils hustru Kristina, och den förnämsta gåvan var det lältmärke, som kung Erik Knutsson hade haft, då han fällde kung Sverker vid Gestilren. Det måste ha varit en relik som hölls i ära av lagman Eskil, skriver Lönnroth, även om möjligen dess affektionsvärde minskat efter dynastibytet, då det skänktes bort 1219 (Lönnroth 1944 sid. 44). Naturligtvis menar jag inte att myntets fana föreställer den nu nämnda, tillika bortskänkta, men uppgiften är ändock intressant. F a n a n på myntet, omgiven av uppgiften Förmännen 8111981,] 8 E. Sjöberg Fig. 8. Brakteat slagen lör kung Knut Eriksson (1167-1196). Konung hållande en fana och ett riksäpple. LL IA:2a. Skala 1:1. — Bracteate struck for King Knut Eriksson (1167-1196). A king holding a banner and an orb. LL IA:2a. Scale 1:1. om Erik den heliges ställföreträdare, kan antyda att det redan vid denna tid fanns ett — eller flera? — Eriksbanér, som hölls i stor ära av folkungarna och restes vid fara eller i upprorstider. Anmärkas bör, att det även på några av Erik den heliges sons, Knut Eriksson, mynt avbildas en konung, som bär en fana (fig. 8). Konungen på dessa kan likaväl föreställa Erik den helige som konung Knut själv. H ä r är m a n emellertid ute på djupt vatten. F a n o r som symboler på mynt var vanliga vid d e n n a tid, bl.a. i Danmark och Tyskland, och de kan därför ha kopierats från dessa. Denna hypotes är därför mycket svagt underbyggd och får endast uppfattas som en tanke. Med k ä n n e d o m om S:t Eriks baner på senmedeltiden kan m a n dock reflektera över den omständigheten, att mynt med avbildade fanor endast präglats av Erik den heliges ättlingar. Väl vid makten präglade Knut långe mynt i ett flertal olika typer (fig. 3), alla med sitt eget n a m n K A N V T V S eller myntorten ARVSAR ( = ö s t r a Aros) i omskriften. K n u t långe regerade till sin död 1234, varefter Erik Eriksson åter besteg tronen, nu som vuxen. Varför han kunde vinna försteget framför K n u t långes söner är fullständigt höljt i dunkel. Ingenting tyder enligt Lönnroth (1944) på att Eriks återkomst skulle ha möjliggjorts av att han lyckades kuva sina gamla fiender. Som hans jarl satt fortfarande folkungaledaren Ulf fasi, som enligt Hakonarsagans vittnesbörd var rikets mäktigaste man. Denne slog också mynt i två typer med inskrifterna V L F I A R L och W L F D V X i omskriften (fig. 9 a - b ) . Erik har med största sannolikhet fått finna sig i folkungarnas villkor (Lönnroth 1944 sid. 56). D ä r m e d faller det andra alternativet for Vicarius-myntets datering: det fanns uppenbarligen ingen folkungaledd upprorsrörelse 1234 och närmaste tiden därefter. Myntet måste som ovan föreslagits ha präglats 1229 eller tiden strax dessförinnan. Vid slutet av 1240-talet har emellertid situationen förändrats. Det börjar stå klart för alla, att den troligen klene konung Erik Eriksson kommer att gå bort utan arvingar, likaså u p p e n b a r t har det förmodligen varit att hans kraftfulle och reformlystne, påvevänlige svåFörmännen 8111986) Fig. 9a. Brakteat slagen för Ulf fasi jarl (1230-40-talen) med inskriften VLF IARL. I mitten en hand. LL VI:I. Skala 1:1. — Bracteate struck for Ulf Fasi Jarl (123040's) with the inscription VLF IARL. In its centre a hand. LL VI: 1. Scale 1:1. b. Brakteat slagen för Ulf fasi jarl (1230-40-talen) med inskriften WLF DUX. I mitten ett djur (en ulv?). LL VI:2. Skala 1:1. — Bracteate struck for Ulf Fasi Jarl (1230-40's) with the inscription WLF DUX. In its centrean animal (a woll?). LL VI:2. Scale 1:1. (i r Fig. 10. Tre varierande brakteater med uncialt E inom slät ring, sannolikt präglade för de upproriska folkungarna 1278-1280 (i Skara?) LL XVIII B:l-3. Skala 1:1. — Three varying bracteates with an uncial letter E within a smooth ring, probably struck lör the said rebellious aristocrats between 1278—1280 (at Skara?). LL XVIII B: 1-3. Scale 1:1. @ % Fig. 11. Några brakteater med B, tillskrivna Birger Jarl (1248-1266). LL XVIII A. Skala 1:1. — Some bracteates