Vad är etnicitet? Bågenholm, Gösta Fornvännen 1999(94), [273]-277 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1999_273 Ingår i: samla.raa.se Debatt Vad är etnicitet? Det har gäll troll i elniciletsforskningen Brittiska och norska forskare definierar förhistorisk etnicitet som intressegrupper. Det finns emellertid ett psykologiskt motstånd mot att ta till sig ordet etnicitet i en så inskränkt ram som intressegruppering. Av detta skäl är den arkeologiska litteraturen full av exempel på hur ordet etnicitet används mer eller mindre som synonym till begreppen 'människoras', 'etnisk g r u p p ' och 'etnocentrism'. Men om etnicitet används som synonym till (eller som samlingsterm för) etnisk grupp, ras och etnocentrism uppstår nya problem. Läsaren vet inte vad författaren menar med etnicitet, och måste gissa vad författaren menar med etnisk grupp, ras, etnocentrism o.s.v. Följer man Odners resonemang är etnicitet något man själv gör, eller något som någon annan gör. Man signalerar etnisk tillhörighet. Eller mer korrekt: man signalerar intressegemenskap. I d e n n a definition är etnicitet inget annat än en positiv omskrivning för begreppet etnocentrism. Av detta följer att etnicitet (och etnocentricitet) kräver en antipol, någon eller något att definiera sig mot. I min lic.avhandling (Bågenholm 1996) har jag argumenterat för att etnicitet definierad som intressegrupj) är en anakronism. I vår typ av samhälle är intressegruppering den accepterade och normala formen att utöva politisk makt (påverka samhället). I anslutning till Antony D. Smith (1986) har jag ifrågasatt om inte myten om samhörighet och myter om utanförskap är ett mer karakteristiskt drag för en etnisk gemenskap än en ekonomisk intressegemenskap (Bågenbolm 1996as. 4-6, 21,75-77). I anslutning lill Kerstin Eidlitz Kuoljok (1993 s. 20) anser jag heller inte att det är visat att etniska grupper uppkommit som intressegrupper. Eidlitz Kuoljok ställer hela ctnicitetsforskningen på huvudet då hon ifrågasätter om ekonomisk intressegemenskap är något som speciellt utmärker en etnisk gemenskap (Eidlitz Kuoljok 1991 s. 34). Att bara konstatera att här finns förhistorisk etnicitet är tämligen poänglöst. Etnicitet består också av myter och idéer (se Smith 1986). En teori om arkeologisk etnicitet som inte också visar kunskap om de bakomliggande myterna och idéerna finner jag tämligen ointressant. Den riskerar att bli en cosl-benefil-analy.s kring olika intressegruppers överlevnads- eller vinstmaximerande strategier (Olsen & Kobilinski 1991 s. 20 f.). Jag argumenterar för att det är myter som sammanhåller olika etniska grupper. Det är också myterna som konstituerar etniska grupper. Foriiväiiiini 94 119991 Etnicitet är ett nomen actionis Som jag ser det är etniska grupper grupper av människor som andra definierar som annorlunda, eller som själva ser sig som annorlunda. Gruppidentifikation är viktig. Etniska grupper signalerar sin likhet sinsemellan och samtidigt sin olikhet mot utomstående. Det är dessa signaler som är etnicitet (nomen actionis). Språket kan vara en etnisk signal, dräkten en annan, val av dekorativa o r n a m e n t en tredje, näringsfång en fjärde, bostadens inredning, form och disponering en femte, kort sagt allt som särskiljer en g r u p p från en annan kan vara en etnisk markör. Utvecklandet av symboler är viktigt för förståelsen av hur etnicitet etablerats. Symbolproduktion är en ständigt pågående process (Odner 198,3, s. 12 f ) . Knut O d n e r skriver: Etniske grupper er interesse-gruppersom konkurrerer om knäppe resurser. Jo sterkere konkuransen er, jo större sn ess vil det va-re, og jo sterkere vil gruppene markere eksklusivitet ved symboler. (Odner 1985, s. 37, min kursiv.) 