N 13 SVENSKA FDBNNIHHESFÖREKIHQENS TIDSKRIFT. { . ‘ - >: - FEMTE BANDET. Isa häftet. INNEHÅLL: Sid. MONTELIUS, O., Deli'förhistoriska fomforskningen i Sverige under åren 1880 och 1881. Kortfattad öfversigt (med 26 fig.) ...... ........................................ ................................ 1. STOLPE, H.( Grafundersökningar på Björkö i Mälaren år 1881 (med 2 fig.) ....... ...................... ......................................... 53. OLSSON, P., Om några fornminnen från Jemtland och Ånger­ manland ...... ........................................................................ 64. HILDEBRAND, H., Bidrag till vår medeltids kännedom från åren 1880 och 1881 (med 3 fig.) .............................. :. 71. EICHHORN, C., Gripsholms slotts konsthistoria under renäs­ sansen. Kort öfversigt (med 2 fig.) .......................... 88. MONTELIUS, O., Sveriges arkeologiska litteratur åren 1880 och 1881 .......................................................>................. 102. Gripsholms slotts konsthistoria under renässansen, Kort öfversigt af G. Eichhorn. Intet af Vasatidens slott har såsom Gripsholm oafbrutet intill våra dagar tjenat som boning för våra konungar; och intet bland dem har följaktligen att förtälja om en så lång rad af omgestaltningar och förändringar. Det oaktadt har slottet än i dag bevarat så pass mycket af sin äldsta skepnad, både in- och utvärtes, att en konsthistorisk undersökning af dess första uppkomst och anordning ej alldeles saknar de nödvändiga hållpunkterna. Det är en dylik öfversigt vi i det följande skola försöka, med ledning af de något torftiga, men pålitliga källorna från renässansen, hufvudsakligen slottets räkenskaper, samt under, rådfrågande af sjelfva byggnaden och den beskrifning öfver densamma, hvilken härleder sig från slottets mångårige tjenste­ man, hofkamreraren Ljungman (Sthm 1755; 2:a uppl. derst. 1790). Afven de senare beskrifningarna af Strinnholm (1822), Stierneld (1825, bihang 1826) och Nordensvan (1880) samt den 1870 ut- gifna förteckningen öfver slottets taflesamling, nied inledning af nuvarande intendenten, kammarherre Ekenstierna,*! hafva jem- förts och lemnat en eller annan enstaka uppgift. Det bör emel­ lertid anmärkas, att det nya material till slottets byggnadshistoria, de båda sistnämnda arbetena innehålla, hufvudsakligen leder sitt ursprung från en samling anteckningar ur slottsräkenskaperna, gjorda af frami, aktuarien, grefve Oxenstierna; men deras fram­ ställning af ämnet är hvarken uttömmande eller fullt korrekt, hvad man ej heller af dylika arbeten kan fordra. Gripsholm räknar sin början som gods och fast hus från 1380-talet, då det bildades och sannolikt bebygdes af riks- GRIPSHOLMS SLOTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 89 drotseten Bo Jonsson. Dess namn förekommer i handlingarna första gången 1386, då Bo Jonssons sven i Gripsholm, Jönis Diaekn, der utfärdaren handling, och den mägtige drotseten sjelf i mars daterar ett qvitto »in curia mea» Gripsholm (Sv. riksarch. pergamentsbref, 2). Dess vidare öden under medeltiden höra ej hit; de finnas i korthet utredda i Styffes bok örn Skandinavien. För vårt ändamål förtjenar blott anmärkas, att slottet 1434 under dalkarlsresningen antändes af dess fogde Hartwig Flögh, och att då sannolikt ej mycket af åbyggnaderna biet' qvar. Ar 1472 tillbytte sig Sten Sture godset; i bytesbrefvet af 1 sept. namnes »Nesby som Gripsholm lipa standher», något som tyckes antyda, att vid denna tid ånyo fanns ett fast hus der. Säkert är, att herr Sten skref sig till Gripsholm och ofta vistades der, tills han 1491 å dess egor stiftade ett kartusiankloster (beläget der nu Mariefreds kyrka och kyrkogård äro) samt 1498 gaf hela godset till detsamma. Klostret invigdes 1504, men egde ej be­ stånd längre än till 1526, då dess eganderätt till Gripsholm klandrades af konung