En kristen mission på Gotland vid tiden omkring år 800 e kr Nerman, Birger Fornvännen 30-40 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1941_030 Ingår i: samla.raa.se EN KRISTEN MISSION PÅ GOTLAND VID TIDEN OMKRING AR 800 E. KR.? AV B I R G E R NERMAN R edan för åtskilliga år tillbaka började jag under sysslande med det gotländska materialet ifrån slutet av Vendeltid och början av vikingatid, d. v. s. slutet av 700-talet och början av 800-talet e. Kr., undra över, om icke på Gotland vid nämnda tidpunkt en kristen mission ägt rum, som haft en viss framgång. Tanken har alltsedan dess vid mitt arbete med det ifrågavarande materialet ofta trängt sig på mig. Jag kan visserligen ännu ej framföra säkra bevis för teorien, men det synes mig ändå värt att lägga fram de argument, som jag menar kunna peka i den nämnda riktningen. År 1916 undersökte jag på det stora gravfältet vid Trullhalsar i Angå sn ett av gråsten och kalkstensflisor bestående mindre röse: diam. 5—5,30 m, höjd 0,45 m. Stenarna räckte i mitten ned c:a 1,15 m under toppytan, vid sidorna mindre djupt, då stenlagret liksom över jordytan även under densamma avtunnade mot kanterna. Omedelbart under stenarna ungefär i rosets mitt anträffades obetydliga och mycket förmullnade delar av ett människoskelett, som varit orienterat ungefär i N—S med huvudet åt N; jfr planen fig. 1. Vid skelettet upptogos tre föremål: ett delvis försilvrat hängsmycke av brons, fig. 2, en liten klockformig hängprydnad av bärnsten, fig. 3, och en ringformig pärla av sistnämnda material, fig. 4. Den sista befann sig OSO om huvudskålen; de övrigas läge var svårbestämbart, då grävningen måste försiggå under ytterst ogynnsamma förhållanden — på grund av att under flera dagar ett starkt regn fallit, fylldes graven under grävningen rikligt med vatten. Omedelbart NV om huvudskålen stodo i riktning ungefär NO—SV tre mindre kalkstensplattor tätt intill varandra. (Stat. hist. mus. inv.-nr 15796: grav 23). EN K R I S T E N MISSION P A GOTLAND 31 1-ig. 1. Plau av grav 23 å gravfältet vid Trullhalsar i Angå sn, Gotland. Inom det inre streckbegränsade området delar av människoskelett, inom den med dubbel streckad linje betecknade ringen delar av kranium. NV därom tre kalkstensplattor. S om det streckade området ett ben någorlunda i läge. Vid x anträffades cn bärnstenspärla. Fi;?. 1. Plan ot (trave no. 23 in lhe burial ground at Trullhalsar in lhe parish of Angå, Gotland. Within the inner area delimitrd by broken lines, parts of a human skelelou, within lhe ring iudicatod by double broken lines, parts of the crauium. To the north west ot il three limestonc slabs. South of the delimited area a leg more or less in position. At x an amber bead was found. Hängprydnaden fig. figur. Den består av med silver, som har brutet mod runda hål. 2 föreställer, en starkt stiliserad människobrons med några upphöjda partier belagda niello-inläggningar. Bottenpartiet är genomMan urskiljer mellan dessa streckornering, 32 BIRGER NERMAN men förvittringen är för långt gången, för att man skall kunna bestämma ornamenten. Likaså är ansiktet så skadat, att inga detaljer kunna konstateras. Däremot äro de tre upphöjda partier, som ha silverbeläggning, väl bevarade. De utgöras av håret, som är försett med mittbena och faller ned i en flik vid vartdera örat, vidare armarna och slutligen ett mindre parti längre ned ungefär i form av en liggande åtta. Understa partiet fattas. Av största intresse äro armarna. Dessa utgå ifrån bröstets mitt och äro starkt stiliserade, ha utseende av karolingiska djurben; man urskiljer fingrarna, t. o. m. tummarna synas vara betecknade. åå Fig. 3. O Fig. 4. Fig. 2. Fig. 2. Hängsmycke av brons med niclloinlagda silvcrplattor. Från graven fig. 1. Vi- fig- 3 Klockformig hängprydnad av bärnsten. Från graven fig. 1. ViFig. 