En tavelsvit från Vasatiden Steneberg, Karl Erik Fornvännen 1936(31), s. 19-28 : ill. http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1936_019 Ingår i: samla.raa.se EN TAVELSVIT FRÅN VASATIDEN AV KARL ERIK STENEBERG B land magasinerade konstverk ur Uppsala universitets rika samlingar förvaras på universitetsbyggnadens vind en följd av sju målningar, varav de tre äro i breddformat med motiv ur passionshistorien och de fyra apostelbilder i höjdformat. Av mått (omkr. 133X92 cm), material och målningssätt framgår dukarnas samhörighet. Helt visst utgöra de endast ett av tidens nyck skonat urval av två fullständiga framställningsserier. Då även dessa blygsamma rester hotas av ruin, kan det vara av vikt att diskutera deras art och värde. Någon högre konstnärlig kvalitet, efter europeisk måttstock, visa dukarna ingalunda, och en restaurering skulle inte heller förmå blotta någon sådan. Törnekröningen (fig. 2) med dess livliga figurgrupp och accentuerade arkitektur fångar kanske först intresset. Med kolonner och några personer i mellanplanet samt utblickar i bakgrunden har målaren på vanligt sätt sökt förläna rytm och djup åt kompositionen. Om någon större skicklighet i det perspektiviska greppet vittnar denna förvisso icke, men den ger i all sin motivrikedom intryck av samling och balans. Liksom hos Titian har ämnet begagnats för att skildra landsknektarnas brutala iver i verkningsfull kontrast till den resignerat hopsjunkna Kristusgestalten. I Gravläggningen (tig. 4) dröjer man gärna vid landskapets i renässansens anda distinkt återgivna detaljer. Ett ganska utsökt litet stilleben märkes vid nedre bildranden. Framställningen stores dock av de osäkra kroppsproportionerna. Figurernas beskäftiga framskyndande i dekorativt fladdrande mantlar behäftar denna komposition med ett drag av nervöst jäkt, som inte står väl i samklang med den upphöjda tilldragelsen. 1 Emmaus- 20 K A II I. B It I K S T B N B h E It G B « L afl H p f i' ^ B 1 -fl yX^' | | 1 I *' K?r^^ •S*™ 5 -^-»^; lÉnV 15 tt> 9r * BV Hr* Lk . 4 K I B ^ i l l M y I S J S j V •¥>--•«> A. ^J3 K2I ^* Fig. 1. Finniails. (fppsnla universitet). bilden (fig. 1) iitlryckes lärjungarnas gripna överraskning medelst överdrivna och samtidigt konventionella gester. I sin symmetristrävan visar kompositionen ett skolmässigt drag. 1 överensstämmelse med de regler, som kanoniserats i målarboken från Athos, är Kristus placerad mellan lärjungarna i bildens mitt och blir av dem igenkänd samtidigt som han välsignar brödet. Den traditionella anordningen med Kristus som kompositionens mittfigur användes genomgående under renässansen men är i barockkonsten i allmänhet övergiven. Detta schema samt stilen i övrigt pekar på 1500-talets slut såsom framställningens sannolika tillkomsttid. Apostlarna kunna med hjälp av inskrifter och attribut identifieras som Judas Taddeus (fig. 6), Tomas (fig. 7), Filippus och Simon; därvid bör endast anmärkas att Judas, vars attribut kan variera, här framställes med en planka. Teckningen är i dessa tavlor mera förtjänstfull än i figurkompositionerna, detta gäller särskilt Judasoch Toniasgestalterna; den förra har i sin hållning något av den klassiska konstens stora linje. 