274 Debatt En isolerad folkspillra i en öken, på tundran eller på en isolerad ö kan inte ha någon etnicitet. De kan ha ett eget språk, en egen kultur och egna myter men de har ingen egen etnicitet. Utan konkurrens från utomstående och utan stress produceras inga stressymboler (etniska markörer). De isolerade människorna är i sina egna ögon hela mänskligheten. Först när de kommer i kontakt med utomstående (eller divergerar) kan de utveckla en egen särart och en egen etnicitet, men de kan också assimileras. Ar kontakten med de utomstående gynnsam, riskerar gruppen att assimileras. Är kontakten ogynnsam (»stressad» av konkurrens om knappa, eller åtråvärda, resurser) understryks så småningom särskiljande drag. Adam och Eva i Paradiset kan beskrivas som en etnisk grupp. Men först efter syndafallet, på jorden, bland människorna, kunde Adam och Eva och deras barn signalera sin etnicitet, genom namn, myter och heliga tecken. Och mannen gav sin hustru namnet Eva (1 Mos. 3:20) ... Och Herren satte ett tecken till skydd för Kain, så att ingen som mötte honom skulle slå honom ihjäl. (1 Mos. 4:15.) Den springande punkten är att etnicitet bara signaleras i motsättning till andra grupper och under stress. J u mer hotad den signalerande gruppen är desto mer understryker den sin etnicitet (alternativet är assimilering eller annan utplåning). Interaktion och stress är nyckelbegrepp. Om konkurrensen är stor mellan olika grupper tenderar g r u p p e r n a att markera sin särart genom atl producera särskiljande signaler. Samedräkten avskiljer dess bärare från ickesamer. Dess nutida användning står i direkt förhållande lill individens behov att undersirvka sin särart. Omvänt, om stressmomentet avlägsnas avklingar etniciteten. Av detta följer att språklig divergering är mer komplex än etnisk divergens, sådan den redovisas av Fredrik Barth (1969), »Knut O d n e r (1983, 1985, 1992), Björnar Olsen (1985, 1986), lan H o d d e r (1977«, 19776, 1978, 1979, 1981, 1982) och deras många efterföljare. Språklig differentiering kan ske både genom Etnicitet är »myter» i diakrona (historiska) paradigm Myten om Sverige och myten om Norge skiljer svenskar från n o r r m ä n . Svenska dialekter i Österbotten och rikssvenska är mer olika och sinsemellan obegripligare än svenskt riksspråk och norskt bokmål, men myten om ett gemensamt språk är viktigare än språkolikheten. Svensk etnicitet i landskapen Bohuslän, Jämtland och Härjedalen skall sannolikt sökas i faktorer som verkade i Sverige och Norge mellan åren 1658 och 1814. Att n o r r m ä n n e n inte assimilerades u n d e r unionen 1814-1905 (på samma sätt som i de avträdda landskapen) talar för att myterna förändrats men också för att konkurrensen mellan svenskt och norskt skärpts och att norsk etnicitet inte bara signalerades mot Sverige utan också mot Bohuslän, Jämtland och Härjedalen, dvs. mot de landskap som avskiljts från Norge bara 156 år - före unionen 1814! Den fråga man måste ställa sig är i vilken grad anslutning till ett visst clnos är ett frivilligt val, och om vissa människors etnicitet är frukter av utomstående gruppers manipulering? För att svara på frågor av denna typ måste man känna till de olika aktörerna, myterna, myternas upphov och senare historia. En alll övergripande fråga är: Vem kontrollerar myten? El ti i diet och språk Om definitionen är att etnicitet är signalerad ekonomisk intressegemenskap blir det svårt att skilja t e x . en social g r u p p från en etnisk grupp. Vad är det som gör att sinsemellan motsatta undergrupper som t e x . skåningar och norrbottningar ändå sammanhålls inom en överordnad svensk etnisk grupp. Språket kan givetvis vara en gränsdragare mellan etniska grupper - men så enkelt är det inte! Schweizarna är en etnisk g r u p p med tyska, franska, italienska och rätoromanska som nationalspråk men de sammanhålls etniskt av myten om Schweiz. Motsatsen är de spanskainerikanska länderna. De är mycket