Byggmästarbilden i Uppsala domkyrka Bengtsson, Herman Fornvännen 2011(106):2, s. 136-140 : ill. http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/2011_136 Ingår i: samla.raa.se 136 Korta meddelanden told. Middelalderstudier tilegnede Aksel E. Christensen på tresårsdagen. Köpenhamn. Linderson, H., 2010. Dendrokronologisk analys av en fartygslämning vid Skeppstad, norr Hamburgsund i Tanums kommun. Nationella Laboratoriet för Vedanatomi och Dendrokronologi, rapport 2010:27. Lund. Lisberg Jensen, O., 1981. Undersökningen 1980 av Hamnholmarnas naturhamn i Fjällbacka skärgård. Meddelanden från Marinarkeologiska sällskapet 1. Stockholm. Lundin, I., 1999. En inventering och dokumentation av maritima ristningar från Vinga till Koster. Delrapport för projekt Blå Skagerrak 1999:44. Bohusläns museum. Uddevalla. Nordell, L., 2006. Guldet i Hamburgsund. Bohuslän 2006. Uddevalla. Nyqvist, R., 2007. Landskapet som ram – hus och grav som manifest. GOTARC series B, Gothenburg Archaeological Theses 20. Göteborgs universitet. Ortnamnen i Göteborgs och Bohus län XVI. Ortnamnen i Kville härad. Institutet för ortnamns- och dialektforskning vid Göteborgs Högskola. Göteborg 1945. Snorre Sturlasson, Kongesagaer. Oversatt av Anne Holtsmark og Didrik Arup Seip. Oslo 1957. Staffan von Arbin Bohusläns museum Box 403 SE–451 97 Uddevalla staffan.arbin@vgregion.se Hans Linderson Kvartärgeologiska avdelningen Lunds universitet Sölvegatan 12 SE–223 62 Lund hans.linderson@geol.lu.se Byggmästarbilden i Uppsala domkyrka Under medeltiden skilde man i allmänhet mellan de fria och de mekaniska konsterna. Till de fria (artes liberales) räknades de som förknippades med intellektet och som förekom som läroämnen vid katedralskolorna och universiteten. I gruppen ingick förutom grammatik, retorik och dialektik även musik, astronomi, aritmetik och geometri. De mekaniska konsterna (artes mechanicae) hade ett lägre anseende, eftersom de inte ansågs kräva någon djupare tankeverksamhet eller högre utbildning. Hit hörde bl.a. måleriet och skulpturen, liksom flera andra sysselsättningar som vi idag betraktar som hantverk (Kristeller 1951; Binding 2000). Uppdelningen i fria och mekaniska konster hade gjorts redan under antiken. Utgångspunkten var det förakt för kroppsligt arbete som präglar mycket av den grekiska och romerska filosofin. Samma värderingar kommer också till utFornvännen 106 (2011) tryck i den medeltida litteraturen, t.ex. i nyplatonikern Hugo av Saint Victors inflytelserika Didascalicon från 1130-talet. En annan ofta åberopad skrift i ämnet var Martianus Capellas De nuptiis Mercurii et Philologiae från 400-talet. Innan renässansens idéer slog igenom i Europa omkring år 1500 värderades därför måleriet och skulpturen ganska lågt (Martindale 1972). Arkitektyrket åtnjöt däremot ett högt anseende, både under antiken och medeltiden. Främsta orsaken var att man för att kunna uppföra en byggnad i sten måste vara väl insatt i geometri och klara av att göra avancerade matematiska beräkningar, d.v.s. två fria konster. Att den som ritar en byggnad bör vara välutbildad framhålls också särskilt av den romerske författaren och arkitekten Vitruvius, vars verksamhet inföll under de sista årtiondena före vår tideräknings början. Hans Korta meddelanden 137 traktat om byggnadskonsten, De architectura, cirkulerade under medeltiden i avskrifter och trycktes redan 1486. När uppförandet av de tekniskt avancerade gotiska katedralerna påbörjades under 1100- och 1200-talen kunde man förvänta sig en strid ström av nyskrivna arkitekturtraktater, men så blev inte fallet. Främsta orsaken verkar ha varit att man inom byggnadshyttorna var noga med att inte sprida sina yrkeshemligheter. Först mot slutet av 1400-talet publicerades ett par kortfattade bygghandböcker (Harvey 1971; Svanberg 1994; Conrad 1997). Arkitektens upphöjda ställning manifesterades på flera olika sätt. Från 1200-talets Frankrike finns uppgifter om att vissa medlemmar av arkitektkåren klädde sig elegant, liksom att de bar handskar. De kunde också få påkostade gravplatser inne i kyrkorummet. Ryktet om arkitekternas bildning bidrog dessutom till att de kunde begåvas med särskilda hederstitlar. Pierre de Montreuil, som ligger begraven