with the letter B, attributed to Birger Jarl (1248— 1266). LL XVIII A. Scale 1:1. Rex Upsalie och vicarius 9 ger Birger J a r l , Ulf fasis efterträdare, skulle Vid folkungarnas uppror 1229 och 1247-51 komma att kräva kronan för någon av sina ägde upproren rum i Svealand, främst i U p p söner, som var kungaättlingar endast på mö- land och Mälarlandskapen, och de mynt som dernet. hänförts till dessa uppror är också präglade H ä r var det som de konservativa folkung- enligt svealändsk mynträkning. M a n frågar a r n a såg sin chans och sökte sätta in sitt sig d å osökt om upprorsmännen under den motstånd. Åter fanns anledning för folkung- sista resningen år 1280 åter samlades kring a r n a att samlas kring sin gamla enande sym- sin gamla enande, politiska symbol, Erik den bol, Erik den helige. Det är nu som nästa helige,och slog mynt åsyftande honom. Deng r u p p av upprorsmynt börjar präglas: Rex na gång borde i så fall myntningen ske enligt Upsalie-mynten. En av orsakerna till att götaländsk mynträkning med tanke på uppEriks n a m n inte utsattes på mynten kan ha rorets lokalisation till Västergötland. Svaret varit, att det då m å h ä n d a lätt kunde förväxlas ä r även på denna fråga sannolikt jakande. med konungens, Erik Eriksson. Då var titeln Det finns nämligen en grupp mynt, som Rex Upsalie betydligt mer upplysande — för saknar myntherre, tillika präglade enligt just att inte säga demonstrativ, erinrande om götaländsk mynträkning med ett uncialt E " d e n gamla goda tiden" — och kunde inte inom slät ring (LL X V I I I B , fig. 10). Dessa misstolkas. mynt har tidigare — på mycket svaga grunUppgörelsen mellan Birger J a r l och folk- der — attribuerats till hertig Erik Birgersson u n g a r n a synes ha kommit först 1247, då sla- (död 1275), konungarna Valdemars och get vid Sparrsätra stod, sedan året därpå — M a g n u s ' broder. M a n h a r tänkt sig att denefter Ulf fasis död — då Birger lät halshugga ne, i likhet med sin fader Birger J a r l (som Holmger Knutsson. 1251 fullföljdes aktionen sannolikt lät prägla mynt, fig. 11) skulle kungenom avlivandet av den andre av Knut lång- na h a förlänats mynträtt. Nyligen har dock es söner, Filip Knutsson, och några andra K e n n e t h Jonsson (1984) anmärkt, att mynten folkungaledare. Detta var ett hårt slag för måste vara något yngre med hänsyn till fynfolkungarna, och efter detta årtal tycks deras dens vittnesbörd och därför med rätta ifrågamaktställning vara bruten. Det starka arvs- satt attribueringen till hertig Erik. Enligt rättsliga konungariket belästs och utvecklas, J o n s s o n bör mynten i stället vara präglade påvekyrkans makt utökas. Stormännen hålls just runt 1280. Redan 1936 har Bengt Thornere. K u n g Valdemars fiende är, som Mag- d e m a n framfört en liknande åsikt: "1200nussagan visar, Filip Knutssons söner. Efter talets sista fjärdedel och helst till den förra V a l d e m a r s avsättning 1275 till förmån för delen av d e n n a period, dvs. i stort sett till brodern M a g n u s sker en försoning mellan M a g n u s Ladulås regering" (Thordeman bröderna 1278 och Valdemar överlåter slut- 1936 sid. 27). ligt sin arvsrätt till riket på brodern. Magnus V a d står då detta E för? Myntens E kan vidareutvecklar det starka, med påvekyrkan här knappast utgöra något annat än initialen förbundna kungadömet, som fadern Birger för Sveriges helgonkonung, och de bör ha J a r l och brodern Valdemar påbörjat, således präglats av de upproriska folkungarna, som en utveckling, som går folkungarna fullstän- åter ansåg tronen som vakant. digt emot (Lönnroth 1944). M y n t e n i fråga är visserligen av en enda 1280 utbryter därför ett nytt — och slutgil- typ (uncialt E inom slät ring) men däremot tigt — folkungauppror, nu med Filipssöner- enligt Lagerqvist (1970) av tre olika huvudna, även de således Erik den heliges ättlingar, varianter, talande för flera emissioner. Detta som ledare. I detta uppror dukar folkungarna förhållande — j ä m t e E-brakteaternas