Ett mästerverk Ugglas, Carl R. af Fornvännen 201-212 http://kulturarvsdata.se/raa/fornvannen/html/1943_201 Ingår i: samla.raa.se ETT MÄSTERVERK AV CARL R. af UGGLAS I och med W a l t e r P a a t z ' för några år sedan utgivna, vittomfattande »Bernt Notke und sein Kreis» (1940) existerar en länge saknad överblick över det väldiga material — tyskt, svenskt, danskt, norskt, finskt och baltiskt — som låter sig gruppera i första hand kring den store mästare själv, vars namn ingår i bokens titel, men också kring den krets av stilefterbildare eller stilutvecklare, som är ansluten till hans verkstad och där mer än en gör sig gällande som skapande konstnär. Man häpnar över den högkvalitativa produktivitet, som under bara ett kort antal decennier av den utgående medeltiden utvecklat sig under signum av en rad betydande mästare och i mycket stor utsträckning uppburits av de höga fordringarna hos beställarna i småstaterna runt Östersjön och på den skandinaviska Nordsjökusten. Ingen — allra minst Paatz själv — är dock i tvivelsmål om, att antalet av redan kända konstverk ännu avsevärt kan utökas. Att man därvid får gå fram med en viss försiktighet är dock uppenbart — erfarenheten har lärt det och faran i att låta berömda mästarnamn täcka sekunda gods, där det på sin höjd kan vara fråga om en avglans av dem (inga exempel här nämnda!). Men då man står inför en gestalt som den, som här för första gången presenteras i avbildning, en skapelse av förfinad formkänsla och besjälad mentalitet, säger man sig, att här måste man ta i munnen ett av de stora namnen själva, här är det en av männen i det allra första ledet, man får känning med. Vad härmed avses är en staty av ek av något mer än 1 m:s höjd (104 cm), av obekant ursprung (nu i Västergötlands museum, Skara) och föreställande, som synes, den helige Stefanus, protomartyren, med det övliga attributet, de tre stenarna, lagda på en bok i hans högra hand; den motsvarande handen, som uppenbarligen omslutit 202 CARL R. AF UGGLAS martyrens palmblad, saknas nu — i nyare tid har den, väl på 1600eller 1700-talet, ersatts med en annan och i denna inpassats en nattvardskalk, ott tämligen omotiverat komplement kan det med skäl tyckas. 1 Dräkten är den för Stefanus vanliga, diakonens alba och dalmatika, alltså en kostymering som icke är direkt skulpturalt tacksam, men där konstnären utmärkt förstått att bryta den litet enformiga och ledsamma vertikalismen i dräktfallet genom ett par enkla, men mycket verkningsfulla trick: handen med de tunga stenarna trycker så hårt mot bålen, att överdräkten, som fastnat i kläm mellan dem, dorangerats i kroppens mittlinje och kommit att brytas och bukta i ett system av skarpa veckvinklar, medan de stora vecken i albans nederdel (som sedda från sidan te sig mindre fördelaktiga) under den synvinkel vari bilden varit avsedd att betraktas — rakt framifrån — på ett mycket lyckligt sätt fått in liv och omväxling i detta dräktstycke. Utmärkt som skulptural uppfinning! Men allra märkligast är det ståtliga huvudet (fig. 3). Ansiktet är en åldrande mans, ett ansikte med drag av trötthet och resignation, men ett som ändå genomlyses av en varm, mild och djup själ, en begrundares och vis mans själ, som ger hela uppenbarelsen tragisk ädelhet och höghet. Jag tror, alt man inte går för långt, om man kallar denna Skarastaty ett. verk av den stora konsten — ett mästerverk, som från och med nu måste räknas till vår konsthistorias verkliga klenoder. Och vem är då mästaren till verket? Det vore naturligt att här nämna den, som med rätta intar platsen av