"Arbetsanteckningar" i ett medeltida altarskåp Drakenberg, Sven Fornvännen 23, 372-375 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1928_372 Ingår i: samla.raa.se Smärre meddelanden. "Arbetsanteckningar" i ett medeltida altarskåp. Bland de konstföremål, som år 1926 undergingo konservering hos konservatorn Oscar Svensson i Stockholm, märkes ett altarskåp frän Gräsö kyrka i Uppland. Det härstammar frän 1400-talets senare hälft och är antagligen ett svenskt arbete. Troligen är detta samma altarskåp, som en gäng i tiden skänktes av Edebo kyrka i Roslagen till Gräsö.1 Skåpets corpus innehåller en framställning av korsfästelsen, under det att de båda flyglarnas insidor smyckas med skulpturer föreställande de tolv apostlarna och fyra kvinnliga helgon, nämligen Katarina av Alexandria, Barbara, Gertrud från Nivelles och den hel. Birgitta. Vardera flygeln är i horisontell led uppdelad i tvenne avdelningar, i vilka figurerna stå uppradade, var och en under en kölbåge, sirad med sengotiskt rosverk. De kvinnliga helgonen äro placerade närmast corpus. (Se fig. 1.) Vid altarskåpets konservering lossades de åtta figurerna i den vänstra flygeln och det visade sig då, att på varje bilds baksida med färg gjorts en anteckning i form av en inskrift eller ett summariskt tecknat emblem, hänsyftande på det avbildade helgonet. Likadana anteckningar funnos även på de platser, som figurerna intogo i skåpet. På fig. 2 synas skulpturerna borttagna och placerade med baksidorna mot åskådaren framför altarskäpsflygeln. Här föreligger tydligen nägot slags anteckningar, som skåpets mästaie gjort till hjälp vid arbetet. Måhända har konstnären efter någon abbots eller munks anvisningar pä sä sätt angivit den ästundade inbördes ordningen mellan figurerna. Av den medeltida bokstavsstilen (ä figuren längst upp till vänster) framgår, att anteckningarna gjorts vid skåpets tillverkning och ej vid någon eventuell reparation i senare tid. Om vi nu taga figurerna i närmare betraktande, finna vi längst till vänster i övre raden aposteln Mattias. Pä denna figur stär visserligen antecknat Matheus (samt ett M), men detta är antagligen felskrivning.2 Sitt attribut, en bila, har skulpturen förlorat. Bilan har aposteln tydligen burit i sin vänstra hand. Bredvid Mattias stär Andreas, som även förlorat sitt attribut, det X-formiga kors, pä vilket han led martyrdöden. Detta har han hållit med sin högra ' Jfr C. R. AF UQOLAS: Mäster Magnus Granlund, Kult och Konst, ärg. 1, 1905, noten sid. 76. 2 Detta och nägra andra viktiga påpekanden liar antikvarien baron C. R. af Ugglas välvilligt gjort meddelaren. Smärre meddelanden. 373 ;fefc!fc&fc&&& / v / t *t *\ rw/v A Fig. 203. Altarskåp från Gräsö kyrka, Up. Flyglarnas insidor. hand, i sin vänstra bär han en s. k. päsbok. Pä figurens baksida är målat ett X, en förenklad återgivning av marterredskapct. Till höger (frän åskådaren räknat) om Andreas finna vi Petrus. Även han saknar numera attribut, himmelrikets nycklar, men pä baksidan är målad en stor nyckel med kraftigt, kvadratiskt ax och rombisk ögla. Petrus är ej här, som annars brukar vara fallet, framställd skallig. Dock saknas ej hans övriga igenkänningstecken: pannlocken och det korta skägget. Sist i denna rad och närmast corpus står Katarina av Alexandria. Hon bär pä sin vänstra arm sitt attribut, det med knivar besatta hjulet, och pä figurens frånsida finnes ocksä en summarisk teckning av ett hjul. I sin högra hand häller helgonet skaftet till en navare, ett