4. Ringformig bärnstenspärla. Frän graven fig. 1. V,. Fig. 2. Bronze pendent ornament wilh silver plates inlaid with niello. From the grave in fig. 1. Fig. 3. Bell-shaped pendent ornament of amber. From the grave in tig. 1. Fig. 4. Ring-shaped amber head. From the grave in fig. 1. • Detta är, så vitt jag vet, den äldsta typen av en viss serie gotländska hängsmycken med en stiliserad mansfigur. Vår pjäs tillhör tiden strax före år 800 e. Kr. I fig. 5 se vi ett 900-talsexemplar, av vilket tydligt framgår, att det är fråga om en mansfigur. Här har dock stiliseringen drivits betydligt längre. Serien lever ännu på 1000-talet. i l ' När man närmare analyserar den egendomliga mansframställning, vars äldsta hittills kända form vi se i fig. 2, kan man knappast värja sig för tanken, att det är ett krucifix, som varit förebilden — det är EN KRISTEN MISSION P A GOTLAND 33 den korsfäste, som i ytterst stiliserad barbarisk kopia g å r igen i vårt hängsmycke ifrån T r u l l h a l s a r . Den lilla h ä n g p r y d n a d e n i form av en ringklocka eller skälla — som naturligt ä r massiv och därför u t a n m a r k e r a d kläpp — är, så vitt j a g vet, alldeles unik. Man kan knappast föreställa sig, att den avser att återge en skälla, vare sig för ett n ö t k r e a t u r eller annat djur — m ä n n i s k a n bär dock ej g ä r n a ett h ä n g s m y c k e i form av ett för djur avsett föremål. Det n a t u r l i g a ä r att a n t a g a , att det ä r en r i n g k l o c k a , som v a r i t förebilden. Men det l i g g e r då n ä r m a s t till hands att t ä n k a på s å d a n a till k y r k l i g t b r u k , s ä r s k i l t de m i n d r e h a n d k l o c k o r n a . K y r k k l o c k o r omtalas redan u n d e r 500lalet och v o r o i V ä s t e r l a n d e t v a n l i g a omk r i n g å r 800. 1 L ä n g e h a d e de en enkel u n g e f ä r b i k u p e l i k n a n d e form; en sådan å t e r g e s tydligen i v å r t h ä n g s m y c k e ; först o m k r i n g å r 1200 a n s e s den elegant a r e typen med u t s v ä n g d u n d e r d e l h a kommit i bruk. 2 Ä n n u in på 1200-talet a n v ä n d e s klockorna, icke blott de s t ö r r e i stapel eller i k y r k o h u v uppsatta, utan Fig. 5. , • j u JI i i J Hängsmycke av brons med a v e n de m i n d r e h a u d k l o c k o r n a , endast n i e l l o \ I l l a g d a silverplattor. till s a n i m a n r i n g n i n g , icke till a l t a r t j ä n s t . 3 Från grav å gravfältet vid Lill-Rjärs i Stenkyrka sn, Gotl. Det k l o c k f o r m i g a h ä n g e t och p ä r l a n (st. H. M. inv.-nr 15227)? Viä r o f ö r f ä r d i g a d e av Samma s l a g s barn- Fig. 5. Hronze pendent ornament with silver plates mlaid with sten. Men det finnes ingen a n l e d n i n g att meho. From a grave in the burial • ground at Lill-Iijars in lhe parish förmoda, att p ä r l a n blivit t i l l v e r k a d utan- " f stenkyrka, Gotland.(St.H.M. r inv. no. Ia22<)? för Gotland ( e h u r u m a t e r i a l e t blivit infört) — det e x i s t e r a r k n a p p a s t införda p ä r l o r vid denna tid på Gotland — och ä v e n h ä n g e t ä r därför efter all s a n n o l i k h e t t i l l v e r k a t 1 J. B r a u ns , kLiturgia romana, Hannover 66 på ön. Detta ulle inne b ä r a , att t i l l v e r k1937, a r e n sid. av h ä nf. g e t haft tillfälle • E. S a l v é n , Bonaden från Skog ( = Studier från Zornska Institutet för nordisk och jämförande konsthistoria, Stockholms Högskola, IV), Stockholm 1923, sid. 81 ff. och där anförd litteratur. ' J. B r a u n, Das christliche Altargerät, Miinchen 1932, sid. 573 ff. 3 — Förmannen 19H. 34 Bl RGER N E RM AN att se kyrkklockor. Men den rimligaste förklaringen skulle då vara, att kristna missionärer besökt Gotland och därvid, som deras vana var vid missionsbesöken hos de hedniska folken, medfört handklockor. Den kvinna, som blivit gravlagd i den ifrågavarande Trullhalsargraven, har onekligen fått en egenartad utstyrsel: utom en pärla blott ett hängsmycke, som liknar ett krucifix, och vidare ett litet hängsmycke i form av en klocka, närmast efterbildande en handklocka för kyrkligt bruk — detta i varje fall allt, som bevarats i graven. Fig. 6. Silverpaljett. Från grav 19 å gravfältet vid Trullhalsar i Angå sn, Gotland. ViFig. 