primus inter pares inom det skede, till vilken statyn uppenbarligen hör, 1400-talets sista år, kanske rent av en ändå något yngre epok, nämligen Bernt Notke själv. Bilden voro honom icke ovärdig, och namnet Notke har verkligen också en gång — den enda gång då mig veterligt statyn överhuvud taget varit berörd i litteraturen! — flyktigt associerats med arbetet; W e n t z e l yttrar i sin översikt i Zeitschrift des Vereins fiir liibeckische Geschichte und Altertumskunde XXIV (1937—1938, s. 404) över de närmast föregående årens konsthistoriska litteratur i Statyn återges här dels (fig. 1) i det skick, vari den befann sig före dess konservering 1939 — då också en tunn överslamning av vitfärg avlägsnades — dels (fig. 2) så som den nu framträder. Trots de kvarstående ovidkommande tillsatserna synes mig bilden av den orestaurerade figuren återgiva dess tämligen svårfångade karaktär på ett mer träffande sätt än den efter restaureringen tagna fotografien. 1 ETT MASTERVERK 203 Fig. 1—2. Obekant ursprung. Den hel. Stefanus (Västergötlands museum, Skara). Till h. före, till v. efter konservering 1939. Ursprung unbekannt. Der hell. Stefanus (Västergötlands museum, Skara). R. vor, 1. nach der Konservierung 1939. 204 CARL R. AF UGGLAS norra Europa på tal om vissa Notkeska skulpturverk i Danmark, att han vore benägen att räkna till deras »Umkreis» dels »einen Stefan im Museum in Skara» — varmed måste avses just ifrågavarande bild — dels en Nicolaus »in Färinge» (uppenbarligen Faringe, Uppland), ett ståtligt och imponerande, hittills ej publicerat verk i Notkeanda — P a a t z 2 attribuerar det till Aarhusaltarets snidare som enligt honom ej är att identifiera med mästaren själv — men knappast ett, man omedelbart får i tankarna i samband med Skarastatyn. Vad Wentzel här närmast syftar på som jämförelsemoment är förmodligen den a v T h o r l a c i u s - U s s i n g 3 tidigast bestämda Laurentiusbilden i Vodder (fig. 4) — i den där gjorda attributionen till Notke instämma både P a a t z 4 och R o o s v a l 5 — men själv ville jag härtill Fig. 3. foga: ligger det något alldeles beHuvudet av statyn fig. 1. rättigat och förklarligt i att Kopf der Statue Abb. 1. denne Laurentius nämnts i samma andedrag som Stefan i Skara, så ger, så vitt jag själv kan förstå, just en jämförelse dem emellan på ett särskilt eftertryckligt sätt otvetydigt till känna att Notke i c k e är den, som svarat för sistnämnda skulptur. Det förklarliga i sammanställningen ligger i den — åtminstone skenbart — gemensamma totalkaraktären, uppställningen efter samma schema, dräktens art och faktur. Men mot detta väga ofrånkomliga oöverensstämmelser ej med hänsyn så mycket till den eller * B. N o t k e s. 124, 316 (nr 17). Mot Paatz' uppfattning om Aarhusskulptörens förhållande till Notke själv märk dock en reservation av R o o s v a l , Bernt Notke i smältgrytan? (Konsthistorisk tidskrift 1941 s. 9). 3 Einige Arbeiten in Dänemark aus Bernt Notkes Werkstatt (Acta archaeologica VIII [1937] s. 221 f.). 4 A. a. s. 103 f., 381 (nr 104). 