1 sitt slag kunna de räknas bland det bästa inom det skandinaviska och norcllyska konstområdet. K M r.iv£/.sv/r FRÄN VASATIDEN 21 Stående på höjder med rik grönska avteckna apostlarna sig mot djupt liggande landskap. Det ligger nära till hands att antaga förebilder, vilka torde kunna spåras inom traditionen från Durers målade och graverade apostelbilder; denna fråga kan emellertid här icke närmare utredas. Målningarna äro utförda på finmaskig väv, som på sina ställen före arbetet blivit lagad med påklistrade lappar. Den ljusa, matta färgen har tydlig temperakaraktär, är mycket tunn och uppsugen i den ogrunderade duken, så att man knappast kan tala om något särskilt målningsskikt. Denna temperateknik, för vilken man någon gång hör termen »Tiichleinmalerei» användas, återfinnes i sin fulländning i några av Durers arbeten samt genomgående i italienskt qiiattrocento (jfr särskilt Manlegna); den tillhör uteslutande renässansepoken. Enligt van Manders Schilder-Boeck använde sig 1400-talets nederländare av en teknik i ägg- eller limfärg för all med storfigttriga framställningar bemåla större dukar, med vilka man på den tiden plägade pryda rummen, liksom med väggmattor. Den tunna färgen inkräktade tydligen icke på dukarnas böjlighet, och dessa behövde således icke spännas fast i ramar. På denna konstart, varpå inga prov synas ha bevarats, torde allmogens bonadsmåleri i sista hand kunna ledas tillbaka. Uppsaladukarnas bedrövliga tillstånd påfordrar ingripande av konservator ävensom ombyte av förvaringslokal, då de starka temperaturväxlingarna i förrådet närmast taket åtminstone icke kunna fördröja en fullständig undergång. I vikliga partier har färgen redan fallit bort, och på några av målningarna har duken börjat lossna från ramen. Stora fuktfläckar inkräkta dessutom starkt på intrycket. Svitens proveniens har icke kunnat fastställas. Den är icke upptagen i Johan Ways förteckning från 1800-talets mitt och namnes ej heller i någon tryckt katalog. Två av apostelbilderna återfinnas emellertid i samlingens lappkatalog och kunna därigenom följas ett tjugotal år tillbaka i tiden. Deras tidigare öden ha trots vänliga bemödanden av konsthistoriska institutionens amanuens icke kunnat utrönas. En bestämning av deras konsthistoriska sammanhang måste därför uteslutande bygga på stilistiska jämförelser men blir en vansklig uppgift, då målaren i detta fall måste sökas inom dol breda skiktet av senrenässansens andra rangskonst- 22 KARL ERIK S T E N E B E Ii G Fig. 2. Törnekröningen. (Uppsala universitet). Simson slår filistéerna. Fig. 3. (Utlörrt 1586 på Kalmar slott av Arendt Lampreohtz). fi .V T AV E L S V I T F R Å N V A S A T I D S N 23 2 | E K r^ IwH L H. .t ,vfSf*'- 1 1 f _r j ^ i ^ L t BlaJMfl Fig. 4. Gravläggningen. (Uppsala universitet). Fig. 5. Simson river lejonet. (Utförd 1585 pil Kalmar slott av Arendt l.amprechlz). 24 K A RL ERIK S T B N B II E II G närer. Hos dessa blandas stildrag från olika mästare och skolor på ett ofta outredbart sätt; direkta lån äro vanliga och ha i stor utsträckning förmedlats av tidens ymniga gravyrproduktion; på denna väg kunde impulser från tidens ledande konsteentra hastigt Fig. 6. J u d a s Taddeus. (Uppsala universitet). nå fram till målare, som verkade i den europeiska ku lin t kretsens periferi. Redan våra medeltida kyrkliga fresker bära vittne om bildmotivens vandringar med grafikens hjälp, som Cornell visat. Högrenässansens italienska måleri kunde på samma vis — i synnerhet genom Marcanlonio Kaimondis kopparstick — befrukta europeisk bildkonst, och under senrenässansen med dess utpräglat eklektiska och akademiska inställning blev begreppet konstnärlig äganderätt ännu mera illusoriskt. Inom ett oss näraliggande område har en tysk forskare, Th. Riewerts, som speciellt studerat E N T A V E I. S \ I T I- li A S V ASAT I DEN 25 tidens nordtyska måleri, framdragit slående exempel härpå. De epitafie- och altarbilder, som utförts av de båda i Schleswig på 1580—1610-talet verksamma målarna van Achten, äro sålunda kompositioner av figurer, vilka mycket ofta, troligen alltid, kopierats Fig. 7. Tomas. (Uppsala universitet). efter inventioner av samtida målare, sådana som van Aachen, Spränger o. a.1 1 goda gravyrverk av Sadeler, Goltzius m. fl. voro förebilderna liill lillgängliga, ofta ondast få år efter originalens tillkomst. Liksom ornamentiken kunde måleriet hålla sig ä jour med utvecklingen, varvid de graverade publikationerna spelade rollen av modejournal. Ett försök att på stilkritisk.i grunder lokalisera fristående ar1 T h. R i e vv o r I s. Marion uml Goverl van Achten, Nordelbingen 1932. 