homogena vad avser historia, kultur och språk men särskiljs till ett dussintal nationella (etniska) grupper allenast genom de myter som motiverar de politiska gränsdragningarna. Fomvännm 94 (1999) Debatt konvergens och isolering, medan etnisk divergens i enlighet med ovan n ä m n d a norska och brittiska författare bara kan ske genom samhandling med andra grupper - aldrig genom isolering (Bågenholm 1996a: s. 25 f.). Av detta följer att ett språks historia inte i längden kan sammanfalla med en etnisk grupperings historia. Etnicitet är »stress» i synkrona paradigm Arkeologer studerar alltid etnicitet inom synkrona paradigm (utan historiska förklaringar). Det etniska ursprunget är inte gripbart inom grupper utan skriven historia. Arkeologen måste därför fokusera sin undersökning på etniska signaler. Vilka är de etniska markörerna? Varför väljer vissa grupper att signalera sin etnicitet mot utomstående? Kåtor förknippas vanligen med samer. Men runda kåtaliknande hus har använts av skogsarbetare i Norrland, av samojeder och av Nordamerikas indianer. Kåtor, i sig, är därför ingen etnisk markör. Det är däremot samedräkten! Ett genomgående drag i sameforskningen har varit att på olika sätt överbygga en klyfta mellan förhistoriska lämningar på Nordkalotten och det äldsta kända samiska språkminnesmärket (som är en religiös handbok på pitesamiska tryckt 1619). Reymert (1980) anser att s.k. ur-gravar (100 f.Kr.-1700 e.Kr.) är samiska. BJ0rnar Olsen (1985) ser samehänder bakom asbestblandad keramik av Säreniemi 2-typ (800-200 f.Kr.). Storli (1991) anser att s.k. stalotomter (5001500 e.Kr) är lämningar efter samiska bostäder. Samtliga dessa författare tillbakavisar en äldre hypotes om att samernas förfäder invandrat till Skandinavien från Ryssland u n d e r brons- eller järnåldern. Knut O d n e r (1983) argumenterar för en språkbytesteori. Språkbytet ser O d n e r som ett resultat av samhandling mellan en finsk bondebefolkning och en etniskt och språkligt heterogen fångstbefolkning (s.104). O d n e r anser att samisk etnicitet och samiskt språk slutligt är formulerade först u n d e r tidig skandinavisk medeltid (s. 83). Enligt O d n e r är det meningslöst att tala om Säreniemi 2-keramik 275 eller andra äldre artefakter som samiska. Före medeltiden fanns, enligt Odner, inga samer och samernas förfäder antas ha varit etniskt, språkligt och kulturellt heterogena (s. 106 f.). Enligt O d n e r uppstår samisk etnicitet i motsättning till andra grupper på Nordkalotten under tider när g r u p p e r n a differentierar sig från varandra. Den utlösande faktorn är social stress. Det är här poängen ligger! Men notera att det är också här poängen stannar. Den teoretiska etnidtetsforskningen kan inte lämna något svar på frågan om samernas förhistoria. Detta tror jag beror på att analysverktyget etnicitet ges för hög prioritet, samtidigt som det är dåligt undersökt och dåligt förstått i vetenskaplig litteratur. Jag har tidigare visat på de betydande svårigheter som är förknippade med att arkeologiskt fastställa samernas förhistoria (Bågenholm 1992a). Vad vi vet idag är att det bott människor på Nordkalotten - i åtminstone 9 000 år! I mer eller mindre grad är de flesta människor, som kan leda sina anor tillbaka till Norra Skandinavien, på ett eller annat sätt ättlingar till de äldsta renjägarna. Det gäller alla som bott i norr i några generationer: samer, n o r r m ä n , svenskar, finnar och ryssar. Härav följer att ras, språk, etnisk g r u p p och etnicitet inte är synonyma begrepp. För de politiskt och kulturellt aktiva samerna idag är frågan egal. Samerna har rätt till exakt samma särbehandling och hjälp med språklig och kulturell utveckling oaktat hur de formulerar sina myter, och oaktat om deras förfäder antagit samisk etnicitet i sen anjaninotid (Olsen 1985), eller i sen medeltid (Odner 1983) eller om deras förfäder har bott på Nordkalotten i 9 000 år (Bågenholm 1992a). Etnicitet och slormaktspolitik Idag ser vi hur Jugoslavien och Transkaukasus plågas av etniska konflikter. Vem startade kriget? Vem har intresse av att Jugoslavien fragmenteras? Varför skall inbördeskrig mellan etniska grupperingar utkämpas i Jugoslavien 1998, när samtidigt de baltiska staterna, Turkiet, Polen, Ungern, Tjeckien och södra Cypern Fornvännen 94(1999) 276 Debatt bombade Tyskland. 