5 A. a. s. 10 f. ETT MÄSTERVERK 205 den detaljen, men av principiell art; draperifördelningen hos Skarabilden är livligare, arbetande med ett större antal noter än den är hos motbilden i Vodder och — framför allt — det andliga innehållet är ett annat där än här; vad som hos den förstnämnda är inåtvändhet, begrundan, vekhet, det är hos den sistnämnde vresig kraft, nästan ovänlig strävhet, e n g a r d e ställning — R o o s v a l 0 har utmärkt karakteriserat det. Vodderstatyn är typiskt notkesk, just detta hårda, heroiska, om också ej intagande, ger i sammandrag avtrycket av den praktfulla, men oregerliga och besvärliga människa, som den store lubeckaren var. Men det finnes en annan liibsk konstnär av en blott föga yngre årsklass än han själv, en som formellt står honom så nära, att det ofta är svårt att skilja mellan trådarna i de bådas ceuvres, men som just står på den distans från den andra, Fig. 4. som betecknas av motsättningen Vodder (Danmark). Den hel. Laurentius. Vodder (Dänemark). Der heil. Laurentius. mellan arbetena i Vodder och (Nach Acta archaeologica VIII.) Skara, jag menar Henning von der Heide. Med begagnande av ett par expressiva teologiska termer talar P a a t z 7 träffande om den »vita activa», som fyller allt som gått ur Notkes händer med sin obändighet, och om den »vita contemplativa», som sveper ett slags stilla, liksom inifrån brinnande and9 7 A. a. S. 11. A. a. s. 160. 2o6 C A R L ti. A P U G G L A s ___, lighet kring så många av den andres helgon och människor. Henning von der Heide är, tror jag man kan säga, den romantiska lyrikern i den nordtyska senmedeltida konsthistorien, stående mitt emellan den notkeska oböjliga realismen och den våldsamma, till gränsen av det osunda nående expressionismen hos en Claus Berg eller en Benedikt Dreyer. Man kan väl, om man vill, med P a a t z 8 se i honom en reaktionär, en slags återknytare till en äldre fas av gotiken minst lika mycket som — så som också sagts — en man av den gryende renässansen, 9 troligen skolad inom de sydtyska kretsar (t. ex. familjen Vischer i Nurnberg), hos vilka samma brytningsfenomen — en förnyad känsla för en redan halvglömd tradition och de söderifrån framkvällande tidsnyheterna — ingingo en egenartad legering; men är han reaktionär, måste samma anklagelse gälla dessa kretsar själva, där dock groningsgrunden låg för Mellan-Europas skönaste konst under det här ifrågavarande tidsskedet. Hans avsikter uttrycka sig även i hans yttre form så som denna materialiseras i hans draperistil. Den är övertagen från Notke, 10 därom kan ej gärna disputeras, men den är icke hans likväl. Där Notke, den typiske sengotikern, obekymrat likgiltig för det snarvackra, låter veckfallen kring sina figurer söka sig fram precis som de vilja utan stort bekymmer om behag och harmonisk avvägning, mildrar von der Heide det allt för utmanande. Då Notkes Vodder-Laurentius kliver fram utan att bry sig om att annat än med en knyck i ena höften och framflyttande av ett ben bryta vertikallinjernas outrerade rätt-upp-ochned, maskerar von der Heide oftast ensidigheten i effekten med en diagonalt över kroppen kastad eller löst sammandragen mantel — så hos hans Johannes evangelisten i Roskilde domkyrka, 11 ibland också i mindre understruken form, så hos en annan Johannes, ur en kalvariegrupp, från Vallerstad, Östergötland (Statens Historiska Museum) 12 — eller åtminstone genom att låta ett system av djupare eller A. a. s. 158, 160 f. * Se P i n d e r, Die deutsche Plastik vom ausgehenden Mittelalter bis zum Ende der Renaissance (1929) s. 449. 10 Se särskilt P a a t z , a. a. s. 156. 11 Jag följer här bestämningen hos P a a t z , a. a. s. 152, 366 (nr 83). T h o r 1 a c i u s - U s s i n g, Acta archaeologica VIII s. 222 ff. ser i bilden ott Notkeverk. 12 Hänförd till von der Heide själv av T h o r l a c i u s - U s s i n g , Ett par Arbejder af Henning von der Heide (Fornvännen 1930 s. 100 ff.), med 8 ETT M ÅS T E R V E R K 207 grundare kaviteter så helt uppluckra ytan, att en intressant skuggeffekt ersätter vad själva modelleringen försakar — jag tänker framför allt på den utomordentliga lille Hieronymus i Vadstena. 