i St-Germain-des-Prés, kallades t.ex. av sin samtid för doctor lathomorum, vilket ungefär betyder »stenarnas doktor» (Binding 2000). Beteckningen syftade på hans djupa förtrogenhet med avancerade stenbyggnader. Ett annat resultat av arkitekternas förbättrade ställning var att de kunde bli befriade från den rent hantverksmässiga delen av verksamheten, som i stället sköttes av en särskilt utsedd platschef (parlier eller polier), vars uppgift var att se till att byggnadsarbetet framskred enligt planerna (Svanberg 1994). Ibland kunde arkitekterna också framhäva sig själva genom att signera sina byggnadsverk. Som särskilt oblyg framstår italienaren Buscheto, som efter fullbordandet av katedralen i Pisa omkring år 1100 lät göra en inskrift där han sade sig ha överträffat Daidalos, som konstruerade kung Minos’ labyrint, och som under medeltiden betraktades som sinnebilden för den genialiske byggmästaren. Både i de romanska och i de gotiska katedralena förekommer också att arkitekterna har låtit avbilda sig själva och sina medhjälpare. Arkitekterna känns igen på sina karaktäristiska attribut, passaren, vinkelhaken och mätstaven, som visar att de var högutbildade och kompetenta personer som behärskade de fria konsterna. Ibland uppträder de också i särskilda huvudbonader och med sina mästarsköldar. Under 1100och 1200-talen är avbildningarna vanligtvis stiliserade, men under senmedeltiden tilltar realismen avsevärt, vilket bl.a. framgår av Adam Kraffts självporträtt i Sankt Lorenz i Nürnberg från 1490talet. En annan ofta uppmärksammad framställning finns i domkyrkan i Prag, Sankt Vitus, där arkitekten Peter Parler under 1300-talets senare del har låtit avbilda både sig själv och sin företrädare Mattias från Arras. Här finns dessutom bilder av den tyska kejsarfamiljen, liksom av byggnadsledningen och flera ärkebiskopar. Då man förflyttar sig till de nordiska länderna är det som vanligt betydligt svårare att få en inblick i förhållandena. Riktigt stora projekt som domkyrkobyggen verkar ofta ha ombesörjts av arbetskraft som rekryterats från utlandet. Skriftliga källor från 1100-talets första hälft upplyser om att arkitekten till korpartiet i Lunds domkyrka hette Donatus, liksom att det i byggnadshyttan också ingick en stenhuggare vid namn Regnerus. De har båda antagits härstamma från Italien (Rydén 1995). I domkyrkan i Linköping har bevarats en relief som visar arkitekten Gierlach från Köln som ledde ombyggnaden av korpartiet i början av 1400-talet. Ännu en förmodad byggmästarbild kan beskådas i en av långhusets blindarkader (Cnattingius et al. 1987). På en av pelarna i koromgången i Uppsala domkyrka (D14) finns ett kapitäl med en figurframställning som är av största intresse i sammanhanget (fig. 1–3). Kapitälet sitter på omkring sju meters höjd och det är därför inte helt lätt att urskilja från golvet. Det avbildar två stående män och ett svåridentifierat fyrfotadjur. Övriga ytor är fyllda av stiliserad växtornamentik med olikformade blad. Mest iögonenfallande är mansgestalten på kapitälets östra del (fig. 1–2). Han är iförd en knälång kjortel med markerad veckbildning och skor med måttligt tilltagna spetsar. Kjortelvecken avser troligen att demonstrera att plagget är tygrikt. Ärmlinningarna är huggna på ett sätt som gör att de närmast liknar muddar. Antingen har avsikten varit att visa att kjorteln är försedd med något slags bräm, eller också får man tänka sig att mannen bär handskar. Ett argument för att det faktiskt kan röra sig om handskar är att kjortelfållen inte är brämad, vilket gör det mindre sannolikt att ärmlinningarna skulle ha varit det. Mannens ansikte är skägglöst och ungdomFornvännen 106 (2011) 138 Korta meddelanden Fig. 1. Uppsala domkyrka. Östra delen av kapitälet på pelare D14 i koromgången. Stående man med passare, troligen arkitekten Estienne de Bonnueill. Foto Lennart Engström, Upplandsmuseet. —Uppsala Cathedral. The eastern part of the capital on pier D14 in the ambulatory. Man standing with a pair of compasses, probably the architect Estienne de Bonnueill. Fig. 2. Närbild av mannen i fig. 1. Foto Olle Norling, Upplandsmuseet. —Close-up of the man in fig. 1. Note the compasses. ligt. På sedvanligt gotiskt manér bär han pannlugg