Betydelsen av ordet baesing i Västgötalagen Elgqvist, Eric Fornvännen 23, 109-112 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1928_109 Ingår i: samla.raa.se Smärre meddelanden. Betydelsen av ordet baesing i Västgötalagen. Fä textställen i de svenska landskapslagarna torde vara så allmänt kända som lekarerätten i den äldre Västgötalagen. Att lekarens rättsliga ställning icke varit allt för god, är tydligt nog. Mindre klart är, pä vilken plats lekaren skulle söka komma i besittning av den otamda kvigan. Ordet baesing är nämligen både i fråga om härledning och betydelse skäligen dunkelt. Närmast till hands ligger att härleda baesing ur fsv. bäs m. 'bås'. Det är tydligen med tanke pä denna härledning som A. NOREEN i andra upplagan av Altschwedisches Lesebuch översätter ordet med 'der etwas erhöhte Qang, der im Stall hinter den Kuhen läuft'. Säsom NAT. BECKMAN, Namn och Bygd 7, s. 30 f. anmärker, är det emellertid föga sannolikt, att den spännande dragkampen mellan lekaren och kvigan försiggått inne i en halvskum och träng ladugård. Den bör ha betraktats som ett verkligt folknöje och torde ha ägt rum pä en plats, där mänga människor varit samlade, och där man obehindrat kunnat njuta av alla detaljer i skådespelet. Många forskare torde i likhet med COLLIN-SCHLYTER anse, att baesing betyder 'kulle'. Åtskilligt talar för att denna tolkning är riktig. Sälunda stadgas i östgötalagen, där lekarerätten är införd, att kvigan skall föras upp på en hög, och i icke mindre än tre olika handskrifter av Jydske Lov förekommer en översättning av VGL:s lekarerätt, där baesing ersattes av den höjeste höj. (Se BECKMAN a. st. s. 31). Det är tydligt, att man redan under medeltiden tolkat baesing som 'hög'. Till förmän för den ovan angivna tolkningen talar också namnet pä en kulle i Västergötland, "cirka 12 alnar hög och 30 i genomskärning, och av formen att döma en gravhög". Kullen, som ligger strax söder om Larvs kyrka, kallas allmänt Larva Bäsing och har givit namn ät gärden Lilla Onsjö, som numera kallas Bäsingen. BECKMAN a. st. s. 30, anser, att platsen förr haft stor betydelse: "Platsens centrala läge invid moderkyrkan i det större av häradets tvä prästgäll i förening med det tydligen pä kultförhällanden grundade namnet Onsjö torde häva alla tvivel. Bäsingen är närmast en kulle pä tings- och kultplatsen. Till yttermera visso är Onsjö i våra dagar tingsplats". Av åtskilligt att döma skulle baesing således ha betytt 'hög' eller 'kulle'. Nu uppger emellertid BECKMAN, Arkiv för nord. filologi 40, s. 255, "att ordet 110 Smärre meddelanden. bäsing i Södermanland förekommer om platser, som icke äro kullar, snarare för nägot särskilt ändamål inhägnade områden". Under dessa förhållanden är det långt ifrån lätt att finna en sakligt och formellt tillfredsställande förklaring av det fsv. baesing. Jag anser, att den gamla härledningen av baesing ur fsv. bäs 'bis' är riklig, och att ordet ursprungligen betytt det samma som det sörmländska bäsing: för nägot visst ändamål inhägnat omräde. Denna min uppfattning grundar jag närmast på ett uttalande av G. O. HYLTÉN-CAVALLIUS: Wärendoch wirdarne, II, s. 238 f.: "I början av 1600-talet höllos de stora allmänna häradstingen ännu under bar himmel, på det hävdvunna gamla hedniska tingstället inom varje härad, i domböckerna betecknat under namn av häradets tingstad, rättar tingstad; ett slags mindre ting förekommo dock även vid samma tid, vilka höllos i byarne och fä namn av fjerdings-ting. Den till rättatingstadcn hörande öppna platsen omtalas i Albo härad 1619, och i Kinnevalds härad 1614, under namn av tingsängen. Mitt pä denna öppna plats var av ålder en inhägnad eller ett enkelt skrank, gjort med stockar, vilka därför omtalas under namn av tingstockar. Kerstin i Waleryd kunde således svara