13 Eller avbalanserar han den vertikala dominanten, utan att förneka den, med motiv av annan art, nämligen invikningar och sneddragningar — som hos Skarastatyn. Ty så som vi ovan lärt känna denna staty till dess karaktär kan jag icke se annat, än att dess upphovsman kan vara någon annan än den här senast behandlade Lubeckskulptören, Henning von der Heide; 14 även ett smådrag som det halvsänkta ögonlocket, som P a a t z 1 5 framhåller som betecknande för de heideska fysionomierna, går här igen. Under sådana omständigheter är det i viss mån egendomligt, att, hur pass övertygande utslag till Heides förmån än kan nås vid en konfrontering av Skarastatyn med von der Heides produktion i stort, ingen d i r e k t motbild kan uppställas till den förra; produktionen ifråga så som den hittills blivit bekant är emellertid knapp nog, det må tjäna som förklaring till sakförhållandet. Men det existerar verkligen på e t t håll ett konstverk, som, så vitt jag förstår, kan hava anspråk på att få framträda som en dylik motbild, jag avser en staty i Donne kyrka i Nordnorge, åter en Laurentius (fig. 5), som publicerats av E n g e l s t a d . 1 6 Den ciinstämmande av R o o s v a l , Henning von der Heyde (Konsthistorisk tidskrift 1936 s. 10), däremot betraktad som ett lärlingsarbete av P a a t z , a. a. s. 165 f. 13 Tidigare tillskriven Notke ( L i n d b l o m i Birgittautställningens i Stockholm 1918 katalog s. 55 f., nr 24), numer synbarligen allmänt von der Heide ( P a a t z , Zuschreibungen an Henning v. d. Heide, Liibeckische Blätter 1926 s. 553, s a m m e förf., B. Notke s. 151, 380 [nr 101], H e i s e , Lubecker Plastik, 1926, s. 11, 16 [nr 62, 63] m. fl.). " Jag dispenserar mig från att här redogöra för en omprövning av det resultat, jag tror mig hava kommit till, gentemot produktionen av andra mästare inom den notkeska kretsen. Samtliga av dessa bestå ej komparationsprovet. Den, som närmast skullo kunna anmäla sig sora konkurrent, är väl >Imperialissimamästaren>. Men han är för konstnärligt obetydlig, för slät och för friserad för att kunna på allvar ifrågakomma. 15 B. Notke s. 159. 16 Senmiddelalderens kunst i Norge ca. 1400—1535 (1936) s. 51 f., 275 f. [nr 92], pl. 24, 25. Den är redan omnämnd av N i c o l a y s e n , Norske fornlevninger (1862—1866) s. 680 (»af grovt arbejde og uden antikvarisk verd»!). Höjden är 115 cm, alltså något mer än en decimeter större än statyn i Skara. — Här återgivna foto har vänligen ställts till förfogande av universitetets oldsaksamling i Oslo. 208 CARL R. AF UGGLAS Fig. 5. Dönne (Norge). Den hel. Laurentius. (Foto Universitetets oldsaksamling, Oslo). Dönne (Norwegen). Der heil. Laurentius. (Photo Altertumssammlung der Universität, Oslo). ETT MÄSTERVERK 209 terade författarens bestämning avviker visserligen avsevärt från den, jag här ville föreslå; enligt honom skulle mästaren, en sengolisk liibeckare, vara »en försiktig realist, påvirket fra Nederland» och verksam redan decenniet 1460—1470. Motiven för denna bestämning äro emellertid få och svävande och för egen del kan jag av flera skäl icke godkänna dem; jag påpekar emellertid i förbigående, att Engelstad hos Dönnehelgonet finner ett visst höggotiskt drag, som förvånar honom — alltså en företeelse, som, enligt vad nyss ovan (s. 206) framhölls, utgör en ingrediens just i Henning von der Heides stilkomplex! En första blick på Dönneshelgonet utfaller visserligen ej, det må erkännas, omedelbart förmånlig för min tes. Martyren är här uppfattad på ett annat sätt än