6. Silver spangle. From grave no. 19. in the burial ground at Trullhalsar in lhe parish ol Angå, Gotland. Man måste onekligen fråga sig, om den döda varit en kristen. Häremot talar emellertid gravskicket — roset är en hednisk gravform, och orienteringen N—S med huvudet i norr är icke kristen, ulan hednisk. Men å andra sidan kan man gott tänka sig kompromissformer, där kristna personer gravlagts enligt delvis hednisk ritual. Även en annan av mig samtidigt som den nyssnämnda undersökt och intill denna belägen grav å gravfältet vid Trullhalsar i Angå sn förtjänar att omnämnas i vårt sammanhang. Det var ett litet av gråsten bestående röse (diam. 3,80—4,20 m, höjd 0,60 m). Stenarna sträckte sig ca 0,60 m under toppytan. Omedelbart under dem inom ett område av 0,7—0,8 m diam., vars mittpunkt låg 0,6—0,7 m väster om rosets centrum, anträffades spridda brända ben, några små kolbitar och en liten rund, mycket tunn silverpaljett (Stat. Hist. Mus. inv.-nr 15796: grav 19). Denna, fig. 6, har en diam. av 1,9 cm och är försedd med ett pressat ornament, bestående av en rosett med 12 blad; överytan är finrutad. Paljetten saknar hål för fästande av densamma; tydligen har den varit anbragt på ett underlag genom någon massa. Den lilla silverpaljetten står — både i fråga om teknik och ornering — fullständigt isolerad i det gotländska järnåldersmaterialet och kan utan varje tvekan sägas vara ett infört arbete. Jag har gärna EN KRISTEN MISSION P A GOTLAND 35 velat antaga, att den tillhört något kyrkligt föremål, men har icke kunnat närmare attribuera den till någon bestämd grupp av dylika. Fil. dr Agnes Geijer har för mig framhållit möjligheten av, att den suttit på något helgonskrin eller annat relikvarium, då ju dessa äro rikt besatta med plattor och paljetter av ädel metall. Man kunde väl också tänka, att den haft sin plats på ett bokband. Någon direkt mot- Fig. 7. Fig. 8. Fig. 7. Figurframställning å ena stolpen av kortändan till djurhuvudformat bronsspänne. Nygårds i Västerhejde sn, Gotland (St. H. M. inv.-nr 2731). 2 /iFig. 8. Guldbrakteat. Under öglan adorantframstälining. Hotvattc i Ala sn, Gotland (St. H. M. inv.-nr 4530). ViFig. 7. Figure representation on one upright of the short end of the bronze fibula in the shape of an animal's head. Nygårds in the parish of Västerhejde, Gotland. (St. II. M. inv. no. 27311. Fig. 8. Gold bractcate. Under the loop a representation ol the adoration. Botvatte in the parish of Ala, Gotland. (St. H. M. inv. no. 4530). svårighet till vår paljett har jag dock ej lyckats återfinna ifrån den tid, som vår paljett måste tillhöra på grund av belägenheten på gravfältct av den grav, varur den upptogs: slutet av 700-talet eller tiden omkring år 800. Men också andra drag, som kunna förmodas vara kristna, i fyndmaterialet från tiden omkring år 800 kunna framdragas. De djurhuvudformade spännena vid denna tid äga på den bredare kortändans stolpar en ytterst degenererad ornering, som aldrig kunnat tydas. Då på de bäst bevarade exemplaren mellan stolparna befinna sig två stiliserade människofigurer, kunde man misstänka, att även på stolparna befunne sig personframställningar. På den ena 36 BIRGER S E Ii M A S stolpen av den i fig. 7 avbildade fibulan se vi också mycket riktigt, att så är fallet: vi upptäcka i själva verket en starkt barbariserad madonnaframställning. Man skönjer tydligt en sittande kvinna, man urskiljer doket, man ser henne med högra handen fatta om något, som hon håller i knät — däremot är barnet mycket förvanskat. Ett annat kristet motiv förekommer ofta på de speciellt gotländska guldbrakteaterna från tiden omkring år 800: adorantmotivet. Adorantbilden är alltid anbragt omedelbart under öglan och återger övre delen av kroppen med de lyftade händerna, fig. 8. Man kan vidare fästa uppmärksamheten på, att korsmotivet är mycket vanligt på Gotland i slutet av 700-talet och omkring år 800. Så ha nålarnas huvuden vanligen form av ett kors, fig. 9. Men har man fått upp ögonen för eventuella kristna inslag i föreraålsvärlden på Gotland i slutet av 700-talet och början av 800-talet e. Kr., då anmäla sig också vissa observationer, som röra gravskicket. Det är ett märkligt förhållande, att medan vi Fig. 9. äga talrikt med gravfynd ifrån 700-talet, är 800Bronsnål med huvud i form av ringkors.I-rån grav talet mycket sparsamt företrätt; under 900-talet 180 a å gravfältet tilltaga åter gravfynden betydligt i antal för att vid Ire i Hellvi sn, u n d e r 10 00-talet bli ytterst talrika. I själva verket J Gotland (St. H. M. inv.