rikligunder och deras ledare halshuggs (Lönnroth het — föranleder reflexionen, att man här" 1944). sannolikt har att göra med icke elt utmyntDetta sista uppror ägde rum i Västergöt- ningsår, 1280, utan flera. land, där Filipssönerna hade slottet Ymseborg H u g o Yrwing hör till de forskare, som ingåsom replipunkt. Detta är mycket intressant. ende studerat de mycket svåröverskådliga och Förmännen 8111936) 10 E. Sjöberg komplicerade händelserna efter kung Mag- som höll på att insamlas i riket (Yrwing sid. n u s ' maktövertagande år 1275 (Yrwing 60). H a n s trupper utgjordes huvudsakligen 1952). Enligt honom bröt Filipssönernas res- av utländska soldenärer. Men även upprorsning mot kung Magnus ut i Västergötland m ä n n e n var säkert i behov av mynt för att redan år 1278 och samma år har upprors- k u n n a betala sina krigsmän. Ett påvebrev av m ä n n e n kunnat räkna med detta landskap den 27 juni 1279 och som enligt Yrwing bör som pålitligt. Uppgifterna om händelserna är ha s a m b a n d med upproret, belyser måhända s p a r s a m m a . Sigtunaannalerna berättar, att också behovet av silver: Borgare hade brutit J o h a n Filipsson år 1278 tillfångatog greve sig in i Skara domkyrka och bortfört 700 G e r h a r d av Holstein, konungens svärfader, " m a r c a s argenti in denariis" av den där föroch belägrade Jönköpings slott. I isländska v a r a d e korstågstionden och påven hotar nu annaler berättas dessutom, att upprorsmän- gärningsmännen med bannlysning om icke nen dödat en herr Ingmar, som var av danskt silvret återlämnas (Yrwing sid. 58). Den omursprung (Yrwing sid. 48). Erikskrönikan har n ä m n d a s u m m a n är ej obetydlig, motsvaranen fylligare framställning med i huvudsak de uppskattningsvis 150 kg myntat silver. Det s a m m a uppgifter. Den finner förklaringen till ä r här lätt att snudda vid tanken, att det är de upproret i främlingsfientlighet hos de svenska upproriska, mot påvekyrkan fientligt inställstormännen. Magnus har under resningen d a folkungarna, som legat bakom silverrovet. haft sitt bästa stöd i kyrkan, som också bannU n d e r konungarna Valdemar och Magnus lyst en av ledarna för upproret, Birger Filips- reformeras statsförvaltningen. Bland annat son, på grund av att han förbrutit sig mot uppföres försvarsborgar med fasta besättkyrkans lagar (Yrwing sid. 56). ningar och införes stående skatter, vilket har Striderna har sedan uppenbarligen fortsatt till följd ett generellt ökat behov av mynt. med endast vissa avbrott under 1279 fram till Detta är säkert den väsentligaste orsaken till å r 1280, då kung Magnus först tillfångatog den ökade myntning, som sker under dessa upprorsledarna i Västergötland och sedan konungars — främst Magnus — regeringar. I sände dem till Stockholm för att där låta hals- kung M a g n u s testamente av år 1285 omtalas hugga Filipssönerna jämte deras systerson åtta olika mynthus, fyra i Svealand och — J o h a n Karlsson av Fånö den 20 augusti 1280 något som är av intresse i detta sammanhang — lika många i Götaland, nämligen Skara, (Yrwing sid. 63). Upprorsmynten — E-brakteaterna synes J ö n k ö p i n g , Skänninge och Söderköping. Detmig vara sådana — förefaller således inte här- ta överensstämmer väl med den kännedom vi röra från ett enda upprorsår utan från tre, h a r om kung Magnus Götalandsmynt, vilka nämligen 1278, 1279 och 1280, vilket skulle ä r av just fyra olika typer, sannolikt en typ för k u n n a passa väl med den kännedom vi har varje mynthus (fig. 12). Kenneth Jonsson har med ledning av fyndomständigheter, ställda i om myntens tre huvudvarianter. förhållande till hur stor betydelse respektive Till skillnad från Rex Upsalie-mynten och myntort kan ha haft, hypotetiskt sökt att förVicarius-myntet, som påträffats i endast endela mynttypcrna på de olika mynthusen staka exemplar, förekommer E-brakteaterna (Jonsson 1984 sid. 124). H a n finner då^att rikligt i fynden. Myntningen tycks således ha typen med ett uncialt M inom släl ring (LL varit ganska omfattande, även om de vida X V I I IC: 1-2) bör ha präglats i Skara. överträffas av kung Magnus M-brakteater Vid betraktandet av dessa M-brakteater (LL X V I I I C ) . Den mest plausibla förklaringen till detta förhållande är att resningen slås m a n genast av den påfallande likhet med sannolikt kostat upprorsmännen stora mäng- E-brakteaterna (LL X V I I I B ) , som här föreligger. Båda typerna består ju av en uncial der kontanta medel. K u n g Magnus förefaller under upprors- bokstav inom en släl ring. (Vrides E-brakteaten åren ha brottats med stora ekonomiska pro- L L X V I 11 B: 1-2 ett kvarts varv, så att bokblem, vilket resulterade i att han som lån staven blir liggande med ryggsidan uppåt, är tilltvingade sig en del av den korstågstionde, den mycket lätt att förväxla med en M-brakFornvännen8t i 1996) Rex Upsalie och vicarius 11 Fig. 12. Fyra olika typer av kung Magnus Ladulås (1275-1290) brakteater, slagna i Götaland, fördelade på följande mynthus (enligt Jonsson 1984). Skala 1:1. a. M inom strålring, LL XVIII C:6 — Skänninge? b. M inom slät ring. LL XVIII C:4 — Söderköping? c. Uncialt M inom strålring, LL XVIIIC:3 —Jönköping?d. Uncialt M inom slät ring, LL XVI I IC: 1 — 2 — Skara? . — Four different types ofKing Magnus Ladulås' (1275—1290) bracteates, struck in Götaland, distributed among the following mims (according to Jonsson 1984). Scale 1:1. a. M vviihin a .striated ring, LL XVIHC:6. — Skänninge? b. M within a smooth ring, LL XVIIIC:4 — Söderköping? c. Uncial M within a striated ring, LL XVII IC:3 —Jönköping? d. Uncial M within a smooth ring, LL XVI I IC: 1-2 — Skara? m Fig. 13. En E-brakteat (LL XVIII u . ' ) och en Mbraktcat (LL XVIII C:l) sida vid sida, där den lörra (lill vänster) vridits ett kvarts varv. Skala 1:1. — An Ebracteate (LL XVIII B:l) and a M-bracteate (LL XVIII C:l) side by side, where the former (to the left) has been rotated 90°. Scale 1:1. & Fig. 14. Brakteat tillskriven Erik Knutsson (1208-1216) med inskriften ERICUS REX rum elt kungahuvud. LL XI B. Skala 1:1. — Bracteate attributed to King Erik Knutsson (1208-1216) with the inscription ERICUS REX around a king's head. LL XI B. Scale 1:1. teat av typ L L X V H I C : ! , fig. 13. Samtidens i läskonsten föga bevandrade människor måste ha haft stora svårigheter att skilja dessa mynt åt.) Ser m a n till de fyra kända skattfynd med mynt från denna tid, vilka alla innehåller både E- och M-brakteater, härrör ett — dock mycket litet — från just Skara, medan de a n d r a påträffats i Lagmansberga (Östergötland), Tystberga (Sörmland) och Geta (Åland). Det synes mig som om många trådar knytes s a m m a n i Västergötlandsmetropolen Skara: har folkungarna under upprorsåren övertagit kung Magnus mynthus i denna stad med dess yrkeskunniga personal och fortsatt att slå mynt enligt den stil och tradition, som d ä r hunnit bildas under konungens första regeringsår — men med ett uncialt E i stället för ett M? U n d e r förutsättning att Kenneth J o n s s o n s hypotes är riktig synes detta sannolikt men är naturligtvis förenat med reserva- tioner. En genomgång av samtliga fynd av Ebrakteater, såväl skatt- som lösfynd, skulle kunna vara till ledning lör att fastställa myntens präglingsort. Med det ovan sagda har jag sökt visa, hur folkungarna sannolikt präglat mynt under tre olika upprorsperioder: 1229, 1247-51 och 1278-80. Vid varje tillfälle har Erik den helige varit folkungarnas samlande politiska symbol, och man har på olika sätt åsyftat honom på mynten. Erikskulten har uppenbarligen tidigt utnyttjats i politiskt syfte och det är folkungarna, bland vilka också hans ättlingar återfinns, som befrämjat denna. Redan vid slutet av 1220-talet talar de omdiskuterade myntens inskrifter i banor, som leder tankarna till att Erik den helige då uppfattas som en rex perpetuus. Parallellen till Olav den helige är tydlig, och det står helt klart att här är det i första hand fråga om en helgonkonung, ej en ättegrundare. Man