länsmannen Mäns i Westenhaga, att "hon ville bestä det inne för tjugo ting-stockar". Nämnda skrank nedrevs varje gäng rätten lyktade sin sittning, vilket hette att riva tinget, riva rätten; säsom när det på ett ställe i Albo härads dombok för är 1624 heter: 'i aftons, sedan tinget rivet var", och pä ett annat ställe, i Konga härads dombok för är 1631: "något förr än rätten riven blev om aftonen". Av HYLTÉN-CAVALLIUS' redogörelse framgår, att i början av 1600-talet pä tingsplatser i Värend förekommit en av stockar gjord inhägnad. Härmed mä jämföras herredsfoged C. Thestrups "Relation om Tingene og Tingstedene i Danmark" från år 1747, vilken CARL NEERGAARD citerar i sin avhandling om "Thingheie og Thingdysser" i Aarböger for nordisk Oldkyndighed og Historie för är 1902. Thestrups beskrivning lyder sä: "Tingstederne vare indrettede paa Marken med 4 Tingstokke, som i en Firkant laa paa Stene, hvorpaa sade Fogden og Skriveren med flere, som administrerede Retten, saa og de 8 Maend, som af disse Tingstokke kaldes Stokkemaend, hvilket Ord endnu bruges. Midt paa denne Pläds imellem de 4 Stokke laa en stor Sten, som endnu paa Tingstederne er tilsyne; paa denne Sten skulde Tyvene sidde, naar de skulde dommes, hvilke Stene endnu desaarsags kaldes Tyvstenen."1 Att en pä tingsplatsen av stockar gjord inhägnad har kunnat kallas bäsing eller tingsbäsing, är högst sannolikt. Frägan är närmast den, om eller under vilka förhållanden en sådan bäsing har kunnat komma till användning pä våra medeltida tingsplatser. Frågans besvarande kräver ett ställningstagande till frägan om de s. k. domareringarna. I Dala- och Västmannalagarna stadgas, att tjuv skall föras a ping oc a ring. SUNE LINDQVIST3 anser, att uttrycket a ring åsyftar en pä tingsplatsen 1 Jfr härom O. ALMGREN, Sveriges fasta fornlämningar från hednatiden, s. 96. ' SONE LINDQVIST, Ynglingaättens gravskick. Fornvännen 1921. Smärre meddelanden. 111 befintlig domarering. Denna skulle sålunda ha utgjort en för domare och nämnd avskild del av tingvallen. K. E. SAHLSTRÖM,1 som företagit en noggrann undersökning av domareringarna inom tre härad i Västergötland, har av dessa fornminnens ojämna förekomst och fördelning dragit den slutsatsen, att deras judiciella ändamål icke varit det primära. Han anser dem närmast äga samband med gravskick. Enligt OSCAR ALMGREN' äro domareringarna ett slags bytingsplatser, vilka även använts för gudstjänst och offer. Det förefaller, som om de här framställda åsikterna icke skulle vara oförenliga. 1 vissa fall torde de stenar, som bilda en domarering, endast ange gränserna för en grav, vilken använts varken som gudstjänst- eller tingsplats. Men lika naturligt, som de varit, att odalmännen vid mer eller mindre viktiga förhandlingar uppe i bygravfältet slagit sig ned pä stenarna i en domarering, lika naturligt har det varit, att domare och nämnd pä härads- och landsting samlats inom en helgad stenkrets. Gentemot WILDTE3 ansluter jag mig helt till LINDQVISTS tolkning av uttrycket 'a ping oc a ring". Ordet domarering talar för sig själv, och den folkliga traditionen har i många fall visat sig trovärdig. Även om det ej är möjligt att bestämt fastslå, att tingsplatsernas domareiingar använts för judiciellt ändamål, talar dock ganska stor sannolikhet för att sä varit fallet. Om de s. k. tingshögarna har man bättre besked än om domareringarna. Det lider intet tvivel, att under medeltiden ting hållits på av naturen eller människohand danade kullar eller högar. Den från medeltiden kända tingsplatsen Lundboaberg vid Lundby i Tortuna socken, Västmanland, är en nu skogbeväxt höjdplatå, som omgives av en låg jordvall. Tingshögen vid Gamla Uppsala utgör en platäformig del av den naturliga grusåsen. Vissa platähögar äro konstgjorda. Den s. k. Bäsingen i Larvs