20 KARL ERIK STENEBERG beten av uppsaladukarnas slag kan därför till en början synas dömt att misslyckas. Inom det svenska konstområdet, där man givetvis först vill söka målaren, äro möjligheterna mycket begränsade, då några spår av en dylik tavelproduktion hittills icke påträffats. Vid reformationens införande avbrytas det kyrkliga måleriets traditioner, och intresset för detta slags konst upphör för lång tid framåt. Först med Johan III är en religiös inställning åter förhanden på högsta ort, och denna manifesterar sig bl. a. i beställningar av altartavlor, vilka på 1570—90-talet utförts av hovmålaren J. B. van Uther men sedermera gått förlorade. En del exempel finnas även på att det kyrkliga interiörmåleriet nu och nncler Karl IX:s tid åter är en konstart att räkna med.2 Det enda större arbete som kan tjäna till jämförelse ligger emellertid på det profana området och består i de fresker med ämnen ur Simsons historia, som den troligen från Emden inflyttade målaren Arendt Lamprechtz utförde på Kalmar slott 1585.3 Genom professor Martin Olssons stora tillmötesgående har det varit mig möjligt att i fotografi studera de svåråtkomliga målningarna, av vilka två med benäget tillstånd här avbildas (fig. 3 och 5; foto Åzelius). Redan vid en hastig jämförelse konstaterar man ett sammanhang med uppsaladukarna. En del skiljaktigheter kunna visserligen även påpekas, men de äro ej större än att de förklaras av olika betingelser: i ena fallet ha vi dekorativa, högt placerade fresker, utförda med tanke på avståndsverkan, i det andra stafflimålningar, mera avsedda för närsyn och med sin genres behov av en högre grad av illusion och detaljering. Dessutom måste man som redan nämnts räkna med att främmande förebilder påverkat den personliga stilen i olika riktning. Trots detta framträda individuella smådrag i mängd. Även i dukarna har penseln blivit förd av en konstnär, som i främsta rummet varit dekoratör. Lägg märke till de gemensamma särdragen i det summariskt behandlade lövverket och stiliseringen av den i små buketter arrangerade markvegetationen. I freskernas figurer återfinner man samma livliga rörelser och veckrika drapering som i passionsbilderna; genom den senare skyler konstnären i någon mån osäkerheten i sina figurers anatomi. E r i k O. J o h a n s o n , Svenskt fasadraåleri, Tidskr. f. konstvetenskap 14, 1930. 3 Chr. E i c h h o r n i Sv. Fornminnesfören:s tidskr. 4, 1878—80. 2 EN TA V E L S V I T FRÅN VASATIDEN 27 P å f a l l a n d e äro ö v e r e n s s t ä m m e l s e r n a i e x t r e m i t e t e r n a s teckning; de e l e g a n t a små fötterna äro ett g e n o m g å e n d e d r a g . In s u m m a : likh e t e r n a äro så betydande, att de möjliggöra u p p s a l a d u k a r n a s a t t r i bution till Lamprechtz. P å denna väg torde man vinna övertygelse om att de utgöra ett värdefullt prov på ett tidigare okänt område av vasatidens m å l e r i h i s t o r i a . Då u p p s a l a s a m l i n g e n s n y e vård a r e y t t r a t sitt i n t r e s s e för dem, v å g a r man hoppas att de omsider komma att konserveras och att större tydlighet och möjlighet till ett n ä r m a r e studium kommer att v i n n a s . Arendt L a m p r e c h t z målade sina k a l m a r f r e s k e r i början av sin l å n g v a r i g a s v e n s k a v e r k s a m h e t , vilken a v b r ö t s först av h a n s död 1623. Troligen kan han identifieras med den Aronn van Emden, som även omnämnes i de s v e n s k a h o v r ä k e n s k a p e r n a vid denna tid; 4 t y v ä r r b e g r ä n s a s möjligheterna till en jämförelse med samtida måleri i Emden av att detta n u m e r a ä r mycket s v a g t r e p r e s e n t e r a t ; de få bevarade tavlorna av H a n s van Coninxlo, 5 visa inte någon som helst likhet med Lamprechtz' arbeten. 