Gustaf å riksdagen i Vadstena och genom öfverenskommelse afstods af konventsbröderna. Sedan Gustaf öfvertagit Gripsholm, finner man (Gustaf lis registratur, 6), att han 1529 der i borgaläge förläde fyra per­ soner med fem hästar, en sak som också i sin mån visar, att något slags fast hus då måtte funnits der. För jemförelsens skull nämna vi, att borgalägena vid Tynnelsö och Svartsjö hvardera voro 6 hästar och karlar, medan Linköping, Uppsala och Vesterås erhöllo 25 af hvardera slaget. Om beskaffenheten af bohag och innanrede vid denna tid ger oss ett inventarium af 1529 i jan. (Shand, handl. 37) en liflig, ehuru just ej fördel­ aktig föreställning. Konungen vistades alltifrån 1530 ej sällan på stället, såsom de derifrån utfärdade brefven visa. Tio år efter, sedan han kommit i besittning af det stora godset, beslöt han att der uppföra en kungaboning och ett fäst hus efter sin samtids fordringar; Tegel säger (2, s. 104): »Widh S. Laurentg tijdh, lätt Konung Gustaff fundera och vpbyggia Gripsholms Slott på then Holma som Hiet nu står.» Den slutsats som man kan draga ur dessa ord är märklig. Tegel påstår, att konungen låtit från grunden uppföra slottet; och han synes halft antyda, att det skulle förut legat på något annat ställe än det nuvarande. Båda delarne förefalla emellertid, minst sagdt, tvifvelaktiga. 90 C. EICHHORN Slottets plan (tig. 2) visar den oregelbundenhet i anläggning, som tillhör medeltiden, och hvilken icke förekommer hos de slott, dem konung Gustaf veterligen från granden uppförde, t. ex. Vad­ stena och Uppsala. Möjligen, ehuru ej sannolikt, skulle en annan förklaring kunna sökas härtill, nämligen grandens beskaffenhet; men detta antagande tarfvar bevis, hvilka, så vidt bekant, ej äro lemnade. En noggrann undersökning af grundmurar och källar- hvalf skulle i det afseendet vara afgörande; men ej heller denna har blifvit gjord. Underrättelserna örn byggnadens fortgång äro högst spar­ samma. Endast för året 1539 finnas räkenskaperna i behåll. Der omtalas flere murmästare och murare, bland dem främst Måns Höck. En gammal uppgift förmäler, att Hendrick van Kölen varit byggmästare för slottet under denna tid. Säkert är, att han redan 1540 var flyttad från Kalmar, och att han fyra år senare hade någon befattning här. I alla händelser drefs arbetet med stor kraft och var helt nära fullbordadt, då konungen 1544 tillskrifver sin befallningsman Harald Lake, att tyske timmer­ mannen Jacob (förmodligen Richter, som sedan biet’ byggmästare på Kalinar) tilltror sig resa ett annat sparrverk på stora tornet, efter en af Harald till konungen sänd utkastning, under det Petter Hollender (byggmästare) gör andra tornet färdigt. Efter nu Hendrick van Kölen och en annan byggmästare gillat samma fason, så var konungen tillfreds dermed. Han sage gerna, att de med allvar företoge de tornen, så väl som annan byggnad, så att den ändtligen en gång blefve färdig, ty det vore nu på tiden. Hvad angick Haralds fråga, örn konungen ville ha vå­ ningar (ram) eller skytt ofvanpå detta sparrverk, kunde han ej svara bestämdt. Byggmästaren borde laga, att det blefve starkt och varaktigt och väl tätt lagdt och befäst med bjelkar, då man sedan kunde inrätta sig efter behag och behof. Denna skrif­ velse ger anledning till ett par vigtiga slutsatser rörande bygg­ naden. I första rummet synes visst, att år 1544 blott två torn funnos under arbete; då det ena af dem kallas det stora, voro dessa tvifvelsutan nuvarande Gripetornet och Vasatornet (1 och 2 å planen), de båda så till läge som murtjocklek och indel­ ning ålderdomligaste bland slottets torn. Vidare var det, hvad stora tornet vidkommer, blott fråga om en provisorisk afslut- ning, tydligen föranledd af konungens önskan att snart kunna GRIPSHOLMS SLOTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 91 bebo slottet. Som bekant, visar också Gripetornet