måste med Förmännen Hl (1986) 12 E. Sjöberg oss dunkla tid. Mynt har ju, för att citera N. L. Rasmusson, trots det ringa formatet ofta ett fängslande innehåll och utgör en viktig källa till förståelsen av vårt lands historia under 1100-och 1200-talen. Ett varmt lack till Kungl. Myntkabinettets chef Lars O. Lagerqvist, som välvilligt — som alltid — hjälpt mig med bildmaterialet. rätta fråga sig om inte en sådan tanke också förutsätter en skriven legend. Ett belägg för en sådan utgör även det tidigare omnämnda myntet från 1180-talet (fig. 2), vilket dessutom låter oss skönja en begynnande politisk lansering av helgonkonungen redan under K n u t Eriksson, vars regering enligt Lönnroth får betraktas som en föregångare till folkunga r n a s maktperioder (1944 sid. 63). Avslutningsvis frågar man sig om mynten även kan ha något att berätta om Erikskultens roll vid tiden för folkungarnas för oss första kända ingripande på historiens scen, slaget vid Gestilren år 1210, då kung Sverker d.y. slutgiltigt mötte sitt öde. Svaret är nej. N å g r a mynt, som skulle kunna belysa detta, synes ej finnas. M a n kan emellertid reflektera över huruvida inte några av de mynttyper med olika vändningar av inskrifterna Ericus Rex runt ett kungahuvud (fig. 14) och ER vid sidan av ett svärd, tillika Erik den heliges martyrredskap (fig. 5 a), likaväl skulle kunna åsyfta Erik den helige som Erik Knutsson eller Erik Eriksson. De senare tolkningarna är väl dock tveklöst de troligaste. M y n t e n är präglade enligt götaländsk mynträkning, kanske någonstans i Västergötland, d ä r också de avgörande slagen mot kung Sverker stod; Lena 1208 och Gestilren 1210. Sannolikt var Erikskulten också tidigt spridd till detta landskap. Redan omkring år 1200 fanns en bild av helgonkonungen i Eriksbergs kyrka, av åtskilligt att döma den erikska ättens stamort (Thordeman 1954 sid. 183). Att dra några säkra slutsatser av detta går dock ej, och man tvingas konstatera att i denna fråga tillför oss mynten ej mer kunskap än vad vi redan äger. Förhoppningsvis kan framtida fynd kasta ett klarare ljus över denna för Referenser Jonsson, K. & Lagerqvist, L. O. 1978. Den tidigaste medeltida myntningen i Svealand. Nordisk Numismatisk Unions Medlemsblad nr 5. Jonsson, K. 1983. översikt över lästlandsmyntningen ca 1180-1250. Numismatiska Meddelanden XXXIV Stockholm. — 1984. Myntningen under Valdemar 1250-1275 och Magnus Ladulås 1275-1290. Myntkontakt/Svensk Numismatisk Tidskrift nr 4/5. Stockholm. LL — Lagerqvist, L. O. 1970. Svenska mynt under vikingatid och medeltid samt gotländska mynl. Stockholm. Lönnroth, E. 1944. De äkta folkungarnas program, i: En annan uppfattning. Stockholm 1949. — 1959. Kring rCrikslegenden, i: Septentrionalia et Orientalia. Studia Bemhardo Karlgren dedicta (K. Vilt. Hist. o. Ant. Akademiens Handlingar 91), Stockholm. Rasmusson, N. L. 1952. Rex Upsalie, i: Arkeologiska forskningar och fynd utgivna lill H. M. Konung Gustaf VI Adolfs sjultioårsdag. Stockholm. Sjöberg, R. 1979. Knut långes och Ulf jarls mynt. Myntkontakt/Svenska Numismatiska Föreningens Tidskrift nr 6. Stockholm. — 1983. Via regia incedens — Elt bidrag till frågan om Erikslcgcndens ålder. Fornvännen 3—4 Stockholm. Thordeman, B. 1936. Sveriges medcltidsmynt. Nordisk Kultur XXIX. Stockholm. — 1954. Erik den helige i medeltidens bildkonst, i: Erik den helige, historia, kult, reliker. Stockholm. — 1960. Nordens helgonkonungar. Finska Velenskapssocietetens Årsskrift. — 1965. Rex Upsalie. Numismatiska Meddelanden XXX. Stockholm. Vandvik, E. 1959. Latinske dokument til norsk historia. Oslo. Yrwing, H. 1952. Maktkampen mellan Valdemar och Magnus Birgersson 1275—1281. Skrifter utgivna av Vetenskaps-Societeten i Lund nr 38. Lund. Förmännen 8111986) Rex Upsalie och vicarius 13 Summary T h e first specimen of one of the most mysterious Swedish medieval coins was found in 1951. Its inscription sounded so ancient and retrospect: R E X V P S A L I E — the King of Upsala. T o d a y four