6 E j heller i de svenska r ä k e n s k a p e r n a finner man om L a m p r e c h t z något som berör v å r fråga. K a n s k e bör någon betydelse tilläggas det faktum att konstnären 1606 och 1607 arbetade i Uppsala. 1 egenskap av de svenska slottens främste dekorationsmålare vid denna tid förtjänar han att särskilt beaktas; icke minst kan allmogemåleriet t ä n k a s ha n å g r a rötter i h a n s berättande och rumssmyckande konst. * En möjlighet till ytterligare identifiering ger Riksrcg. 1586, fol. 101 r., varest Lamprechtz benämnes Arendt Bengtsson; jfr K. E. S t e n e b e r g i Votenskaps-societetens i Lund årsbok 1934 samt dons., Vasarenässansons porträttkonst, 1935. 5 För kännedom om dossa har förf. att tacka Dr R i e w e r t s ; jfr vidare dons:s a. a. * Jfr däremot Filippusbildon mod J. Hennings apostclskulptur i Meldorf; enligt Riewerts torde en gemensam förebild ha funnits (Nordelbingen 11, 1935, sid. 163, avb. 3 o. 4). Uppsalasvitens konsthistoriska intresse och vikten av dess konserverande framgår ytterligare av donna jämförelse. 2S K .1 R I. E Ii I K S T E N E II B R t, ZUSAMMENFASSUNG KARL E R I K STENEBERG: Eine Bilderfolge aus der Wasa/.eit. Die hier abgebildeten (iemälde nebst zwei weiteren Apostelbildern (Philipjms und Simon darstellend) sind im Besitz der Universität Uppsala und sind als Reste einer kirchlichen Bilderfolge anzusehen, iiber deren ursjiriinglichen 1'latz jedoch mangels Provenionzangaben nichts Sicheres gesagt werdo:i känn. Dio Malereien sind in einer dunneii T o m p e r a t e c h n i k auf feinem Gewebe und in einem Stil ausgefiihrt, der auf das Ende des 16. J a h r hunderts weist, eine Zeit, a u s der in Schweden keine einheimischen Denkmäler ähnlicher Art erhalten sind. Und doch geht a u s den Archivalien hervor, d a s s die kircliliche darstellende Konst damals wieder zu E h r e n gekommen war, besonders iu der F o r m von Altargcmälden. Die reichen, mittelalterlichen Traditionen der kirofalloheo Interieurmalerei waren durch dio Reformation abgebrochen worden; aber unter den Königen J o h a n n I I I . und Karl I X . erlobt dio kircbliclio Kunst eine neue Bliitezeit, was heute, nachdem die beweglichen Altargemälde verlorengegangen sind, n u r a u s einigen InnenraumaussclimiUkuiigen hervorgeht. Um so werlvoller wäre es, wenn der schwedische Ursjirung der Ujipsalaer Bilder festgestellt werden konnte. Hierbei känn Hilfc von der jirofanen Malerei jener Zeit erhofft werden. Eine Folge von F r e s k e n im Kalmarer Schloss, mit Motiven a u s Simsons Geschichte und ausgcfiilirl 1Ö85, weist auffällige Äliiilicbkeiten in dera dekoraliven Stil der Figuren und der vegetativen Details auf, und cs erscheint borechtigt, die Llppsalaer Bilder dem Meister der Kalmarer Fresken zuzuweisen. Dieser ist seit lango bekannt als Arendt Lamprechtz, der Fiibrende unter den Dekorationskiinstlern der königlichen Schlossbauten, vermutlich eingewandert von Emden ber und in Schweden tätig bis zu seinem Tode 1623. Durch diese Zuweisung wird oine Liicke in der Kunstgescliichte dor ^Vasazeit ausgefiillt, und Verf. empfiehlt die Konservierung der Uemäldo als ein dringliclies Erfordernis.