i Skarastatyn, inte som en åldring längre, utan som en helt ung man — en litet svärmisk seminarist, skulle man kunna säga, en poet av den sentimentaltromantiska skolan — och, så vitt kan dömas enbart av avbildningar och efter den övermålningsprocedur, som gått fram över bilden och troligen delvis vanställer densamma, är konstverket icke av samma klass som det analoga i Skara. Men ser man närmare till, skall man märka, att man dock nog inte gjort ett felgrepp genom att i detta sammanhang mana fram minnesbilden av den norska vis-å-vis'n. Posen är densamma med den lätta indragningen i ena höften och huvudets böjning mot vänstra axeln — litet djupare och känslosammare i rörelsen än i Skara: den unge sentimentale poetens sätt att verka intressant. Men dräktmotiven äro koncipierade på principiellt samma sätt: albans veck samlas under handen med boken och de i dalmatikan vikas från ena sidan in över fötterna just på det sätt, som hos Skarastatyn i sin synbara självfallenhet utgör ett så egenartat välfunnet inslag. Jag kan i vart fall ej påpeka någon annan skulpturskapelse inom det nordeuropeiska området, där samtliga dessa karakteristika sammanträffa och samverka med varandra i högre grad än hos denna.17 Kanske är Dönnesstatyn en tidig avfattning av ett motiv, som mästaren först i sin ålderdom återvände till för att giva det den ökade 17 I förbigående framkastar jag frågan, huruvida icko en mycket vacker staty av cn helig abbot i Gammalstorps kyrka, Blekinge, skulle kunna inräknas inom von der Heides ceuvre. Den är publicerad i Sveriges kyrkor. Blekinge II (1941) s. 133, lig. 115, där emellertid betecknad som >kanske sydnederländskt arbete från sen. hälften av 1400-talet». Jag är dock icke beredd att själv för närvarande taga ståndpunkt till frågan. 14 — Fornvännen 1943. 210 CARL R. AF UGGLAS monumentalitet — med större bredd i veckföringen o. s. v. — som tycks utmärka det slutliga skedet av hans långa bana; han levde ända upp emot år 1536, men hans produktion tycks upphört redan vid pass 25 år dessförinnan, uppenbarligen på grund av undergrävd hälsa. 18 I vart fall finns ej, synes det mig, någon bild som i detta avseende kan sidoställas med Skarastatyn än den sköne Johannes döparen i Deutscbes Museum i Berlin 19 (fig. 6) och denne är sent tillkommen, först under tidsavsnittet 1505—1510; troligen vore en identisk datering väl sen för den svenska skulpturen, men de ligga av allt att döma inom samma stämningsoch tidsrayon. Johannes i Berlin räknas till den liibska mästarens förnämsta verk; med blicken långt spanande ut under de litet tunga ögonlocken och med helhetens fint harmoniserade avvägning är den också en märklig uppenbarelse av skådande, anande och mänskligt vemod: efter mig kommer den som är större än jag. Jag Fig- 6. Deutscbes Museum, Berlin. Johannes tror, att Skara museums helige 0 , , , ,, . , ,..,, döparen. Deutscbes Museum, Berlin. Johannes der Täufer. (Nach Paatz, B. Notke.) Stefanus värdigt kan ställas två vid Berlinbildens sida. De " P a a t z, B. Notke s. 148. 19 Attributionen till von der Heide är gjord av P a a t z , Liibeckische Blätter 1926 s. 554, jfr s a m m e förf., B. Notke, s. 155 f., 164, 312 (nr 7), med här följda datering-, R o o s v a l , Konsthistorisk tidskrift 1936 s. 12, synes avböja densamma. ETT MASTER VERK 211 bilda i mina ögon kulmen av vad Henning von der Heide förmått. Jag skulle också tro, att fastslåendet av Skarastatyn som ett von der Heide-arbete har ett ord att säga även i det segslitna tvistemålet om det rätta mästarnamnet för den berömda Johannes evangelisten i Liibecks St. Marien (nu efter bombardemanget av Lubeck sommaren 1942, ej längre existerande, i vart fall svårt skadad). Tvisten har gällt: Notke eller von der Heide, och striden därom har böljat fram och tillbaka omkring föremålet med segerrapporter än från den ena, än från den andra sidan. 