en afsats, som tyder på, att dess öfre del blifvit tillbygd långt efter det den nedre fulländats. Huru mycken vigt konung Gustaf lade vid Grips­ holms starka befästande och proviantering, synes af riksdags­ beslutet i Vesterås af jan. 1544, der det uttryckligen yrkas, »att Gripsholm motte nogsambligen medb alle niidtorffter förwarat och i tijdh försorgt bliffua, på thet Hans Kon. Mtt. ock motte förhålla sigh ther vppå, hwar så behöffdes». Vägen mellan Stockholm och Gripsholm borde hållas ren och öppen af några galejer, i händelse af ett fiendtligt öfverfall. Ej långt derefter kunde konungen, som krönikorna förmäla, fira slottets fullbordan med en lysande fest, som varade i fjorton dagar. Det är naturligtvis svårt att med full bestämdhet säga, hvad som då var färdigt; men allt synes dock gifva vid handen, att slottet 1544 utgjorts af de båda ofvan nämnda tornen samt längorna mellan dem och från Vasatornet intill nuvarande Teater­ tornet (3). Taket i drabantsalen (5), ännu bibehållet, är måladt i vacker och ren renässansstil och bär i en af sina rutor året 1543. Detta synes oss bevisa, att båda våningarna i dessa längor redan då voro uppförda. Tydligen bildade ytlermuren mellan tornen ett knä liksom fortsättningen, och den tjocka murdelen på ena sidan af nuvarande konseljrummet (8) är lemning af denna. Den utskjutande lilla flygeln, som stöter intill kavaljers­ flygeln, måste vara en tillbyggnad från slutet af 1500-talet. Huru dessa »våningar» voro indelade och prydda, derom lemnar oss det nuvarande slottet mycket knapphändiga upplys­ ningar, och vi skulle vara hänvisade till gissningar eller all­ männa slutledningar, om ej lyckligtvis ett fullständigt bevaradt inventarium af maj 1548 (Skand. handl. 37) gåfve oss en del värderika upplysningar och vinkar i detta afseende. Det ej blott lär oss känna den utomordentliga förmåga att hopa rike­ domar, som konung Gustaf besatt; det meddelar äfven uppgifter som direkt röra vårt ämne, och bland dem flere af stort intresse. Vi få sålunda en fullständig förteckning å slottets gemak. Grips­ holm hade 1548: Scriffuare stuffuan, Anstax carna: en, Jungfru Camaren, Normand/ Camar, fru Cirstines Camar, lille Borg- stuffuan, fru Ebbes Camar, Faatebursstuffuan, Cappellen, Niels Birgesons Garner; alla dessa uppräknade i den ordning, i hvilken de förekomma i inventariet. Till dessa komma de genom en 92 C. EICHHORN. uppgift från 1546 kända: lilla Slopcamaren, frugestuffuan, hertog Eriks mak och konungsmaket. Detta gör ett antal af fjorton, och man kan ju antaga att några fler funnos. Kasta vi en blick på planen, så finna vi, att den nuvarande andra våningen, från och med Gripetornet till Teatertornet (med frånräknande af lilla flygeln åt yttre borggården), upptager nio genom verkliga murar skilda rum, då trappuppgången utanför drabantsalen (uppförd af Gustaf III) räknas som en afdelning; och tänker man sig ett ungefär motsvarande antal på nedra bottnen, erhålles summan 18. Vi ha anfört detta som ett af stöden för vår sats, att kung Göstas Gripsholm ej var större än ofvan nämnts. Dermed vilja vi dock ej bestrida, att sjelfva omgifningsmuren varit uppdragen mot söder och vester; detta synes så mycket sannolikare, som ingen mellanmur i slottet är så grof, att den någonsin kunnat bilda yttermur, med undantag af det förut omtalade stycket vid konselj rummet. Afven om gemakens utstyrsel få vi antydningar genom in­ ventariet. I kapellet fanns ett altarkläde, gjordt af en messhake! af silkeväf, i flere af rummen höljdes väggarne af »drätter» och »bonader» af betydlig längd, och dessutom hade Anders Målare och Knut Målare sirat slottet med åtskilliga dekorationsmålningar, utförda, som inventariet säger, på lakan, således äfven de af- sedda till rumprydnad. Den förre af dessa konstnärer är den längre fram mycket omnämnde konstnär, som under en del af Johans