specimens with the same inscription, but of three different types, are known. (LL V I I I : 1-3, Fig. 1 a-c). By means of epigraphic comparisons Rasmusson (1952) dated the coins to the period 1240-1250 and proposed that they were issued in either 1247 or 1251 by a rebellious aristocratic political party, called "Folkungarna", which did not recognize the King's authority but considered the throne as vacant. This party was one of the leading political powers in the 13th century. Its political prog r a m m e was strictly conservative:yör the elective monarchy, against the hereditary monarchy, for the national church, against the universal church. M a n y of its members were descendants of St. Erik, Sweden's patron saint. If the current policy did not suit them, they rose in rebellion: 1210, 1229, 1247 and 1251 in Svealand, 1278-80 in Västergötland. Lönnroth (1959) is of the opinion that the rebels in the middle of the century regarded St. Erik as their political symbol: His legend describes him with attributes closely corresponding to their political programme. T h o r d e m a n (1960 and 1965) points out that St. Erik, like St. Olav in Norway, was the eternal King of Sweden in the late Middle Ages — a rex perpetuus. When the throne was vacant or the king not accepted, St. Erik reigned in his stead. He also emphasizes that the inscription of the Rex Upsalie-coins alludes to St. Erik and that the rebellious aristocrats obviously regarded him as a rex perpetuus as early as c. 1250. T h e leaders of the rebels, Holmger and Filip Knutsson, both of whom were beheaded, were descendants of St. Erik and moreover sons of King K n u t the Tall (1229-1234), the former usurper. These pretenders probably considered themselves as viceroys for the royal saint: such an attitude is presupposed in the physical absence of this abstract king. Documentary evidence of such an idea is to be found in the charter for the Norwegian Archbishop at Nidaros, which King Magnus Erlingsson promulgated in 1164 and where he calls himself St. 01av's vicarius and vassal, because Norway belongs to the sacred king (Vandvik 1959). Such an idea is also suggested by a Swedish medieval coin, LL IV:8 a (Fig. 4), about two decades older than the Rex Upsalie-coins. T h e coin in question has a worn, illegible legend. In its centre there is a banner, surrounded by four letters: V I C A , apparently, from considerations of space, an abbreviation of vicarius. Because of find circumstances and style, the coin has been attributed to Knut the Tall, great grandson of St. Erik and also one of the said aristocrats. T h e inscription suggests, that St. Erik was even then regarded as a rex perpetuus and K n u t the Tall as his viceroy. T h e coin must have been issued in or shortly before 1229 during the rebellion against King Erik Eriksson, in which Knut the Tall was the leader. This agrees with the fact that the worn coin seems to have been struck under very primitive conditions and in great haste. T h e last rebellion accurred in Västergötland between 1278 and 1280, now with two other descendants of St. Erik as leaders, Filip K n u t s s o n ' s sons, and ended with their execution. This time too the rebels seem to have struck coins alluding to St. Erik. These coins were issued somewhere in Götaland, possibly at Skara, and depict the letter E within a smooth ring ( L L X V H I B , Fig. 10). They were previously attributed, on weak grounds, to Duke Erik (dead 1275), King Magnus Lad u l å s ' brother, but T h o r d e m a n (1936) and Jonsson (1984) have both established that they must be some years younger, struck round 1280. T h u s , the St. Erik cult was obviously used for political purposes very early, supported by his descendants and the said aristocrats. In the late 1220's, the inscriptions of the coins indicate that he was regarded as the eternal K i n g of Sweden. This further supports the belief inherent in an early legend. Formännen 8111986)