20 Godtages min bestämning av Skarabilden, synes mig att den kan få vågskålen att sjunka till von der Höides förmån. Det är mycket som förbinder de två; ingen annan von der Heide-gestalt torde äga så mycket gemensamt med Llibeckskapelsen som Skarabilden. I så fall finnes en hel triad — kanske rätteligen utökad med en fjärde faktor, den dock troligen äldre Vadstena-Hieronymus — att markera toppunkten av den store mästarens ceuvre. Var Skarastatyn ursprungligen hört hemma vet man ingenting om. Själv har jag svårt att tro med hänsyn till ett sällsynt kvalitetsarbete som detta — sällsynt icke minst i Västergötland, där senmedeltiden i stort sett bildar en konstnärlig ödemark och där Östsveriges kontakt med ledande baltiska konstcenlra så gott som helt saknas — att det utförts på ett ringare uppdrag än från stiftets egen domkyrka. Kanske har den i förhållandevis sen tid kommit ut på landsbygden som en gåva till någon där belägen fattig kyrka i behov av utsmyckning, så som ju ofta nog skett; kalken i bildens ena hand visar, att den ännu varit föremål för uppskattning tämligen långt fram i tiden — kanske blev den genom denna kalk förvandlad till en Kristusbild (varvid stenarna på andra handen uppfattats som eucharistiska bröd?). I vilket fall som helst har den från början helt visst icke beställts av en senmedeltida västgötisk församling vilken som helst. De olika ståndpunkterna sammanfattade hos P a a t z : B. Notke s. 340; på vissa håll har framkastats tanken på ett samarbete mellan do två, så hos R o o s v a l , Konsthistorisk tidskrift 1936 s. 12 f. (vilken docksenare, sammastädes 1941 s. 10, enligt vad det synes, helt accepterat von der Heide-teorin). 20 212 CARL R. A F UGGLAS ZUSAMMENFASSUNG CARL R. af UGGLAS: Ein Meistei-werk. Verf. behandelt eine besonders schöne, bisher nicht publizierte Statue eines heil. Stephan aus dem Västergötland Museum in Skara (Eiche, Höhe 104 cm, in neuerer Zeit mit einem Kelch versehen; Abb. 1—3) und weist sie, nach einer Vergleichung mit einem sicheren Notke-Werk wie dem auf Abb. 4 und einer Anzahl Arbeiten von Henning von der Heide, diesem Meister zu. In ihrer geistigen Anlage und damit hinsichtlich der Entstehungszeit scheint sie dem bekannten Johannes dem Täufer im Deutschen Museum ia Berlin (Abb. 6) verhältnismässig nahe zu stehen, hat aber nach Ansicht des Verf. einen Vorläufer in einer Laurentiusstatue in der norwegischen Kirche in Dönne (fruher von E n g e l s t a d : Spätmittdalterliche Kunst in Norwegen ca. 1400—1535, 1936, S. 51 f., 275 t. als Werk eines liibeckischen, niederländisch beeinflussten Meisters aus den 1460er Jahren bezeichnet; Abb. 5). Die Skara-Statue, die etwa um das Jahr 1500 öder kurz nachher entstanden sein und neben derjenigen in Berlin den Ilöhopunkt im Schaffeti von von der Heide bezeichnen durfte, wird nach Ansicht des Verf. wohl dazu beitragen, dass in der umstrittenen Frage nach dem Meister der grossen Johannes-Statue in der Marienkirche zu Liibeck (Notke öder von der Heide?) die Entscheidung fiir von der Heide fällt. Die Statue in Skara stammt aus einer unbekannten Kirche in Västergötland; ihre ungewölmlich hohe Qualität rechtfertigt die Vennutung, dass dies? Kirche ursprunglidi die Stiftskirche selbst, der Dom in Skara, war.