tid förestod byggnadsarbetena å Stockholms slott, och om hvars öden vi på annat ställe (Nordisk Familjebok) meddelat några kortfattade upplysningar. De ädlaste af väggtapeterna voro de »flamske täcken» och »silkebonader», som här nämnas. De förra beskrifvas noggrant till ämne och storlek, och möjligt är, att fragment af dem ännu förvaras i slottets fatebur. Särskildt förtjenar märkas, att ett par stycken sägas prydda med »w: n: Herres wapn» och således möjligen utförts af de »gullväfvare» kung Gösta inkallat, i hvart fall på beställning af honom. Vi kunna nämna, att åtminstone 1547 dylika konsthandtverkare funnos i konungens tjenst. Men Gripsholm hyste ännu en annan märkvärdighet inom sina murar vid denna tid. Der fanns ett betydande taflegalleri, öfver hvilket inventariet ger oss en utförlig och i hög grad vigtig förteckning. Enligt en uppgift skulle här 1546 funnits blott 28 målade stycken, och enär inventariet af 1548 upptager ej mindre än 90, skulle sålunda den betydande tillväxten egt rum mellan dessa båda år. Huru som helst, är det synnerligen upplysande att genomögna förteckningen. Samlingen af konterfej uppgick till 21, bland dem 2 »efftber w: n: herre», samt dylika af hertigarne Erik och Johan, äfvensom af utländske monarker, både samtida och äldre. Bland de egentliga taflorna framstälde de flesta bibliska ämnen; dock förekomma äfven andra, t. ex. »Om Pariis dröm», »Om Luchresia», »Om en hustru sitter och syr», »Om Luxuria», »Örn poeterij, ther fortuna står mitt vppå tafflan» o. s. v. Summan af taflorna uppgick till 69, och således hela beloppet af målningar till 90, en i sanning betydande samling, om man betänker den tidens allmänna kulturförhållanden, och särskildt det ringa tillfälle, som här i Norden skulle gifvas till förvärf af dylika konstföremål. En märklig omständighet bör slutligen ej förbigås i sammanhang härmed: der talas på flere ställen om »förbettrade» taflor, och på ett ställe säges uttryck­ ligen: »Förbettrade tafflor anno 48 alf Petter meys 26 aprilis 6 stoore tafflor», hvilket utmärker, att ganska många bland taf­ lorna måtte varit gamla eller — hvad som synes sannolikare — skadats i följd af någon flyttning eller sjöfärd. Säkerligen kan man antaga, att flertalet inkommit från Tyskland och Neder- landen. Omöjligt är ej heller, att några bland de sålunda be- skrifna ännu finnas i statens ego; åtminstone örn ett par, tre har man skäl att misstänka något dylikt. Efter inventariet af 1548 (samt ett annat öfver arkliet af 1554, hvilket ej angår vårt ämne) hafva handlingarna blott föga att förmäla örn Gripsholm under konung Gustafs dagar. Väl äro räkenskaperna för 1555 och 1556 i behåll; men äfven de omtala ej mycket. Hendrick van Kölen, konungens byggmästare eller befallningsman på Strengnäs gård, som han 1556 kallas, uttog några stycken takkoppar, och 1555 åtgingo två hundra håltegel »till allahånda Lappen på Slottz tak ett», hvilket visar att detta hade dylik betäckning. Man kan temligen säkert an­ taga, att intet af vigt vidgjordes vid byggnaden eller dess in­ redning under konungens återstående tid. Annu sista året af sin lefnad vistades han der. Med tronskiftet 1560 vidtager ett nytt skede äfven i detta slotts historia. Under de båda följande åren arbetades ifrigt på GRIPSHOLMS SLOTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 93 94 C. EICHHORN. slottets fullbordande, såsom ses af räkenskaperna för 1561 och 1562, de enda från Eriks tid bevarade. Genast 1561 talas om 198 stockar till »nya murenn», och en Niels Munck, byggmästare på Uppsala slott, förekommer. Ar 1562 arbetade 8 murmästare och 10 timmermän på nya muren, hvilken på ett ställe kallas »nya murenn off:r kellernar vtann slotid»; och samtidigt talas örn »pål- ningh vdij nye Rundelenn», der äfven »lossning (trossbotten) inlades. Här hafva vi således bevis för, att åtminstone ett af