och halvlångt hår som faller i väl utmejslade lockar. Han står bredbent med händerna på höfterna. Kroppsställningen är lätt hukande, vilket gör att han kan uppfattas som en atlant, karyatidens manlige motsvarighet. Intrycket förstärks av att han är placerad vid ett av kapitälets hörn, det östra (Nilsén & Bengtsson 2010). Omedelbart till höger om mannen ser man ett fyrfotadjur, vars nos befinner sig alldeles intill hans huvud. Djuret låter sig knappast artbestämmas; snarast påminner det om en varg eller en räv med spetsig nos, små öron och lång yvig svans. Tassarna är försedda med klor och i gapet anar man något som kan vara huggtänder. Vid mannens vänstra höft hänger ett föremål som vid en första anblick ger intryck av att vara en kniv. Om Fornvännen 106 (2011) man betraktar det närmare ser man emellertid att det upptill sitter ihop och att det nedtill har två fristående, avsmalnande skänklar (fig. 2). Trots att utförandet inte är helt distinkt är det därför lockande att dra slutsatsen att det är fråga om en passare. Eftersom mannen saknar bälte är det tänkbart att passaren på något sätt är fastsatt vid hans dräkt, eller att han bär den hängande runt sin vänstra handled. I vilket fall som helst antyder den att det här är fråga om en tidigare obeaktad avbildning av en arkitekt. Tolkningen kan underbyggas ytterligare genom att mannen står som en atlant som till synes själv bär upp den byggnad han har varit med om att konstruera (Svanberg 1994; Geschichte der bildenden Kunst 2007). Med största sannolikhet tillhör även det egendomliga fyrfotadjuret byggmästarikonogra- Korta meddelanden 139 Fig. 3. Uppsala domkyrka. Västra delen av kapitälet på pelare D14 i koromgången. Stående man utan attribut. Foto Olle Norling, Upplandsmuseet. —Uppsala Cathedral. The western part of the capital on pier D14 in the ambulatory. Man standing in a similar manner as in fig. 1, but with no attribute. Perhaps one of Estienne de Bonnueill’s companions. fin. Djuret närmar sig mannens huvud på ett hotfullt sätt som om det ville skada honom. Paralleller till framställningen finns på flera håll i den kontinentala bildplastiken, där odjur i olika skepnader klänger på arkitektens huvud och rygg. Motivet brukar uppfattas som att han ständigt ansätts av tvivel på byggnadens hållfasthet (Svanberg 1994; Conrad 1997). Uppsalakapitälet tillhör alltså av allt att döma samma exklusiva bildkategori. I kapitälets västra hörn finns som nämnts ytterligare en stående man (fig. 3). Han har en likartad klädsel och frisyr, men han förefaller sakna attribut. Dessutom är inte ärmlinningarna på hans kjortel markerade på samma sätt, vilket kan tolkas som att han saknar handskar. Kroppshållningen är i stort sett identisk, fast man kan notera att händerna inte vilar på höfterna på samma självsäkra sätt utan snarare på knäna. Huvudet är också aningen böjt åt sidan. Trots skillnaderna är det tydligt att han hör ihop med den andra gestalten, vilket bör innebära att han på något sätt har bidragit till domkyrkans uppförande. Avsaknaden av attribut gör emellertid att det är svårt att yttra sig om hans yrkestillhörighet. Kapitälet har tidigare inte uppmärksammats av den konstvetenskapliga forskningen. Inför Helgo Zettervalls restaurering av domkyrkan 1885–93 gjordes en avbildning från väster, men den verkar inte ha föranlett några kommentarer. Om man granskar den närmare ser man också att tecknaren, den dåvarande arkitektstudenten Claes Grundström, inte har lagt märke till passaren. I samband med restaureringen 1971–76 dokumenterades samtliga kapitäl i domkyrkan, men inte heller nu verkar man ha intresserat sig för den ovanliga figurscenen. Troligen är det framför allt avsaknaden av huvudbonader som gjort att man inte har reagerat på framställningen. Ett annat skäl är säkert att passaren inte är helt plastisk och därför svår att upptäcka. Så vitt man kan bedöma befinner sig kapitälet i gott skick, och det förefaller inte ha kompletterats i samband med resFornvännen 106 (2011) 140 Korta meddelanden taureringarna på 1960- och 70-talet. Den enda förändringen gäller den gula bakgrundsfärgen som tillkom i samband med att Vasakoret på 1830-talet rustades upp och försågs med målade väggar och valv (Lovén et al. 2010). Koromgångens östparti med de angränsande kapellen tillhör de delar av domkyrkan som byggdes under ledning av den franske arkitekten Estienne de Bonnueill mot slutet av 1200-talet. Estienne hade enligt ett bevarat och ofta citerat dokument kontrakterats i Paris i augusti 1287 för att leda uppförandet av kyrkan (DS 945). Enligt formuleringen i den på franska avfattade handlingen var han maistre de faire l’eglise de Upsal en Suece, d.v.s.»mästare att bygga kyrkan i Uppsala i Sverige». Det motsvaras av den under medeltiden gängse latinska beteckningen magister operis, alltså arkitekt eller byggmästare. Kapitälet befinner sig som nämnts på pelare D14, i koromgången mellan Vasakoret och det Hornska gravkoret. Vasakoret var under medeltiden vigt till jungfru Maria (Lovén et al. 2010). Av ett brev utfärdat sommaren 1298 av ärkebiskop Nils Allesson framgår att det nu hade tagits i bruk (DS 1241). Kapitälet skulle därmed kunna dateras till 1290-talet, något som också verkar rimligt av stilistiska skäl. Det innebär i sin tur att mannen med passaren skulle kunna identifieras med arkitekten själv, Estienne de Bonnueill. Kanske är det inte en tillfällighet att han har valt att låta sig återges blickande in mot det förnämsta kapellet i kyrkan, det som var vigt till jungfru Maria. Något porträtt i modern bemärkelse är det inte fråga om. Istället rör det sig om ett idealiserat rollporträtt, av det slag som var vanligt under högmedeltiden. Skulpturens stilisering tillåter kanske inte att man drar alltför vittgående slutsatser om hans dräkt, men det förefaller som sagt som om han bär en påkostad, tygrik kjortel och möjligen också handskar. Är detta riktigt kan bilden också användas som ett belägg för arkitektens ökade anseende under 1200-talet. Identifikationen av den andre mannen framstår som betydligt svårare. En möjlighet är att det rör sig om den anonyme ledaren för en fransk byggnadshytta som anlänt till Uppsala redan i början av 1270-talet men som ganska snart verkar ha lämnat Sverige. Troligen skedde det i samband med att ärkebiskopsstolen blev vakant 1281 och Fornvännen 106 (2011) domkyrkobygget för en tid avstannade (Lovén et al. 2010). En invändning mot en sådan tolkning är att mannen i så fall borde ha utrustats med något attribut som identifierade honom som arkitekt. Man kan därför inte utesluta att det i stället rör sig om någon av de medarbetare till Estienne de Bonnueill som omtalas i brevet från 1287, t.ex. hans platschef (polier). Möjligen skulle en besiktning av skulpturerna på nära håll med hjälp av en skylift kunna ge ytterligare information. Vid en sådan undersökning borde man också passa på att detaljgranska kapitälet på pelare D11 i koromgångens södra del, som har en i sammanhanget intressant ikonografi med tre manliga gestalter omgivna av bevingade monster. Referenser Cnattingius, B.; Edenheim, R.; Ljungstedt, S. & Ullén, M., 1987. Linköpings domkyrka 1. Kyrkobyggnaden. Sveriges kyrkor 200. Stockholm. Conrad, D., 1997. Kirchenbau im Mittelalter. 2:a uppl. Leipzig. The Didascalicon of Hugh of Saint Victor. Övers. Jerome Taylor. New York 2001. DS. Diplomatarium Suecanum, utg. av Riksarkivet genom Johan Gustaf Liljegren, Bror Emil Hildebrand m.fl. Stockholm 1829–. Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland 3. Klein, B. (red.). München, Berlin, London & New York 2007. Harvey, J., 1971. The master builders. Architecture in the Middle Ages. London. Kristeller, P.O., 1951. The modern system of the arts. Journal of the history of ideas 12–13. New York. Lovén, C.; Bengtsson, H. & Dahlberg, M., 2010, Uppsala domkyrka 3. Byggnadsbeskrivning. Byggnadshistoria. Domkyrkans konsthistoriska ställning. Sveriges kyrkor 229. Uppsala. Martindale, A., 1972. The rise of the artist in the Middle Ages and early Renaissance. London. Nilsén, A., & Bengtsson, H., 2010. Uppsala domkyrka 4. Interiörens fasta utsmyckning. Sveriges kyrkor 230. Uppsala. Rydén, T., 1975. Domkyrkan i Lund. Malmö. Svanberg, J., 1994. Medeltida byggmästare. 2:a uppl. Stockholm. Vitruvius. Om arkitektur. Tio böcker. Övers. Birgitta Dalgren. Stockholm 1989. Herman Bengtsson Upplandsmuseet Fyristorg 2 SE–753 10 Uppsala Herman.Bengtsson@Upplandsmuseet.se