-nr 20550: är 800-talet fattigare på kända gravfynd än något ™~ o ^ ' J v • annat århundrade ända sedan Kr. f. till framemot rh"pethåfheadringed 1 1 0 0 ' d å k r i s t e n ( i o i n e n s seger medför, att man uppcross. From grave no. hör att lägga ned föremål i gravarna. Man kunde 180 a in the burial a rig. y, lironze pin ° ° ^ariVnViiX/Vot- g o t t h ä r i s e e t t k r i s t e t inflytande. Ett sådant inflyand ( 'o n^',S!; inS- tände kunde också skönjas däri, att fr. o. m. 800no. 20550:180 a). ' talet skelettgravarna nästan helt ta överhanden. Märkliga äro i detta sammanhang förhållandena på några gravplatser. Vid Korsbetningen omedelbart utanför Visby har funnits ett icke obetydligt gravfält med gravar under flat mark. Aren 1868—69 uppgrävdes sammanlagt ett 50-tal gravar, det första året c:a 15, därav EN KRISTE N MISSION PA G O T LA S D 37 blott några sakkunnigt — av dåvarande »studeranden Montelius» — det senare året 35 av stadsarkitekten A. W. Lundberg i Visby (Stat. Hist. Mus. inv.-nr 3910, resp. 4239). Alla visade sig vara skelettgravar; orienteringen växlande, över skelettet fanns vanligen en stensamling eller några stenar. De äldsta daterbara gravarna härröra (med undantag för en grav ifrån tiden omkring år 500 e. Kr.) ifrån slutet av 600-talet. Fynden i gravarna stamma huvudsakligen ifrån denna tid och större delen av 700-talet; därtill komma några gravar ifrån 800- och 900-talen. 1 några fall sakna gravarna fullstän- Fig. 10. Lerkärlsfragment. Från gravfältet vid Korsbetningen intill Visby. (St. H. M. inv.-nr 3910). ViFig. 10. Fragment of earthenwarc vessel. From the burial ground at Korsbetningen near Visby. (St. H. M. inv. no. 3910). digt föremål, i åtminstone 3 anträffades blott en spik, vilken i 2 fall säkert hört till en träkista, och i ganska många fanns endast en järnkniv i graven. Man kunde vara böjd att i dessa fall se kristna inslag. Vad knivarna beträffar, förekommer en järnkniv stundom långt in i medeltiden som enda gravgods i de kristna gravarna, där kniven, järnot, anses uppträda som skyddande kraft gentemot det onda. Dessa kristna inslag på gravfältet vid Korsbetningen böra då ha gjort sig gällande i slutet av 700-talet; knivarna ha också stundom just den mycket smala typ med bred rygg, som är vanlig vid tiderna omkring år 800. Det är i detta sammanhang av intresse, att i en av gravarna ifrån Korsbetningen — tyvärr från första årets icke sakkunniga undersökningar, varför man intet vet om eventuella andra fynd i samma grav — ett fragment av ett förmodligen tidigt karolingiskt lerkärl med ett instämplat sicksackband (med tvärstreck i vinklarna), fig. 10, är för handen. Även på andra gravfält, t. ex. det väldiga vid Lill-Bjärs i Stenkyrka sn, uppträda skelettgravar, vilka endast innehålla en kniv, vanligen av den ovannämnda typen, och vilka även på grund av andra 38 RI RG E R S E RM A S förhållanden — läge på gravfältet o. s. v. — böra dateras till slutet av 700-talet eller till 800-talet. Gotland har under hela Vendeltiden liksom under vissa andra delar av järnåldern varit centrum för Östersjöns handel och otvivelaktigt varit det ledande nordiska området inom konsthantverket. Under andra hälften av denna period kunna på Gotland starkare än på andra håll iakttagas förbindelser med länder, varifrån den kristna missionen utgick till de hedniska folken vid Nordsjön och Östersjön. I slutet av 600-talet och under förra hälften av 700-talet göra sig starka iriska inflytelser gällande, främst medförande en rik bandoch knutornamentik. Under andra hälften av 700-talet komma starka inflytelser ifrån det karolingiska