tornen uppfördes vid denna tid. Måhända var detta det nu­ varande Teatertornet, hvars murar äro något mindre tjocka än de båda förut nämnda; måhända ock Fängelsetornet, som tydligen är yngst af dem alla, såsom minst och tunnast till sina murar. Hvad som kan menas med källarne utom slottet är ej lätt att förklara; man skulle kunna gissa att dermed afses en räcka af hvalf under nuvarande kavaljersflygeln, der verkligen fordom lopp en skansmur. Af särskildt intresse är en räkning öfver arbete, som Tommos glasmästare utfört vid slottet 1562. Der uppräknas nämligen följande rum och lokaler: konungsmaket, karnapet (en utbyggnad af trä, enligt Ljungman (s. 39) belägen i ett hörn af borggården och borttagen efter 1773), stora salen, frustugan, lilltornet, vinnstenen(trappuppgången som, enligt samme torf., »hade ett stycke sin början utan på gården»), storkam­ maren, drabantkammaren, komästarekammaren och många flere ekonomi- och betjeningsrum, samt slutligen konung Eriks, hertig Johans, hertig Magnus’ och Göstaf Olssons torn, således fyra stycken. Att afgöra, hvilka af dessa namn skola fästas vid de nuvarande tornen, är svårt, om ej omöjligt. Nog af att man ser, det från 1544 till 1562 ett tredje torn tillkommit, och att alla fyra voro åtminstone till nederdelarna färdiga sistnämnda år. I förbigående bör nämnas, att den omtalade glasmästaren hette Thomas Prouost, kommit från Antwerpen och allt ifrån 1556 t.jenat i Sverige som »glasmakare och glasmålare», i hvilken egenskap han användes ända till 1564 samt var ganska verksam. Den åter, som ledde hela byggnadsarbetet under Eriks tid, var Oloff (Anderson) Muremesthere, om hvilken det i en instruktion af 1563 (Skand. handl. 27, s. 58) heter: »Grijpzholm schall och Bygges efther såsom Oloff Muremesthere ther om wett berätta etc.». Att emellertid arbetena ej voro afslutade med nyssnämnda år, derpå får man full bekräftelse af ordalagen i en ny allmän GRIPSHOLMS SLOTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 95 instruktion af 1565, der det heter: »Gripsholm schall och med taak försöries». Detta torde väl gällt den nyuppförda delen, som varit under arbete ifrån 1561. Emellertid inträffade en tilldragelse, som skulle blifva ödes­ diger för slottets historia och kring dess minne hopa skuggor, dem framtiden allt mer fördjupade. I slutet af aug. 1563 bit- fördes hertig Johan med sin gemål som sin broders fånge och invigde sålunda Gripsholm till dess blifvande, man kan nästan säga bestämmelse, att tjena som vårt förnämsta statsfängelse. Kort derpå ditsändes konungens beryktade sekreterare Göran Persson i afsigt att tillse, det alla nödiga försigtighetsmått iakt- toges vid förvarandet af en så dyrbar fångst. Af hans berättelse (Skaud. handl. 3) kunna vi för vårt ändamål utdraga ett par punkter. Han omtalar för konungen, att fången ej blifvit insatt i »thef rum Hertugh Johan ärnedt war ssassom är thef lille Törnedt emellen Astracts Salen och store Borgestugen», utan bodde »wdi thett stoore torn ofian öffr Cancelliet». Sannolikt var kansliet förlagdt i Teatertornet; ty Gripetornet synes alltid hafva varit afsedt blott för slottets försvar. Astraktsalen (salen med stengolf) och stora borgstugan lago förmodligen under riks­ salen och drottningens våning (10,11), medan »det lilla tornet» måtte vara nuvarande Fängelsetornet. Göran Persson förmäler, att golfvet i främre delen af detta torn var mer än till hälften ned­ fallet, så att man kunde intränga i källarn derunder, något som han genast lät bota. I alla fäll var hertigens fängelse ingalunda så svårt, som sägnen velat påstå; hithörande handlingar kunna anföras som bevis på motsatsen. Och hvad angår »Sigismunds kammare», hvilken skulle vara qvar från denna tid och utgjort just sjelfva fångrummet, är redan af föregående författare på- pekadt, att dess inredning, till hvilken vi återkomma, härrör