verktyg som användes av bl. a. vagnmakare, vilkas skyddshelgon hon är. Ytterst i den undre raden återfinna vi aposteln Bartolomeus. Han håller i högra handen den kniv, med vilken han levande flåddes. Anteckningen pä denna skulpturs baksida återger även en stor och fruktansvärd kniv. Vid Bartolomeus' vänstra sida slår Jakob d. y., som emellertid nu saknar attributet, det tygvalkarträ, varmed han blev mördad, men pä hans baksida är målat ett 374 Smärre meddelanden. Fig. 204. Altarskåp frän Gräsö kyrka, Up. Vänstra flygeln med figurerna uttagna. Smärre meddelanden. 375 dylikt redskap. Därnäst är Jakob d. ä. återgiven. Han häller i högra handen en pilgrimsstav, och pä huvudet bär han en pilgrimshatt, som framtill är besatt med en snäcka. Som bekant utdelades snäckor till pilgrimerna vid apostelns påstådda grav i S. Jago di Compostella. Slutligen ha vi en bild av den heliga Barbara. Pä baksidan synas ett B och en kalk. Till hennes attribut höra en kalk och ett torn, hennes fängelsetorn. Skulpturen har förlorat det ena av dessa, nämligen kalken, men tornet, som helgonet bär på sin högra arm, finnes bevarat. Anteckningar av ovan berörda slag påträffas emellanåt på medeltida altarskåp. Som exempel kunna nämnas tvenne,1 som nu förvaras i Statens Historiska Museum i Stockholm. Det ena är frän Kvibille kyrka i Halland, det andra har kommit frän Odensala kyrka i Uppland. Pä Kvibilleskäpet utgöras "arbetsanteckningarna" av attribut, under det att pä skåpet frän Odensala de avbildade helgonens namn äro antecknade. Sven Drakenberg. Litteratur och kritiker. Nyare litteratur rörande den Iberiska halvöns kopparålder. 1 jämförelse med den nordiska stenåldern, vars utveckling i sina huvuddrag kan följas period för period frän Maglemosse-boplatsetnas tid till stenålderns slut, visar stenäldersmaterialet frän den Iberiska halvön icke samma jämna fördelning pä utvecklingens olika avsnitt, utan är i nämnda avseende så ojämnt och fluktuerande att därigenom länga skeden i utvecklingen alltjämt förblivit höljda i dunkel medan andra äter sä småningom erhållit en allt klarare belysning. Spaniens paleolitikum kan visserligen icke tävla med Frankrikes, men är likväl numera jämförelsevis väl representerat genom en rad av delvis betydande fyndplatser frän olika delar av landet. Liknande gäller om övergångsskedet mot neolitikum, Azilientiden, som likaledes är företrädd genom flera karakteristiska fyndgrupper frän spanskt omräde. Det därpå följande utvecklingsskedet inom den Iberiska halvöns förhistoria är sä gott som okänt, och först mot den neolitiska tidens slut och under kopparäldern börjar materialet ånyo strömma mera rikligt för att sedan under bronsäldern ånyo sina ut. Den nordiska stenäldersforskningen har sedan länge haft sin uppmärksamhet riktad mot den Iberiska halvön, och mången har säkerligen hoppats att från detta håll svaret skulle komma på flera av de inom nordisk stenåldersforskning aktuella problemen, exempelvis frågorna om dösarnas, megalitkeramikens och stridsyxornas ursprung. Beträffande sistnämnda frågor torde förväntningarna ännu icke hava infriats, men däremot förefaller, som om det rika materialet frän den iberiska kopparåldern skulle komma att bidraga till belysande av vissa företeelser inom såväl den mellaneuropeiska som den nordiska kulturutvecklingen under hällkistornas och de yngre gånggrifternas tid. 1 Meddelaren har fatt sig dessa påvisade av amanuensen R. Blomqvist, som för museets arkiv kopierat anteckningarna.