området, vilka bringa med sig den tidigaste vågen av karolingisk konst. Denna våg, som kännetecknas av modaljongindelning av ytorna, av naturalistiska »lejonfigurer» och fågelbilder, har man hittills endast funnit efterbildad på Gotland.4 Men under sådana förhållanden skulle det vara mycket naturligt, om en kristen mission tidigt sökt sig just till Gotland. Vi veta, att anglosaxaren Willibrord, sedan han kristnat en stor del av friserna, omkring år 700 gjorde ett — misslycka! — försök att missionera i Danmark, och naturligt vore, om från det kristna Väst-Europa — vare sig från irer, anglosaxare eller franker — tidigt försök gjorts att vinna/ gutarna för kristendomen, något som med rätta kunnat förefalla så mycket mera lockande, som det här gällt en fredlig, främst handelsidkande befolkning. Gotland har under Vendeltiden stått i speciellt nära förbindelser med Mälardalen, enligt min mening 5 har det redan vid mitten av 500-talet — på frivillig väg — införlivats i det svenska väldet, och att denna gemenskap bestått under tiden c:a 650—800 se vi därav, att under denna tid en mellansvensk och en gotländsk koloni bott sida vid sida av varandra i Grobin i det 4 II. A r b m a n , Schweden und das karolingische Reich, Stockholm 1937, sid. 117 ff. Svärdsfästet ifrån Ristimäki, S:t Karins, Egent. Finland, som tillhör denna grupp, anser Arbman sannolikt med rätta vara ett gotländskt arbete. 5 Se mina skrifter: En utvandring frän Gotland och öns införlivande med sveaväldet ( = K. Vitterhets Historie oeh Antikvitets Akademiens Handlingar, Del 34, häfte 4, 1923); Det svenska rikets uppkomst ( = Föreningen för svensk kulturhistoria, Böcker N:o 6, 1925) sid. 168 ff., 196 ff.; The Grobin finds' evidence of the first incorporation of Gotland under the Svea Kingdom ( = Acta archaeologica, III, 1932) sid. 157 ff.; Die Völkerwanderungszeit Gotlands ( = K. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien, Monografier nr 21, 1935) sid. 127 ff. EN KRISTEN M I S S I O S P A G O T L A S D 39 gamla Kurland. 6 T a r man i betraktande alla dessa förhållanden, måste man finna det n ä s t a n förvånande, om icke före eller i samband med den frankiska missionen i B i r k a o m k r i n g å r 830 något försök gjorts att utbreda kristendomen på Gotland. I själva verket borde en mission på denna ö h a varit den n a t u r l i g a föregångaren till missionen i Mälardalen. J a g vill alltså antaga, att på Gotland i slutet av 700-talet en kristen mission satt in ifrån Väst-Europa, s n a r a s t det karolingiska riket. M i s s i o n ä r e r n a h a bragt med sig k y r k l i g a föremål som relikvarier (böcker?), krucifix, handklockor o. s. v., av vilka delar (t. ex. paljetter) blivit egendom hos infödingarna eller vilka efterbildats av dem (t. ex. krucifix, klockor), liksom även bildframslällningar å föremålen (t. ex. madonnabilder, a d o r a n t e r ) efterliknats. Missionen synes ha haft en icke r i n g a framgång, ty den kan f ö r k l a r a den relativa fyndfattigdomen u n d e r 800-talet. D e n n a behöver alltså, icke, som det skett, 7 t y d a s som en n e d g å n g i öns ekonomiskt-politiska ställning, varvid Gotland skulle h a efterträtts av det samtidigt uppblomstrande Birka, u t a n k a n helt enkelt bero på kristendomens insteg på ön, som i icke r i n g a u t s t r ä c k n i n g kommit gravgodset att försvinna u r 800talets g r a v a r eller reducerat det till ett eller annat odaterbart j ä r n föremål, t. ex. en kniv. Med 900-talet skulle Gotland liksom B i r k a helt h a återfallit i hedendom, och först med 1000-talet sker liksom i mellersta Sverige öns definitiva kristnande. SUMMARY B I R G E R N E R M A N : A Christian Mission i n P e r i o d a r o u n d the year 8 0 0 A . D . ? G o t l a n d a t the In 1916 the author investigated a small cairn in tho burial ground at Trullhalsar, in Angå parish, in Gotland, which contained a badly mouldercd skeloton (fig. 1), a bronze pendent ornament with silver plates inlaid with niello, ropresenting a strongly stylised human figure (fig. 2), a pendent