från en senare tid. Vid arfskiftet efter konung Gustaf, hvilket i anseende till hertig Carls omyndiga år egde rum först 1572, föll bland annat Gripsholm på dennes lott, såsom helt naturligt, då han genom fadrens testamente erhållit Södermanland, Nerike och Vermland i hertigdöme. Dessförinnan hade emellertid Johan i nov. 1571 låtit hitföra den fångne konung Erik; och det var sannolikt först på framställning af hertigen, som fången å nyo förflyttades till Vesterås i juni 1573. Denna tilldragelse berör vårt ämna 96 C. EICHHORN. blott så till vida, att underrättelserna om densamma, sådana de i nyaste tid samlats af Ahlqvist, till fullo vederlägga sägnerna om fängelsehålan vid teatern. Man kan dessutom, såsom vi skola se, med fullt skäl påstå, att den våning, hvari det s. k. Eriks fängelse ligger, aldrig funnits till vid denna tid. Hvad angår slottets tillväxt under 1570-talet äro räkenskaperna, hvilka åter med ett och an­ nat afbrott vidtaga med 1573, mycket sparsamma på upplysnin­ gar. I juli 1572 tog hertigen Hans Eriksson i sin tjenst som målare, och denne tinnes följande år haft beställning å Grips­ holm, sannolikt för slottets konstnärliga dekorerande. Denne Hans målare, hvars namn förekommer i handlingarna alltifrån 1561, var fortfarande anstäld hos hertig Carl, arhetade ömsom å Nyköpings, Orebro och Gripsholms slott samt i Strengnäs, och fanns ännu 1596 i lifvet. Vi träffa honom än en gång un­ der loppet af vår undersökning. För öfrigt förekom väl knapt något byggnadsarbete under sagda tid, åtminstone intet som rör vårt ämne, endast mindre lagningar och dyl. Ar 1579 gaf hertigen Gripsholm i morgongåfva åt sin unga gemål, Maria af Pfalz, och samtidigt synes han begynt något mer tänka på slottets förskö­ nande och beqvämligare inrättande. Det är emellertid mycket svårt att bilda sig någon klar före­ ställning om, hvad som vidgjordes under de närmaste tio åren, åt­ minstone hvad slottets byggnad och inredning angår. Väl talas 1581 om, att en Hans murmästare arbetade »här på murenn wed slottett», och samtidigt användes bräder o. dyl. »till nyie murenn till Stelningh och wnder hwalffningen»; men något närmare be­ sked om, hvar denna mur låg, kan man ej få. Deremot ser man, att 1578 pålades för ett nytt stall, och detta uppbyggdes af sten under de följande åren till och med 1585, samt började spån- täckas 1584. Karnapet å slottet fick nytt tak, Gregorius snic­ kare gjorde »ett thoran» uti låddegården och arbetade 1584 i kamrar på slottet. År 1587 säges Mårten snickare hafva gjort skif­ ver, sängar, långa karmstolar, små karmstolar och lätta stolar, hvadan synes att slottets möblering då upphjelptes. Samtidigt voro tre murmästare och en stenhuggare i arbete på slottet; bland de förre var Matthias der Horst den förnämste. Nu inträdde ett stillestånd i verksamheten, då nämligen her­ tigens gemål atled; och först 1592 återupptogs denna, sedan han ånyo förmält sig, och jemväl Kristina af Holstein fått Gripsholm GRIPSHOLMS SLOTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 97 i morgongåfva. Det var under det nu började skedet, som slot­ tet fick sin slutliga gestaltning, sådan denna, med kanske några smärre afvikelse!-, framstår i Dahlbergs Suecia (fig. 1). Under sagda år voro ej mindre än 11 murmästare sysselsatta vid slot­ tet; och till ett »proberehus», lossning, murning och gaflar åt- gingo258 läster 9 tunnor kalk, 47,100 tegel samt 11 tollfer brä­ der. År 1593 omtalas, att Eskil murmästare murade 50 famnar mur, och dessutom nämnas 6 andra murmästare. Särskildt bör märkas, att »thili Dolff vthi En ny Saall och till En M. N. H. Senge Ka­ mar opå Slottet» åtgingo 5V2 tolft bottenbräde!