1990 erinrar sig H e r m a n Miiller att han var född i kejsarriket och att han de fakto varit brandsoldat i Tredje Riket. Han blev återigen tysk och bad att få bli repatrierad till ett tyskt ålderdomshem med centralvärme, rinnande kallt och varmt vatten. Vad kan man lära av en sådan historia? Jo, just det att etnicitet är väsensskild från språkgemenskap. H e r m a n Mullers första språk var kasjubiska, hans andra tyska, hans tredje polska. Han är död idag - överkörd av en Mercedes i Kiel. Valet av etnicitet var inget fritt val. Avsiktligt har jag formulerat mig så att opportunismen vid varje valtillfälle skall lysa igenom. Säkert led H e r m a n Muller när han bytte etnicitet. Men han tvingades undertrycka sin vilsenhet för att lyckas i sitt uppsåt - att byta etnicitet och att få omgivningens acceptans (Bågenholm 1992/»). gläds eller förbittras över hur de fått sina ansökningar om medlemskap i EU behandlade? Jugoslavien betyder sydslavien. Det bildades efter första världskriget. Serbien hade utrikespolitiskt dominerats av Tsarryssland som tillhörde Ententen, segrarna i det första världskriget. Slovenien, Kroatien och Bosnien tillhörde det besegrade Österrike-Ungern. O m människor u n d e r mellankrigsåren i Jugoslavien ville befrämja sin karriär med att byta etnicitet hade de två möjligheter: de kunde anta en serbisk etnicitet eller också kunde de anta en sydslavisk (jugoslavisk) etnicitet. 1941 försökte Hitlertyskland bryta sönder Jugoslavien och spela på de etniska motsättningarna. De allierade tillät ingen fragmentering och partisankrigen utkämpades delvis som ett jugoslaviskt inbördeskrig. Att Jugoslavisk etnicitet överlevde till 1990-talet, berodde nog mer på det första och det andra världskrigets utgång än på etnisk samling kring en eller annan sydslavisk myt. Både sydslavisk och serbisk etnicitet gynnades av det styrande skiktet i Jugoslavien u n d e r sex av detta sekels decennier. Varför avklingar då den sydslaviska etniciteten när den kanske behövs mer än någonsin? Svaret är sannolikt mycket e n k e l t Det personliga priset för att kvarbli vid den gamla etniciteten är alltför högt. Myterna har omtolkats efter 1991. Men ån en gång, varför det då, i vems intresse och vem tjänar på inbördeskriget? I boken Who were the Greeks ? svarade Sir J o h n Myres (1930 s. 538) med de mycket kloka orden att greker är något som hela tiden håller på att bli till. Detsamma kan sägas om serber, kroater, bosnier, slovener, samer, svenskar och om de flesta av jordens folk. De håller hela tiden på att bli till. Sammanfattning Jag har understrukit att etnidtetsforskningen analyserar intressegrupper. Abner Cohen har tagit fasta på detta. Han definierar aktiemäklare i London som en etnisk g r u p p (Cohen 1974 s. 100). Detta visar, enligt min mening, på svårigheter att dra demarkationslinjer inom etnidtetsforskningen. Vad är egentligen en etnisk grupp? Vad skiljer en etnisk g r u p p från u n d e r o r d n a d e sociala, könsmässiga, åldersmässiga och yrkesmässiga m.fl. grupper? Mitt bidrag till etnidtetsforskningen är dels att definiera ordet etnicitet som ett nomen actionis, dels att sätta etnicitet i samband med de myter som sammanhåller etniska grupper. Problemet för oss arkeologer är att vi vanligen saknar kunskap om förhistoriska myter. Därför kan endast i sällsynta undantagsfall