socken, Västergötland, och en hög pä Aspa löt i Ludgo socken, Södermanland, äro säkra sädana tingshögar.4 Andra kända tingshögar äro Anundshögen i Badelunda socken, Västmanland, och Inglinge hög vid Ingelstad i Östra Torsäs socken ett par mil söder om Växjö.5 Ett ej obetydligt intresse knyter sig till den frågan, varför man på toppen av en dylik tingshög anordnat en platå. Härpå svarar LINDQVIST": "Den sälunda frän början beräknade, avsiktligen tillkomna platån mäste givetvis ha haft en bestämd praktisk uppgift, enär den ju ej kan sägas skänka högen en mer monumental prägel än den jämna kupolformen: Den är den scen, till vilken för större folkförsamlingar gemensamma förrättningar koncentrerats." Platån uppe pä tingshögen har sälunda haft väsentligen samma uppgift K. E. SAHLSTRÖM, Några Iakttagelser angående domareringar i Norra Västergötland. Fornvännen 1924. 2 1 OSCAR ALMGREN, anf. a., s. 96 ff. FRIDOLF WILDTE, Fornvännen 1926. 3 Tingsplatserna l Sverige under förhistorisk tid och medeltid. * O. ALMGREN, anf. a., s. 99 f. s Se FRIDOLF WILDTE, anf. a., s. 215 ff. ' S. LINDQVIST, anf. a., s. 93. 112 Smärre meddelanden. som domareringen: den har varit tingvallens scen. LINDQVIST antar, att det just är denna scen som i lekarerätten kallas baesing. Rent sakligt är häremot ingenting att anmärka, men det bjuder emot att antaga, att baesing, sä framt ordet skall härledas ur bäs 'bås', betyder något annat än det sörmländska bäsing 'för visst ändamål inhägnat område'. Nu kan mycket väl en inhägnad ha blivit inrättad uppe på tingshögen. Ingen lär betvivla, att domare och nämnd ha behövt sittplatser. Av skilda anledningar har man ej velat lägga en krets av stora stenar uppe på högens krön. Man har nöjt sig med att av (fyra) stockar bilda en fyrkant uppe pä högen. I språkligt avseende synes en dylik inhägnad mycket väl ha kunnat förtjäna namnet baesing. Den s. k. Bäsingen vid Larvs kyrka har väl snarast fått sitt namn därav, att man vid tingssammanträdena av stockar uppfört en särskild inhägnad, en bäsing, på dess topp. Namngivningen låter i så fall förmoda, att bäsingen varit nägot, som man icke kunnat undvara pä tingshögen. I ett enda fall, pä den lilla naturliga kulle vid Götala nära Skara, där enligt traditionen "alla götars ting" hållits, finner man tvänne domareringar uppe pä tingshögens krön.1 Kullen uppgives vara läg och icke särskilt framträdande i terrängen. Det har i detta fall tydligen varit relativt lätt att forsla stenarna upp på kullen, där de icke heller verkat vanprydande. Är den här givna tolkningen av det fsv. baesing riktig, intar kullen vid Götala en mellanställning mellan domareringarna och de större tingshögarna med platå och bäsing. Eric Elgqvist. Depåfyndet från Västlaus i Burs, Gotland. Pä plansch 52 i arbetet Gotlands bronsålder (VHAAH 37: 1; akad. avh. Ups. 1927,), avbildar HARALD HANSSON, för första gängen ett sedan länge i Gotlands fornsal förvarat depäfynd frän yngre bronsäldern. Denna avbildning och de kortfattade upplysningar, som lämnas sid. 136 i samma arbete (nr 344), äro emellertid näppeligen ägnade att ge ett klart begrepp om ifrågavarande märkliga fynd. Fördenskull publiceras här tvänne för flera är sedan tagna fotografier av samma fynd, visande de 22 pä planschen regellösf utströdda fragmenten samlade till större enheter. Den ena, fig. 64, upptar större delen av bottnen samt flera kantbitar av ett hängkärl, om vars långvariga användning man får ett tydligt intryck både vid en blick pä den avnötta öglan och i betraktande därav, att den av fina linjer bildade ornering, som torde ha funnits ä bottnen, blivit sä gott som fullständigt utplånad. Den andra fotografien, fig. 65, visar upptill fragmenten av ett glasögonspänne och en buckleformig tygelptydFRIDOLF WILDTE, anl. a., s. 217.