-. Murningen kräfde, bland annat, 75,800 tegel. Huruvida en Jochin eller Jacob Fig. 1. Gripsholm, efter kopparsticket i Dalbergs Suecia. tornbyggare, som vid denna tid säges fått försträckningar, arbetade här eller på domkyrkotornet i Strengnäs, hvilket också omtalas, är nu omöjligt att afgöra. Deremot kan man väl antaga, att Sigfrid och Hans målare, som 1594 omtalas, utfört arbeten å slot­ tet. Till murningen sagda år användes 31,350 tegel. År 1595 voro 5 murmästare anstälde. Bräder åtgingo, »för arbete vppe i Salen och Camererne, att Panele och giöre dörer och fönster Carmer aff.» Samtidigt nämnes »den Mur som 95. oppmureds på För- borchen», och jemväl »Stenekamrener som giords på Forborgen.» Det följande året säges, att en »förtingen» slutits med Michel byggmästar, »til at öfuertheckie deli Nye Murenn»; muren innan i 7 98 C. EICHHORN. slottet hvitlimmades, i »salen» murades fortfarande, och till »den Nye Salen» gjordes nio stora fönsterkarmar. Härvid voro flere murmästare sysselsatte, förutom Michel, »som bygger på stallet». Vidare gjordes »skurtak» på slottet, och »den stoore Porten opå Fig. 2. Gripsholm, plan af nuvarande 2-.a våningen. Förborgen» förfärdigades. Än ytterligare var »Gamble Mester Hanns Måålere i Strengnäs» flitigt sysselsatt, bland annat med att »måla slottet ini», med målning af »det lilla karnapet» o. s. v.; och Joen snickare i Mariefred lade golf i salsförmaket och lilla rundelen ofvan porten. År 1597 lades golf och gjordes en fönster­ karm i nya stora salen, och skorstenar uppmurades der. Två år senare fortsattes »nya muren» (med uppmurning af 39,600 te­ gel m. m.), hvarjemte »nya rundelen» omtalas såsom täckt. Hvad med denna menas, ses längre fram af samma års räkenskap, der murmästaren Anders Nilsson talar örn »then Betinghninghen som iagh haffuer Betingett På then Rundelen vidh Porten På then Nya Fårbårgen». Och slutligen säges år 1600, att fyra murmästare täckte slottstaket; då talas ock örn stenhuset på »öfverste vär­ nen» och falkslaget under taket. Sedan iakttaga räkenskaperna nästan fullständig tystnad om byggnad och inredning. Man vet dock från annat håll, att ett kungl, bref af 10 jan. 1608 förordnar om anskaffande af materialier för att återställa »thet torn som affbrendt vidh Gripsholm»; de spår af en vådeld, som synas i öfre delen af Gripetornet, visa att det var detta, som den i öf­ rigt jemförelsevis obetydliga olyckan drabbade. Dessa spår hafva i en senare tid (allt ifrån Ljungmans dagar) gifvit upphof till den länge trodda, men alldeles grundlösa sägnen, att detta torn vore en qvarlefva af medeltidsslottet, och att eldspåren härledde sk­ ända från Hartwig Flöghs dagar. Vi hafva här ofvan i ett sammanhang meddelat, hvad räken­ skaperna förmäla örn byggnadsverksamheten vid Gripsholm un­ der hertig Carls tid; och vi skola nu se till, hvilka slutsatser för vårt ämne vi kunna draga ur de sammanförda uppgifterna. Först och främst är tydligt, att det allra mesta vidgjordes på 1590-ta­ let, och att säkerligen öfre våningarna mellan Teatertornet, Fän­ gelsetornet och Gripetornet (planen 10, 11) samt den lilla ut­ skjutande flygeln mot nuv. kavaljersflygeln (planen, vid 2 och 8) då tillkommo. Vidare var det först på denna tid, som förbor- gen (yttre borggården) biet omsluten och kringbygd. Den »nye muren» är nog den låga sträckan till venster från lilla flygeln (se fig. 1), och »stenkamrarne» den derefter följande byggnaden. Afven på motsatta sidan, der nu ståthållarens bostad ligger, fanns förr en motsvarande mursträcka. Stora porthvalfvet till yttre borggården är väl den »rundel», som der omtalas; och visst är, att sjelfva träporten bär spår af att i hufvudsak vara den som förfärdigades 1596. Man vet af gammalt, att i Teatertornet var inredd en kyrk­ sal, der nu teatern är, och att predikstolen bar årtalet 1594. Detta visar ytterligare, att jemväl tredje våningen tillkom under dessa GRIPSHOLMS SLOTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 99 100 C. EICHHORN. år, och att således fängelset i tornet bredvid härrör från en långt