arkeologen lämna bidrag till forskningen om etnicitet. Att dessa bidrag trots allt inte är så sällsynta, beror, tror jag, på opportunism. Arkeologen tvingas bortse från myterna och talar om etnicitet endera som synonym till begreppen etnisk g r u p p (människornas) eller så väljer han eller hon att beskriva etnicitet i något som liknar en cost-benefit-analys kring olika intressegruppers strategier för överlevnad eller vinstmaximering. Etnicitet och opportunism 1914-1932 var H e r m a n Muller kasjub. Han bodde vid Östersjökusten i landskapet Pommern. Som kasjub slapp han göra värnplikt. 1933-44 var han tysk. Som kasjub var han diskriminerad men som tysk var han fullgod medborgare. 1945-1989 var han polack och undgick därigenom att förvisas till det sönderFornvännen 94(1999) Debatt Referenser Barth, F. 1969. Introduction Ethnic Groups and Boundaries. The social Organization of Culture difference, (Barth, F. red.) s. 9-38. Oslo. Bågenholm, G. 1992a. Diskussion kring renskötselns ursprung. Renen och andra etniska markörer i Sameätnam. Kontaktstencil, 36, s. 141-156. Äbo. - 19926. Om etnisk identitet - en tvärvetenskaplig modell. Psykisk hälsa. Svenska föreningen för psykisk hälsovård, 4 / 9 2 s. 309-314. - 1996. Etnicitet som problem i arkeologisk forskning. Gotarc. Serie C. .Arkeologiska skrifter Nr 11. Göteborg. Cohen, A. 1974. Two-Dimensional man. London. Eidlitz Kuoljok, K. 1991. På jakt efter Norrbottens medeltid. Om Nordösteuropas historia och etnologi. Center for Arctic cultural Research. Umeå. - 1993. Nordsamojediska folk. Ursus 1. Finsk-ugriska institutionen. Uppsala universitet. Uppsala. Hodder, I. 1977a. T h e distribution of material culture items in the Baringo District, Western Kenya. Man, 12, s. 239-69. - 19776, Study in ethnoarchaeology in western Kenya. Archaeology and Anthropology (Spriggs, M. red). British Archaeological Reports Supplementary Series, 19, s. 117-142. - 1978. Social organization and human interaction: the development of some tentative hypotheses in terms of material culture. The spatial organization of culture (Hodder, I. red.) s. 199-269. London. - 1979. Social and economic stress and material culture patterning. American Antiquity, 44, s. 446-454. - 1981. Toward a nature archaeology. Patterns of the past, (Hodder, 1., Isaac, G. & H a m m o n d , N. red.) 1.13. Cambridge. 277 - 1982. Symbols in action. Elhnoarchaeological Studies of Material Culture. Cambridge. Myres, J. 1930. Who were the Greeks? Berkeley. Odner, K. 1983. Finner og Terfinner. Etniske processer i det nordlige Fenno-Skandinavia. Oslo. - 1985. Modellbygging og etnisitet. Arkeohgi og etnisitet. NAM Forskningsseminar Nr. 3 Kongsvoll Fjellstue, 25-27. sept 1984 A m S - V a r i a 15, (Naess, J.-R. & Syversen, G. red.) s. 33-42. Stavanger. - 1992, Tradisjon og etnisitet. Kontaktstencil, 30, s. 84-108. Oslo. Olsen, B. 1985. Arkeologi og etnisitet. Et teoretisk og empirisk bidrag. Arkeologi og etnisitet. NAM Forskningsseminar Nr. 3 Kongsvoll Fjellstue, 2 5 27. sept 1984 A m S - V a r i a 15, (Naess, J.-R. & Syversen, G. red.) s. 25-31. Stavanger. Olsen, B. & Kobilinski Z. 1991. Ethnicity in anthropological and archaeological research: a Norwegian-Polish perspective, Archaeological Polona. Special theme: Ethnicity in Archaeology, Vol. 29, s. 5-27. Reymert, P. K. 1980. Arckeohgi og etnisitet. En studie i gravskikk og etnisitet i Nord-Troms og Finnmark i tiden 800-1200. Institutt for samfunnsvitenskap. Universitetet i Tromsö. Tromsö. Smith, A. D. 1986. The Ethnic Origins of Nations, Oxford. Storli, I. 1991. Stallo-boplassema. Et tolkningsforslag basert pa unders0kelser i I.0nsdakn, Saltfjelkt. Institutt for samfunnsvitenskap. Universitetet i Troms0. Troms0. Gösta Bågenholm Inst för arkeologi, Göteborgs Universitet Box 200, 405 30 Göteborg Fornvännen 94(1999)