Ornamentiken på ett gotländskt hängsmycke Rydh, Hanna Fornvännen 23, 180-181 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1928_180 Ingår i: samla.raa.se 180 Smärre meddelanden. Övergå vi slutligen till frägan om gjutformens älder i förhällande till den förmenta förebildens, sä synes även därvidlag en god överensstämmelse råda. Boplatslagren vid Alpenquai ha enligt VIOLLIER börjat bildas omkring är 1200, och de pä gjutformens andra sida utformade knivarna synas icke hindra att pjäsen hänföres till boplatsens tidigaste skede, och således samtidigt med eller omedelbart efter yxtypens begagnande i Sverige.1 Visserligen torde yxan ha utformats senare än knivarna, ty det stycke, som burit ingötstrattarna, vilka tydligtvis ursprungligen funnits i spetsen pä knivarna, har avknackats för att göra yxformen mera lätthanterlig, men helt naturligt kan tidsskillnaden mellan de bägge formernas tillkomst endast vara helt obetydlig. Ivar Schnell. Ornamentiken på ett gotländskt hängsmycke. Ett gotländskt hängsmycke, som föll i min hand, dä det för en tid sedan inkom till Statens Historiska Museum, tilldrog sig genast mitt intresse. Dess genombrutna yta utgör ett starkt upplöst gripdjursornament och det är genast tydligt, att det tillhör den ornamentalt slutna smyckegrupp, dit främst de dosformiga spännena höra. Hängsmycket, vars ögla är bortbruten, påminner nämligen till hela sitt utseende om översidan pä ett dosformigt spänne. Det är dock, fränsett mittpartiet, uppdelat i fem fält i motsats till de nämnda spännenas fyra. För att komma underfund med, vart detta föremål ornamentalt må räknas, mäste man att börja med betrakta de öglepartiet motsatta fälten. De bada fälten närmast öglan bestå vid första påseende snarast av ett slags gallerverk, och de övriga fälten äro tillräckligt upplösta redan de, för att man ett ögonblick skall bliva tvungen att betänka sig. Emellertid torde det vara påtagligt, att ornamenten i ett dylikt fält närmast hänför sig Fig. 90 och 90 a. 1 DÉCHELETTE II sid. 260 f. Smärre meddelanden. 181 till motsvarande djurfigur pä ett spänne som fig. 8 (övre bilden) i RYDH: Dosformiga spännen. Bäst framgår detta, om man betraktar det vänstra undre fältet i fig. 90, eller ännu bättre av fig. 90 a, som utgör den nedätvända sidan av det högra undre fältet i fig. 90. Man ser i figurens vänstra övre hörn djurhuvudet med sin "nackflik", som snarast fått nägot av den bekanta trekantiga hattlika formen; jfr RYDH: a. a., fig. 11. Djurkroppens svängar motsvara ganska nära djurets i a. a. fig. 8. Dä den högra bakre extremiteten kommit att nedflyttas till smyckets ytterkant, har för symmetrins skull ditsatts ett griparmslikt utsprång i fältets övre högra hörn. Övergängen frän en sådan symmetrisering och till ett insättande av en mot andra sidan vänd djurfigur säsom i a. a. fig. 11 är icke lång; en missuppfattning av djurets bakparti säsom ett huvud ligger nämligen nära tillhands. Kanske har en växelverkan i ena eller andra riktningen i detta fall ocksä ägt rum. Fälten närmast öglepartiet påminna mycket om exempelvis det i RYDH: a. a. fig. 14 avbildade sidofältet frän ett dosformigt spänne, eller för att taga ett annat exempel spännet i a. a. fig. 24, typiskt såsom ett starkt degenererat gripdjursmotiv frän en med här nämnda spännen sammanhängande grupp. Smycket frän Stava i Barlingbo, som sälunda torde härröra frän tidig vikingatid, har genom fil. lic. O. Wennersten inkommit till Statens Historiska Museum, där det fått inventarienummer 17727. Hanna Rvdh. Skånska gravstenar ur Majestatis verkstad. Pä kyrkogärden i Valleberga i Skåne ligga tvenne lockhällar till gravkislor (fig. 91 a-b). De i sandsten arbetade hällarna äro numera mycket nötta och de i tunn, graverande reliefteknik utförda figurerna svära att urskilja. Under 1800talets senare hälft kunde kompositionen tydligt ses, och vi äro därför Bruzelius tacksamma att han genom avbildningar bevarat dem ät eftervärlden (fig. 92 och 93).l Kring den mängprofilerade första hällens sidor (fig. 91 a) löper en repstav. Åtsidan visar en man i rikt veckad dräkt, i vänstra handen hällande en (ljus-?)stav med krönande figur. Vid huvudets andra sida synes den frän talrika skånska 1100-talsskulpturer välkända rosetten; däröver Gud faders ur molnen nedsträckta, välsignande hand samt ett kors. Den andra hällen (fig. 91 b och 93) visar en liknande, sammanträngd komposition. Inom en rundbäge, krönt av trenne minaretartade torn — det himmelska Jerusalem — är avbildad en man i nästan samma ställning och dräkt som föregående; vid sidan den omistliga rosetten. Säsom dödens övervinnare, symboliserande de kristnas hopp om uppståndelse, trampar han pä tvenne figurer, möjligen män eller djävlar kring ett kors. Detta parti är emellertid sä nött, och Bruzelius teckning sä oklar, att jag icke vägar nägon tydning. Till samma skola hör en defekt och mycket nött gravsten pä kyrkogärden i Fjelie (fig. 94). 1 Samlingar till Skånes historia, fornkunskap och beskrivning 1873.