ornament in the form of a beil (fig. 3), and an annular hoad (fig. 4), the last two of amber. The grave may be dated to the period • Jfr B. N e r m a n , Funde und Ausgrabungen in Orobina 1929 (i Congressus Secundus Archaeologorum Balticorum, Rigce 1930, hsgg. Riga 1931) sid. 195 ff.; samme förf., När Seeburg upptäcktes (i Jorden ger, Stockholm 1931) sid. 103 ff. 7 H. A r b m a n , a. a. sid. 16 f., 117; K i v i k o s k i i Acta archaeologica VIII, 1937, sid. 246 ff. * 40 BI HG ER N E RM AN iinmcdiately before the year 800 A. I). According to the author, the prototype of fig. 2 must havo been a crucifix — the outstretched arms of the crucified can be discerned. And the prototype of fig. 3 must have been a boll, probably a little hand-boll for church use; before tho 13tb century such bells were of the simple shape resembling a bee-hive exhibited on this pendent ornament. In the case in question, however, the form of burial cannot be said to have been Christian, but on the other hand, compromise forms are conceivable, where Christian persons were buried partly in accordance with pagan ritual. In a burnt layer in a nearby smaller cairn, the only find was a very thin round silver spangle, decorated with a moulded 12-leaved rosette (fig. 6). The spangle, which is an imported work, probably formed part of some ecclesiastical object, e. g. a reliquary, a book-cover, or somothing of the kind. On one of the uprigbts of tbo broader, short end of the animal-head shaped bronze fibula, • fig. 7, from Nygårds, in Västerhejde parish, from the period around the year 800, tho author thinks he can discern a representation of a Madonna. Further, another Christian motif is often met with on the Gotland gold bracteates from the same period: tbo adoration motif (fig. 8). It can be pointed out, further, that the cross motif is very usual in Gotland at the ond of the 8th century and about the year 800. Tbus, the heads of pins are usually in the form of a cross (fig. 9). In tbis connection it is noteworthy tbat tho 9th cantury is particularly poor in grave linds, and that during tbat period skeleton graves almost entirely predominate. In these circnmstances one might see Christian influonces. As a matter of fact, in certain burial grounds, e. g. Korsbetningon, immediately outside Visby, and Lill-Bjärs, in Stenkyrka parish, it can be seen that, at the end of the 8th century and about the year 800, they, on the whole, ceasod to place objects in tho graves, or only allowod the deceased to take an iron knife with him into the grave — even far into Medieval times a knife was orcasionally placed in the grave to prevent the deceased from walking. In the first-mentionod burial ground it has beefi possible to establisb in certain cases that, in conformily with Christian custom, the dead were buried in wnoden coffins (a nail may be found preserved). At the end of the 7tb and during tbo 8tb century, Gotland was in livelier contact tban any other part of Sweden with tho countries from which the Christian missions went out to the heathen peoples along the North Sea and the Baltic. It would thereforo be natural that a Christian mission should have made its way just to that island at an early date. As Gotland, which was under the rule of the Svear, was in especially dose communiention with the valley of Lake Mälar during the Vendel period, it would almost be surprising if, sooner or låter, in connection with the Frankish mission to Birka about the year 830, no attompt bad been made to spread Christianity in Gotland. Tbo author is thereforo inclined to consider that, at tho end of tbo 8th century, a Christian mission was sent to Gotland from Western Europé, most probably from the Carolingian Empire. Tho mission appears to have had no slight success, for it can explain the relativo meagreness of finds from the 9th century. In the lOth century Gotland, like Birka. would have relapsed into paganism, and its definitive christianization does not take place until the l l t h century, as in Central Sweden.