senare tidpunkt än den, då konung Erik vistades på slottet. Nuv. »rikssalen» är den i räkenskaperna omtalade nya salen, så myc­ ket säkrare som tio fönsterkarmar förfärdigades till densamma, och ganska sannolikt ett fönster ytterligare funnits å salens båda sidor (se planen, 10). De yttre spåren af denna byggnadsverksamhet äro numera så godt som inga, efter Gustaf lilis stora omgestaltning af slot­ tet. Men redan förut hade betydande ändringar skett. Så bort­ togos tidigt båda altanerna (karnapen) å Teatertornet; Drottnings­ flygeln bredvid detta torn uppbygdes från grunden omkr. 1700; slottstaket omdanades alldeles 1709, och vid midten af samma år­ hundrade (1733—64) nygjordes alla fyra tornens öfverbyggnad »efter bättre fa9onerade ritningar», såsom Ljungman uttrycker sig. Något mer hafva tiden och Gustaf lilis ändringar skonat inredningen; men återstoden har i senare tid minskats, då riks­ salens bröstpanel och tak borttogos (delar af det senare, målade i enkla färger, finnas ännu i slottet). Vi böra emellertid, såsom förtjenta af all uppmärksamhet, omtala: taken i konseljrummet (särdeles prydligt, måhända redan från Gustaf Vasas tid), konun­ gens sängkammare och förmak (något förbättradt), dörrarne i »rikssalen», samt slutligen »hertig Johans fängelse», hvilket rum är den »min nådige herres sängkammare», som i det föregående omnämnts. Hela dess inre (återgifvet i Sveriges historia 3) är orub- badt bibehållet och ger ett godt begrepp om en enklare kunga- boning i hertig Carls tid. Ty att den ej är tidigare än så visas fullkomligt af hertigens vapen, begynnelsebokstäfver och val­ språk, hvilka ingå bland panelmåluingarna och äro alldeles sam­ tidiga med den öfriga dekorationen. Örn vi antaga Hans Eriks­ son såsom upphofsman till dessa blomsterslingor, arkitekturbågar, genier och andra sirater, som, lösande sig från sten- och kalkgrun­ den, hölja väggar och tak, torde det ofvan örn honom anförda gifva oss tillräcklig grund dertill. Hela denna färgprydnad ger det bäst bevarade och fullständigaste profvet på den svenska renässan­ sens förmåga att, äfven med jemförelsevis enkla medel, vinna en stämningsfull och harmonisk verkan. Det är således mer än ett skäl, som talar för önskvärdheten af, att detta rum med alla dess detaljer, liksom äfven öfriga renässansminnen å Gripsholm, blifva med vetenskaplig noggrannhet aftecknade och uppmätta. GRIPSHOLMS SI,OTTS KONSTHISTORIA UNDER RENÄSSANSEN. 101 I rent arkitektoniskt afseende är det numera endast planen ock till densamma hörande enskildheter, hvilka förete något af in­ tresse för den konsthistoriska forskningen; men äfven för full kän­ nedom om densamma och möjligen qvarvarande lemningar af arkitekturdetaljer skulle en noggrann genomforskning och upp­ mätning af slottet vara behöflig. Att vidare följa Gripsholms historia ligger ej inom vårt ämne. Denna företer dock ej få märkliga punkter, särskildt hvad inred­ ning, möblering och konstsamlingar vidkommer. Ett rikt material föreligger redan i åtskilliga af de arbeten vi ofvan anfört, och mel­ kan säkerligen hemtas ur offentliga handlingar, till hvilka vi äfven räkna ett litet, på sjelfva slottet förvaradt arkiv. Såsom en allmän sammanfattning af hvad här ofvan i korthet angifvits, kunna vi påstå, att Gripsholm tillhör vår renässanstids intressantaste byggnads­ företag, ehuru de befintliga handlingarnas stora ofullständighet och upprepade moderniseringar -göra, att utredningen af dess fortgång har stora svårigheter att bekämpa, och att det konst­ historiska utbytet synes jemförelsevis ringa. Men sedt som en länk i den kedja af verkligt storartade byggnadsverk, hvilka i Sverige uppstodo under 1500-talet, bär äfven Gripsholm i sin mån vittne om den handlingskraft och den konstkärlek, som fylde Vasakonungarnes lif och genom dem småningom spredo sig ut i allt vidare kretsar bland folket.